De maatregel wordt genomen in uitvoering van het lokale mobiliteitsplan en betreft maatregelen op de Kareelstraat. De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.
Reeds genomen beslissingen
- Gemeenteraad d.d. 25/04/2023 - Goedkeuring mobiliteitsplan.
- Schepencollege van 11/09/2023 - Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Kareelstraat. Principebeslissing.
Het reglement betreft:
Dit reglement beoogt het invoeren van een fietsstraat in Kareelstraat.
Tussen de school en Kattenholstraat geldt strikt eenrichtingsverkeer. De beperkte breedte van de weg en de slechte zichtbaarheid in de bochten vormen een veiligheidsrisico wanneer beperkt eenrichtingsverkeer zou worden toegepast.
Aan de pare zijde worden de parkeerstroken afgebakend door de denkbeeldige rand van de rijbaan aan te brengen. Op die manier wordt tegenover HNRS 3 / 5 een passeerstrook gevormd zodat bestuurders minder geneigd zullen zijn het trottoir te gebruiken. Op de rand van dit trottoir wordt om dezelfde reden de werkelijke rand van de rijbaan aangeduid.
Vrijwel alle verkeersborden die gericht zijn naar de richting Beert, tussen Kattenholstraat en de school worden verwijderd. Gezien het eenrichtingsverkeer mogen zij niet geplaatst worden.
Verder oppuntstelling van de bestaande signalisatie, onder meer:
De gemeenteraad gaat akkoord met onderstaand reglement.
Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Kareelstraat, behoudens deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
Er geldt verboden richting tussen Kattenholstraat en de school (HNR 21-23).
Evenwel, tussen de school en de parking van CC De Kring en Huize Ter Loo geldt deze regel niet voor fietsers.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Er geldt verboden richting op de parking tussen de uitrit (zijde school) en de inrit (tegenover HNR 15). Deze regel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Er geldt verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen op de parking CC De Kring / Huize Ter Loo, op het einde van elke parkeerpocket voor het kruispunt met de hoofdwegenis.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden D1e voor de kruispunten met de hoofdwegenis.
Er geldt parkeerverbod in de pocket voor de school.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van:
Er geldt stilstaan- en parkeerverbod
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Er geldt parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt voor autodelen, aan de onpare zijde, over een afstand van ca. 6m, tegenover HNR 5.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Er geldt parkeren voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen, aan de onpare zijde, over een afstand van ca. 6m, tegenover HNR 7.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Er geldt parkeren voorbehouden voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, aan de oostelijke zijde van de eerste parkeerpocket op de parking CC De Kring / Huize Ter Loo.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Er geldt parkeren voorbehouden voor voertuigen gebruikt in functie van CC De Kring of Huize Ter Loo, of hun bezoekers, in de parkeerpocket bilateraal aan de uitgang van de parking.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
De denkbeeldige rand van de rijbaan is aangebracht aan de pare zijde tussen Nieuwe Baan en HNR 11, behalve ter hoogte van de passeerstrook ter hoogte van HNR 3,
Het begin en het einde van de aldus gevormde parkeerstroken zijn aangeduid door middel van een witte doorlopende dwarsstreep.
In de aldus gevormde parkeerstrook bakenen witte wegmarkeringen de plaatsen af waar de voertuigen moeten staan, op de plaatsen die zijn voorbehouden voor autodelen en voor elektrische of hybride elektrische voertuigen.
Er geldt fietsstraat.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Oversteekplaatsen voor voetgangers zijn aangebracht:
De huisnummers, opgenomen in dit reglement, zijn bindend en worden overgenomen op de bijhorende plannen in bijlage.
Elk onderdeel van onderhavig reglement zal in werking treden op het ogenblik dat de signalisatie zoals opgenomen in het grafisch plan is uitgevoerd.