Terug
Gepubliceerd op 14/02/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 23/01/2024 - 19:30 Raadszaal
Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
Eddy Timmermans, Burgemeester
Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
Leen Deneyer, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 23/01/2024 om 20:02.

Vragenmoment burgers: delegatie inwoners van de Hoesnaek overhandigen een petitie:

Zij uiten hun bezorgdheid over het wegdek van de straat (scheuren, putten), de slechte voetpaden, het niet respecteren van de snelheid, zwaar vrachtvervoer, vrezen dat de trajectcontrole in Bellingen aanzet tot meer verkeer via de Hoesnaek.  Al deze factoren leiden tot een onveilige situatie voor de betrokken bewoners van de straat en voor de fietsers.  Ook de woningen vertonen barsten,... in de muren, veroorzaakt volgens hen door het zware doorgaand verkeer, de hoge snelheid en de slechte staat van het wegdek.  Er zijn reeds verzekeringsdossiers actief.  Men vraagt of er concreet snel iets gebeurt.  Enkele suggesties: correct zetten van het bestaand verkeersbord, plaatsen van bloembakken cfr. Bellingen, plaatsen van stopbord, een kilometerbeperking van 30km/uur.

Antwoord van het bestuur: Er is reeds een politiecontrole geweest.  Men heeft toen één overtreding vastgesteld. Uitlezing van het SIB-bord gaf een gemiddelde snelheid weer van 51 km/uur.  Momenteel werd een telraam bij een bewoner geplaatst, waardoor meer specifieke concrete informatie beschikbaar zal zijn in het kader van mogelijke maatregelen. Het grote probleem is de toestand van de straat (beton).  Bloembakken en/of stopbord kunnen overwogen worden, bij de plaatsing zullen de fietssuggestiestroken dienen te worden gevrijwaard.  De verzekeraar is meester van het dossier, waar het bestuur niet in kan tussen komen.

De Voorzitter opent de vergadering om 19u56.

Agenda gemeenteraad:

De voorzitter stelt vast dat geen toegevoegde agendapunten werden ingediend.

Op vraag van het bestuur voorstel om volgend agendapunt van de agenda te halen:

5de dagorde: Toekenning van een jaarlijkse toelage in kader van de (her)aanleg van een kunstgrasveld door SK Pepingen-Halle. Beslissing

De raad gaat unaniem akkoord met de aangepaste agenda.

Mededelingen:

Wijziging datum vergadering in februari naar 13 februari 2024.

Op vraag van raadslid A. De Roubaix wordt een minuut stilte gehouden wegens het overlijden van Pierre Deneyer, ere-burgemeester van Galmaarden.

  • Openbaar

    • Goedkeuren verslagen

      • Notulen openbare zitting gemeenteraad van 19 december 2023. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 19 december 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.

        Besluit

        Enig artikel:  De Voorzitter stelt vast dat er geen opmerkingen worden gemaakt.  Overeenkomstig art. 32 van het decreet lokaal bestuur worden de notulen van de gemeenteraadsvergadering van 19 december 2023 als goedgekeurd beschouwd.

      • Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad van 19 december 2023. Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Overeenkomstig art.30 §2 van het huishoudelijk reglement werd het zittingsverslag vervangen door een audio-opname. Deze wordt op de gemeentelijke website geplaatst.

        Feiten en context

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag van de vorige vergadering van 19 december 2023.

        Besluit

        Enig artikel: De raad neemt kennis van het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 19 december 2023.  Het verslag is te raadplegen op de website van de gemeente / bestuur en beleid / gemeenteraad OCMW-raad / audio video en de link:

        https://pepingen.be/system/files/2023-12/GR20231219.mp3

        https://pepingen.be/system/files/2023-12/GR20231219-2.mp3

        https://pepingen.be/system/files/2023-12/GR20231219-3.mp3

    • Algemeen Bestuur

      • Klacht Agentschap Binnenlands Bestuur - collegebeslissing van 27 februari 2023 Hoppinpunten - beslissing gouverneur. Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Klacht dd. 26 oktober 2023 vanwege de heer Peter Van Cutsem, raadslid, tegen de collegebeslissing van 27 februari 2023 Hoppinpunten in Pepingen -ondersteuning Agentschap Wegen en Verkeer - opdrachtencentrale hoppinpunten, ontvangen bij het bestuur op 30 oktober 2023.

        Op 13/12/2023 werd het bestuur op de hoogte gesteld van de beslissing van de gouverneur van 12/12/2023.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur art. 287, 331, 332 en 333

        Feiten en context

        Inhoud klacht: Het niet respecteren van de decretaal bepaalde bevoegdheidsregels tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen.  Volgens artikel 40 in het Decreet Lokaal Bestuur komt de bevoegdheid om beroep te doen op een aankoopcentrale toe aan de gemeenteraad. 

         

        Het gemeentebestuur betwistte de inhoud van voormelde klacht integraal.

         

        Beslissing van de Gouverneur:

        De bevoegdheid om een beroep te doen op een aankoopcentrale komt, in het kader van haar volheid van bevoegdheid, toe aan de raad (artikel 40 DLB). De raad kan deze bevoegdheid bij reglement toevertrouwen aan het college (artikel 41 DLB). Het bestuur kan gebruikmaken van de mogelijkheid tot verdere delegatie (naar Algemeen Directeur en personeelsleden) die voorzien zijn in het DLB (artikel 57 DLB).

        Het bestuur kan voor de bevoegdheidsdelegatie geen beroep doen op het dagelijks bestuur. De delegatie aan het college gebeurt bij reglement conform artikel 40 eerste lid DLB. Dit valt wat betreft de bevoegdheidsregeling onder de noemer van de 'algemene' bevoegdheid van de raad en niet de specifieke bevoegdheden wat betreft overheidsopdrachten uit artikelen 41, 10° en 56, §3, 5° en 6° DLB (vaststellen plaatsingsprocedure en vaststellen voorwaarden van overheidsopdrachten dagelijks bestuurl.

        Artikel 3 van de gemeenteraadsbeslissing van 23 januari 2018 tot invulling van het begrip dagelijks bestuur geeft aan het college de bevoegdheid om verbintenissen aan te gaan tot een drempel van 35.000 (exclusief btwl. U verklaart dat de aansluiting bij een aankoopcentrale, alsmede op welke raamovereenkomst wordt afgenomen onder deze bevoegdheid vallen. De gemeenteraad kan wat betreft overheidsopdrachten echter enkel de vaststelling van de plaatsingsprocedure en vaststelling van de voorwaarden van de overheidsopdracht delegeren aan het college via het begrip dagelijks bestuur. De gemeenteraad mag dat niet ruimer formuleren.

         

        Hoewel de bevoegdheidsdelegatie hier niet bij reglement maar via de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur gebeurde, ben ik van mening dat de gemeenteraad hier wel de intentie tot delegatie van de bevoegdheid had.  Daarom beslist de Gouverneur geen toezichtsmaatregel te nemen.

        Besluit

        Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur m.b.t. de collegebeslissing van 27 februari 2023 Hoppinpunten in Pepingen -ondersteuning Agentschap Wegen en Verkeer - opdrachtencentrale hoppinpunten.

    • Verkeer en mobiliteit

      • Overheidsopdracht leveringen - Leveren van schuilhuisjes project N28 x Eikstraat - Aankoopcentrale De Lijn - raamovereenkomst met Epsilon Cities. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Binnenkort start het relanceproject ikv schoolroutes en hoppinpunten ter hoogte van kruispunt N28 x Eikstraat. Hierdoor worden de 2 bushaltes vernieuwd en zal ook de bushalte infrastructuur opgefrist worden. De aankoop van 2 nieuwe schuilhuisjes is noodzakelijk. 

        Regelgeving

        Besluit van de Vlaamse Regering van 13 mei 2022 betreffende haltes en halte-infrastructuur; 

         

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

         

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

         

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 inzonderheid artikel 40-41;

         

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

         

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten inzonderheid artikel 2, 6° a en 7° b alsook artikel 47; ;

         

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

         

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;

         

        Reeds genomen beslissingen : 

        • Collegebeslissing van 08/01/2024 betreffende de interne budgetverschuiving - schuilhuisjes N28 x Eikstraat. Beslissing; 
        • Collegebeslissing van 08/01/2024 betreffende de Overheidsopdracht leveringen - Leveren van schuilhuisjes project N28 x Eikstraat - Aankoopcentrale De Lijn - raamovereenkomst met Epsilon Cities. Principiële beslissing.
        Feiten en context

        Overwegende dat de districtchef van AWV voorstelt om een schuilhuisje type D te voorzien aan de noordkant en een schuilhuisje type A aan de zuidkant;

         

        Overwegende dat De Lijn een overheidsopdracht heeft uitgeschreven waardoor zij een gamma van gesubsidieerde schuilhuisjes kunnen aanbieden;

         

        Overwegende dat de overheidsopdracht werd gegund en dat lokale besturen hun accommodatie kunnen bestellen via Epsilon Cities;

         

        Overwegende dat er voorfinanciering van toepassing is waardoor het lokaal bestuur eerst 100% van de kostprijs betaalt; 

         

        Overwegende dat er na oplevering en goedkeuring een subsidie kan worden aangevraagd bij het Departement Mobiliteit en Openbare werken; 

        Financieel advies/visum

        Kostprijs : 

        • Schuilhuisje type A : € 7.575,20 (incl. BTW) 
        • Schuilhuisje type D : € 6.837,84 (incl. BTW)
        • Totale kostprijs : € 14.413,04 (incl. BTW)  
         
        Subsidie : 
        • Er kan een subsidie worden toegekend aan projecten die gericht zijn op de aanleg of herinrichting van een toegankelijke halte en voor de uitrusting van haltes. De subsidie bedraagt maximaal 5.000€ per halte en per rijrichting voor he taanleggen van een nieuwe halte of het herinrichten van een bestaande halte zodat die toegankelijk is voor reizigers met een motorische en visuele beperking. 
        • 75% van de kostprijs, met een maximum van 12.000€, voor de levering en plaatsing van een schuilhuisje met inbegrip van een zitbank en vuilnisbak. 
         

        Op budgetsleutel 2024/GBB/0210-00/6103512/Aankoop, onderhoud en herstel straatmeubilair en verkeerssignalisatie/Gemeente/IP-GEEN/Schuilhuisjes werd € 14.500 voorzien. 

        Amendement

        Amendement vanuit cd&v-, DVP- en N-VA-fracties, ingediend door A. De Roubaix, gemeenteraadslid, betreffende het agendapunt :

                   Artikel 1 aanpassen:

        Artikel 1: De gemeenteraad beslist beroep te doen op De Lijn als aankoopcentrale voor de aankoop van 2 schuilhuisjes type A. De Lijn heeft in dit verband een raamovereenkomst gesloten met Epsilon Cities, Lokaal bestuur Pepingen zal haar bestelling in uitvoering van deze beslissing hierbij rechtstreeks plaatsen.


        De voorzitter van de gemeenteraad gaat over tot de stemming over het ingediende amendement :

        BESLUIT:  

        Met 7 stemmen voor (André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys), 8 stemmen tegen (Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke)

         

        Enig artikel: Het amendement, houdende voorstel tot aanpassing van artikel 1, wordt niet goedgekeurd.

         

        De voorzitter van de gemeenteraad gaat over tot de stemming over het punt zoals geagendeerd:

        amendement
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys
        Tegenstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Met 7 stemmen voor, 8 stemmen tegen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad beslist beroep te doen op De Lijn als aankoopcentrale voor de aankoop van 2 schuilhuisjes. De Lijn heeft in dit verband een raamovereenkomst gesloten met Epsilon Cities, Lokaal bestuur Pepingen zal haar bestelling in uitvoering van deze beslissing hierbij rechtstreeks plaatsen.

         

        Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing. 

    • Kerkfabrieken

      • Kerkfabriek Heilige Sint Bernardus Heikruis - meerjarenplanaanpassing en budget 2024. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        De kerkfabriek Heilige Bernardus Heikruis dient een meerjarenplanaanpassing 2023-2028 in naar aanleiding van de restauratiewerken kerktoren en ook een budget 2024 dat past binnen deze meerjarenplanaanpassing.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 330-334

        Het decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikelen 45-50

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst

        De omzendbrieven BB2007/01, BB2008/06 en BB 2013/1 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst

        Feiten en context

        Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/04/2020.

        Op 10/01/2023 heeft het schepencollege zich akkoord verklaard om, na aftrek van de subsidie vanwege de Vlaamse Overheid, de helft van de kosten van de restauratie van de toren ten laste te nemen. 

        De gunningsprocedure is afgerond en het gemeentelijk aandeel wordt gebudgetteerd op €351.120,85.  Hierin is een voorzichtigheidsmarge van 10% meerkost voorzien, alsook  het correct subsidiebedrag dient nog te worden bepaald.         

        Op voorstel van het schepencollege dd. 15/01/2024;

        Financieel advies/visum

        In de meerjarenplanaanpassing 5 van de gemeente werd in 2024 €200.000 voorzien.  Naargelang het dossier verder verloopt zal het bestuur, indien nodig, bijkomende kredieten opnemen in een volgende meerjarenplanaanpassing.

        Er worden geen exploitatietoelagen voor de betreffende jaren gevraagd en ook geen andere investeringstoelagen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad keurt de budgetten van de dienstjaren 2024 en 2025, opgenomen in de meerjarenplanaanpassing 2023-2028 van de kerkfabriek Heilige Bernardus Heikruis goed.

        Artikel 2: De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024, dat past binnen de meerjarenplanaanpassing.

      • Kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Bellingen - meerjarenplanaanpassing en budget 2024. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        De kerkfabriek legt een meerjarenplanaanpassing en het budget 2024 voor: wegens stijging van een aantal exploitatiekosten wordt de exploitatietoelage voor 2024 verhoogd en worden de inversteringsbudgetten aangepast aan de meest recente gegevens.

        Regelgeving

        Het Lokaal Decreet

        Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten

        Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en de latere wijzigingen

        De omzendbrief BB 2013/01 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst

        Feiten en context

        Het oorspronkelijk meerjarenplan kerkfabriek 2020-2025 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/04/2020.  De recentste aanpassing van het meerjarenplan werd goedgekeurd op 03 oktober 2023.

        De kerkfabriek vraagt heden in het voorliggend meerjarenplan een verhoging van de exploitatietoelage voor 2024: stijging van € 8.858 euro naar € 14.219.  Voor 2025 wordt de oorspronkelijk voorziene toelage behouden.  De kerkfabriek deelt mee geen financiële middelen te hebben op de rekening om een aantal (energie)facturen te betalen.

        Op voorstel van het schepencollege dd. 15/01/2024;

        Financieel advies/visum

        In het exploitatiebudget van de gemeente is er ruimte om deze verhoging door te voeren. 

        In het meerjarenplan van de gemeente werden de investeringstoelagen opgetrokken naar de meest recente gegevens, beschikbaar op dat moment.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad keurt de voorliggende meerjarenplanaanpassing  van de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Bellingen goed.

        Artikel 2: De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024, dat past binnen de meerjarenplanaanpassing.


      • Kerkfabriek Sint-Augustinus Beert - Budget 2024. Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Het budget 2024 van de Kerkfabriek Sint Augustinus Beert werd ingediend. 

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 330-334

        Het decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikelen 45-50

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst

        De omzendbrieven BB2007/01, BB2008/06 en BB 2013/1 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst

        Feiten en context

        Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/04/2020.

        Het budget 2024 van de Kerkfabriek Sint Augustinus Beert werd ingediend.  Dit budget past binnen de goedgekeurde meerjarenplanning.  Het budget is sluitend met een exploitatietoelage van € 0 en een investeringstoelage van € 3.000.

        Op voorstel van het schepencollege dd. 08/01/2024;

        Besluit

        Enig artikel : De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint Augustinus Beert, dat past binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.

      • Kerkfabriek Sint Theodardus Bogaarden - Budget 2024. Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint Theodardus Bogaarden werd ingediend. 

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 330-334

        Het decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikelen 45-50

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst

        De omzendbrieven BB2007/01, BB2008/06 en BB 2013/1 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst

        Feiten en context

        Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/04/2020.

        Het budget 2024 van de Kerkfabriek Sint Theodardus Bogaarden werd ingediend.  Dit budget past binnen de goedgekeurde meerjarenplanning.  Het budget is sluitend met een exploitatietoelage van € 0 en een investeringstoelage van € 30.500.

        Op voorstel van het schepencollege dd. 08/01/2024;

        Besluit

        Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint Theodardus Bogaarden, dat past binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.

      • Kerkfabriek Sint-Amandus Elingen - Budget 2024. Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Het budget 2024 van de Kerkfabriek Sint Amandus Elingen werd ingediend.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 330-334

        Het decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikelen 45-50

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst

        De omzendbrieven BB2007/01, BB2008/06 en BB 2013/1 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst

        Feiten en context

        Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/04/2020.

        Het budget 2024 van de Kerkfabriek Sint Amandus Elingen werd ingediend.  Dit budget past binnen de goedgekeurde meerjarenplanning.  Het budget is sluitend met een exploitatietoelage van € 14.307,00 en een investeringstoelage van € 3.000,00.

        Op voorstel van het schepencollege dd. 08/01/2024;

        Besluit

        Enig artikel : De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint Amandus Elingen, dat past binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.

    • Milieu

      • Intergemeentelijk Energie- en Klimaatactieplan - SECAP ikv Burgemeestersconvenant 2030. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Door de provincie Vlaams-Brabant werd een intergemeentelijk Energie- en Klimaatactieplan (SECAP) opgesteld. Het college van burgemeester en schepenen heeft dit SECAP principieel goedgekeurd en legt dit ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad. 

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017 :

        • Artikel 2, §2: De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenhedenvan gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Zebeogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.
         
        • Artikel 56, §2:Het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41,eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen.

        Reeds genomen beslissingen :

        • Gemeenteraadsbeslissing 28/01/2020 betreffende goedkeuring overeenkomst voor opmaak van een intergemeentelijk klimaatactieplan SECAP;
        • Gemeenteraadsbeslissing 24/11/2020 betreffende officiële intekening Burgemeestersconvenant 2030 ikv SECAP; 
        • Collegebeslissing 24/05/2022 betreffende opmaak gemeentelijke stuurgroep; 
        • Collegebeslissing 3/01/2023 betreffende de draft teksten - hoofdstuk 1-2, 4.1-4.4, 3, 4.2-4.3 - eerste versie; 
        • Collegebeslissing 16/01/2023 betreffende extern participatietraject - Haviland; 
        • Collegebeslissing 20/03/2023 betreffende extern participatietraject - klimaatcafé; 
        • Collegebeslissing 09/05/2023 betreffende de draft teksten 4.5/4.6/4.7/5 - risico- en kwetsbaarheidsanalyse - actielijst; 
        • Collegebeslissing 12/12/2023 betreffende ontwerptekst klimaatactieplan - SECAP Pajottenland; 
        • Collegebeslissing 27/12/2023 betreffende het advies van de gemeentelijke landbouwraad inzake het klimaatactieplan; 
        • Collegebeslissing 08/01/2024 betreffende de definitieve ontwerptekst klimaatactieplan. Kennisname; 
        • Collegebeslissing 15/01/2024 betreffende het advies van de gemeentelijke milieuadviesraad inzake het klimaatactieplan; 
        • Collegebeslissing 15/01/2024 betreffende definitieve ontwerptekst klimaatactieplan - SECAP. Principiële beslissing;
        Feiten en context

        Op 9 december 2019 keurde de Vlaamse Regering het Vlaams Energie- en Klimaatbeleidsplan 2021-2030 goed. De Vlaamse overheid stimuleert de lokale overheden om de 2030-doelstelling van het Burgemeestersconvenant na te streven en verwijst naar de sleutelrol die steden en gemeenten spelen in het Vlaamse energie- en klimaatbeleid;

         

        In het provinciaal klimaatbeleidsplan 2040 stelt Provincie Vlaams-Brabant dat ze samen met steden en gemeenten, bedrijven, kennisinstellingen, middenveld en burgers wil evolueren naar een klimaatneutraal en klimaatbestendig Vlaams-Brabant tegen 2040;

         

        Op 7 november 2019 keurde de deputatie van Provincie Vlaams-Brabant het Provinciaal Klimaatactieprogramma 2020-2025 goed. Dit programma voorziet onder meer in de ondersteuning van de steden en gemeenten bij het uitwerken en uitvoeren van hun lokaal klimaatbeleid;

         

        In 2014 ondertekende gemeente Pepingen het Burgemeestersconvenant 2020 (CoM2020), Hiermee engageerde gemeente Pepingen zich tot een besparing van 20% op hun CO2-uitstoot tegen 2020 (referentiejaar 2011);

         

        Gemeente Pepingen ondertekende op 18 oktober 2019 in Leuven het Vlaams-Brabantse Klimaatengagement;

         

        Op 28/01/2020 ondertekende gemeente Pepingen de samenwerkingsovereenkomst met de Provincie Vlaams-Brabant betreffende het opstellen van een gemeentelijk energie- en klimaatactieplan (SECAP) in uitvoering van het Burgemeestersconvenant 2030. 

         

        Op 24/11/2020 ondertekende gemeente Pepingen het Burgemeestersconvenant 2030 (CoM2030), Hiermee engageert gemeente Pepingen zich om:

        • de uitstoot van CO2 (en eventuele andere broeikasgassen) op haar grondgebied tegen 2030 met ten mínste 40% terug te dringen ten opzichte van 2011, met name door een betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen (klimaatmitigatie);
        • haar veerkracht te verhogen door zich aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering (klimaatadaptatie).

          

        Op 28/09/2021 ondertekende gemeente Pepingen het Lokaal- Energie- en Klimaatpact 1.0. De doelstellingen en acties van het LEKP vallen volledig binnen het Energie- en Klimaatactieplan.

         

        Op 25/10/2022 ondertekende gemeente Pepingen het Lokaal- Energie- en Klimaatpact 2.0. De doelstellingen en acties van het LEKP vallen volledig binnen het Energie- en Klimaatactieplan.

         

        Het gemeentelijk Energie- en Klimaatactieplan (SECAP) omschrijft waartoe gemeente Pepingen zich engageert (zie bijlage).

        Financieel advies/visum

        Voor de uitvoering van de acties uit het gemeentelijk Energie- en Klimaatactieplan 2030 zal gemeente Pepingen de nodige budgetten moeten voorzien.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Onthouders: André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 7 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad van Pepingen keurt het gemeentelijk Energie- en Klimaatactieplan 2030 goed conform BIJLAGE 1 - KLIMAATPLAN SECAP Pajottenland, BIJLAGE 2 - grafieken en reductiescenario's en BIJLAGE 3 - risico- en kwetsbaarheidsanalyse; 

         

        Artikel 2: Het gemeentelijk Energie- en Klimaatactieplan 2030 werd voorgelegd aan de gemeentelijke milieuadviesraad en de gemeentelijke landbouwraad. Er werd een intergemeentelijk extern participatietraject 'Klimaatcafé' georganiseerd door Haviland op 13/02/2023 ; 

         

        Artikel 3: Het gemeentelijk Energie- en Klimaatactieplan 2030 wordt bezorgd aan de provincie Vlaams-Brabant en zal ingediend worden bij de Europese Commissie via www.burgemeestersconvenant.eu

      • Intradura - Trajectoptimalisatie werkingsgebieden cfr. Regiodecreet - Bevraging OVAM ism ABB en Interafval. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        E-mail ontvangen op 22/12/2023 van Ann Scheys (Intradura). 

        Op 13/10/2023 heeft Intradura een schrijven ontvangen van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM), het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) en Interafval, de koepel van de Vlaamse afvalintercommunales, betreffende de opstart van een gezamenlijk bottom-uptraject om te komen tot een optimalisatie van de werkingsgebieden van de afvalintercommunales. Een gelijkaardig schrijven werd eveneens gericht aan alle gemeenten.

        Regelgeving

        Gelet op het decreet Lokaal Bestuur; 

        Gelet op de inwerkingtreding van het Regiodecreet van 9 maart 2023;

        Gelet op het schrijven van OVAM en ABB, aan de afvalintercommunales en de gemeenten, inzake de opstart van een gezamenlijk bottom-uptraject om te komen tot een optimalisatie van de werkingsgebieden van de afvalintercommunales.

        Gelet op brief van 20 november 2023 waarbij de gemeente gevraagd wordt haar intentie kenbaar te maken aan Intradura, vóór 19 januari 2024.

        Reeds genomen beslissingen : 

        • Collegebeslissing van 8/01/2024 betreffende de Trajectoptimalisatie werkingsgebieden cfr. Regiodecreet - Bevraging OVAM ism ABB en Interafval;
        Feiten en context

        Overwegend dat gemeente Pepingen aangesloten is bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.

        Overwegende dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad zal geen afwijkingsaanvraag indienen bij de Vlaamse Regering daar zij reeds conform is met de regiovorming.

         

        Artikel 2: Deze beslissing wordt overgemaakt aan Intradura – Dorent 5 te 1620 Drogenbos, tav Ann Scheys of via mail aan ann.scheys@intradura.be

         

        Artikel 3: Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

    • Ruimtelijke ordening

      • Ingebruikname Vastgoedinformatieplatform vervolg en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Email van 26 december 2023 van Digitaal Vlaanderen.

        Het VIP-decreet is finaal goedgekeurd en zonet bekrachtigd door de Vlaamse Regering. Het decreet zal in werking treden op 01/01/2024.

         

        Regelgeving

        Gelet artikel 173, van de Grondwet;

         

        Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

         

        Gelet op artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;

         

        Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;

         

        Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;

         

        Reeds genomen beslissingen:

        - Beslissing van de gemeenteraad van 25/06/2019 betreffende retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken. Goedkeuring.

        - Beslissing van de gemeenteraad van 24/09/2019 betreffende aanpassing retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken. Goedkeuring.

        - Beslissing van de gemeenteraad van 27/09/2022 betreffende aansluiting VIP en vernieuwing retributiereglement. Goedkeuring.

        - Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 28/09/2022 betreffende verwerkingsovereenkomst in het kader van VIP. Goedkeuring.

        - Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 08/01/2024 betreffende Ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie - principebeslissing.

        Feiten en context

        Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;

         

        Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;

         

        Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;

         

        Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;

         

        Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;

         

        Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;

         

        Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;

         

        Overwegende dat de gemeente Pepingen de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen;

         

        Overwegende dat het advies van Filip Haesen, Data Protection Officer (DPO) van de welzijnskoepel werd gevraagd op 03/01/2024 waarbij er wordt aangegeven dat er geen opmerkingen zijn; 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad keurt het vervolg van de ingebruikname van het Vastgoedinformatieplatform en de vernieuwing van het retributiereglement vastgoedinformatie conform bijlage A goed.

         

        Artikel 2: De gemeenteraad keurt het toetredingsovereenkomst conform bijlage B goed.

         

        Artikel 3: Een afschrift van dit uittreksel alsook de ondertekende overeenkomst wordt toegezonden aan Digitaal Vlaanderen.

    • Mondelinge vragen

      • Mondelinge vragen aan het college volgens art. 11 §3 huishoudelijk reglement

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Naar aanleiding van het versturen van de agenda voor de gemeenteraad van heden ontving het lokaal bestuur onderstaande vragen van de mandatarissen.

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad art. 11 §3.

        Besluit

        Enig artikel: De volgende antwoorden op de mondelinge vragen worden geformuleerd:

         

        Mondelinge vragen vanwege P. Van Cutsem, gemeenteraadslid cd&v-fractie:


        1.     Tijdens de behandeling van de bekrachtiging beslissing schepencollege omtrent de financiële steun voor het speelbos, stelde ik een vraag die tot op heden onbeantwoord bleef. Daarom de herhaling:

        • Welk criteria wordt door het schepencollege gehanteerd om een schenking definitief te aanvaarden en de gemeenteraad hierover al dan niet te raadplegen?

        Antwoord vanwege schepen, S. Beeckmans: Voor ons was dit dossier speelbos niet echt een schenking vermits het initiatief gesubsidieerd wordt door de Vlaamse Overheid, onze hogere overheid. Voor het overige geldt uiteraard de geldende wetgeving. En is dat het criterium.


        2.     Op 13 december 2023 publiceerde Aquafin het aanbestedingsdossier voor de bouw van de KWZI in de Kareelstraat te Bellingen. Nochtans loopt er nog steeds een beroepsprocedure tegen de omgevingsvergunning.

        • Waarom werd in het bestek van Aquafin geen enkele verwijzing gemaakt naar het “Charter Zwaar Vervoer”, goedgekeurd door de gemeenteraad?

        Antwoord vanwege schepen S. Beeckmans: Het charter Zwaar vervoer wordt standaard opgenomen in de signalisatievergunning van de aannemer.

         

         

        3.     Begin januari kenden we hevige regenval, wat op vele locaties voor wateroverlast zorgde. Noodplanning Vlaams-Brabant, bij monde van provinciegouverneur Jan Spooren, vroeg de bevolking om waakzaam te zijn en de communicatiekanalen van de lokale besturen op te volgen.

        • Waarom werd er buiten de aan- en afkondiging van de provinciale fase niets gecommuniceerd op de gemeentelijke website en socials over de lokale updates van de wateroverlast?

        Antwoord vanwege burgemeester E. Timmermans: De toestand werd samen met de provincie op de voet gevolgd. Gelukkig zaten we niet altijd in de dringende zaken. De communicatie van de provincie is altijd doorgestroomd naar de communicatiekanalen. Het is niet altijd in detail op de website gezet wat misschien fout was.


        4.     De gemeente laat zich bijstaan door een subsidioloog van Haviland voor het dossier “verbouwing chirolokalen”. Uit het dossier blijkt dat tot op heden hiervoor 3.769,50 euro betaald werd. Dit bedrag omvat de dienstverlening van de twee eerste subsidiedossiers die niet toegekend werden door de subsidiërende overheid.

        • Waarom betaalt de gemeente 445 euro aan een subsidioloog voor het volgen van een 5 uur durende infosessie “bovenlokale jeugdinfrastructuur”?

        Antwoord vanwege S. Beeckmans, schepen: We hebben dit ook vastgesteld en daar indertijd ook bezwaar tegen geuit maar men wou bij Haviland niet afwijken van deze facturatie.


        5.     In de pers vernemen we dat de werken aan het kruispunt Termeeren – Eikstraat starten vanaf de week van 12 februari 2024.

        • Wat houdt het circulatieplan omleidingen in, zowel voor het autoverkeer als voor fietsers?

          Circulatieplan is in detail te zien op de website van AWV (www.wegenenverkeer.be/pepingen)

        • Wanneer gaat de gemeente over de omleidingen communiceren? Wie gaat er ingelicht worden over deze tijdelijke verkeersmaatregelen?

          AWV doet die communicatie (gelet op de vraagstelling is deze ook toegekomen), Pepingen neemt die over in o.a. de Pepingen Informeert dus iedereen wordt ingelicht

        • Werden de plannen besproken met de eigenaars en gebruikers van de aanpalende percelen? Hoe werden de eigenaars en gebruikers geïnformeerd over de komende werken?

          Neen dit gaat over openbaar domein er zijn geen innames van privaat domein; bewonersbrief/website/Pepingen Informeert/vooraankondigingsborden

        • Wordt de aansluiting van het ruilverkavelingsbaantje met de N28 voldoende veilig aangepakt? Wordt het baantje ook tijdelijk afgesloten tijdens de werken? 

          Daar is rekening mee gehouden. Nadar met C3-bord wordt gezet aan kruispunt Termeeren-Manebroek.

        • Waarom wordt de aansluiting van de Eikstraat met de gewestweg volledig uitgevoerd in asfalt?

          De te vernieuwen zone in de Eikstraat wordt uitgevoerd in asfalt. Dit zal een kostprijselement zijn en gemakkelijker bij de aanleg van de fietspaden. De nieuwe rijstrook op N28 zal in beton worden uitgevoerd. Dit zal nodig zijn omdat anders bij voertuigen komende van Halle richting Pepingen de lasten op de voorste as van een (zwaar) voertuig met één band eerst op het nieuwe asfalt zou terecht komen door de lange schuine overgang tussen de bestaande en de nieuwe verharding. Op termijn zou het verschil in eigenschappen van asfalt en beton ervoor kunnen zorgen dat het asfalt te zwaar belast wordt en uitbrokkelt.

        • Waarom wordt de oversteekplaats t.h.v. de Beertstraat (meteen) niet aangepakt? 

          Zie mondelinge vragen van 28.2.2023.  Dit is een project van de Vlaamse Overheid ‘verkeersveiligheid op schoolroutes’ en is gelinkt aan het Hoppin-punt, de bushaltes op kernnet en de toekomstige fietspaden. AWV is ook geen voorstander van te veel oversteken op gewestwegen die een doorstroming kunnen verhinderen.

        Antwoord vanwege schepen S. Beeckmans: wordt vermeld bij de verschillende deelvragen


        6.     Woensdag 17 januari 2024 kende ons landsdeel een hevige sneeuwval. Zaterdag jl. stelde we vast dat er fietspaden in Pepingen nog niet sneeuw- en ijzelvrij gemaakt werden. De fietspaden waren hierdoor moeilijk of zelfs niet berijdbaar en ontstonden er gevaarlijke situaties.

        • Waarom werden alle fietspaden niet geruimd en gestrooid?

        Antwoord vanwege burgemeester E. Timmermans: De technische dienst doet haar best, de wegen waren tijdig vrij. We moesten eerst ruimen vooraleer we strooiden. De fietspaden werden op regelmatige basis vrijgemaakt. De meeste fietspaden waren vrij, daar zijn foto’s van.


De voorzitter sluit de zitting op 23/01/2024 om 21:55.