Terug
Gepubliceerd op 10/10/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 03/10/2023 - 19:30

Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Hondzochtstraat. Beslissing

Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
Eddy Timmermans, Burgemeester
Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
Leen Deneyer, Algemeen directeur
Aanleiding

De maatregel wordt genomen in uitvoering van het lokale mobiliteitsplan en betreft maatregelen genomen op de Hondzochtstraat. De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren. 

Regelgeving
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;
  • het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975;
  • het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976;
  • het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008;
  • het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009;
  • de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009.

Reeds genomen beslissingen

- Schepencollege d.d. 25/04/2023 - Goedkeuring mobiliteitsplan 

Feiten en context

Hondzochtstraat ligt op de grens met het Waals gewest (grondgebied Tubize). Een aantal delen van Hondzochtstraat liggen niet op het grondgebied Pepingen.

De wijzigingen die in dit reglement zijn opgenomen hebben geen invloed op het reglement op het grondgebied Tubize.

Dit reglement beoogt het instellen van parkeerplaatsen voor elektrische of hybride personenauto’s ter hoogte van HNR 39. Tegelijk wordt de signalisatie gesaneerd en in overeenstemming gebracht met de vigerende regels en richtlijnen.

De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.

Publieke stemming
Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1:

De gemeenteraad keurt onderstaand reglement goed.

Artikel 2: opheffing

Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Hondzochtstraat worden opgeheven.

Artikel 3: voorrangsregeling

Artikel 3.1: kruispunten met voorrang

De bestuurders die rijden in Hondzochtstraat hebben voorrang op de bestuurders die rijden in de openbare wegen die erop uitkomen.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord B15, aangepast naargelang de plaatsomstandigheden
    • aan beide zijden voor het kruispunt met Hoge Kouter / Stationsplein;
    • aan beide zijden voor het kruispunt met Kapellestraat;
    • aan beide zijden voor het kruispunt met Veldstraat / Nieuwe Baan;
    • aan beide zijden voor het kruispunt met ZN;
    • aan beide zijden voor het kruispunt met Rue Jean-Duc;
    • aan beide zijden voor het kruispunt met Daelestraat;
    • aan beide zijden voor het kruispunt met weg ZN ter hoogte van HNR 62
    • aan beide zijden voor het kruispunt met Terheugen.
    • verkeersbord B1. De plaats waar de bestuurders zo nodig moeten stoppen om voorrang te verlenen is aangeduid door middel van een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken:
      • Hoge Kouter, voor het kruispunt met Hondzochtstraat;
      • Stationsplein, voor het kruispunt met Hondzochtstraat;
      • Kapellestraat, voor het kruispunt met Hondzochtstraat;
      • Veldstraat, voor het kruispunt met Hondzochtstraat;
      • Nieuwe Baan, voor het kruispunt met Hondzochtstraat;
      • weg ZN, voor het kruispunt met Hondzochtstraat;
      • Rue Jean-Duc, voor het kruispunt met Hondzochtstraat;
      • Daelestraat, voor het kruispunt met Hondzochtstraat;
      • weg ZN, voor het kruispunt met Hondzochtstraat;
      • Terheugen, voor het kruispunt met Hondzochtstraat.

Artikel 3.2: voorrangsrichting

Er geldt verbod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen in de asverschuivingen tussen HNR 20 en HNR 19a in de richting van Lembeek (Halle).

 

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord B19, telkens voor de asverschuivingen, na HNR 20
  • verkeersbord B21, telkens voor de asverschuivingen, na HNR 19a

Artikel 4: verbodsbepalingen

Artikel 4.1 verbod een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen

Er geldt verbod een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen:

  • in beide richtingen tussen HNR 19A en HNR 20;
  • vanaf Nieuwe Baan tot HNR 44.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord C35
    • na HNR 19A
    • na HNR 20
    • na het kruispunt met Nieuwe Baan.
    • verkeersbord C37
      • voor tegenover HNR 20.

Artikel 4.2: verbod sneller te rijden dan 50 km/u

Er geldt verbod sneller te rijden dan 50 km/u, in beide richtingen, tussen Hoge Kouter en Heikruissesteenweg.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord C43 met opschrift “50”
    • na het kruispunt met Hoge kouter,
    • aan beide zijden, na het kruispunt met Stationsplein;
    • aan beide zijden, na het kruispunt met Kapellestraat;
    • aan beide zijden, na het kruispunt met Veldstraat / Nieuwe Baan;
    • aan beide zijden, na het kruispunt met weg ZN;
    • aan beide zijden, na het kruispunt met Rue Jean-Duc;
    • na het kruispunt met Daelestraat;
    • aan beide zijden, na het kruispunt ZN ter hoogte van HNR 62;
    • na het kruispunt met Terheugen.

Artikel 5: gebodsbepalingen

Er geldt verplicht fietspad tussen Daelestraat en Heikruissesteenweg.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord D7
    • aan beide zijden van het kruispunt met weg ZN ter hoogte van HNR 62;
    • na het kruispunt met Terheugen.

Artikel 6: bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren

Artikel 6.1: parkeren uitsluitend voor elektrische of hybride motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen.

Er geldt parkeren uitsluitend voor elektrische of hybride motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen op twee parkeerplaatsen na HNR 38A.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord E9a met het symbool van de laadkabel en de personenauto, aangevuld met het onderbord type Xc met opschrift “12m” na HNR 38A.

Artikel 6.2: afbakening van parkeerstroken

De denkbeeldige rand van de rijbaan is aangebracht vanaf HNR 35 tot HNR 42, onderbroken aan de inritten.

Het begin en het einde van de aldus gevormde parkeerstroken zijn aangeduid door middel van een witte doorlopende dwarsstreep.

In de aldus gevormde parkeerstrook bakenen vanaf HNR 38A witte wegmarkeringen de plaatsen af waar de voertuigen moeten staan.

Artikel 7: overlangse wegmarkeringen die de rijstroken aanduiden

Artikel 7.1: doorlopende streep

Een doorlopende streep die de rijstroken aanduiden is getrokken:

  • tussen HNR 14C en Kapellestraat;
  • tussen Kapellestraat en HNR 19A;
  • ter hoogte van HNR 27;
  • tussen HNR 27A en Veldstraat;
  • tussen Nieuwe Baan en HNR 32;
  • tussen HNR 44 en 50;
  • van voor HNR 62 tot Heikruissesteenweg.

De doorlopende streep wordt onderbroken ter hoogte van de kruispunten en inritten en aldaar vervangen door een naderingsmarkering.

De doorlopende streep wordt aangekondigd door middel van een naderingsmarkering.

Artikel 8: overlangse markering die een fietspad aanduidt

Een overlangse markering die een fietspad aanduidt is getrokken over de kruispunten met

  • weg ZN ter hoogte van HNR 62;
  • Terheugen.

Artikel 9: oversteekplaatsen

Een oversteekplaats voor voetgangers is aangebracht ter hoogte van HNR 10.

Artikel 10: verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken

Verkeersgeleiders zijn aangebracht door middel van wegmarkeringen voor het kruispunt met Stationsplein.

Artikel 11: overwegen

Een overweg bewaakt door tweekleurige verkeerslichten is gelegen tussen Hoge Kouter en Stationsplein.

Artikel 12:

De huisnummers, opgenomen in dit reglement, zijn bindend en worden overgenomen op de bijhorende plannen in bijlage.

Artikel 13: uitvoering

Elk onderdeel van onderhavig reglement zal in werking treden op het ogenblik dat de signalisatie zoals opgenomen in het grafisch plan is uitgevoerd. 

Bijlage

  • grafisch plan