Intradura heeft laten weten dat volgende aanpassing van de tarieven van de restafvalzakken absoluut noodzakelijk is omwille van de hoge inflatie en indexering :
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (het Materialendecreet);
Het Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017;
Het besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen en latere wijzigingen (hierna Vlarema);
Het besluit van de Vlaamse Regering van september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval;
De gemeentelijke politieverordening betreffende het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 04 juli 2006;
De beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband Intradura;
General Data Protection Regulation (GDPR) - 30 juli 2018, inzonderheid artikel 35;
Reeds genomen beslissingen :
Enkel de prijzen van de restafvalzakken zouden verhoogd worden met 15%: Vlaanderen hanteert het principe 'de vervuiler betaalt' en het is de bedoeling om de goede sorteerder buiten schot te laten.
Enig artikel: De gemeenteraad is principieel akkoord met de door Intradura voorgestelde prijswijziging van de intergemeentelijke restafvalzakken op voorwaarde dat de andere deelnemende gemeenten eveneens akkoord zijn. Als Intradura bevestigt dat alle deelnemende gemeenten met de prijsaanpassing akkoord zijn, zal de aanpassing van het retributiereglement ter goedkeuring aan de gemeenteraad worden voorgelegd.