Terug
Gepubliceerd op 10/10/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 03/10/2023 - 19:30

Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Kareelstraat. Beslissing.

Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
Eddy Timmermans, Burgemeester
Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
Leen Deneyer, Algemeen directeur
Aanleiding

De maatregel wordt genomen in uitvoering van het lokale mobiliteitsplan en betreft maatregelen op de Kareelstraat. De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren. 

Regelgeving
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;
  • het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975;
  • het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976;
  • het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008;
  • het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009;
  • de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009.

Reeds genomen beslissingen

- Gemeenteraad d.d. 25/04/2023 - Goedkeuring mobiliteitsplan.

- Schepencollege van 11/09/2023 - Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Kareelstraat. Principebeslissing.

Feiten en context

Het reglement betreft:

  • gemeentewegen

 

Dit reglement beoogt het invoeren van een fietsstraat in Kareelstraat.

 

Tussen de school en Kattenholstraat geldt strikt eenrichtingsverkeer. De beperkte breedte van de weg en de slechte zichtbaarheid in de bochten vormen een veiligheidsrisico wanneer beperkt eenrichtingsverkeer zou worden toegepast.

 

Aan de pare zijde worden de parkeerstroken afgebakend door de denkbeeldige rand van de rijbaan aan te brengen. Op die manier wordt tegenover HNRS 3 / 5 een passeerstrook gevormd zodat bestuurders minder geneigd zullen zijn het trottoir te gebruiken. Op de rand van dit trottoir wordt om dezelfde reden de werkelijke rand van de rijbaan aangeduid.

 

Vrijwel alle verkeersborden die gericht zijn naar de richting Beert, tussen Kattenholstraat en de school worden verwijderd. Gezien het eenrichtingsverkeer mogen zij niet geplaatst worden.

 

Verder oppuntstelling van de bestaande signalisatie, onder meer:

  • parkeersignalisatie op de parking juist richten;
  • voorrang bij het verlaten van de parking correct aangeven;
  • eenrichtingsverkeer aanduiden bij het oprijden van de parking.
Publieke stemming
Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: Principebeslissing

De gemeenteraad gaat akkoord met onderstaand reglement. 

Artikel 2: opheffing

Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Kareelstraat, behoudens deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.

Artikel 3: verbodsbepalingen

Artikel 3.1: verboden richting Kareelstraat

Er geldt verboden richting tussen Kattenholstraat en de school (HNR 21-23).

Evenwel, tussen de school en de parking van CC De Kring en Huize Ter Loo geldt deze regel niet voor fietsers.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord C1 na het kruispunt met Kattenholstraat
  • verkeersbord F19 aangevuld met het onderbord type M4 na het kruispunt met de uitrit van de parking van CC De Kring / Huize Ter Loo

Artikel 3.2: verboden richting parking CC De Ring / Huize Ter Loo

Er geldt verboden richting op de parking tussen de uitrit (zijde school) en de inrit (tegenover HNR 15). Deze regel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord C1 aangevuld met het onderbord type M3 na het kruispunt met Kareelstraat (zijde school);
  • verkeersbord F19 aangevuld met het onderbord type M5 na het kruispunt met Kareelstraat (tegenover HNR 15).

Artikel 4: gebodsbepalingen

Artikel 4.1: verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen

Er geldt verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen op de parking CC De Kring / Huize Ter Loo, op het einde van elke parkeerpocket voor het kruispunt met de hoofdwegenis.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden D1e voor de kruispunten met de hoofdwegenis.

Artikel 5: bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren

Artikel 5.1: parkeerverbod:

Er geldt parkeerverbod in de pocket voor de school.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van:

  • verkeersbord E1 aangevuld met het onderbord type Xa tegenover de toegang tot de school.

Artikel 5.2: stilstaan- en parkeerverbod

Er geldt stilstaan- en parkeerverbod

  • aan de pare zijde, over een afstand van ca. 12m tegenover HNR 3;
  • aan de pare zijde vanaf HNR 11 / 15

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord E3 aangevuld met het onderbord type XA
    • tegenover HNR 3;
    • tegenover HNR 11;
    • tegenover HNR 17 / 19

Artikel 5.3: parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt voor autodelen

Er geldt parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt voor autodelen, aan de onpare zijde, over een afstand van ca. 6m, tegenover HNR 5.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord E9a aangevuld met het onderbord type VIId met opschrift “autodelen” en met het onderbord type Xc met opschrift “6m”.

Artikel 5.4: parkeren voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen

Er geldt parkeren voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen, aan de onpare zijde, over een afstand van ca. 6m, tegenover HNR 7.       

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord E9a waarop het symbool zoals bepaald in art. 70.2.1.3°h) is afgebeeld, waarin het symbool van een personenauto is afgebeeld, aangevuld met het onderbord type Xc met opschrift “6m”, tegenover HNR 7.

Artikel 5.5: parkeren voorbehouden voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap

Er geldt parkeren voorbehouden voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, aan de oostelijke zijde van de eerste parkeerpocket op de parking CC De Kring / Huize Ter Loo.

 

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord E9a waarop het rolstoelsymbool is aangebracht, kops geplaatst voor elke parkeerplaats.

Artikel 5.6: parkeren voorbehouden voor voertuigen gebruikt in functie van CC De Ring of Huize Ter Loo, of hun bezoekers

Er geldt parkeren voorbehouden voor voertuigen gebruikt in functie van CC De Kring of Huize Ter Loo, of hun bezoekers, in de parkeerpocket bilateraal aan de uitgang van de parking.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord E9a aangevuld met het onderbord type VIId met opschrift “voorbehouden CC / Huize Ter Loo” en aangevuld met het onderbord type Xa, aan het begin van de parkeerpockets aan de linker- en rechterzijde van de uitrit.

Artikel 5.7: afbakening van parkeerstroken

De denkbeeldige rand van de rijbaan is aangebracht aan de pare zijde tussen Nieuwe Baan en HNR 11, behalve ter hoogte van de passeerstrook ter hoogte van HNR 3,

Het begin en het einde van de aldus gevormde parkeerstroken zijn aangeduid door middel van een witte doorlopende dwarsstreep.

In de aldus gevormde parkeerstrook bakenen witte wegmarkeringen de plaatsen af waar de voertuigen moeten staan, op de plaatsen die zijn voorbehouden voor autodelen en voor elektrische of hybride elektrische voertuigen.

Artikel 6: fietsstraat

Er geldt fietsstraat.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord F111
    • na het kruispunt met Nieuwe Baan
    • aan beide zijden, na de inrit van de parking CC De Ring / Huize Ter Loo;
    • aan beide zijden, na de uitrit van de parking CC De Ring / Huize Ter Loo

Artikel 7: oversteekplaatsen

Oversteekplaatsen voor voetgangers zijn aangebracht:

  • ter hoogte van de in- en de uitgang van de parking CC De Ring / Huize Ter Loo;
  • ter hoogte van de school.

Artikel 8:

De huisnummers, opgenomen in dit reglement, zijn bindend en worden overgenomen op de bijhorende plannen in bijlage.

Artikel 9: Uitvoering

Elk onderdeel van onderhavig reglement zal in werking treden op het ogenblik dat de signalisatie zoals opgenomen in het grafisch plan is uitgevoerd. 

Bijlage

grafisch plan