Naar aanleiding van het versturen van de agenda voor de gemeenteraad van heden ontving het lokaal bestuur onderstaande vragen van de mandatarissen.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad art. 11 §3.
Enig artikel: De volgende antwoorden op de mondelinge vragen worden geformuleerd:
Mondelinge vragen vanwege Peter Van Cutsem, cd&v-fractie:
Het gemeentebestuur kondigde dit jaar 3 grote verbouwingsprojecten aan: de bibliotheek, de chirolokalen en het gemeentehuis.
- Hoe en wanneer werden alle bewoners participatief betrokken of hun mening hierover gevraagd?
Wanneer werd duidelijke informatie verstrekt over de plannen?
De plannen werden besproken met verenigingen of personeelsleden die betrokken zijn.
De stedenbouwkundige procedure werd gevolgd wat betreft het openbaar onderzoek.
Antwoord Rudi: ivm bibliotheek zijn de plannen aan bibliotheekraad voorgelegd.
Mondelinge vragen vanwege André De Roubaix, cd&v-fractie:
In het collegeverslag van 15/11/23 lezen we het volgende:
Betreft: Factuur Amacro bouwmaterialen - afhalen boordstenen e.d.
Factuur ontvangen van Amacro bouwmaterialen voor de afhaling van boordstenen e.d.
Er werd geen bestelbon gevraagd door de technische dienst.
De wetgeving op de overheidsopdrachten werd niet gevolgd, volgens de huidige gunning moest dit afgehaald worden bij de firma Denayer.
Er werd bij Amacro bouwmaterialen achter de benodigdheden gegaan zonder eerst prijzen op te vragen bij verschillende firma's.
BESLUIT
Akkoord met het betalen van de factuur mits goedkeuring van de algemeen directeur ondanks het feit dat er geen prijsvraag georganiseerd werd en geen bestelbon werd aangevraagd.
Dat is 1 feit.
Maar we lezen frequent in collegeverslagen dat er afgehaald wordt zonder bestelbon.
Waarom wordt er geen bestelbon opgemaakt?
Deze opmerkingen brachten wij reeds meerdere malen als vraag op de gemeenteraad.
Telkens krijgen wij als antwoord dat er aan gewerkt wordt om dit te verbeteren.
Tot heden is er echter geen verandering merkbaar.
Is dit dan echt zo moeilijk?
Antwoord vanwege Eddy Timmermans, Burgemeester:
Is een feit dat zich weer voordoet, we zijn daar als bestuur en AD ook niet mee tevreden. Er moet aangekocht worden waar er gunningen zijn. We zullen dat nog eens duidelijk opsommen waar wat mag afgehaald was nu er een aantal gunningen moeten vernieuwd worden.
Dit was in de vakantieperiode waar Denayer dicht was.
2. Elektriciteit: kwartaalvoorschotten.
Ninoofsestwg 112 noodwoning 335,-
Ninoofsestwg 114 politie 164,-
Ninoofsestwg 114 a achterzijde politie 140,-
Ninoofsestwg 110 woning tegen Pinokio 085,-
724,- per kwartaal is 2896 euro op jaarbasis
Deze gebouwen staan leeg, sommigen zijn zelfs onbewoonbaar.
Waarom blijft men hiervoor elektriciteit betalen?
Antwoord vanwege Eddy Timmermans, Burgemeester:
Ninoofsestwg 112 noodwoning = woning die momenteel wordt gerenoveerd tot noodopvang (jaarafrekening zal lager zijn)
Ninoofsestwg 114 politie = wordt gebruikt voor stockage, chauffage brand daar voor de woning daarboven
Ninoofsestwg 114 a achterzijde politie = is foorkast
Ninoofsestwg 110 woning tegen Pinokio 085 = is niet de woning tegen Pinokkio (die staat inderdaad leeg, en de elektriciteit is daar afgesloten). Het gaat over 110A, is de zagerij en zal moeten overgedragen worden aan Infano (afsluiten is duurder dan laten lopen).