De voorzitter opent de zitting op 19/12/2023 om 19:36.
Vragenmoment burgers:
- Een burger vraagt naar de stand van zaken omtrent het fusiedossier. Voor het einde van het jaar ging een beslissing genomen worden door het bestuur.
Antwoord van het bestuur: het agendapunt staat heden geagendeerd op de vergadering. De burger kan het pleidooi volgen.
De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 21 november 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De Voorzitter stelt vast dat er een opmerking wordt gemaakt: Op voorstel van Peter Van Cutsem, gemeenteraadslid cd&v-fractie wordt volgende bijkomende notulering unaniem goedgekeurd bij de mondelinge vragen - antwoord van de burgemeester op de 3de vraag: Uitzonderlijk werden door het college enkele goedkeuringen gegeven.
Enig artikel: De aangepaste notulen van de gemeenteraadsvergadering van 21 november 2023 worden goedgekeurd.
Overeenkomstig art.30 §2 van het huishoudelijk reglement werd het zittingsverslag vervangen door een audio-opname. Deze wordt op de gemeentelijke website geplaatst.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag van de vorige vergadering van 21 november 2023.
Enig artikel: De raad neemt kennis van het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 21 november 2023. Het verslag is te raadplegen op de website van de gemeente / bestuur en beleid / gemeenteraad OCMW-raad / audio video en de link:
Vlaamse steden en gemeenten zien met lede ogen aan hoe geldautomaten verdwijnen uit het straatbeeld door besparings- en efficiëntie maatregelen van de banken. Daarbij verliezen inwoners een essentiële financiële dienstverlening. Ook lokale handelaars die geen bankautomaten in de buurt hebben, lijden hier onder. Een aandeel van hun lokaal cliënteel gaat immers cash halen in een buurgemeente en blijven daar in de buurt inkopen doen en horeca bezoeken.
Ondanks de digitalisering van onze maatschappij en de daaraan verbonden stijgende evolutie van digitaal bankieren en elektronisch betalen, heeft een deel van de bevolking momenteel moeite heeft met deze ontwikkelingen. Zij rekenen nog altijd op een eenvoudige toegang tot cash geld.
De basisbankdiensten zoals gedefinieerd in hoofdstuk 8 van titel 3 Betaaldiensten, de artikelen VII.56/1 tot VII.59/3 boek VII Wetboek van economisch recht, waaronder volgende verrichtingen vallen: "deposito's, geldafhalingen, overschrijvingen, permanente opdrachten, domiciliëringen, uitvoering van betalingsverrichtingen met een betaalkaart of soortgelijk instrument"
De vier grootbanken in België hebben intussen het Batopinproject opgestart. Batopin is een samenwerkingsverband om tegen 2025 een efficiënt netwerk op te richten van cashpunten waarbij elke burger minstens 1 bancontact moet hebben in een straal van 5 km. De banken sluiten hun kantoren echter sneller dan dat ze cashpunten openen. Intussen bouwen de verschillende grootbanken verder hun kantorennetwerk af en halveerde het aanbod aan bankautomaten zich in de laatste 8 jaar.
In Pepingen blijft er slechts één bankautomaat over en dienen mensen zich ofwel naar Halle ofwel naar Gooik te verplaatsen. Hierdoor komt ook de regel om een cashpunt voor elke burger te voorzien binnen een straal van 5 km, in het gedrang.
De digitale kloof vereist dat er een basistoegang tot cash geld gegarandeerd wordt of dat ten minste afdoende alternatieve oplossingen worden voorgesteld.
Bovendien bouwen de banken steeds meer hun dienstverlening af zodat mensen een grote afstand moeten afleggen voor fysieke dienstverlening . Maar ook die dienstverlening wordt steeds beperkter. Iedereen is de dupe van deze afbouw maar het zijn vooral de categorie van burgers die weinig kennis of mogelijkheden hebben van digitale kanalen, mensen in armoede, senioren en wie minder mobiel is die deze verslechterende toestand het meest ervaren.
Overwegende :
- de dalende trend van het aantal bankautomaten en toegang tot cash de laatste jaren
- het feit dat een aanzienlijk deel van de bevolking niet mee is in de digitalisering, het internetbankieren en het elektronisch betalen
- dat de banken sneller hun aanbod aan de bankautomaten afbouwen dan Batopin nieuwe cashpunten installeert
- het feit dat de overheid garanties moet bieden aan haar inwoners op een degelijke dienstverlening en dat fysieke dienstverlening in dit verband een basisrecht is.
De seniorenadviesraad gaf een positief advies op 15/11/2023.
Op voorstel van het schepencollege dd. 04 september 2023;
Amendement vanuit cd&v-fractie, ingediend door A. De Roubaix, gemeenteraadslid, betreffende het agendapunt :
Toevoegen van een 3de artikel:
Artikel 3: De gemeenteraad vraagt specifiek aan Belfius, als bank van de Belgische federale overheid, om de huidige geldautomaat in Pepingen te behouden en zeker tot het moment dat er een cashpunt uit het samenwerkingsverband Batopin in Pepingen geïnstalleerd wordt.
De voorzitter van de gemeenteraad gaat over tot de stemming over het ingediende amendement :
BESLUIT: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Enig artikel: Het amendement, houdende voorstel tot toevoeging van een artikel 3, wordt goedgekeurd.
De voorzitter van de gemeenteraad gaat over tot de stemming over het punt zoals geamendeerd :
Artikel 1: De gemeenteraad erkent de problematiek van het tekort aan geldautomaten, cashpunten, fysieke dienstverlening in Pepingen en wenst deze aan te kaarten bij de bevoegde instanties.
Artikel 2: De gemeenteraad vraagt aan de federale regering en de minister van economie om een minimale norm van geografische dekking van geldautomaten aan de banksector op te leggen en de toegankelijkheid voor bejaarden, personen met een handicap en de meest kwetsbaren te waarborgen. Bovendien moet hen opgelegd worden de afbouw van de fysieke dienstverlening te stoppen en waar nodig te herstellen.
Artikel 3: De gemeenteraad vraagt specifiek aan Belfius, als bank van de Belgische federale overheid, om de huidige geldautomaat in Pepingen te behouden en zeker tot het moment dat er een cashpunt uit het samenwerkingsverband Batopin in Pepingen geïnstalleerd wordt.
Gelet op het CBS van 7/9/2022 organisatie bestuurskrachtmeting binnen de grenzen van het Pajottenland;
Gelet op de GR van 27/9/2022 verwerping van erkenning tot noodzaak fusie en organisatie van een bevraging;
Gelet op het CBS van 3/10/2022 en 19/10/2022 tot aanstelling van een consultbureau;
Gelet op het CBS van 6/3/2023 resultaten bestuurskrachtmeting;
Gelet op de GR van 5/4/2023 verwerping om een maximale inspanning te doen om alsnog te kunnen instappen in de fusie op Pajottenlands niveau;
Gelet op de GR van 5/4/2023 tot publicatie van de bestuurskrachtmeting en het organiseren van gesprekken met de bevolking;
Gelet op het CBS van 9/10/2023 tot publicatie van verslag De Wakkere Burger en slides Prof Dr De Rynck en toelating tot schriftelijke reactie;
Als gemeente hebben we in het dossier van de gemeentefusie na de bestuurskrachtmeting een participatietraject doorlopen. Prof Dr De Rynck gaf een technische uiteenzetting (informatiemoment) en aan de bevolking werd de mogelijkheid gegeven zich uit te drukken enerzijds via de VZW De Wakkere Burger (participatiemoment 1) en anderzijds via mail (participatiemoment 2).
Ongeveer een 40tal personen waren aanwezig op het informatiemoment en ongeveer een 30tal personen op het participatiemoment. Een beperkt aantal heeft beide sessies gevolgd. Via mail kwamen nog 17 reacties binnen.
M.a.w. zo’n 0,45% van de bevolking heeft geparticipeerd in het traject.
De jeugd was de grote afwezige in het debat. Het waren vooral de 55+ers die hebben deelgenomen.
Er zal een afweging moeten gemaakt worden tussen emotionele, rationele, financiële en politiek-strategische elementen.
Een groot deel van de respondenten drukt zijn bezorgdheid uit naar het behoud van het landelijke, de open ruimte, het nabije en dit eerder vanuit een vrees van een opgelegde fusie dan vanuit een uitgesproken wil om te fusioneren. Sommigen zijn ook helemaal tegen fusie. Men kijkt in ieder geval prioritair richting Pajottenland.
Anderen kijken naar het financieel meest voordelige plaatje en de mogelijkheid om ‘open ruimte’ te blijven in een grotere context.
Ondertussen is er op wetenschappelijk vlak de studie van de deskundigen aan de Vlaamse Regering en hebben de verschillende Vlaamse regeringspartijen zich ook uitgedrukt.
De huidige minister van Binnenlands Bestuur gaf in ieder geval al aan geen voorstander te zijn van verplichte fusies.
Ook de Vlaamse studie van de deskundigen richt zich op de periode nà 2030 om een eventuele verplichte fusie te overwegen en de periode 2024-2030 te gebruiken voor studie en overleg.
De studie stelde bovendien dat schaal een noodzakelijke voorwaarde is om bestuurskracht te creëren. Men moet tot een ‘voldoende’ schaal komen want ‘ondermaatse fusies’ zijn alleen maar een voorbode voor een nieuwe fusie, en dus nefast voor de bestuurskracht. Dit is inderdaad het risico welke de 3 fusiegemeenten hebben genomen.
In ieder geval geven de eerste indicaties niet aan dat voor de uitgestrekte plattelandsgemeenten een fusie een financieel voordeel zal opleveren. Het effect van de ‘bonus’ is na gemiddeld één jaar verdwenen. De beperkte middelen van de plattelandsgemeenten blijven beperkt ook na een fusie. De kern van de zaak wordt zo uit de weg gegaan. Het gesprek over de financiering van de kleine gemeenten vanuit de middelen van de hogere overheid zal ook moeten gevoerd worden.
We verwijzen daarbij naar onze vraag van eind juni aan de drie fusiegemeenten om niet snel een fusie door te voeren maar doordacht te werk te gaan. Door zo snel te werk te gaan was het onmogelijk de burgers op een degelijke manier te raadplegen waardoor ze voor voldongen feiten geplaatst zijn. Er werd slechts een klein deel van de bevolking bereikt en bovendien konden ze zich nog enkel uitspreken over een aantal praktische gevolgen van de fusie zoals naamgeving.
De nieuwe Vlaamse regering zal inderdaad een duidelijk referentiekader moeten bepalen.
Bijkomende dimensie is ondertussen het wijzigende landschap van de politiezones. Ook de politiezone Pajottenland zoekt naar een partner. Onder welke vorm en in welke richting is nog niet uitgemaakt maar is een belangrijk gegeven in het gemeentefusie-verhaal, net zoals de eerstelijnszones trouwens waar ook grotere samenwerkingen worden opgelegd voor de Wachtposten.
Er zijn vandaag m.a.w. nog teveel pistes die niet duidelijk zijn omdat ze nog in volle ontwikkeling zijn of niet voldoende onderzocht zijn om een terdege beslissing te nemen.
Wel is het traject met de burger gestart en zal het vermoedelijk in 2030 duidelijk moeten zijn wat de beste optie is voor Pepingen en bij uitbreiding ook voor het Pajottenland.
Voldoende schaalgrootte, voldoende draagvlak en een gedeeld plattelandskarakter zijn daarbij de uitgangspunten.
Amendement vanuit cd&v- en N-VA-fracties, ingediend door A. De Roubaix, gemeenteraadslid, betreffende het agendapunt :
Toevoegen van een 4de artikel:
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de gemeenten Gooik, Herne en Galmaarden.
De voorzitter van de gemeenteraad gaat over tot de stemming over het ingediende amendement :
BESLUIT: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Enig artikel: Het amendement, houdende voorstel tot toevoeging van een artikel 4, wordt goedgekeurd.
De voorzitter van de gemeenteraad gaat over tot de stemming over het punt zoals geamendeerd :
Artikel 1: De Gemeenteraad neemt kennis van de Vlaamse studie “Visie op de toekomst van het lokaal & binnenlands bestuur in Vlaanderen Filip De Rynck en Lieven Janssens, Steunpunt Bestuurlijke Vernieuwing”.
Artikel 2: De Gemeenteraad beslist om in de huidige stand van zaken nog niet in te stappen in de fusie van de 3 gemeenten Gooik, Herne, Galmaarden
Artikel 3: De Gemeenteraad geeft wel al aan dat in geval van opgelegde fusie zij de voorkeur geeft aan een grote fusie van al de gemeenten van het Pajottenland.
Artikel 4: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de gemeenten Gooik, Herne en Galmaarden.
Verzoek van de heer en mevrouw Sven Frederix - Margo Jacobs om een restperceel van de Mortagnestraat te Heikruis aan te kopen.
Het Lokaal decreet.
Reeds genomen beslissingen
- De gemeenteraad van 28/4/2015 -Patrimonium - Voorlopige aanvaarding rooilijn Mortagnestraat - Verkoop van een restperceel grond nabij Mortagnestraat - goedkeuring.
- De gemeenteraad van 16/09/2014 betreffende privaat patrimonium - Voorlopige goedkeuring desaffectatie van een perceel grond gelegen te 1670 Pepingen (Heikruis) - palend aan nr. 26d nabij de Mortagnestraat.
- De gemeenteraad van 28/4/2015 -Patrimonium - Definitieve aanvaarding rooilijn Mortagnestraat - Verkoop van een restperceel grond nabij Mortagnestraat - ontwerp verkoopakte - goedkeuring.
- Schepencollege van 25/09/2023 - Privaat patrimonium - Verkoop restperceel Mortagnestraat 18 - Heikruis. Aanvraag. Principebeslissing.
- Schepencollege van 16/10/2023 - Privaat patrimonium - Verkoop restperceel Mortagnestraat 18 - Heikruis. Geactualiseerd schattingsverslag. Principebeslissing.
- Schepencollege van 21/11/2023 - Privaat patrimonium - Verkoop restperceel Mortagnestraat 18 - Heikruis. Aangepaste éénzijdige verkoopbelofte door de aanvragers. Principebeslissing.
Historiek dossier:
De gemeenteraad van Pepingen heeft in zitting van 28/4/2015 de ontwerpverkoopakte goedgekeurd, op vraag van de vorige eigenaars, konsoorten Vanbellingen, om hetzelfde restperceel aan te kopen. Deze eigenaars hebben afstand gedaan van het verzoek.
In 2016 hebben de heer en mevrouw Sven Frederix & Margo Jacobs de woning gelegen Mortagnestraat 18 in Heikruis gekocht van de konsoorten Vanbellingen, wetende dat er nog een deel van de grond (6° afd. sec D deel van weg nr. 4) van de gemeente was.
Er werd een eenzijdige verkoopbelofte getekend. Hierin staat dat dit deel van de grond verkocht kon worden tegen de prijs van €865, zoals vermeld in het schattingsverslag van Urbain Jamaels van 13 januari 2015.
Op 13 januari 2016 mochten wij van de heer en mevrouw S.Frederix & M.Jacobs een laatste schrijven ontvangen met betrekking tot bovengenoemd dossier.
De heer en mevrouw Sven Frederix – Margo Jacobs, zijn vandaag vragende partij om de aankoop te laten doorgaan en vragen een financiële compensatie voor de meeruitgaven.
Het schattingsverslag van 13 januari 2015 is vervallen en werd geactualiseerd door landmeter Urbain Jamaels op €1600.
De aanvragers hebben een nieuw voorstel van éénzijdige verkoopbelofte overgemaakt aan de gemeente. Zij zijn niet akkoord met de betaling van:
1. het geactualiseerd schattingsverslag: €250+ BTW
2. de kostprijs van het bodemattest: +- €70.
De aanvragers wensen beroep te doen op notaris Van Den Haute.
Artikel 1: Principieel akkoord om aan de heer en mevrouw Sven Frederix & Margo Jacobs - Mortagnestraat 18 in 1670 Pepingen (Heikruis) een deel van de grond, kadastraal gekend 6° afd. sectie D deel van weg nr. 4, eigendom van de gemeente te verkopen.
Artikel 2: De verkoopprijs van de grond wordt door landmeter Urbain Jamaels op 6 oktober 2023 geschat op €1600.
Artikel 3: De onkosten verbonden aan deze verkoop vallen deels ten laste van de koper, conform de aangepaste éénzijdige verkoopbelofte, getekend door de aanvragers. De kostprijs van het bodemattest en de kostprijs van de actualiseren van het schattingsverslag, worden betaald door de gemeente Pepingen.
Artikel 4: De gemeente zal beroep doen op de notaris van de vragende partij, notaris Van Den Haute van Lennik, om de verkoopakte voor te bereiden.
Mail van Koen Devloed - Intercommunale Haviland van 11 december 2023.
Het aanbestedingsdossier voor de uitvoering van de werken naar aanleiding van de uitbreiding van de chirolokalen te Beert werden overgemaakt door Koen Devloed, projectleider van Haviland Intercommunaal.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Hhet Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 € niet);
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Reeds genomen beslissingen:
- De beslissing van het schepencollege van 20 april 2020 betreffende het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Pepingen en Haviland Intercommunale IgSv (verder: “Haviland”) met betrekking tot een dienstverlening behoeftestudie voor bibliotheek, inhouse opdracht. Goedkeuring.
- De beslissing van het schepencollege van 13 juli 2020 betreffende addendum aan de samenwerkingsovereenkomst dienstverlening behoeftestudie bibliotheek, Trapstraat 7, 1674 Pepingen tussen de gemeente Pepingen en Haviland van 25 mei 2020 met een behoeftestudie voor het gemeentehuis.
- De beslissing van het schepencollege van 26 mei 2021 betreffende de behandeling van de vraag van de chiroleiding om het chirolokaal, gelegen in de Schoolstraat te 1673 Pepingen, aan te passen;
- De beslissing van het schepencollege van 7 juni 2021 betreffende de behandeling van de behoeftestudie gemeentehuis, opgemaakt door Haviland;
- De beslissing van het schepencollege van 14 juni 2021 betreffende het voorstel om de samenwerkingsovereenkomst met Haviland voor de opdracht projectregie voor het gemeentehuis en het chirolokaal ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
- De beslissing van de gemeenteraad van 29 juni 2021 betreffende afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Pepingen en HAVILAND intercommunale IgSv met betrekking tot een dienstverlening projectregie gemeentehuis + Chirolokaal. In-house opdracht. Goedkeuring.
- De beslissing van het schepencollege van 12 juli 2021 betreffende het goedkeuren van een voorstel kredietverschuiving - Project omvormen bibliotheek en Administratief centrum uitbouwen.
- De beslissing van het schepencollege van 19 juli 2021 betreffende afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Pepingen en HAVILAND intercommunale IgSv met betrekking tot een dienstverlening projectregie gemeentehuis + Chirolokaal. In-house opdracht. Tekenen van de overeenkomst.
- De beslissing van het schepencollege van 28 maart 2022 betreffende:" Studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis’ en ‘Uitbreiding chirolokalen’ - Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en kostprijsraming. Principebeslissing.
- De beslissing van de gemeenteraad van 27 april 2022 betreffende:" Studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis’ en ‘Uitbreiding chirolokalen’ - Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en kostprijsraming. Beslissing.
- De beslissing van het schepencollege van 1 augustus 2022 betreffende: "Studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis’ en ‘Uitbreiding chirolokalen’ - PV van opening der inschrijvingen. Kennisname."
- De beslissing van het schepencollege van 3 januari 2023 betreffende studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis’ en ‘Uitbreiding chirolokalen’ - Goedkeuring gunning aan architect Peynsaert Willy. Beslissing.
- De beslissing van het schepencollege van 20 maart 2023 betreffende studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis’ en ‘Uitbreiding chirolokalen’ - Principiële goedkeuring kostprijsraming uitbreiding chirolokalen en ontwerpplannen.Principebeslissing.
- De beslissing van het schepencollege van 17 april 2023 betreffende studieopdracht deelopdracht "Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis" en deelopdracht "Uitbreiding chirolokaal. Kostprijsraming - Interne budgetverschuiving. Beslissing.
- De beslissing van de gemeenteraad van 25 april 2023 betreffende studieopdracht ‘Uitbreiding chirolokalen’ - Voorontwerpstudie - Raming. Beslissing.
- De beslissing van het schepencollege van 26 juni 2023 betreffende studieopdracht ‘Uitbreiding chirolokalen’ - Ontwerp - Indienen omgevingsvergunning.Beslissing.
- De beslissing van het schepencollege van 1 augustus 2023 betreffende studieopdracht ‘Uitbreiding chirolokalen’ - Veiligheids- en gezondheidsplan, nota ontwerp veiligheidscoördinator -EPB-voorafberekening van de EPB-verslaggever. Beslissing.
- De beslissing van het schepencollege van 29 augustus 2023 betreffende de afgifte van de omgevingsvergunning uitbreiding chirolokalen. Er werd beroep ingediend tegen deze beslissing. Er is nog geen beslissing in beroep genomen door de Bestendige Deputatie van de provincie Vlaams-Brabant.
- De beslissing van het schepencollege van 21 november 2023 betreffende chirolokaal Beert - Goedkeuring Vlaamse subsidiedossier. Beslissing.
- De beslissing van het schepencollege van 11 december 2023 betreffende studieopdracht ‘Uitbreiding chirolokalen’ - Aanbestedingsdossier uitvoering werken - Goedkeuring lastvoorwaarden - gunningswijze - kostprijsraming. Principebeslissing.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “UITBREIDING CHIROLOKALEN” werd gegund aan Peynsaertarchitecten bvba, Termurenlaan, 21 te 9320 Erembodegem;
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 10582-DO2/115000/AANN opgesteld door de ontwerper, Peynsaertarchitecten bvba, Termurenlaan, 21 te 9320 Erembodegem;
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 570.194,73 € excl. btw of 689.935,62 € incl. 21% btw;
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking;
Visum van de financieel directeur van 13/7/2021 nr. 2021-LK 18 - aanstelling Haviland als projectleider.
Visum van de financieel directeur van 30/12/2022 nr; 2022 - LK 28 - aanstelling architect.
De volgende kredieten voor deze opdracht zijn voorzien zijn in de meerjarenplanning onder de budgetsleutels:
- ACT-30/0752-01/2140007/GR-IP-GEEN - Plannen en studies - Activa in aanbouw - renovatie Chiro Beert: €74.137,72.
- ACT-30/0752-01-2210007/GR/IP-GEEN - Gebouwen - gemeensch goed - Activa in aanbouw -Renovatie Chiro Beert: €513.433,8.
Vraag tot verdaging van het agendapunt vanuit cd&v-, N-VA- en DVP-fractie, ingediend door P. Van Cutsem, gemeenteraadslid wegens onduidelijkheid in het dossier.
De voorzitter van de gemeenteraad gaat over tot de stemming over de vraag tot verdaging:
BESLUIT:
De verdaging wordt afgekeurd, met 7 stemmen voor (André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys), 8 stemmen tegen (Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke).
De voorzitter van de gemeenteraad gaat over tot de stemming over het punt zoals geagendeerd:
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 10582-DO2/115000/AANN en de raming voor de opdracht “UITBREIDING CHIROLOKALEN”, opgesteld door de ontwerper, Peynsaertarchitecten bvba, Termurenlaan, 21 te 9320 Erembodegem. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 570.194,73 € excl. btw of 689.935,62 € incl. 21% btw.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Brief ontvangen via het digitaal loket op 16 november 2023.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262;
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26;
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4;
Besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2023 houdende vaststelling van de jaarrekening 2022, verzonden naar het digitaal loket op 29 juni 2023;
Brief van 16 november 2023 van de heer gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant met als ref. LF-JRBBC-23.0431, houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022;
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 16 november 2023, houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de gemeente Pepingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020 – 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
De vaststelling van het meerjarenplan 2020 -2025 werd door de OCMW- en gemeenteraad in zitting van 17 december 2019 vastgesteld;
De vaststelling van het gedeelte OCMW van de aanpassing van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 door de OCMW-raad van 19 december 2023;
De gemeente en het OCMW moeten geen afzonderlijke planningsdocumenten meer opmaken. Het meerjarenplan 2020 – 2025 is een geïntegreerd meerjarenplan waarin beleidsdocumenten, actieplannen en ramingen van zowel gemeente als OCMW worden opgenomen;
De meerjarenplanaanpassing bestaat minstens uit een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota;
Het voorontwerp werd opgesteld door de financieel directeur in overleg met het managementteam;
Het managementteam heeft advies gegeven op 30 november 2023;
Het standpunt van het college van burgemeester en schepenen van 04 december 2023 werd toegevoegd;
Artikel 1: De gemeenteraad stelt het gedeelte gemeente van de aanpassing van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 (met uitbreiding tot 2026) vast.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt het gedeelte OCMW van de aanpassing van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 (met uitbreiding tot 2026) goed.
Artikel 3: De aanpassing van het meerjarenplan maakt integraal deel uit van dit besluit en bestaat uit zowel een aanpassing van de kredieten van het lopende jaar als uit de vaststelling van de kredieten voor 2024.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De lijst met nominatief toegekende subsidies voor 2024 wordt voorgelegd. Deze lijst moet worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur : Het decreet over het lokaal bestuur heeft de oplijsting betreffende de nominatieve subsidies losgekoppeld van de beleidsrapporten. Deze lijst zit namelijk niet meer opgenomen in de verplichte schema’s van het beleidsrapport en hierdoor verschuift dit naar de documentatie. Over de documentatie spreekt de raad zich niet uit. De uiteindelijke bevoegdheid betreffende de nominatieve subsidies blijft bij de raad, maar die zal hierover niet langer via het meerjarenplan beslissen maar via een aparte gemeenteraadsbeslissing;
Artikel 41 DLB : De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
23° het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies;
Het Besluit Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018 (en latere wijzigingen);
Artikel 1: De gemeenteraad keurt voor 2024 de volgende lijst met nominatief toegekende subsidies goed:
Beleidsitem |
Algemene rekening |
Omschrijving budgetboekjaar |
Bedrag 2024 |
0400-00 |
6494000 |
Toegestane werkingssubsidies aan andere overheidsinstellingen - politie |
€ 696.040,78 |
0410-00 |
6494000 |
Toegestane werkingssubsidies aan andere overheidsinstellingen - Brandweer |
€ 314.566,36 |
0790-00 |
6494002 |
Toegestane werkingssubsidies - Kerkfabrieken |
€ 50.000,00 |
0410-00 |
6640000 |
Toegestane investeringssubsidies - Brandweer |
€ 31.193,30 |
0790-00 |
6640000 |
Toegestane investeringssubsidies - Kerkfabrieken |
€ 962.631,62 |
Artikel 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 van het decreet lokaal bestuur.
Brief ontvangen via het digitaal loket op 11 oktober 2023.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de artikelen 241, 243 en 260 tot en met 262;
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26;
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4;
Besluit van de Raad van Bestuur van 26 juni 2023 houdende de vaststelling van de jaarrekening 2022, verzonden naar de toezichthoudende overheid op 29 juni 2023 en bezorgde de digitale rapportering op 29 juni 2023;
Besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2023 waarbij gunstig advies verleend werd bij de jaarrekening 2022 van het AGB Pepingen;
Brief van 11 oktober van de heer gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant met als ref. LF-JRBBC-23.0451, houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van het AGB Pepingen;
artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van het AGB Pepingen.
artikel 2: De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders na goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar van het AGB Pepingen door de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
De Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020 – 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 21 november 2023;
Voorstel van het directiecomité van 21 november 2023;
Beslissing van de Raad van Bestuur van 11 december 2023 betreffende de vaststelling van de aanpassing van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 (met uitbreiding tot 2026), bestaande uit een strategische nota en een financiële nota;
Enig artikel: De raad keurt de aanpassing aan het strategisch meerjarenplan 2020-2025 (met uitbreiding tot 2026), bestaande uit een strategische nota en een financiële nota van het AGB goed.
Mail VEB van 29-11-2023 betreffende de aanpassing van de algemene en bijzondere voorwaarden voor de levering van gas.
De gemeente werd, conform artikel 47 van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, zoals tot op heden gewijzigd, aangeduid om in naam en voor rekening van:
- Het AGB Pepingen
- De kerkfabriek Beert
- Het OCMW Pepingen
op te treden voor het toewijzen van een overheidsopdracht strekkende tot het aanduiden van een leverancier voor aardgas en elektriciteit voor een periode vanaf de eerste dag aansluitend op het huidig leveringscontract tot en met 31 december 2023 met mogelijkheid tot stilzwijgende verlening.
De gemeente heeft beroep gedaan op het raamcontract van Vlaams Energie Bedrijf (VEB) nv, Tour & Taxis – Koninklijk Pakhuis 301 (4de verd.) Havenlaan 86 C, 1000 Brussel.
VEB treedt op als aankoopcentrale in de zin van titel 2 van de wet van17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en is een aanbesteder die gecentraliseerde aankoopactiviteiten verricht als bedoeld in de bepalingen onder respectievelijk artikel 2,7° en 8° van voornoemde wet.
De gemeente die beroep doet op de aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf de plaatsingsprocedure te organiseren voor de levering van aardgas en elektriciteit.
Het Decreet Lokaal Bestuur
De wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
De wet van 29.07.1991 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Het Bestuursdecreet van 07.12.2018, titel II, hoofdstuk 3;
De wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten;
Het KB plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18.04.2017;
Het KB van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zoals gewijzigd;
De wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, zoals gewijzigd;
Reeds genomen beslissingen:
- Gemeenteraad 23/03/2021 betreffende samenaankoop aardgas en elektriciteit - De gemeente doet beroep op het Vlaams Energie Bedrijf - VEB als aankoopcentrale. Goedkeuring.
- schepencollege 06/04/2021 betreffende samenaankoop aardgas en elektriciteit - De gemeente doet beroep op het Vlaams Energie Bedrijf - VEB als aankoopcentrale. Goedkeuring en tekenen van de overeenkomsten voor groene elektriciteit en aardgas met de algemene voorwaarden in bijlage 1.
- schepencollege van 04/12/2023 betreffende Overheidsopdracht - Samenaankoop aardgas en elektriciteit via de aankoopcentrale van het Vlaams Energie Bedrijf VEB - Aanpassing algemene en bijzondere voorwaarden voor de levering van gas. Principebeslissing.
Naar aanleiding van wijzigingen op de energiemarkten voor aardgas hebben ze recent hun bijzondere voorwaarden aangepast.
In de nieuwe bijzondere voorwaarden wordt de gasprijs niet meer gevormd op basis van één enkele index, maar zal hij bestaan uit een gewogen gemiddelde van twee gasprijsindexen. Hiermee sluiten ze beter aan bij de actuele prijsvorming op de gasmarkt en blijven ze zo één van de meest concurrentiële aanbieders van gas op de Belgische markt.
Om in de toekomst flexibel te kunnen inspelen op de evoluties in die markt vermelden ze deze indexen niet meer in artikel 7.1 van de bijzondere voorwaarden. In de plaats hiervan verwijzen we u naar een tariefkaart die men kan raadplegen via het klantenportaal.
In deze tariefkaart vindt u ook de aangepaste kosten inzake de evenwichtsverantwoordelijkheid (onevenwichtskosten, een onderdeel van de transportkosten) vanaf 1 januari 2024.
Bekijk de tariefkaart in bijlage.
Ook hun algemene voorwaarden passen ze beperkt aan. De belangrijkste aanpassingen gebeuren in de artikels 7.7 (verzendwijze en facturatiegegevens van de klant), 7.8 (ontvangst van de factuur), 7.14 (betalingstermijnen en wanbetalingen) en 7.18 (betwisting van de factuur).
Bekijk de nieuwe algemene voorwaarden in bijlage.
De wijzigingen van de algemene en bijzondere voorwaarden zijn vanaf 1 januari 2024 van toepassing op alle lopende overeenkomsten. Als de afnemers de voorgestelde wijzigingen aanvaardt, hoeven zij niets te doen. Gaat u niet akkoord, dan dient u deze wijzigingen binnen 30 kalenderdagen na deze mailing te betwisten via een aangetekend schrijven.
Visum financieel directeur van 31/03/2021 nr. 2021-LK9.
In het MJP zijn de vereiste budgetsleutels voorzien.
Artikel 1: Akkoord met de aanpassing van de algemene en bijzondere voorwaarden daterende van 29 november 2023 in bijlage, voor de levering van gas en elektriciteit, via de raamovereenkomst van de aankoopcentrale van het Vlaams Energie Bedrijf VEB, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 23 maart 2021.
Artikel 2: De gemeente Pepingen spreekt er haar uitdrukkelijke steun over uit dat het over 100% groene stroom gaat.
Artikel 3: Akkoord met stilzwijgende verlenging.
Het agendapunt werd geschrapt. Het addendum werd reeds goedgekeurd in de gemeenteraad van april 2023.
Advies van de Korpschef in het kader van de trajectcontroles.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
In het kader van de trajectcontroles op het grondgebied van de gemeente Pepingen verleent de Korpschef van de PZ Pajottenland, Hoofdcommissaris Cummins, diens advies.
Bovenvermeld advies is noodzakelijk bij de plaatsing en het gebruik van vaste bewakingscamera's op niet-besloten plaatsen door het gemeentebestuur.
Het advies omvat een overzicht van alle geregistreerde verkeersinbreuken en verkeersongevallen met gewonden op de locaties alwaar trajectcontroles worden geplaatst.
Het volgende wordt door de Korpschef besloten:
- Cameratoezicht kan zowel als preventieve maatregel door de betrokkenen als voor de identificatie en opsporing van daders en voertuigen door de lokale politiedienst een meerwaarde inhouden wanneer binnen deze bewaakte zone het openbaar domein gefilmd wordt. Het bekijken van beelden in real-time en het identificeren en opsporen van daders kan enkel gebeuren door de politiediensten.
- Door de draagwijdte en de aard van de geregistreerde verkeersongevallen, verkeersinbreuken en snelheidsovertredingen op betrokken locatie blijkt dat er een aanwezig verkeersveiligheidsprobleem kan zijn. Camerabewaking kan dit probleem reduceren, maar dient steeds gezien te worden als één instrument in een geheel van maatregelen die de veiligheid in deze zone moet verhogen.
- De inzet van camerabewaking doet geen afbreuk aan de veelheid van inspanningen van gemeente en politiediensten die blijvend worden geleverd om de geschetste veiligheidsproblematiek te bestrijden.
- De verantwoordelijke voor de verwerking staat in voor de melding van de camerabewaking en het bijhouden van het register van de camerabewaking (Koninklijk Besluit van 8 mei 2018) en het plaatsen van de nodige pictogrammen (Koninklijk Besluit van 28 mei 2018).
Rekening houdende met deze elementen adviseren wij gunstig over de nood en de opportuniteit om op de voorziene plaatsen bewakingscamera’s met automatische nummerplaatsherkenningssoftware – ANPR in werking te stellen.
Volgens de Camerawet dient men deze locaties te catalogeren als een niet-besloten plaats.
Enig artikel : De gemeenteraad neemt kennis van het positief advies van de korpschef Politiezone Pajottenland bij plaatsing en gebruik van vaste bewakingscamera's op niet-besloten plaatsen door het gemeentebestuur - trajectcontrole, in bijlage gevoegd bij deze beslissing, en sluit zich hierbij aan.
KOE-PONGS (PLUS) hebben als doel de participatie in het verenigingsleven en vrijetijdsgebeuren te verhogen en de financiële drempel ertoe te verlagen.
Het gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2022 betreffende het reglement van de gemeentelijke KOE-PONGS.
De collegebeslissing van 4 december 2023 betreffende het voorstel tot uitbreiding van de KOE-PONGS.
Voorstel om een aantal wijzigingen toe te passen aan het reglement van de gemeentelijke KOE-PONGS zodat een uitbreiding naar de G-KOE-PONG (KOE-PONG voor G-sporters) mogelijk is.
In bijlage het aangepaste reglement (wijzigingen staan in het vet).
In bijlage het aangepaste aanvraagformulier.
Het volgend budget kan gebruikt worden om deze uitbreiding van het reglement op te vangen:
€ 300 beschikbaar op 2023/Gemeente/GBB/0740-00/6150014/Lidmaatschappen - G-Sport Pajottenland
Artikel 1: Het reglement van de gemeentelijke KOE-PONGS goedgekeurd door de gemeenteraad, op 25 januari 2022, wordt opgeheven.
Artikel 2: Het bij dit besluit gevoegde reglement van de gemeentelijke KOE-PONGS (bijlage 1) wordt goedgekeurd. Dit reglement treedt onmiddellijk in werking.
Jaarlijks ondersteunt het gemeentebestuur van Pepingen gekende NGO's en projecten in het Zuiden, alsook inwoners die vrijwilligerswerk verrichten in het Zuiden. De gemeente wil hiermee een teken van solidariteit en steun betuigen aan organisaties en projecten die gericht zijn op duurzame ontwikkelingssamenwerking.
Decreet Lokaal Bestuur;
Wet van 14 november 1983 inzake de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen;
Gemeenteraadsbeslissing van 20 oktober 2011 betreffende de goedkeuring van de principebeslissing tot het oprichten van een gemeentelijke adviesraad voor ontwikkelingssamenwerking en welzijn “Pepingen Solidair”;
Gemeenteraadsbeslissing van 25 november 2014 betreffende de goedkeuring van de statuten van Pepingen Solidair;
Gemeenteraadsbeslissing van 19 juli 2012 betreffende de kennisname van het memorandum van Pepingen Solidair;
Gemeenteraadsbeslissing van 22 oktober 2019 betreffende de aanstelling van de leden gedurende de periode 2019-2024;
Collegebeslissing van 21 november 2023 betreft ontwikkelingssamenwerking - verdeling van het subsidiebudget 2023.
Volgende vier projectaanvragen werden ingediend:
Elk project diende een kort verslag in met een woordje uitleg over de realisaties van afgelopen jaar.
Alle projecten werden besproken op de vergadering van de GROS van 8 november 2023.
Voorstel is om elk project te steunen met een subsidie van € 300 per project en om het resterende budget van € 300 aan 1 NGO te schenken.
De keuze valt op Artsen Zonder Grenzen door de actuele link met conflict Palestina/Israël.
Projectaanvragen en voorstel subsidieverdeling in bijlage.
Er is een krediet van € 1.500 voorzien op artikelnummer GBB/0160-00/6493000/toegestane werkingssubsidies aan verenigingen.
Enig artikel: De raad beslist om in uitvoering van de actie “Ontwikkelingssamenwerking- Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen”, het totale subsidiebedrag van € 1.500, volgens bovenstaand voorstel goed te keuren en evenredig aan de vier ingediende Pepingse projecten en aan NGO 'Artsen Zonder Grenzen' toe te wijzen.
VBS Hartentroef vindt het belangrijk dat haar leerlingen op klasbezoek kunnen in de Bib van Pepingen. De kosten van het vervoer met hun bus wegen echter te zwaar door om dit te kunnen organiseren. De gemeente engageert zich nu om een tussenkomst te voorzien voor de vervoerskosten van de bus naar de bibliotheek.
Op het OOG - overleg van 11 oktober 2023 (zie bijlage) werd overeengekomen dat de gemeente een tussenkomst voorziet in de vervoerskosten van de bus van VBS Harten Troef naar de bibliotheek, van € 2 / kind met een maximumtotaal van € 1.750. De gemeente stelt voor om 1 bibliotheekbezoek per trimester in te plannen, waarbij de oudere leerlingen (derde graad) indien mogelijk de fiets nemen en de jongere leerlingen (eerste en tweede graad) de bus.
De bibliothecaris heeft op 13 november jl. met de directie afgesproken dat de klasbezoeken in januari 2024 starten, en dat zij samen de kalender opmaken. In praktijk zal dat neerkomen op 2 bezoeken per klas tussen januari en juni 2024.
Momenteel kunnen de scholen op grondgebied Pepingen reeds een jaarlijkse tussenkomst aanvragen voor leerlingenvervoer. Deze bijkomende regeling vraagt om een aanpassing in het meerjarenplan. Er wordt een nieuwe uitgavepost gecreëerd, nl. tussenkomst vervoersonkosten school Hartentroef voor klassenbezoek bib, met een maximumbudget van € 1.750/jaar.
Deze toelage kan VBS Harten Troef aanvragen via het herwerkte formulier leerlingenvervoer in bijlage.
In het MJP dat vanavond voorligt staat vanaf 2024 € 1.750 ingeschreven op:
2024/GBB/0870-03/6430200/tussenkomst in exploitatiekosten/GEMEENTE/IP-GEEN/Tussenkomst in exploitatiekosten - Bibliotheekbezoek
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de tussenkomst voor de vervoerskosten van de bus van VBS Hartentroef naar de bibliotheek, van €2 / kind met een maximumtotaal van € 1.750, en dit voor 1 bibliotheekbezoek per klas per trimester, goed. Deze tussenkomst zal aangevraagd kunnen worden vanaf 1 januari 2024 overeenkomstig met de bepalingen van het huidig subsidiereglement voor leerlingenvervoer.
Rotary club diende op 28/06/2023 een erkenningsaanvraag in voor de erkenning als Pepingse vereniging.
Decreet Lokaal Bestuur
GR 26 mei 2011: gemeentelijk reglement voor de subsidiëring van Pepingse verenigingen
GR 25 april 2023: gemeentelijk reglement voor de erkenning van Pepingse verenigingen
Verslag cultuurwerkgroep 20 november 2023: advies erkenning Rotary Club
CBS 11 december 2023: erkenningsaanvraag Rotary Club Pepingen
Rotary Club Pepingen werd officieel opgericht op 24 november 2020 op privé-initiatief. De vereniging heeft tot doel: samenwerken voor het goede doel, in vertrouwen en onder vrienden, door actie te ondernemen en een steentje bij te dragen aan projecten die een blijvende verandering teweegbrengen t.v.v. gemeenschappen die dat nodig hebben. De focus ligt hierbij op projecten die kinderen en jongeren aanbelangen.
De werkgroep lokaal cultuurbeleid behandelde de aanvraag op de vergadering van 20 november 2023 en merkte op Rotary Club Pepingen aan alle erkenningsvoorwaarden, zoals opgenomen in artikel 2 van het erkenningsreglement voor Pepingse verenigingen, voldoet. De werkgroep adviseert om Rotary Club Pepingen te erkennen als vereniging, horende onder volgend toepassingsgebied activiteiten: ontwikkelingssamenwerking, volksontwikkelingswerk welzijns – en gezondheidsverenigingen.
In de begroting van de gemeente werden op 349-00/6493000, 530-00/6493000, 709-00/6493000, 739-00/6493006, 739-00/6493000, 740-00/6493000, 740-00/6493005, 750-00/6493000, 879-00/6493000, 909-00/6493000 en 985-00/6493000 de nodige kredieten ingeschreven voor het toekennen van een gemeentelijke toelage aan de erkende verenigingen binnen de gemeente.
Enig artikel: De verenging “Rotary Club Pepingen” wordt door de gemeenteraad erkend als Pepingse vereniging onder het toepassingsgebied ontwikkelingssamenwerking, volksontwikkeling, welzijns- en gezondheidsverenigingen.
Paascomité Elingen diende op 09/05/2023 een erkenningsaanvraag in voor de erkenning als Pepingse vereniging.
Decreet Lokaal Bestuur
GR 26 mei 2011: gemeentelijk reglement voor de subsidiëring van Pepingse verenigingen
GR 7 februari 2006: gemeentelijk reglement voor de Pepingse Cultuurprijs
GR 25 april 2023: gemeentelijk reglement voor de erkenning van Pepingse verenigingen
Verslag cultuurwerkgroep 20 november 2023: advies erkenning Paascomité Elingen
CBS 11 december 2023: erkenningsaanvraag Paascomité Elingen
Het Paascomité bestaat sinds 1901 en heeft tot voornaamste activiteiten het organiseren van een Paaseierenraap voor kinderen tot 10 jaar en het verderzetten van de traditie van de Sint-Benedictusommegang in Elingen. De processie wordt jaarlijks op de 2e Paasdag georganiseerd in centrum Elingen.
De werkgroep lokaal cultuurbeleid behandelde de aanvraag op de vergadering van 20 november 2023 en merkte op het Paascomité aan alle erkenningsvoorwaarden, zoals opgenomen in artikel 2 van het erkenningsreglement voor Pepingse verenigingen, voldoet. De werkgroep adviseert om Paascomité Elingen te erkennen als socio-culturele vereniging.
In de begroting van de gemeente werden op 349-00/6493000, 530-00/6493000, 709-00/6493000, 739-00/6493006, 739-00/6493000, 740-00/6493000, 740-00/6493005, 750-00/6493000, 879-00/6493000, 909-00/6493000 en 985-00/6493000 de nodige kredieten ingeschreven voor het toekennen van een gemeentelijke toelage aan de erkende verenigingen binnen de gemeente.
Enig artikel: De verenging “Paascomité Elingen” wordt door de gemeenteraad erkend als Pepingse vereniging onder het toepassingsgebied socio-culturele vereniging / gemeenschapsvorming.
Zie CBS 09/03/2021 betreft de hernieuwing van de overeenkomst van het gebruik van het gemeentelijk recreatiegebied tussen de gemeente Pepingen en SK Pepingen-Halle.
De gemeente Pepingen is eigenaar van de grond waar de sportinfrastructuur werd aangelegd, kadastraal gekend 1ste afdeling (23064) sectie E nummers 130G, 170B en 423B met een totale oppervlakte van 27.122,12 m². Het gemeentebestuur wil met de financiële ondersteuning vooral bijdragen tot de ondersteuning van de jeugdwerking in de voetbalclub om het sporten betaalbaar te houden.
Voorstel is om volgende aanpassingen aan te brengen:
- Voor de periode vanaf werkjaar 2024, zal deze toelage enerzijds voor 50% gebruikt worden voor onderhoud en herstelling van de infrastructuur zoals in lid 1 omschreven en voor 50% voor exploitatiekosten. Daartoe worden de budgetsleutels aangepast.
- SK Pepingen Halle SK Pepingen-Halle dient jaarlijks het gebruik van de verkregen toelage te verantwoorden overeenkomstig de bepalingen van artikel 1 lid 2 van het huidige reglement.
In de meerjarenplanning werden de nodige kredieten opgenomen op de sleutel GBB/0742-00/6640000/GEMEENTE/CBS/IP-O.
Artikel 1: De gemeenteraad kent voor de periode 2021 tot en met 2025 aan SK Pepingen-Halle een jaarlijkse toelage toe voor onderhoud en herstelling van de infrastructuur, zowel van de gebouwen als het veld en de ruimte rondom het veld.
Voor de periode vanaf werkjaar 2024, zal deze toelage enerzijds voor 50% gebruikt worden voor onderhoud en herstelling van de infrastructuur zoals in lid 1 omschreven en voor 50% voor exploitatiekosten. Daartoe worden de budgetsleutels aangepast.
Artikel 2: De gemeenteraad beslist per jaar volgende bedragen toe te kennen: 2021 : 20.000 euro 2022 ; 2022 tot en met 2025 : 10.000 euro
Artikel 3: De toelage wordt jaarlijks in 1 keer uitbetaald.
Artikel 4: Deze toelage wordt uitbetaald indien er aan de voorwaarden wordt voldaan, zoals overeengekomen in de gemeenteraadsbeslissing “Sport - Overeenkomst van het gebruik van het gemeentelijk recreatiegebied tussen de gemeente Pepingen en SK Pepingen-Halle. Goedkeuring.” van 23 maart 2021.
Artikel 5: SK Pepingen-Halle dient jaarlijks het gebruik van de verkregen toelage te verantwoorden overeenkomstig de bepalingen van artikel 1 lid 2 van huidig reglement en te rapporteren en is gehouden de toelage terug te betalen indien de verantwoording ontbreekt of de toelage niet is aangewend voor het doel waarvoor ze werd toegekend. De toekenning van de toelagen wordt opgeschort zolang er voor voorheen ontvangen toelagen geen verantwoording is verstrekt.
Brief Lions Club Brussel - aanbod bomen.
Mail Buûmplanters van 5-5-2023 - toelichting.
Decreet lokaal bestuur
Reeds genomen beslissingen :
Deze organisatie heeft fondsen verzameld voor het aanplanten van bomen. Sinds 2020 zijn ze op zoek naar een stuk grond om bomen op te planten. Zij waren opgetogen bij het vernemen dat er mogelijkheid bestond in de gemeente Pepingen. Vorig jaar kwamen ze in contact met de bûûmplanters. Deze organisatie kan hun zowel logistiek als financieel helpen. Zij hebben een overeenkomst met de Vlaamse gemeenschap zodat men slechts 1 euro per boom dient te betalen.
Recent hebben ze deelgenomen aan de bevraging van de burgers. Het enthousiasme van de inwoners voor dit project en andere feiten hebben hun doen besluiten dit project financieel te steunen. Zij zullen dus de kosten voor de aankoop van de bomen financieren ten bedrage van €2.625.
In ruil werd gevraagd om betrokken te worden bij het ontwerp van het informatiebord en de algemene communicatie en aan te sluiten bij de aanplantactie.
Wat ze met de Bûûmplanters hebben aangeboden in de winter van ’23 – ‘24:
Wat zit niet in hun aanbod, daarvoor hebben ze steun / samenwerking van de gemeente nodig:
Dankzij de steun door de Vlaamse overheid, konden ze dit in de winter van 2023 – 2024 aanbieden aan de prijs van 1€ / boom, dus totaal kost 2225€. Het aanbod kadert binnen een opdracht voor de Vlaamse overheid en is beperkt tot 70.000 bomen voor het hele arrondissement Halle – Vilvoorde. Afsluiting aanbod eind juni ’23.
De 1€ / boom kon gesponsord worden door een derde partij (gebeurde ook al in andere gemeentes).
Om deel te nemen hadden ze wel een formele bevestiging nodig van de gemeente (besluit College, bestelbon of dergelijke).
Dit betekent dat de volledige kostprijs voor de aankoop van bomen gefinancierd wordt.
Artikel 1: Het aanbod van de Lions Club Brussel - Graaf Van Vlaenderen District 112C Belgium om de inrichting van het speelbos in de Kareelstaat financieel te steunen door de kosten voor de aankoop van de bomen te financieren ten bedrage van €2.625 werd aanvaard door het schepencollege in zitting van 23 mei 2023.
De organisatie werd betrokken bij het ontwerp van het informatiebord, de algemene communicatie en de aanplantactie.
Artikel 2: Het beplantingsplan werd uitgevoerd in samenwerking met de Bûümplanters, een initiatief dat door de Vlaamse overheid financiële steun krijgt.
Artikel 3: De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het schepencollege verwoord in artikel 1 en artikel 2.
De aansluiting tot het gebruik van het Vlaams Handhavingsplatform is verplicht voor gemeente. Er dient hiervoor een protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het agentschap justitie en handhaving en gemeente in het kader van de toegang tot het Vlaamse Handhavingsprotocol ondertekend te worden. Het college van burgemeester en schepenen is principieel akkoord met deze aansluiting.
Decreet Lokaal Bestuur;
Decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer van 18 juli 2008;
De wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens van 30 juli 2018;
Het ontwerp van het algemene implementatiedecreet werd op 26 mei 2023 voor de tweede maal principieel goedgekeurd door de Vlaamse Regering;
Kaderdecreet Vlaamse Handhaving (KVH) van 14 juli 2023;
Gelet op het gunstig advies van de DPO (Data Protection Officer), Filip Haesen, dat op 28/11/2023 werd bezorgd;
Reeds genomen beslissing :
Overwegende dat het Vlaamse Handhavingsplatform (VHP) als doel heeft om alle informatie rond handhaving te centraliseren, uniform, real-time en beveiligd ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties;
Overwegende dat de aansluiting gefaseerd zal gebeuren waardoor dit een aantal verplichtingen met zich meebrengt;
Overwegende dat alle proces-verbalen, verslagen van vaststelling en documenten m.b.t. de bestuurlijke sanctieprocedure in het platform digitaal dienen ingevoerd te worden waardoor ook de communicatie naar de belanghebbenden over deze documenten (kennisgeving) via het platform dient te gebeuren;
Overwegende dat de datum vanaf wanneer deze verplichting geldt zal worden bepaald via een uitvoeringsbesluit. De verplichting wordt van kracht op 25 maart 2024 voor de decreten inzake VCRO (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) en/of DABM (Decreet Algemene Bepalingen Milieu). Vanaf deze datum moeten de vermelde documenten digitaal worden opgesteld, ondertekend met e-ID, en vervolgens ingegeven worden in het VHP, dat zal instaan voor de kennisgeving ervan aan de bestemmelingen.
Overwegende dat een organisatie kan aansluiten op 2 manieren op het platform :
1. Dossieropvolgingssysteem wordt gekoppeld aan het VHP waardoor informatie automatisch doorstroomt.
2. Verbalisanten voeren rechtstreeks hun dossiers in in het VHP via een 'user interface'. De methode is geschikt wanneer er geen eigen open dossieropvolgingssysteem is en/of er een laag dossiervolume te verwerken is;
Overwegende dat iedere verbalisant die PV's of verslagen van vaststelling maakt onder het VCRO of DABM decreet wordt verwacht op 2 sessies voor 25 maart 2024 (1 infosessie en 1 trainingssessie).
Overwegende dat het gebruik van het VHP een aantal belangrijke voordelen met zich mee brengt :
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de aansluiting op het Vlaamse Handhavingsplatform goed volgens de optie 'user interface' en zal het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het agentschap justitie en handhaving en gemeente in het kader van de toegang tot het Vlaamse Handhavingsprotocol conform bijlage 1 ondertekenen.
Artikel 2: Het onboardingstraject zal door de gemeentelijke toezichthouder doorlopen worden waardoor zij zal deelnemen aan de 2 onboardingssessies voor 25 maart 2024.
Artikel 3: Het onboardingsproces zal doorlopen worden bij de Magda documentendienst.
Het huidige gebruikersreglement gemeenschapscentrum Pepingen is aan een grondige wijziging onderhevig.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Beslissingen van de gemeenteraad van 11 mei 2004 - goedkeuring reglement, 17 december 2009 - aanpassingen, 26 februari 2013 - aanpassingen, 22 maart 2016 - aanpassingen;
Er zijn een aantal wijzigingen noodzakelijk: het gemeenschapscentrum is opgeheven, de lijst met zalen dient geactualiseerd, aanvragen zullen in de toekomst via de website in het gemeentelijk digitaal platform gebeuren, het artikel over de verzekering werd duidelijker omschreven.
De seniorenadviesraad Pepingen heeft in de algemene vergadering van 15 november 2023 een gunstig advies uitgebracht.
De cultuurraad heeft zijn advies uitgebracht op 20 november 2023.
Op voorstel van het schepencollege dd. 04/12/2023;
Het voorstel van de schepen, Rudi Seghers tot aanpassing artikel 13 - vervanging eerste zin 'Openbare fuiven zijn niet toegelaten.' door 'Openbare fuiven zijn enkel toegelaten in de Schuur Vander Stokken.' wordt unaniem goedgekeurd.
Enig artikel : De gemeenteraad keurt het gebruikersreglement gemeentelijke zalen, als bijlage 1 gevoegd bij deze beslissing, goed. Het reglement treedt in werking op 01/01/2024, en zal vanaf die datum het gebruikersreglement gemeenschapscentrum Pepingen vervangen.
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW)
Decreet lokaal bestuur
Alle gemeenten in het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het werkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht.
Beleidsmatige opdracht
De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.
Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het werkingsgebied vereist.
Operationele opdracht
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
Door het college van burgemeester en schepenen wordt Rudi Seghers voorgedragen om de gemeente Pepingen te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad. Mevr. Saskia Beeckmans wordt voorgedragen als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Gaat over tot de geheime stemming:
15 stembiljetten worden bezorgd aan de voorzitter;
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
Effectieve vertegenwoordiger: Rudi Seghers krijgt 8 ja-stemmen
Guy Derijcke krijgt 7 ja-stemmen
Plaatsvervanger: Saskia Beeckmans krijgt 15 ja-stemmen
Artikel 1: Dhr. Rudi Seghers, schepen, wordt, bij geheime stemming, aangeduid als effectieve vertegenwoordiger om de gemeente te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het werkingsgebied Zennevallei.
Artikel 2: Mevr. Saskia Beeckmans, schepen, wordt, bij geheime stemming, aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger om de gemeente te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het werkingsgebied Zennevallei.
Artikel 3: De vertegenwoordiger in de toewijzingsraad wordt bijgestaan door de algemeen directeur. Het schepencollege is bevoegd om naargelang de mogelijkheden op ambtelijk niveau een ander personeelslid aan te duiden.
Naar aanleiding van de koesterweek (8 – 15 december) en de wereldlichtjesdag (10 december) zette vzw Boven de Wolken, Berrefonds vzw en Met Lege Handen het sterrenregister voor lokale besturen in de schijnwerpers. De Vlaamse overheid en Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) ondersteunen dit initiatief en roept alle lokale besturen op om een sterrenregister voor stilgeboren kindjes op te starten.
De raad,
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet dat de fracties cd&v, DVP en N-VA verzoeken om, overeenkomstig artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur, volgend punt aan de agenda van de gemeenteraad van 19 december 2023 toe te voegen.
Het verlies van een kindje kort voor of na de geboorte is een hartverscheurende ervaring voor ouders. Administratief gezien is de aangifte van een stilgeboren kindje verplicht vanaf een zwangerschapsduur van 180 dagen. Vanaf 140 dagen zwangerschap is een aangifte mogelijk, maar niet verplicht. Voor een zwangerschap korter dan 140 dagen is een wettelijke aangifte echter niet mogelijk.
De emotionele en symbolische betekenis van deze aangiftemogelijkheid mag echter niet onderschat worden. Een wettelijke aangifte biedt ouders de mogelijkheid hun stilgeboren kindje officieel te erkennen en een naam te geven en zo een plaats te geven in hun leven.
Voor sterrenkindjes - bij een zwangerschap korter dan 140 dagen - is dit dus wettelijk gezien niet mogelijk.
Vele steden en gemeenten namen een initiatief om hieraan tegemoet te komen en een sterrenregister te openen. Hierin kunnen alle stilgeboren kindjes symbolisch geregistreerd worden, ongeacht de duur van de zwangerschap.
Om de ouders van deze sterrekindjes een hart onder de riem te steken en tegelijk hun verdriet te erkennen, willen we in Pepingen starten met een sterrenregister. Deze symbolische aangifte heeft geen juridische gevolgen, maar kan emotioneel een grote betekenis hebben voor ouders en nabestaanden van sterrenkindjes. Bovendien kan de aangifte online gebeuren zodat dit heel laagdrempelig en zonder onnodige administratieve overlast in orde gebracht kan worden. De ouders kunnen ook na afspraak met de dienst Burgerzaken hun sterrenkindje laten registeren in het sterrenregister. Ook registraties uit het verleden willen we hierbij toelaten.
We opteren ervoor om ouders de keuze te geven of ze enkel het kindje registreren (naam, datum stilgeboorte, eventueel plaats stilgeboorte) of ook hun gegevens (naam, adres en rijksregisternummer) willen opgeven om gecontacteerd te worden bij mogelijk toekomstige herdenkingsmomenten of initiatieven die betrekking hebben op sterrenkindjes. Om het kindje te kunnen registreren zal het rijksregisternummer, de naam en het adres van (minstens) 1 ouder gevraagd worden. De ouders zullen uiteraard te allen tijde de mogelijkheid krijgen om die keuze aan te passen.
Gezien het gaat om het bijhouden van persoonsgegevens, dient dit conform de privacywetgeving te gebeuren.
Geen.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de oprichting van een sterrenregister waarin ouders van stilgeboren kinderen, ongeacht de duur van de zwangerschap, de mogelijkheid krijgen om hun kindje te registreren omwille van de grote emotionele betekenis hiervan. Ouders zullen hierbij de keuze hebben of ze enkel het kindje registreren, of ook hun gegevens (naam, rijksregister, adres) willen opgeven om gecontacteerd te worden bij toekomstige herdenkingsmomenten of initiatieven die betrekking hebben op sterrenkindjes. Om het kindje te kunnen registreren zal het rijksregisternummer, de naam en het adres van (minstens) 1 ouder gevraagd worden. Deze symbolische aangifte zal geen juridische gevolgen hebben.
Artikel 2: De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de uitwerking en invoering van dit initiatief.
Brief van 10 november 2022 van de beheerders, medeondertekend door een aantal verenigingen, inzake de problematiek van het zaaltje in Beert.
De raad,
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op het burgerlijk wetboek, inzonderheid artikel 1708 tot 1711;
Het gemeenteraadsbesluit van 20 maart 2008 betreffende goedkeuring gebruikersovereenkomst tussen het gemeentebestuur Pepingen en de VZW VPW Halle afdeling Beert voor het ter beschikking stellen van ’t Zaaltje Beert;
Het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022 betreffende goedkeuring van de aanpassing gebruikersovereenkomsten niet-gemeentelijke zalen – Indexeren van de gebruikersovereenkomst.
Gelet dat de fracties cd&v, DVP en N-VA verzoeken om, overeenkomstig artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur, volgend punt aan de agenda van de gemeenteraad van 19 december 2023 toe te voegen.
Het zaaltje is de vergader- en ontmoetingsplek bij uitstek voor de buurt en voor het levendige verenigingsleven in Beert. Kwaliteitsvolle en betaalbare infrastructuur is belangrijk om de bestaande verenigingen verder te laten groeien en om nieuwe initiatieven op te starten. Daarom staken recent tal van vrijwilligers de handen uit de mouwen om de zaal in Beert op te knappen. Spijtig genoeg kan niet alles met vrijwilligers uitgevoerd worden. Om de infrastructuur verder kwalitatief te kunnen uitbouwen dringen zich nog bijkomende investeringen op. Zo zijn ook tal van energiezuinige renovaties nodig om de energiekosten te drukken.
De kosten hiervan kunnen hoog oplopen, dit blijkt ook uit cijfers van de gedane investeringen en voorziene budgetten voor het onderhoud van de gemeentelijke zalen in de andere deelgemeenten. Door de toekenning van deze uitzonderlijke toelage kan elke burger en elke vereniging van elke dorp rekenen op een kwalitatieve, aangepaste en betaalbare ontmoetingsplaats aan dezelfde voorwaarden als elders in de gemeente.
De nodige kredieten zijn voorzien in het meerjarenplan.
Artikel 1: De gemeenteraad verklaart zich akkoord om een uitzonderlijke toelage van maximaal €10.000 toe te kennen aan de VPW Lennik afdeling nr. 1122 Beert voor het uitvoeren van infrastructuurwerken aan ’t Zaaltje Beert – Johan Demaegtstraat 20 – 1673 Pepingen, kadastraal gekend sectie A nr. 396h en 396l.
Artikel 2: De toelage zal uitbetaald worden na de inlevering van facturen die betrekking hebben op de bijkomende (infrastructuur)werken of duurzame investeringen aan het zaaltje van Beert.
Naar aanleiding van het versturen van de agenda voor de gemeenteraad van heden ontving het lokaal bestuur onderstaande vragen van de mandatarissen.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad art. 11 §3.
Enig artikel: De volgende antwoorden op de mondelinge vragen worden geformuleerd:
Mondelinge vragen vanwege P. Van Cutsem, gemeenteraadslid cd&v-fractie:
Het gemeentebestuur kondigde dit jaar 3 grote verbouwingsprojecten aan: de bibliotheek, de chirolokalen en het gemeentehuis.
- Hoe en wanneer werden alle bewoners participatief betrokken of hun mening hierover gevraagd?
Wanneer werd duidelijke informatie verstrekt over de plannen?
De plannen werden besproken met verenigingen of personeelsleden die betrokken zijn.
De stedenbouwkundige procedure werd gevolgd wat betreft het openbaar onderzoek.
Antwoord vanwege R. Seghers, schepen: ivm bibliotheek zijn de plannen aan bibliotheekraad voorgelegd.
Mondelinge vragen vanwege A. De Roubaix, gemeenteraadslid cd&v-fractie:
In het collegeverslag van 15/11/23 lezen we het volgende:
Betreft: Factuur Amacro bouwmaterialen - afhalen boordstenen e.d.
Factuur ontvangen van Amacro bouwmaterialen voor de afhaling van boordstenen e.d.
Er werd geen bestelbon gevraagd door de technische dienst.
De wetgeving op de overheidsopdrachten werd niet gevolgd, volgens de huidige gunning moest dit afgehaald worden bij de firma Denayer.
Er werd bij Amacro bouwmaterialen achter de benodigdheden gegaan zonder eerst prijzen op te vragen bij verschillende firma's.
BESLUIT
Akkoord met het betalen van de factuur mits goedkeuring van de algemeen directeur ondanks het feit dat er geen prijsvraag georganiseerd werd en geen bestelbon werd aangevraagd.
Dat is 1 feit.
Maar we lezen frequent in collegeverslagen dat er afgehaald wordt zonder bestelbon.
Waarom wordt er geen bestelbon opgemaakt?
Deze opmerkingen brachten wij reeds meerdere malen als vraag op de gemeenteraad.
Telkens krijgen wij als antwoord dat er aan gewerkt wordt om dit te verbeteren.
Tot heden is er echter geen verandering merkbaar.
Is dit dan echt zo moeilijk?
Antwoord vanwege E.Timmermans, Burgemeester:
Is een feit dat zich weer voordoet, we zijn daar als bestuur en AD ook niet mee tevreden. Er moet aangekocht worden waar er gunningen zijn. We zullen dat nog eens duidelijk opsommen waar wat mag afgehaald was nu er een aantal gunningen moeten vernieuwd worden.
Dit was in de vakantieperiode waar Denayer dicht was.
2. Elektriciteit: kwartaalvoorschotten.
Ninoofsestwg 112 noodwoning 335,-
Ninoofsestwg 114 politie 164,-
Ninoofsestwg 114 a achterzijde politie 140,-
Ninoofsestwg 110 woning tegen Pinokkio 085,-
724,- per kwartaal is 2896 euro op jaarbasis
Deze gebouwen staan leeg, sommigen zijn zelfs onbewoonbaar.
Waarom blijft men hiervoor elektriciteit betalen?
Antwoord vanwege E. Timmermans, Burgemeester:
Ninoofsestwg 112 noodwoning = woning die momenteel wordt gerenoveerd tot noodopvang (jaarafrekening zal lager zijn)
Ninoofsestwg 114 politie = wordt gebruikt voor stockage, chauffage brandt daar voor de woning daarboven
Ninoofsestwg 114 a achterzijde politie = is foorkast
Ninoofsestwg 110 woning tegen Pinokkio = is niet de woning tegen Pinokkio (die staat inderdaad leeg, en de elektriciteit is daar afgesloten). Het gaat over 110A, is de zagerij en zal moeten overgedragen worden aan Infano (afsluiten is duurder dan laten lopen).
Wegens wijzigingen in de personeelsbezetting is het opportuun om de lijst met mogelijke plaatsvervangers van de algemeen directeur te wijzigen.
Het decreet lokaal bestuur, meer bepaald art. 166
Gemeenteraadsbeslissing van 4 augustus 2020 houdende aanstelling als erkende plaatsvervangers:
Er wordt voorgesteld om in de lijst Maya Van Holder, coördinator vrije tijd, te vervangen door Emly Roelandt, waarnemend coördinator omgeving A1-A3 (lid van het MAT).
Op voorstel van het schepencollege dd. 27 november 2023;
Er wordt overgegaan tot een geheime stemming :
15 stembiljetten worden bezorgd aan de voorzitter;
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
Emly Roelandt krijgt 15 ja -stemmen
Artikel 1: Volgende lijst van erkende plaatsvervangers van de algemeen directeur wordt goedgekeurd vanaf heden:
* Emly Roelandt, waarnemend coördinator omgeving - lid van het MAT
* Nancy Mathijs, coördinator ondersteunende diensten - lid van het MAT
Artikel 2: De algemeen directeur, mevrouw Leen Deneyer wordt gemachtigd om bij gewettigde afwezigheid een erkend personeelslid als plaatsvervanger door de gemeenteraad, aan te stellen als waarnemend algemeen directeur.
De afvaardiging voor de bestuursorganen van Regionaal Landschap Pajottenland en Zennevallei werd aangeduid tijdens de gemeenteraadsvergadering van 29 januari 2019:
- Mevr Greta cochez – Teleweidestraat 2 – 1670 Pepingen als effectief vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering
- Dhr Raymond Raemdonck – Ninoofsesteenweg 28 – 1670 Pepingen als plaatsvervangende vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering.
– De coördinator omgeving, mevrouw Frieda De Saeger, werd aangesteld als ambtelijke medewerker.
Decreet lokaal bestuur
Aangezien de ambtelijke vertegenwoordiger met pensioen gaat, dient deze vertegenwoordiger vervangen te worden.
Het schepencollege stelt voor Emly Roelandt, waarnemend coördinator omgeving, aan te stellen als de ambtelijke vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de VZW.
Er wordt overgegaan tot een geheime stemming :
15 stembiljetten worden bezorgd aan de voorzitter;
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
Emly Roelandt krijgt 15 ja-stemmen.
Enig artikel: In de algemene vergadering van VZW Regionaal Landschap Pajottenland en Zennevallei wordt Emly Roelandt, ter vervanging van de huidige vertegenwoordiger, vanaf heden als ambtelijk vertegenwoordiger, aangesteld.
De voorzitter sluit de zitting op 20/12/2023 om 00:36.