Terug
Gepubliceerd op 23/11/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 25/10/2022 - 19:30 Raadszaal
Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
Eddy Timmermans, Burgemeester
Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
Leen Deneyer, Algemeen directeur

De Voorzitter opent de vergadering.

- Toegevoegde agendapunten :

De Voorzitter stelt vast dat het volgende agendapunt tijdig werden ingediend :

  • Namens de fracties cd&v, DVP en N-VA

    VRIJE TIJD – Aanpassing gebruikersovereenkomsten niet-gemeentelijke zalen – Verhoging gebruikersvergoeding – Goedkeuring

Overeenkomstig artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt het punt toegevoegd aan de agenda.

- Aanpassing agenda op vraag van het bestuur: voorstel om volgende agendapunten van de agenda te halen aangezien er nog een informatievergadering door PBE wordt georganiseerd :

        10de dagorde: Fluvius West: Uitnodiging Buitengewone Algemene Vergadering - beslissing

        11de dagorde : Riobra: Uitnodiging Buitengewone Algemene Vergadering - beslissing

        12de dagorde : PBE - Uitnodiging Buitengewone Algemene vergadering - beslissing

        13de dagorde: Fluvius Opdrachthoudende Vereniging: Uitnodiging Buitengewone Algemene Vergadering - beslissing

De aangepaste agenda wordt unaniem goedgekeurd.

 

Mededelingen:

De voorzitter deelt mee dat de vergadering van de gemeenteraad wordt geschorst na behandeling van de 2de dagorde, om de OCMW-raad op te starten voor de behandeling van de meerjarenplanaanpassing 3 deel OCMW.

  • Openbaar

    • Goedkeuren verslagen

      • Notulen openbare zitting gemeenteraad van 27 september 2022 - Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 27 september 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.

        Feiten en context

        Raadslid, André De Roubaix, cd&v-fractie vraagt of de notulen kunnen aangepast worden : het antwoord op de vraag, gesteld door Suzanne De Cort, werd schriftelijk niet correct weergegeven.

        De raad gaat akkoord met de aanpassing.

        Besluit

        Enig artikel: De aangepaste notulen van de gemeenteraadsvergadering van 27 september 2022 worden unaniem goedgekeurd.

      • Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad van 27 september 2022 - Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Overeenkomstig art.30 §2 van het huishoudelijk reglement werd het zittingsverslag vervangen door een audio-opname. Deze wordt op de gemeentelijke website geplaatst.

        Feiten en context

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag van de vorige vergadering van 27 september 2022.

        Besluit

        Enig artikel: De raad neemt kennis van het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 27 september 2022.  Het verslag is te raadplegen op de website van de gemeente / bestuur en beleid / gemeenteraad OCMW-raad / audio video.

    • Financiën

      • Beleids- en beheerscyclus : Aanpassing 3 strategische meerjarenplanning 2020-2025 gemeente en OCMW Pepingen - Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018  betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels ende digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;

        De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020 – 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;

        Feiten en context

        Gelet op de vaststelling van het meerjarenplan 2020 -2025 door de OCMW- en gemeenteraad in zitting van 17 december 2019;

        Gelet op de vaststelling van het gedeelte OCMW van de aanpassing van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 door de OCMW-raad van 25 oktober 2022;

        Overwegende dat de gemeente en het OCMW geen afzonderlijke planningsdocumenten meer moeten opmaken. Het meerjarenplan 2020 – 2025 is een geïntegreerd meerjarenplan waarin beleidsdocumenten, actieplannen en ramingen van zowel gemeente als OCMW worden opgenomen;

        Overwegende dat de meerjarenplanaanpassing minstens bestaat uit een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota;

        Gelet op het voorontwerp opgesteld door de financieel directeur in overleg met het managementteam;

        Gelet op het advies van het managementteam van 07 oktober 2022;

        Gelet op het standpunt van het college van burgemeester en schepenen van 10 oktober 2022;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Tegenstanders: André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 7 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad stelt het gedeelte gemeente van de aanpassing van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 vast.

        Artikel 2: De gemeenteraad keurt het gedeelte OCMW van de aanpassing van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 goed.

        Artikel 3: De aanpassing van het meerjarenplan maakt integraal deel uit van dit besluit. De beginkredieten 2023 worden in een volgende meerjarenplanaanpassing vastgesteld.

        Artikel 4:  Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.

    • Openbare Werken

      • Riolerings- en wegeniswerken Pepingen, Heikruis - Neerstraat - Kouterstraat - Plaats- en Molenhofstraat - Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Pepingen en Fluvius System Operator cv. Beslissing.

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Mail van Fluvius van 20 september 2022 betreffende de samenwerkingsovereenkomst tussen de betrokken partijen.

        Regelgeving

        -    het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, artikelen 56 en 57;

        –   de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;

        –   de wet van 29.07.1991 betreffende de openbaarheid van bestuur;

        –   het Bestuursdecreet van 07.12.2018, titel II, hoofdstuk 3;

        –   de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid inhouse opdracht;

        –   het KB plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18.04.2017;

        –   het KB van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zoals gewijzigd;

        –   de wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, zoals gewijzigd;

         

        Gelet op het feit dat Fluvius rioolbeheerder is op het grondgebied van de gemeente Pepingen.

         

         

        Reeds genomen beslissingen:

        - Gemeenteraad van 23 januari 2018 betreffende interne organisatie – Aangelegenheden van dagelijks bestuur in verband met het gemeentedecreet: overheidsopdrachten – wijzigingen – Goedkeuring. Raming lager dan €35.000 excl.BTW per jaar.

        - College van burgemeester en schepenen van 6 april 2021 betreffende: "Rioleringsproject Heikruis - Molenhofstraat/Neerstraat.

        - College van burgemeester en schepenen van 13 april 2021 betreffende: "Rioleringsproject Heikruis - Molenhofstraat/Neerstraat.

        - College van burgemeester en schepenen van 26 april 2021 betreffende: "Rioleringsproject Heikruis - 22785 - Verslag overleg 14 april 2021 Heikruis-Pepingen.

        - College van burgemeester en schepenen van 11 april 2022 betreffende: " Opmaak nieuw kwartaalprogramma GIP 2022/1: aanbestedingsklare projecten - Goedkeuring tot indienen project Neerstraat + bufferbekken bij de VMM."

        -College van burgemeester en schepenen van 25 juli 2022 betreffende studieopdracht riolerings- en wegeniswerken Pepingen, Heikruis - Neerstraat - Kouterstraat - Plaats- en Molenhofstraat - Inhouseopdracht Fluvius. Goedkeuring gunning opdracht aan Hosbur bv. en aandeel gemeente Pepingen. Beslissing.

        - College van burgemeester en schepenen van 26 september 2022 betreffende riolerings- en wegeniswerken Pepingen, Heikruis - Neerstraat - Kouterstraat - Plaats- en Molenhofstraat - Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Pepingen en Fluvius System Operator cv. Principebeslissing.

        - College van burgemeester en schepenen van 10 oktober 2022 betreffende riolerings- en wegeniswerken Pepingen, Heikruis - Neerstraat - Kouterstraat - Plaats- en Molenhofstraat - in samenwerkingsovereenkomst met Fluvius System Operator cv.  VMM en het MB opname project op het eerste kwartaalprogramma 2022. Beslissing.

        Feiten en context

        Fluvius System Operator treedt op als werkmaatschappij in naam en voor rekening van o.a. Riobra op wiens naam de zakelijke rechten aangaande de gemeentelijke rioleringsinfrastructuur worden gevestigd,

        Aangezien Fluvius de volgende werken wenst uit te voeren: rioleringswerken in de Heikruis: Neerstraat, Kouterstraat, Plaats en Molenhof en de gemeente Pepingen de volgende werken wenst uit te voeren: wegeniswerken in Heikruis: Neerstraat, Kouterstraat, Plaats en Molenhof, stellen beide partijen voor dat de uitvoering van de werken voor rekening van de verschillende overheden in het algemeen belang worden samengevoegd.

        Financieel advies/visum

        Er werd op 14/7/2022 een visum verleend voor de siu. 2022/ACT-32/0200-00/2241007 (Wegen - studie - Activa in aanbouw – Algemeen). Aandeel voor deze opdracht: €25.000.

        Het aandeel van de gemeente in de uitvoering van de werken wordt geraamd op €180.825,14. Financiering via het investeringsfonds van Fluvius/Riobra. Voorziene uitvoering eind 2024  (mits goede verloop planning).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: Akkoord met de samenwerkingsovereenkomst  in bijlage 1 tussen de gemeente Pepingen en Fluvius System Operator cv | Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle voor de realisatie van het project  riolerings- en wegeniswerken Pepingen, Heikruis - Neerstraat - Kouterstraat - Plaats- en Molenhofstraat.

         

        Artikel 2: Akkoord met het gemeentelijk aandeel in deze opdracht, namelijk:

           - Totaal geraamd bedrag van de studie: €66.806,42 excl.btw.

              - Aandeel Fluvius: €47.904,82 excl.btw.

              - Aandeel gemeente Pepingen: €18.901,60 excl.btw of €22.870,936 incl.btw.

        Het aandeel van de gemeente in de uitvoering van de werken wordt geraamd op €180.825,14. Financiering via het investeringsfonds van Fluvius/Riobra. Voorziene uitvoering eind 2024  (mits goede verloop planning).

        Indien tijdens de uitvoering van de werken bepaalde uitgaven niet gefinancierd kunnen worden via het voornoemd fonds van Fluvius/Riobra, zal het gemeentelijk aandeel voorzien worden in de meerjarenplan van de gemeente Pepingen. Idem wat eventuele onteigeningen betreft.

    • Milieu

      • Aanpassing reglement betreffende de toekenning van een subsidie voor streekeigen groen - Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Op 3 februari 2005 keurde de gemeenteraad een reglement voor de toekenning van subsidie tot aanplanting en onderhoud van lineaire elementen met streekeigen groen goed. Dit reglement werd een aantal keren gewijzigd.  De laatste wijziging dateert van 17 september 2009.


        De subsidies voor de aanplanting en het onderhoud van lineaire elementen met streekeigen groen bleven ongewijzigd.

        Regelgeving

        De gemeenteraad, 

        Het Decreet Lokaal Bestuur ; 

        Reeds genomen beslissingen : 

        • Gemeenteraadsbeslissing van 3/02/2005 inzake het reglement voor de toekenning van subsidie tot aanplanting en onderhoud van lineaire elementen met streekeigen groen. Goedkeuring
        • Gemeenteraadsbeslissing van 21/12/2005 inzake het reglement voor de toekenning van subsidie tot aanplanting en onderhoud van lineaire elementen met streekeigen groen. Wijziging. Goedkeuring
        • Gemeenteraadsbeslissing van 19/04/2007 inzake het reglement voor de toekenning van subsidie tot aanplanting en onderhoud van lineaire elementen met streekeigen groen. Aanpassing. Goedkeuring
        • Gemeenteraadsbeslissing van 17/09/2009 inzake het reglement voor de toekenning van subsidie tot aanplanting en onderhoud van lineaire elementen met streekeigen groen. Aanpassing. Goedkeuring
        • Collegebeslissing van 21/02/2022 inzake de aanpassing van het reglement betreffende de toekenning van een subsidie voor streekeigen groen. Beslissing. Goedkeuring; 
        • Gemeenteraadsbeslissing van 22/03/2022 inzake de aanpassing van het reglement inzake de toekenning van een subsidie voor streekeigen groen. Beslissing; 

         

        Gelet op het advies van de milieuadviesraad van 14 september 2022; 

        Feiten en context

        Overwegende dat lineaire landschapselementen in de gemeente Pepingen belangrijk zijn voor de natuurlijke en landschappelijke rijkdom van het grondgebied;

        Overwegende dat lineaire elementen van belang zijn voor de waterhuishouding en de erosiebestrijding;

        Overwegende dat het gemeentebestuur zijn landschappelijk patrimonium wil behouden, verrijken en uitbreiden;

        Overwegende dat het gemeentebestuur de intentie heeft subsidies te geven voor de aanplant en het onderhoud van dergelijke lineaire elementen;

        Overwegende dat sinds de invoering van dit besluit de subsidiebedragen ongewijzigd bleven en dat er nu wordt voorgesteld om deze subsidies te verhogen :

        * de subsidie voor het knotten van knotwilgen te verhogen van € 7,50 / boom naar € 10,00 / boom

        * de subsidie voor de onderhoudssnoei van hoogstamboomgaarden te verhogen van € 7,50 / boom naar € 10,00 / boom

        * de subsidie voor het onderhoud van hagen en houtkanten van € 0,50/meter naar €1,00/meter

        * de voorziene maxima per kalenderjaar te behouden

        Overwegende dat de vier voorgaande gemeenteraadsbeslissing nog van toepassing zijn en dit voor onduidelijkheid zorgt en het noodzakelijk is om het reglement in 1 beslissing te finaliseren;

        Financieel advies/visum

        Jaarlijks wordt er nu in het meerjarenplan 1000 € voorzien op budgetsleutel GBB 0349-00/6491100/Toegestane werkingssubsidie aan gezinnen - subsidie streekeigen groen. 

        Verhoging voorzien in de volgende meerjarenplanaanpassing. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde aanpassingen en keurt het aangepaste subsidiereglement voor aanplantingen en onderhoud van lineaire elementen met streekeigen groen (BIJLAGE 1 bij deze beslissing) goed.

        Artikel 2: De volgende gemeenteraadsbeslissingen worden opgeheven per 31 december 2022 :

        • De gemeenteraadsbeslissing van 3 februari 2005 betreffende Milieu - Reglement voor de toekenning van subsidie tot aanplanting en onderhoud van lineaire elementen met streekeigen groen. Goedkeuring;
        • De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2005 betreffende Milieu - Reglement voor de toekenning van subsidie tot aanplanting en onderhoud van lineaire elementen met streekeigen groen. Wijziging – Goedkeuring;
        • De gemeenteraadsbeslissing van 19 april 2007 houdende milieu-reglement voor de toekenning van subsidie tot aanplanting en onderhoud van lineaire elementen met streekeigen groen. Aanpassing. Goedkeuring;
        • De gemeenteraadsbeslissing van 17 september 2009 betreffende het reglement voor de toekenning van subsidie tot aanplanting en onderhoud van lineaire elementen met streekeigen groen. Aanpassing. Goedkeuring.

        Artikel 3: Dit reglement is van toepassing vanaf 1 januari 2023.

      • Beheer premies rationeel watergebruik door Fluvius en aanvullende gemeentelijke premie. Beslissing.

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Brief Fluvius van 23 juni 2022 m.b.t. een vernieuwd premiestelsel voor rationeel watergebruik.

        Regelgeving

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Gelet op de richtlijn 2000/60/EG van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid;

        Gelet op de richtlijn 91/27/EG van 21 mei 1991 inzake de behandeling van stedelijk afvalwater;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne;

         

         

        Reeds genomen beslissingen:

        - Gemeenteraad 20-12-2012-Openbare werken - Aangepast subsidiereglement "Aanleg gescheiden afvoersysteem van hemelwater en huishoudelijk afvalwater bij bestaande gebouwen" - Goedkeuring.

        - Schepencollege van 04-07-2022 betreffende Fluvius - RIOBRA - vernieuwde RWG - premieregeling. 

        - Schepencollege van 10-10-2022 betreffende Fluvius - RIOBRA - vernieuwde RWG - premieregeling.

        Feiten en context

        De gemeente neemt voor de activiteit riolering deel aan de Opdrachthoudende vereniging Riobra.

        De statuten van Riobra hebben onder meer als voorwerp:

        1. I.         De conceptie, de realisatie, het onderhoud en de exploitatie, in de ruimste betekenis van die termen, van alle netten van leidingen, rioleringen, kunstwerken en inrichtingen van alle aard die op het grondgebied van de aangesloten gemeenten moeten dienen voor de opvang en de beheersing van het afvalwater en hemelwater om het, al dan niet na een zuiveringsbehandeling, aan de natuur terug te geven; alle verrichtingen die rechtstreeks met het voorwerp van Riobra inzake afvalwater en hemelwater verband houden.

          Deze in sub I genoemde activiteit wordt hierna verder “activiteit rioleringen” genoemd.
        2. II.         .......

        III      Riobra mag voorts alle technische, commerciële, administratieve, economische, financiële, sociale en andere verrichtingen doen en deelnemen aan alle bedrijvigheden die met dit voorwerp, zoals beschreven in sub I en II van dit artikel, verband houden.

        Deze verrichtingen en bedrijvigheden kan zij ook waarnemen in samenwerking met of door het participeren in andere opdrachthoudende verenigingen of met andere privaat- of publiekrechtelijke rechtspersonen, en in het algemeen door het leveren van diensten en openbare nutsvoorzieningen en door het ter beschikking stellen van knowhow in verband met nutsvoorzieningen, één en ander binnen de beperkingen van het Decreet.

        De gemeente heeft aldus de aanleg en het beheer van haar rioleringsnet en de hierbij horende activiteiten toevertrouwd aan Riobra.

        De Opdrachthoudende vereniging Riobra doet voor de uitvoering van haar activiteiten een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv [hierna Fluvius]. 

        Overwegende dat Fluvius in het kader van de rioleringsactiviteiten en in opdracht van deze rioleringsbeheerder een ecologisch ondersteunend beleid wil voeren om de diverse gebruikers van het rioleringsnet aan te sporen om hemelwater maximaal te hergebruiken en ter plaatse te infiltreren, om hemelwater volledig gescheiden te houden van afvalwater en om te voorkomen dat hemelwater in het rioleringsnet terechtkomt;

        Overwegende dat Fluvius voor al de klanten van de rioleringsnetbeheerders voor wie zij optreedt, een uniform en laagdrempelig premie-aanbod rationeel watergebruik wil ter beschikking stellen;

        Overwegende dat Fluvius per 1 januari 2023 in verschillende premies rationeel watergebruik bij bestaande particuliere woningen voorziet, namelijk voor de plaatsing van een hemelwaterput met nuttig gebruik, de plaatsing van een infiltratievoorziening en voor de aanleg van een gescheiden privéwaterafvoerstelsel.

        Overwegende dat Fluvius streeft naar maximale efficiëntie en administratieve vereenvoudiging bij de uitvoering van deze taak, zowel voor Fluvius zelf als voor de aangesloten gemeenten;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1

        Fluvius krijgt van de gemeente de opdracht en de bevoegdheid om alle premiereglementen, die verband houden met een rationeel watergebruik bij de eindklanten, volledig te beheren, wat onder meer inhoudt:

        • het opmaken van een Fluvius-premiereglement;
        • het vastleggen van de premiebedragen en -voorwaarden;
        • het aanbrengen van aanpassingen aan het premiereglement indien dit vereist is omwille van hogere efficiëntie, beschikbaarheid van budgetten, betere resultaten bij de klanten, etc..  Over deze aanpassingen zal de gemeente tijdig worden geïnformeerd;
        • instaan voor de volledige administratieve en financiële afhandeling van de aangevraagde premies en de communicatie met de klanten hierover.


        Artikel 2

        Fluvius zal op geregelde tijdstippen (minstens 1x / kwartaal) een lijst bezorgen van de uitgekeerde premies in de gemeente rekening houdend met de rechten van de betrokkenen en  regels van de AVG.  De gemeente kan – indien zij dit wenst -  zelf een bijkomende aanvullende premie uitkeren  waarbij gelijkaardige voorwaarden gehanteerd worden als in het Fluvius-reglement.  Dit overzicht bevat de gegevens die Fluvius gebruikt heeft voor het uitbetalen van de premie(s) rationeel watergebruik, nl. naam en adres van de klant, de benaming van de premie, het uitgekeerde premiebedrag, de kosten die de klant gemaakt heeft en eventuele bijlagen gevoegd bij de aanvraag.

         

        Artikel 3

        Het bestaande gemeentelijke subsidiereglementen daterende van 20-12-2012: "Openbare werken - Aangepast subsidiereglement "Aanleg gescheiden afvoersysteem van hemelwater en huishoudelijk afvalwater bij bestaande gebouwen" - Goedkeuring", betreffende door Fluvius toe te kennen premies voor hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen voor hemelwater, groendaken en/of afkoppeling van hemelwater worden opgeheven met ingang van 1 januari 2023. De gemeentelijke subsidiereglementen voor toekennen van eigen aanvullende premies voor vernoemde voorzieningen kunnen blijven behouden.

         

        Artikel 4

        Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2023

         

        Artikel 5

        Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

         

        Artikel 6:

        §1. Er wordt een gemeentelijke aanvullende premie toegekend aan de volgende sociale categorieën:

        -De aanvrager of minstens één andere persoon die onder hetzelfde dak leeft, moet behoren tot een van de volgende categorieën

        - Hij/zij die het leefloon of het levensminimum krijgt.  Het voor te leggen bewijsstuk is een attest van het OCMW;

         - Hij/zij krijgt het gewaarborgd inkomen voor bejaarden of de inkomensgarantie voor ouderen.  Het voor te leggen bewijsstuk is een attest van de Rijksdienst voor pensioenen;

         - Hij/zij krijgt de inkomensvervangende tegemoetkoming en/of de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden of aan derden, toegekend door de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid.  Het voor te leggen bewijsstuk is een attest van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid.

         - Hij/zij krijgt de tegemoetkoming personen met een handicap wegens blijvende arbeidsongeschiktheid of invaliditeit van tenminste 65%.  Het voor te leggen bewijsstuk is een attest van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid of een attest van de Rijksdienst voor pensioenen.

         - Hij/zij heeft een inwonend gezinslid dat verlengd minderjarig werd verklaard en dat op 1 januari van het inningsjaar een inkomensvervangende  tegemoetkoming krijgt, toegekend door de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid.  Het voor te leggen bewijsstuk is een attest van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid

         - Hij/zij waarvoor het OCMW een voorschot toestaat op één van de  vorige categorieën.  Het voor te leggen bewijsstuk is een attest van het OCMW.

         

        §2. Om in aanmerking te komen voor de subsidie moet de aanvrager aan de gemeente Pepingen een bijkomend attest overmaken, waaruit blijkt dat de aanvrager onder één van de beschreven sociale categorieën valt van artikel 6.§1. -  sociale categorieën, en dit op het moment dat Fluvius de subsidieaanvraag goedgekeurd heeft en de aanvrager hiervan de bevestiging gekregen heeft.


        §3. De gemeentelijke subsidie met sociale correctie wordt als volgt bepaald: verhoging Fluvius subsidie met 50% ten laste van de gemeente.

        Fluvius subsidie                                                                                        Aanvullende gemeentelijke subsidie met sociale correctie

        - premie voor gescheiden afvoer:                                       €500                 €250

        - premie voor hemelwater- en/of infiltratievoorziening:         €250                 €125

         

         §4. Bij het overmaken van de lijst van de uitgekeerde premies door Fluvius, vermeld in artikel 2, zal op basis van het attest waaruit blijkt dat de aanvrager onder één van de beschreven sociale categorieën valt van artikel 6.§1. -  sociale categorieën, de gemeente Pepingen, de aanvullende gemeentelijke subsidies betalen aan de aanvrager.

         

        Artikel 7: Bij de eerstvolgende aanpassing van het gemeentelijk meerjarenplan zal het vereiste krediet voorzien worden.

      • Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0. Goedkeuring

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.

         

        Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie hieronder) naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur; 

        Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;

        Gelet op het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;

        Gelet op het ondertekenen door de gemeente Pepingen van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;

        Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;

        Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024; 

        Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed);

        Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen. Ter goedkeuring beslist op de gemeenteraad van 28 september 20221; 

        Gelet op het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.

        Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”

        Reeds genomen beslissingen :

        • De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2020 betreffende de beslissing om een intergemeentelijk klimaatactieplan (Sustainable Energy and Climate Action Plan of SECAP) samen met de provincie Vlaams-Brabant op te maken;

        • De gemeenteraadsbeslissing van 24 november 2020 betreffende de officiële intekening Burgemeesterconvenant 2030 (convenant of Mayors) in kader van opmaak duurzaam Energie- en Klimaatactieplan (SECAP) door de provincie Vlaams-Brabant. Daarbij engageert ze zich tot een besparing van 40% op haar CO2-uitstoot tegen 2030 (referentiejaar 2011), met name door een betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen (klimaatmigatie). Daarnaast engageert de gemeente zich om uit te groeien tot een veerkrachtige gemeente door zich aan te passen aan de (huidige en te verwachten) gevolgen van klimaatverandering (klimaatadaptatie); 

        • De collegebeslissing van 28 juni 2021 inzake de uitnodiging tot deelname Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 tussen de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten; 

        • De gemeenteraadsbeslissing van 28 september 2021 inzake het Lokaal Energie- en klimaatpact tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse steden en gemeenten; 

        • De collegebeslissing van 15 september 2022 - Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0;

        Feiten en context

        Overwegende dat de gemeente Pepingen het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekende op 28 september 2021; 

        Overwegende dat het wenselijk is dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad neemt de beslissing om het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 te ondertekenen en keurt bijlage 1 - ondertekening LEKP 2.0 goed ; 

      • Aquafin - Project 20.892 - Pepingen - Aansluiting Bogaarden op KWZI Pepingen - Terheugen. Vestiging van een erfdienstbaarheid op het kadastraal perceel gelegen te Pepingen - 5de afdeling (Bogaarden) sectie A nr. 492A. Principebeslissing.

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Voor de realisatie van het Aquafinproject nr. 20.892 te Pepingen, is het noodzakelijk dat Aquafin gebruik kan maken van een perceel grond, kadastraal gekend als 5de afdeling (Bogaarden), sectie A nr. 492a, eigendom van de gemeente Pepingen.

         

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur.

        Het Burgerlijk Wetboek, artikels 637 en volgende.

         

        Reeds genomen beslissingen:

        - Schepencollege van 21 september 2022 betreffende Aquafin - Project  20.892 - Pepingen - Aansluiting Bogaarden op KWZI Pepingen - Terheugen. Beslissing.

        - Schepencollege van 3 oktober 2022 betreffende Aquafin - Project  20.892 - Pepingen - Aansluiting Bogaarden op KWZI Pepingen - Terheugen. Vestiging van een erfdienstbaarheid op het kadastraal perceel gelegen te Pepingen - 5de afdeling (Bogaarden) sectie A nr. 492A. Principebeslissing.

        Feiten en context

        Op 18 augustus 2022 ontving het gemeentebestuur van Pepingen een verzoek tot het bekomen van een erfdienstbaarheid en werfzone, op het perceel, kadastraal gekend als 5de afdeling (Bogaarden), sectie A nr. 492a en gelegen langsheen de Huttestraat met het oog op de realisatie van het Aquafinproject.

        Door de aanleg van de collector wordt de dorpskern aangesloten op de toekomstige KWZI. Hierdoor worden de huidige gemengde lozingspunten op de Hundelingebeek gesaneerd. Hiertoe wordt een erfdienstbaarheid van 8m gevestigd alsook een tijdelijke werkzone van 80 m2 voor het uitvoeren van de werken.

        Er werd door Aquafin een grafisch plan opgesteld, waarop de eigendommen van het bestuur, die met de betrokken erfdienstbaarheid zullen bezwaard worden, aangeduid zijn.

        De volgende documenten worden toegevoegd aan het dossier:

        - de terreinbeschrijving

        - een ontwerpovereenkomst tot vestiging van erfdienstbaarheden

        - een grafisch plan.

         

        Niets verzet zich tegen de gevraagde vestiging van de erfdienstbaarheid.

        De voorwaarden en de vergoeding voor het verlenen van de erfdienstbaarheid dienen bepaald te worden.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Tegenstanders: André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Suzanne De Cort
        Onthouders: Kristof De Cuyper, Gerda Claeys
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 2 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1: De gemeente verleent op het hierna vermelde goed een erfdienstbaarheid van 8m en een werkzone van 80m2 aan AQUAFIN - Dijkstraat 8 - 2630 Aartselaar voor het perceel gelegen te 1670 Pepingen (Bogaarden), kadastraal gekend als 5de afdeling, sectie A nummer 492a, eigendom van de gemeente Pepingen;

        Artikel 2:  De in artikel 1 vermelde erfdienstbaarheid wordt verleend:

        • mits betaling aan de gemeente van een eenmalige vergoeding van 49 euro;
        • en onder de andere voorwaarden opgesomd in de bij onderhavig besluit gevoegde ontwerpovereenkomst die integrerend deel uitmaakt van dit besluit.
      • KWZI Pepingen-Heikruis-Project 22.785A - Samenwerkingsovereenkomst niet-prioritaire werken tussen Aquafin N.V. - Fluvius System Operator cv - Gemeente Pepingen. Beslissing.

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Mail van 10/10/2022 van Aquafin betreffende de samenwerkingsovereenkomst voor niet-prioritaire werken.

        Regelgeving

        -    het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, artikelen 56 en 57;

        –   de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;

        –   de wet van 29.07.1991 betreffende de openbaarheid van bestuur;

        –   het Bestuursdecreet van 07.12.2018, titel II, hoofdstuk 3;

        –   de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten;

        –   het KB plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18.04.2017;

        –   het KB van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zoals gewijzigd;

        –   de wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, zoals gewijzigd;

         

        Reeds genomen beslissingen:

        - schepencollege van 19/10/2022 betreffende KWZI Pepingen-Heikruis -Project 22.785A - Samenwerkingsovereenkomst niet-prioritaire werken tussen Aquafin N.V. - Fluvius System Operator cv - Gemeente Pepingen. Principebeslissing.

        Feiten en context

        Aangezien Aquafin N.V. conform het investeringsprogramma voor 2013 en conform het technisch plan, het project met nummer 22.785A – Aansluiting Mortagnestraat/Neerstraat via PS op KWZI Pepingen – Heikruis, dient uit te voeren.

        Aangezien de gemeente beslist heeft om beperkte wegeniswerken uit te voeren aan de Weverkeits.

        Aangezien Fluvius System Operator cv beslist heeft om project R2355, Gip B219056 afkoppeling Weverkeits uit te voeren.

        Aangezien alle partijen van oordeel zijn dat de werken en de opdrachten in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd, werd door Aquafin N.V. een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst voor niet-prioritaire werken opgesteld.

        Aquafin N.V.  zal als opdrachtgevend bestuur optreden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artkel : De samenwerkingsovereenkomst voor niet-prioritaire werken in bijlage 1 en 1bis  tussen Aquafin N.V.,  Fluvius System Operator cv en de gemeente Pepingen wordt goedgekeurd voor het uitvoeren van riolerings- en wegeniswerken m.b.t. de realisatie van de volgende projecten:

        Aquafin N.V.:  projectnummer 22.785A – Aansluiting Mortagnestraat/Neerstraat via PS op KWZI Pepingen – Heikruis.

        Gemeente Pepingen wegeniswerken aan de Weverkeits.

        Fluvius System Operator cv: project R2355, Gip B219056 afkoppeling Weverkeits.

    • Samenwerkingsovereenkomsten

      • Creat: uitnodiging buitengewone algemene vergadering TMVS - Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Uitnodiging buitengewone algemene vergadering TMVS op 13 december 2022 om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van van 22 december 2017.

        Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.

        De artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.

        De gemeenteraadsbeslissing dd. 27 oktober 2020 waarbij de heer Timmermans Eddy als vertegenwoordiger werd aangeduid.

        Feiten en context

        De buitengewone algemene vergadering TMVS heeft plaats op 13 december 2022 om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent.

        De agenda van de buitengewone algemene vergadering bevat de volgende agendapunten:

        1. Toetreding van deelnemers
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
        3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023
        4. Begroting 2023
        5. Actualisering presentievergoeding
        6. Statutaire benoemingen
        7. Varia
        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS op 13 december 2022 om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent:

        1. Toetreding van deelnemers
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
        3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023
        4. Begroting 2023
        5. Actualisering presentievergoeding
        6. Statutaire benoemingen
        7. Varia

        Artikel 2: De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur Pepingen, de heer Timmermans Eddy, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van TMVS op 13 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan TMVS.

    • Gezondheid

      • Gezondheid - Reglement poëziewedstrijd scholen in kader van de 10-daagse geestelijke gezondheid. Beslissing.

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        De gemeente Pepingen doet jaarlijks mee met de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid in oktober. De 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid is een gezamenlijk initiatief van verschillende Vlaamse organisaties zoals Vlaams Instituut Gezond Leven, Logo Vlaanderen, Agentschap Zorg en Gezondheid, die vanuit hun eigen invalshoek werk maken van een geestelijk gezond Vlaanderen. Doel van deze campagne is thema’s zoals ‘goed in je vel zitten’ en ‘psychische kwetsbaarheid’ bespreekbaar maken. Tijdens de 10-daagse wordt afgeteld naar 10 oktober: naar de internationale dag van de geestelijke gezondheid of de ‘World Mental Health Day’. Die dag wil bij het brede publiek bewustzijn creëren rond geestelijke gezondheid in het algemeen en rond problemen op het vlak van geestelijke gezondheid in het bijzonder.

        Deze actie wordt mede ondersteund en gecoördineerd vanuit de Eerstelijnszone Zennevallei.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur.
        Collegebeslissing van 24 mei 2022 betreft deelname aan de 10-daagse geestelijke gezondheid.
        Collegebeslissing van 10 oktober 2022 betreft reglement poëziewedstrijd. 

        Feiten en context

        De gemeente organiseert in kader van de 10-daagse geestelijke gezondheid een scholenwedstrijd rond poëzie. Insteek is het thema van de 10-daagse Geestelijke Gezondheid, rekening houdend met het motto ‘samen veerkrachtig’. Daar het een wedstrijd betreft, is er noodzaak aan een reglement. 
        Zie voorstel reglement in bijlage. 

        Financieel advies/visum

        Volgens collegebeslissing van 24 mei 2022 werd beslist jaarlijks budget van € 200 voor acties in kader van de 10-daagse geestelijke gezondheid te voorzien. Dit werd aangevraagd bij de meerjarenplanaanpassing. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: De gemeenteraad keurt het reglement voor de poëziewedstrijd, zoals opgenomen in bijlage 1, goed. Dit reglement treedt onmiddellijk in werking. 

    • Woonbeleid

      • Woonbeleid-3WP-Overeenkomst energiesnoeiers + verwerkersovereenkomst. Beslissing.

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Mail van 9-8-2022 van 3WP.

        De gemeente Pepingen werkt samen met het Energiehuis 3Wplus dat actief is in onze regio en op een laagdrempelige manier de inwoners info en ondersteuning te verschaft. 

        Voor de Energiesnoeiers is er een aparte overeenkomst nodig omdat dit los staat van de basistaken van een Energiehuis + de overeenkomst moet afgesloten worden met onze vzw 3Wplus Werk, omdat de Energiesnoeiers onder hun maatwerkbedrijf valt.

        Regelgeving

        Het lokaal decreet

        Het Energiebesluit artikel 6.4.1/8 artikel 6.4.1/9 (gewijzigd ten gevolge van het Besluit van de
        Vlaamse Regering van 1 december 2017 tot wijziging van het energiebesluit van 19 november
        2010, wat betreft de energiescans).

        Het Besluit van het VEA van 13 januari 2014.

         

        Reeds genomen beslissingen:

        - Besluit van de gemeenteraad van 25 december 2019 betreffende Woonwinkel Pajottenland - Samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Energiehuis 3WP - Goedkeuring.

        - Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26 september 2022 betreffende woonbeleid-3WP-Overeenkomst energiesnoeiers + verwerkersovereenkomst. Principebeslissing.

        Feiten en context

        De ontwerpversie van de samenwerkingsovereenkomst over de Energiescans en een verwerkersovereenkomst wordt ter behandeling voorgelegd aan de gemeenteraad.

        De Energiesnoeiers van 3Wplus Energie richten zich vooral op de kwetsbare doelgroepen. Ze werken
        nauw samen met het OCMW en het gemeentebestuur.
        • Sociale meerwaarde inwoners:
        o gratis energiescan voor meest kwetsbare doelgroep (personen met budgetmeter,
        beschermde afnemers, personen in schuldbemiddeling,...)
        o energie helpen besparen
        o contacteren verhuurder: huur- en isolatiepremie, begeleiding renovatiewerken,
        energielening en premies aanvragen,...
        • Verhoogde betrokkenheid lokaal bestuur:
        o onderling overleg
        o gebruik informatie gescande woningen voor beleid rationeel energiegebruik

        Financieel advies/visum

        Voor gemeente/OCMW heeft deze overeenkomst geen financiële gevolgen aangezien wij voor deze opdracht vergoed worden vanuit Fluvius/de Vlaamse Overheid.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: Akkoord met de samenwerking met de Energiesnoeiers 3Wplus Energie, de samenwerkingsovereenkomst en de verwerkingsovereenkomst in bijlage 1 en 2.

         

      • Sociale huisvesting - Overdracht om niet van een algemeenheid door VZW Sociaal Verhuurkantoor Zuidkant VZW aan BV Woonpunt Zennevallei - beslissing en kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        VZW Sociaal Verhuurkantoor Zuidkant is een sociaal verhuurkantoor actief in Halle, Pepingen, Gooik en Sint-Pieters-Leeuw. BV Woonpunt Zennevallei is een sociale huisvestingsmaatschappij actief in Halle, Beersel, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw en Pepingen.

        De bestuursorganen van VZW Sociaal Verhuurkantoor Zuidkant en BV Woonpunt Zennevallei, hebben in onderlinge overeenstemming besloten de algemene vergadering van leden van VZW Sociaal Verhuurkantoor Zuidkant en een nieuwe vergadering van het bestuursorgaan van BV Woonpunt Zennevallei een overdracht om niet van de algemeenheid van VZW Sociaal Verhuurkantoor Zuidkant door BV Woonpunt Zennevallei voor te leggen. In het kader van deze overdracht zou BV Woonpunt Zennevallei het hele vermogen, zowel de activa als passiva, verwerven van VZW Sociaal Verhuurkantoor Zuidkant, zonder ontbinding. De overdracht zal pas ten vroegste uitwerking hebben op 1 januari 2023. 

        Regelgeving

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur

        Vlaams Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen
        Vlaamse Codex Wonen 2021

        Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen van 23 maart 2019

        Feiten en context

        De bovengenoemde algemene vergadering van de leden van VZW Sociaal Verhuurkantoor Zuidkant en de vergadering van het bestuursorgaan van BV Woonpunt Zennevallei zullen de volgende agenda hebben:

        1. Bespreking en onderzoek van het volgend stuk en verslag, waarvan de leden van VZW Sociaal Verhuurkantoor Zuidkant een kopie hebben verkregen ten minste één maand voor de algemene vergadering die over de overdracht van algemeenheid om niet dient te beslissen, overeenkomstig artikel 12:94, §2, tweede lid van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (hierna ‘WVV’) jo. artikel 13:10, tweede lid, 6° WVV

        • Het gezamenlijk voorstel opgesteld overeenkomstig artikel 212 Vlaams Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen (hierna: ‘Decreet van 9 juli 2021) jo artikel 12:103 jo artikelen 12:93 tot 12:100 WVV door de bestuursorganen van VZW Sociaal Verhuurkantoor Zuidkant en BV Woonpunt Zennevallei met het oog op de overdracht om niet van een algemeenheid van VZW Sociaal Verhuurkantoor Zuidkant aan BV Woonpunt Zennevallei (hierna de ‘Overdracht’).
        • Het Omstandig schriftelijk verslag tot overdracht van een algemeenheid om niet opgesteld overeenkomstig artikel 13:10, tweede lid, 5°, 12:103 jo 12:94, §2, eerste lid WVV door het bestuursorgaan van VZW Sociaal Verhuurkantoor Zuidkant, waarin het de stand van het vermogen van de bij de Overdracht betrokken rechtspersonen uiteenzet en waarin het tevens, vanuit een juridisch en economisch oogpunt - alsook in het licht van het voorwerp van de betrokken rechtspersonen -, de wenselijkheid van de inbreng, haar voorwaarden, de wijze waarop ze gebeurt, alsook haar gevolgen toelicht en verantwoordt.
        2. Besluit tot overdracht om niet van een algemeenheid van VZW Sociaal Verhuurkantoor Zuidkant aan BV Woonpunt Zennevallei overeenkomstig het voormelde gezamenlijk voorstel, onder opschortende voorwaarde van erkenning van BV Woonpunt Zennevallei als woonmaatschappij door de Vlaamse Regering in de zin van artikel 4.36, §1 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. De Overdracht vindt plaats overeenkomstig de procedure bedoeld in artikel 212 Decreet van 9 juli 2021 jo artikel 12:103 WVV jo artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV.  De Overdracht is gekoppeld aan een opschortende tijdsbepaling zodat de Overdracht pas ten vroegste uitwerking zal hebben op 1 januari 2023. Uitdrukkelijke afwijking van de retroactieve werking tot op het moment van het stellen van de voorwaarde, te weten de dag van de notariële akte van Overdracht, opgesteld conform artikel 12:103 jo 12:95 WVV, om de Overdracht aldus juridisch uitwerking te laten hebben op de datum van voormelde erkenning van BV Woonpunt Zennevallei als woonmaatschappij door de Vlaamse Regering. Deze opschortende voorwaarde wordt evenwel gekoppeld aan een opschortende tijdsbepaling tot 1 januari 2023, zodat de Overdracht bij vervulling van de opschortende voorwaarde vóór 1 januari 2023 pas ten vroegste uitwerking zal kunnen hebben op 1 januari 2023.

        3. Volmacht met het oog op de vervulling van de formaliteiten.

        De notulen van bovengenoemde algemene vergadering van de leden van VZW Sociaal Verhuurkantoor Zuidkant en vergadering van het bestuursorgaan van BV Woonpunt Zennevallei zullen het voorwerp uitmaken van een notariële akte.

        Gemeente Pepingen wordt in de algemene vergadering van leden van VZW Sociaal Verhuurkantoor Zuidkant vertegenwoordigd door Eddy Timmermans en in de algemene vergadering van Woonpunt Zennevallei vertegenwoordigd door Greta Cochez.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad keurt goed, de hierboven omschreven agenda van de algemene vergadering van de leden van VZW Sociaal Verhuurkantoor Zuidkant en vergadering van het bestuursorgaan van BV Woonpunt Zennevallei.

        Artikel 2: De gemeenteraad neemt kennis van, het hierboven bedoelde gezamenlijk voorstel en omstandig schriftelijk verslag alsook het ontwerp van notariële akte houdende de Overdracht.

        Artikel 3: De gemeenteraad geeft het mandaat aan Eddy Timmermans, als vertegenwoordiger van de gemeente tijdens de algemene vergadering van de leden van VZW Sociaal Verhuurkantoor Zuidkant en aan Greta Cochez als vertegenwoordiger van de gemeente in het bestuursorgaan van BV Woonpunt Zennevallei om de principiële beslissingen zoals opgenomen in bovenstaande agenda, goed te keuren.

    • Toegevoegde punten

      • TOEGEVOEGD PUNT namens de cd&v, DVP en N-VA fractie :VRIJE TIJD – Aanpassing gebruikersovereenkomsten niet-gemeentelijke zalen – Verhoging gebruikersvergoeding – Goedkeuring

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Schrijven van Bellingahaim vzw dd. 24 december 2021 betreffende de vergoeding van lokalen.

        Regelgeving

        De raad,

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;

        Gelet op het burgerlijk wetboek, inzonderheid artikel 1708 tot 1711;

        Reeds genomen beslissingen:

        • De beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2007 betreffende goedkeuring gebruikersovereenkomst tussen het gemeentebestuur Pepingen en de VZW Vrije gemengde scholen – gewest Pepingen voor het ter beschikking stellen van de infrastructuur van de school;
        • De beslissing van de gemeenteraad van 20 maart 2008 betreffende goedkeuring gebruikersovereenkomst tussen het gemeentebestuur Pepingen en de VZW VPW Halle afdeling Beert voor het ter beschikking stellen van ’t Zaaltje Beert;
        • De beslissing van de gemeenteraad van 20 maart 2008 betreffende goedkeuring gebruikersovereenkomst tussen het gemeentebestuur Pepingen en de St. Amandusvrienden Elingen voor het ter beschikking stellen van de parochiezaal Elingen;
        • De beslissing van de gemeenteraad van 20 mei 2010 betreffende goedkeuring gebruikersovereenkomst tussen het gemeentebestuur Pepingen en de VZW Bellingahaim voor het ter beschikking stellen van de infrastructuur ontmoetingscentrum Ter Loo te Bellingen;
        • De beslissing van de gemeenteraad van 24 november 2020 houdende de toevoeging van een addendum aan de gebruikersovereenkomst tussen het gemeentebestuur Pepingen en de VZW Bellingahaim voor de organisatie van naschoolse kinderopvang;
        • De beslissing van het schepencollege van 10 januari 2022 om een indexering op de toelage toe te passen.

        Gelet op dat de fracties CD&V, DVP en N-VA verzoeken om, overeenkomstig artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur, volgend punt aan de agenda van de gemeenteraad van 25 oktober 2022 toe te voegen.

         

        Feiten en context

        De gebruikersovereenkomsten tussen het gemeentebestuur en de niet-gemeentelijke zalen werden in het verleden aangegaan met het oog op het gratis gebruik van de infrastructuur door lokale verenigingen voor niet-commerciële activiteiten. Deze activiteiten kennen in onze gemeente terug een toename. Eveneens door de forse verhoging van de energieprijzen stijgen ook de algemene kosten voor de uitbaters van niet-gemeentelijke zalen spectaculair. De gebruikersvergoedingen werden sinds goedkeuring nooit aangepast. Verder moet er rekening gehouden worden met het feit dat met deze inkomsten ook grote investeringen moeten gebeuren zodat de infrastructuur voldoet aan het vereiste comfort. Deze kosten kunnen hoog oplopen, dit blijkt uit de budgetten voor het onderhoud van de gemeentelijke zalen. Om al deze redenen is het voorstel om de gebruikersvergoeding van de verschillende niet-gemeentelijke zalen voor het jaar 2023 éénmalig met een bedrag te verhogen en vanaf 1 januari 2024 de vergoeding jaarlijks te verhogen volgens de index van consumptieprijzen.  

        Financieel advies/visum

        De vereiste kredieten zullen voorzien worden in de budgetten.

        Besluit

        Afgekeurd, met 7 stemmen voor (André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys), 8 stemmen tegen (Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke)


        Artikel 1 – De gemeenteraad beslist wat volgt :

        • In het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2007 betreffende goedkeuring gebruikersovereenkomst tussen het gemeentebestuur Pepingen en de VZW Vrije gemengde scholen – gewest Pepingen voor het ter beschikking stellen van de infrastructuur van de school wordt in artikel 2 – de gebruiksvergoeding vervangen door wat volgt :

        De gebruiksvergoeding bedraagt vanaf 1 januari 2023 € 8.700,00  zolang de naschoolse opvang op school doorgaat, anders bedraagt de vergoeding vanaf 1 januari 2023 € 7.000,00.

        Vanaf 1 januari 2024 wordt de gebruikersvergoeding verhoogd volgens de index van de consumptieprijzen. De vergoeding wordt jaarlijks aangepast.

        • In het gemeenteraadsbesluit van 20 maart 2008 betreffende goedkeuring gebruikersovereenkomst tussen het gemeentebestuur Pepingen en de VZW VPW Halle afdeling Beert voor het ter beschikking stellen van ‘t  Zaaltje Beert wordt artikel 2 – vervangen door wat volgt :

        De gemeente zal in het artikel 1 omschreven goed in gebruik nemen : mits betaling vanaf 1 januari 2023 aan de beheerders van een gebruiksvergoeding van € 7.000,00.

        Vanaf 1 januari 2024 wordt de gebruikersvergoeding verhoogd volgens de index van de consumptieprijzen. De vergoeding wordt jaarlijks aangepast.

        • In het gemeenteraadsbesluit van 20 maart 2008 betreffende goedkeuring gebruikersovereenkomst tussen het gemeentebestuur Pepingen en de St. Amandusvrienden Elingen voor het ter beschikking stellen van de parochiezaal Elingen wordt artikel 2 vervangen door wat volgt :

        De gemeente zal in het artikel 1 omschreven goed in gebruik nemen : mits betaling vanaf
        1 januari 2023 aan de beheerders van een gebruiksvergoeding van € 7.000,00.

        Vanaf 1 januari 2024 wordt de gebruikersvergoeding verhoogd volgens de index van de consumptieprijzen. De vergoeding wordt jaarlijks aangepast.

        • In het gemeenteraadsbesluit van 20 mei 2010 betreffende goedkeuring gebruikersovereenkomst tussen het gemeentebestuur Pepingen en de VZW Bellingahaim voor het ter beschikking stellen van de infrastructuur ontmoetingscentrum Ter Loo te Bellingen. 

        wordt artikel 2 vervangen door wat volgt :

        De gemeente zal in het artikel 1 omschreven goed in gebruik nemen : mits betaling vanaf 1 januari 2023 aan de beheerders van een gebruiksvergoeding van € 8.700,00  zolang de naschoolse opvang in de gebouwen van OC Ter Loo doorgaat, anders bedraagt de vergoeding vanaf 1 januari 2023 € 7.000,00.

        Vanaf 1 januari 2024 wordt de gebruikersvergoeding verhoogd volgens de index van de consumptieprijzen. De vergoeding wordt jaarlijks aangepast.

        • De gemeenteraadsbeslissing van 24 november 2020 met addendum aan de gebruikersovereenkomst tussen de gemeente Pepingen en vzw Bellingahaim voor de naschoolse opvang wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2023.

         

        Art. 2 – Deze beslissing is van toepassing vanaf 1 januari 2023.

         

        Art. 3 – Deze beslissing wordt na goedkeuring overgemaakt aan de beheerders van de zalen.

    • Mondelinge vragen

      • Mondelinge vragen aan het college volgens art. 11 §3 huishoudelijk reglement

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Naar aanleiding van het versturen van de agenda voor de gemeenteraad van heden ontving het lokaal bestuur onderstaande vragen van de mandatarissen.

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad art. 11 §3.

        Besluit

        Enig artikel: De volgende antwoorden op de mondelinge vragen werden geformuleerd:

         

         

        Mondelinge vragen vanwege Kristof De Cuyper, DVP-fractie:


        vraag 1: Waarom is de kwartaalkalender op de achterzijde van Pepingen Informeert verdwenen ? Het gaf een mooi overzicht van de activiteiten in Groot-Pepingen.  

        Schepen Saskia Beeckmans antwoordt: in de editie van deze maand, die al naar de drukker is, is er al terug een kalender voorzien.

         

        vraag 2:  DVP werd gevat met volgende vragen vanwege een alerte inwoner.

        Ooit waren er voorrangsdriehoeken op de hoek van de Nieuwe Baan en Kriekelaerestraat , een fietssuggestiestrook langsheen de Nieuwe Baan en grondmarkering 50 km/uur in de Trapstraat zichtbaar. Allen zijn nu verdwenen. Wanneer komen ze terug , ten goede van de verkeersveiligheid ?

        Schepen Saskia Beeckmans antwoordt: correctie op Facebook stond deze post.

        Van zodra de klimatologische omstandigheden het toelaten worden ze ingepland in het werkschema van de technische dienst. Deze opdracht was ten andere al gegeven.

        Zal eerder volgende week zijn.

        De technische dienst heeft ondertussen  voldoende ervaring opgedaan met de belijningsmachine.

         

        Vraag 3: Op zowel de Hoesnaek als de Huttestraat zijn er zowel langs beide zijden fietssuggestiestrookmarkeringen als een onderbroken streep in het midden van het wegdek.

        Graag vernomen hoe we op beide straten moeten rijden.

        Schepen Saskia Beeckmans antwoordt: een fietssuggestiestrook is overrijdbaar door een gemotoriseerd voertuig.

        Een fietssuggestiestrook is geen fietspad die niet-overrijdbaar is door gemotoriseerd voertuig. Ze geven enkel weer dat er fietsers kunnen rijden, maken de automobilisten er attent op en gaan de rijbaan visueel versmallen zodat chauffeurs hun snelheid zouden aanpassen.


        Mondelinge vragen vanwege Gerda Claeys, N-VA-fractie:


        De Vlaamse overheid, zo lezen we in de “Pepingen Informeert”, keurde de verlenging goed van het Strategisch Project Opgewekt Pajottenland” .  Bij dit vervolgtraject dat over 3 jaar loopt is er een extra subsidie van € 300.000

        Vraag 1: Welke projecten worden door deze extra subsidie gefinancierd ?

        Vraag 2: Welke projecten werden er in de voorbije 3 jaar gefinancierd en wat was het aandeel voor Pepingen in deze?

        Schepen Greta Cochez antwoordt: eerste project werd gecoördineerd door Caroline Rubens, het project heeft gedurende 3 jaar plaatsgehad, daarna verlenging gevraagd via een aanvraag. Dat heeft lang op zich laten wachten; Caroline is ondertussen van job veranderd, wanneer het project goedgekeurd werd is men dan moeten op zoek gaan naar een nieuwe coördinator; tot voor enkele weken had men nog niemand gevonden, ik weet niet of men vandaag al iemand gevonden heeft maar dat heeft in ieder geval een achterstal teweeggebracht.

        Op uw vraag naar de € 300.000:

        Het is niet zo dat Pepingen er een stukje daarvan krijgt, de gelden worden verdeeld onder de projecten, die worden besteed voor de werken die ze doen voor de 10 gemeenten die aan het project deelnemen.

        Pepingen heeft op het project over biomassa en zonnepanelen ingezet. Zo is er voor het project biomassa bv. het project in Pamel - Perenbos (aankoop hakselaar om hout te versnipperen dat o.a. langs de kanten van de weg worden afgedaan, de aankoop van een oven om zelf hun serres te verwarmen, dit staat nog in een beginstadium).

        Met dat geld dient ook de landschapsstudie betaald te worden

        Alles moet met die gelden betaald worden.

         

        Vraag 3: Enkele jaren geleden vroeg onze fractie een verkeersveilige fietsoversteek op de Ninoofse steenweg ter hoogte van Kestergat.  Hoe ver staan we in dit dossier

        Schepen Saskia Beeckmans antwoordt: er staat al sinds maanden/zelfs jaren een belijning op die plaats voor de overstekende fietser om hen een suggestie van oversteek te geven. Voor het overige zal het bij de herinrichting van de N28 dit kruispunt door AWV een conflictvrij kruispunt worden aangelegd. Wanneer hangt af van AWV.

         

        Vraag 4: In de krant lezen we dat van de 300.000 €, ter beschikking gesteld voor het verbouwen en /of energiezuinige werken uit te voeren aan woningen in Pepingen,  à rato van 30.000 € per project, er momenteel slechts 3 dossiers zijn ingediend.  De termijn voor een aanvraag zou zijn tot eind december 2022. Welke plannen zijn er om meer eigenaars te bereiken die van dit voordeel kunnen genieten

        Schepen Rudi Seghers antwoordt: 3 is inderdaad niet zo heel weinig als ik het vergelijk met andere gemeenten, aantal potentiële kandidaten is ook klein omdat we een kleine gemeente zijn, is vorige week ook in de pers verschenen met een stand van zaken, met getuigenissen en mededeling dat men tot 31.12 kan inschrijven. Staat ook in Pepingen informeert en sociale media. In het verleden waren we zeer actief om te verdelen via dokters, mantelzorgers, gezinshulp, vrijwilligers, de poetsdienst, artsen, scholen, thuisverplegers, enz die toen ingeschakeld zijn. We kunnen een aantal van die zaken opnieuw activeren. Kunnen opnieuw een mailing doen. Er was ook een infomoment vorig jaar.

        Met de huidige energiecrisis zullen er misschien opnieuw weer mensen inschrijven.

         

        Mondelinge vragen vanwege André De Roubaix, cd&v-fractie:


        Vraag 1: Opslagzakken langs de Grasmeerstraat:
        Op de gravelterreinen van SK Pepingen-Halle, eigendom van de gemeente, liggen 3 grote opslagzakken.

        wat is de inhoud hiervan?
        wie is eigenaar van deze zakken?
        is hiervoor een vergunning afgeleverd?
        wanneer worden deze zakken verwijderd?
        Op de gemeenteraad van januari werd deze vraag voor de 1ste maal gesteld.

        Antwoord: Er is al contact geweest met SK Pepingen daarover. Zou stockage zijn, gebruikt voor de landbouw.
        De belofte is dat dat eind februari zou verdwijnen.

        Op de gemeenteraad van 22 maart werden dezelfde vragen gesteld.

        Antwoord Saskia Beeckmans: wat die belofte betreft heeft men mij de belofte gemaakt dat ze eind
        februari weg zouden zijn. Er zou een substantie in zitten die voor de landbouw dient. We zullen de
        nodige stappen ondernemen om ze er te laten weghalen.

        Op de gemeenteraad van 7 juni waren de opslagzakken nog steeds aanwezig.
        Wij stelden opnieuw dezelfde vragen en kregen als antwoord:

        Antwoord burgemeester Timmermans: We zitten in openbare zitting dus ik kan geen namen noemen. Is blijkbaar substitutie dat op de velden mag.
        Ze zouden na het scheren van de eerste oogst verdwijnen, als dat niet gebeurt zullen wel zwaardere maatregelen genomen worden.

        Vandaag zijn we dinsdag 25 oktober en de opslagzakken bevinden zich nog steeds, niet vergund, op gemeentelijke eigendom.

        Wat is vandaag de stand van zaken?

        Burgemeester Eddy Timmermans antwoordt: Er is ook al klacht ingediend bij de hogere overheid. We hadden al een brief gestuurd naar het bestuur van de FC. Op eerste brief is weinig reactie gekomen, begin oktober is 2de brief verzonden.

        Ik heb niet beloofd dat ze weg zouden zijn, heb enkel de boodschap doorgegeven van wat men mij gezegd heeft.

        De eigenaar heeft een mail gestuurd waarin deze belooft dat in week 43 ze verwijderd zullen zijn.

        We zijn daar evengoed mee verveeld als een ander. Als ze nu niet weg zijn gaan we de grove middelen moeten gebruiken. We hebben eerst de zachte aanpak geprobeerd.

         

        Vraag 2: Pijpleidingen in Pepingen:
        Op de gemeenteraad van april 2022 stelden wij volgende vraag:
        De ondergrondse pijpleidingen van Total Antwerpen naar het Henegouwse Feluy, waar Total een
        productie-site heeft, lopen over een aantal Pajotse gemeenten waaronder Pepingen.

        De eerste leidingen liggen er meer dan 20 jaar. Soms zijn er herstellingen nodig aan deze leidingen.
        • Wordt er verslag uitgebracht aan de gemeente van de controles die op deze leidingen uitgevoerd
        worden?
        • Welke levensduur hebben deze leidingen?
        Antwoord burgemeester Eddy Timmermans: We hebben daar kortelings een overleg over met Total Energies.

        Mijn vragen op de gemeenteraad van 28 juni:
        • Wat heeft het overleg met Total Energies opgeleverd?
        • Graag het verslag van dit overleg en een antwoord op mijn eerder gestelde vragen.

        Antwoord burgemeester Timmermans: Dat overleg is doorgegaan.
        De leidingen zijn nog in zeer goede staat en worden dagelijks gecontroleerd vanuit de lucht en ook catonische beveiliging.
        Het verslag zal u worden overgemaakt als het binnenkomt.

        Mijn vragen vandaag 25/10 zijn:
        1.            Is het verslag overgemaakt door Total Energies?
        2.            Behandelt het verslag de veiligheid van de pijpleidingen?

        Burgemeester Eddy Timmermans antwoordt: Van het overleg werd er geen verslag gemaakt.

        Antwoord van Total Energies op uw vraag is:

        Er wordt aan de gemeente geen verslag uitgebracht van de controles die we doen, of van onderhoudswerken die we uitvoeren. Voor dit laatste is er evenwel een uitzondering, zo het onderhoudswerk aan het openbaar domein raakt. De facto is de gemeente daarvan dan op de hoogte.

        Anderzijds is het zo dat alle eigenaars/huurders/pachters door ons verwittigd worden als er controle- of onderhoudswerken op hun percelen moeten plaatsvinden.

        De levensduur van de leidingen (gebouwd in 1971, 1980, en 2001): deze zijn initieel vergund voor 30j. Als pijpleidingbeheerder is het onze taak om te waken over de integriteit van deze leidingen, zodat veiligheid en operationele doelstellingen continu gehandhaafd zijn. Hiervoor voeren wij permanent bewakings-, controle-, en onderhoudswerkzaamheden uit. Daardoor beschikken we heden over een leidingnetwerk in onberispelijke staat, waarvoor we ondertussen een volgende transportvergunning van 30j verkregen.

         

        Vraag 3: Schade droogte - landbouwcommissie. Beslissing.
        De droogte van de afgelopen zomer wordt zeer vermoedelijk erkend als ramp.
        Er was vanuit de landbouwsector de vraag om de landbouwcommissie samen te roepen.
        De regel is dat enkel landbouwers die een weersverzekering hebben, beroep kunnen doen op het rampenfonds.
        Blijkbaar zouden ze, voor de droogte dit jaar, deze regel herbekijken en zouden alle teelten (ook de niet verzekerde) in aanmerking komen voor het rampenfonds.
        Daarvoor moeten de landbouwers hun aanvraag indienen bij het rampenfonds.
        Het schepencollege besliste om de landbouwcommissie niet samen te roepen, aangezien de landbouwers zelf hun dossier dienen door te sturen.  

        De vraag van de cd&v fractie is de volgende:
        Als landbouwers een dossier indienen en ze hebben een bewijs nodig van hun droogteschade is de gemeente dan bereid om de schattingscommissie samen te roepen?

        Burgemeester Eddy Timmermans antwoordt: De vraag verbaast me om een schattingscommissie samen te roepen vanuit de landbouwcommissie. Tot nog toe heeft er ons nog maar 1 aanvraag bereikt vanuit de droogte. Als er nog zouden zijn mogen die dat steeds melden, we hebben nog geen melding geweigerd.

        De melding die gedaan is is dat landbouwers dit zelf moeten ingeven. Dat is ook zo in de andere gemeenten. Als er toch nog iemand die landbouwcommissie nodig heeft dan wordt die nog samengeroepen. Daar is geen enkel probleem over.

         

        Vraag 4: Verkeersproblematiek aan de school Heikruis

        Wanneer er aan de kerk auto’s geparkeerd staan is het voor de schoolbus haast onmogelijk tot aan de schoolpoort te rijden.
        Indien de schoolbus niet tot aan de school geraakt, dienen de kinderen langs de straat van en op de bus te stappen. Hierdoor komt de verkeersveiligheid in het gedrang

        Deze situatie werd overgemaakt aan politie Pajottenland en gemeente Pepingen.
        Op 30 juni 2022 heeft de gemeente beloofd om de nodige signalisatie aanbrengen.

        Wat is de stand van zaken in deze problematiek?

        Schepen Saskia Beeckmans antwoordt: die melding ging dacht ik in hoofdorde over een mindervalide parkeerplaats. Daar is een bord voor besteld.

        Wat betreft de parkeerplaats voor de kerk. De school geeft zelf aan dat het probleem aldaar niet zo acuut is en zich maar soms voordoet. Een aanvullend politiereglement voor een parkeerverbod vóór de kerk zal dus nog moeten worden opgesteld. Wij hebben momenteel geen mobiliteitsambtenaar en daar vraag ik toch wel enig begrip voor.

        De vraag is naar een extern bureau overgemaakt voor het opstellen van een politiereglement.

         

        Vraag 5: Bestellingen zonder bestelbon:
        In de collegeverslagen van 2022 zagen wij meerdere bestellingen zonder bestelbon.

        Bovendien zien we nog vrij recent dat de aanstelling van de nieuwe mobiliteitsambtenaar moest ingetrokken worden omdat op het ogenblik van de aanstelling er nog geen visum was aangevraagd.

        Wat was/is het probleem?

        Is er momenteel aan dit probleem verholpen?

        Burgemeester Eddy Timmermans antwoordt: Er is op zichzelf geen probleem. Dat is de waakzaamheid van de Financieel Directeur die dat heeft opgemerkt. Dat werd gecorrigeerd.