Terug
Gepubliceerd op 01/10/2024

Besluit  Gemeenteraad

di 24/09/2024 - 19:30

Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Steenweg op Elingen. Beslissing

Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
Eddy Timmermans, Burgemeester
Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
Leen Deneyer, Algemeen directeur
Aanleiding

Aanvraag ontvangen voor een individuele reservatie van een parkeerplaats voor personen met een beperking t.h.v. Steenweg op Elingen te Pepingen. 

Regelgeving
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;
  • het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975;
  • het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976;
  • het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008;
  • het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009;
  • de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009.

 

Reeds genomen beslissingen: 

  • Collegebeslissing van 13/09/2024 betreffende aanleg parkeerplaats voor personen met een beperking - Steenweg op Elingen. Principiële beslissing. 
Feiten en context

Het betreft enkel een invoering van gehandicaptenparkeerplaats obv een aanvraag van een houder van een gehandicaptenkaart en een hernummering ten gevolge daarvan. De overige bepalingen van het reglement wijzigen niet.

 

De bestuurders die rijden op Steenweg op Elingen hebben voorrang op de bestuurders die rijden op de wegen die erop uitkomen.

 

Het kruispunt met Ninoofsesteenweg is verkeerslichtengeregeld.

 

De toegang is verboden voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen, met een maximaal toegelaten massa van meer dan 7.5t.  Laden en lossen is toegelaten, evenals het landbouwverkeer.

 

Tussen Ninoofsesteenweg en Neerkouter geldt fietszone (reglement gebiedsdekkende maatregelen).

 

Vanaf Neerkouter tot Doornstraat is aan de oostelijke wegzijde een aanliggend verhoogd  tweerichtingsfietspad aangelegd. Bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs hebben de keuze tussen het volgen van het fietspad of de rijbaan.

 

Tussen Neerkouter en Doornstraat is in beide richtingen de snelheid beperkt tot 50km/u. Een asverschuiving tussen Neerkouter en Geynsberg moet de snelheidsbeperking infrastructureel ondersteunen.

 

Het parkeren geschiedt op de verhoogde berm tussen Ninoofsesteenweg en HNR 28, enerzijds om de circulatie aan de verkeerslichten te vrijwaren, anderzijds om voldoende doorgang op de rijbaan te verzekeren.

 

Er geldt parkeerverbod vanaf HNR 11 tot Ninoofsesteenweg om de circulatie aan de verkeerslichten te vrijwaren.

 

Ter hoogte van HNR 9 bevindt zich een parkeerplaats voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap. Het betreft een individuele reservatie waarvan de details omwille van privacyredenen niet in dit besluit worden opgenomen.

 

De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.

 

Dit reglement moet samen gelezen worden met het grafisch plan. Het grafisch plan maakt integraal deel uit van dit reglement en heeft voorrang op de besluittekst.

Publieke stemming
Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: Opheffing

Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Steenweg op Elingen, behoudens deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.

 

Artikel 2: voorrangsregeling

De bestuurders die rijden in Steenweg op Elingen hebben voorrang op de bestuurders die rijden in de openbare wegen die erop uitkomen.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord B15, aangepast naargelang de plaatsomstandigheden
    • aan beide zijden voor het kruispunt met Neerkouter;
    • aan beide zijden voor het kruispunt met Donkerstraat / Geynsberg.
    • verkeersbord B1 in
      • Neerkouter, aangevuld met het onderbord M10;
      • Donkerstraat, aangevuld met het onderbord M10;
      • Geynsberg, aangevuld met het onderbord M10;
      • Geynsberg (westelijke tak).

De plaats waar de bestuurders zo nodig moeten stoppen om voorrang te verlenen is aangeduid door middel van een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.

 

Artikel 3: verbodsbepalingen

Artikel 3.1: verbod voor zwaar goederenverkeer

Er geldt verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen, met een maximaal toegelaten massa van meer dan 7.5t, na het kruispunt met Ninoofsesteenweg. Deze regel geldt niet voor het laden en lossen en voor landbouwvoertuigen.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

    • Verkeersbord C23 aangevuld met het onderbord type IV met opschrift “+7.5t uitgezonderd laden en lossen en landbouwvoertuigen”, na het kruispunt met Ninoofsesteenweg.
 

Artikel 3.2: snelheidsbeperking

Er geldt verbod sneller te rijden dan 50km/u, in beide richtingen, tussen Neerkouter en Doornstraat.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

    • Verkeersbord C43 met opschrift “50”
      • Na het kruispunt met Neerkouter;
      • Na het kruispunt met Donkerstraat / Geynsberg;
      • Na Doornstraat;
      • Na het kruispunt met Geynsberg.
    • Verkeersbord C45 met opschrift “50”
      • Voor Doornstraat.
 

Artikel 4: gebodsbepalingen

Artikel 4.1: verplicht fietspad

Er geldt verplicht tweerichtingsfietspad tussen Neerkouter en Doornstraat.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

    • Verkeersbord D7
      • Na het kruispunt met Neerkouter;
      • Aan beide zijden, na het kruispunt met Donkerstraat / Geynsberg.
 

Artikel 5: bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren

Artikel 5.1: parkeerverbod:

Er geldt parkeerverbod vanaf HNR 11 tot Ninoofsesteenweg.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van:

    • verkeersbord E1 aangevuld met het onderbord type X ter hoogte van HNR 11.
 

Artikel 5.2: verplicht parkeren op de berm of op het trottoir

Er geldt verplicht parkeren op de berm of op het trottoir aan de oostelijke zijde tussen Ninoofsesteenweg en HNR 28.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

    • verkeersbord E9e aangevuld met het onderbord type Xa
      • na het kruispunt met Ninoofsesteenweg;
      • voor HNR 12
    • verkeersbord E9e aangevuld met het onderbord type Xb
      • ter hoogte van HNR 28.
 

Artikel 5.3: parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap.

Er geldt parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, over een afstand van 6m, ter hoogte van HNR 9.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

    • verkeersbord E9a waarop het rolstoelsymbool is aangebracht, aangevuld met het onderbord type Xc met opschrift “6m”, ter hoogte van HNR 9.
 

Artikel 5.4: afbakening van parkeerstroken

De denkbeeldige rand van de rijbaan is aangebracht langs de parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap ter hoogte van HNR 9.

Het begin en het einde van de aldus gevormde parkeerstroken zijn aangeduid door middel van een witte doorlopende dwarsstreep.

 

Artikel 6: overlangse markering die een fietspad aanduidt

Een overlangse markering die een fietspad aanduidt is getrokken:

  • over het kruispunt met Neerkouter;
  • over het kruispunt met Donkerstraat / Geynsberg.
 

Artikel 7: oversteekplaatsen

Een oversteekplaats voor voetgangers is aangebracht voor het kruispunt met Ninoofsesteenweg.

 

Artikel 8: verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken

Verkeersgeleiders door fysieke elementen zijn aangebracht als asverschuiving tussen Neerkouter en Donkerstraat / Geynsberg. Verkeersborden D1c en D1d duiden de richtingen aan langs waar de verkeersgeleiders moeten voorbijgereden worden.

 

Artikel 9: kennisgeving aan de Vlaamse Overheid

Dit besluit en haar bijlage(n) worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken via het loket lokale besturen.