Naar aanleiding van het versturen van de agenda voor de gemeenteraad van heden ontving het lokaal bestuur onderstaande vragen van de mandatarissen.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad art. 11 §3.
Enig artikel: De volgende antwoorden op de mondelinge vragen worden geformuleerd:
Mondelinge vragen vanwege P. Van Cutsem, gemeenteraadslid cd&v-fractie:
1. Tijdens de behandeling van de bekrachtiging beslissing schepencollege omtrent de financiële steun voor het speelbos, stelde ik een vraag die tot op heden onbeantwoord bleef. Daarom de herhaling:
Antwoord vanwege schepen, S. Beeckmans: Voor ons was dit dossier speelbos niet echt een schenking vermits het initiatief gesubsidieerd wordt door de Vlaamse Overheid, onze hogere overheid. Voor het overige geldt uiteraard de geldende wetgeving. En is dat het criterium.
2. Op 13 december 2023 publiceerde Aquafin het aanbestedingsdossier voor de bouw van de KWZI in de Kareelstraat te Bellingen. Nochtans loopt er nog steeds een beroepsprocedure tegen de omgevingsvergunning.
Antwoord vanwege schepen S. Beeckmans: Het charter Zwaar vervoer wordt standaard opgenomen in de signalisatievergunning van de aannemer.
3. Begin januari kenden we hevige regenval, wat op vele locaties voor wateroverlast zorgde. Noodplanning Vlaams-Brabant, bij monde van provinciegouverneur Jan Spooren, vroeg de bevolking om waakzaam te zijn en de communicatiekanalen van de lokale besturen op te volgen.
Antwoord vanwege burgemeester E. Timmermans: De toestand werd samen met de provincie op de voet gevolgd. Gelukkig zaten we niet altijd in de dringende zaken. De communicatie van de provincie is altijd doorgestroomd naar de communicatiekanalen. Het is niet altijd in detail op de website gezet wat misschien fout was.
4. De gemeente laat zich bijstaan door een subsidioloog van Haviland voor het dossier “verbouwing chirolokalen”. Uit het dossier blijkt dat tot op heden hiervoor 3.769,50 euro betaald werd. Dit bedrag omvat de dienstverlening van de twee eerste subsidiedossiers die niet toegekend werden door de subsidiërende overheid.
Antwoord vanwege S. Beeckmans, schepen: We hebben dit ook vastgesteld en daar indertijd ook bezwaar tegen geuit maar men wou bij Haviland niet afwijken van deze facturatie.
5. In de pers vernemen we dat de werken aan het kruispunt Termeeren – Eikstraat starten vanaf de week van 12 februari 2024.
Circulatieplan is in detail te zien op de website van AWV (www.wegenenverkeer.be/pepingen)
AWV doet die communicatie (gelet op de vraagstelling is deze ook toegekomen), Pepingen neemt die over in o.a. de Pepingen Informeert dus iedereen wordt ingelicht
Neen dit gaat over openbaar domein er zijn geen innames van privaat domein; bewonersbrief/website/Pepingen Informeert/vooraankondigingsborden
Daar is rekening mee gehouden. Nadar met C3-bord wordt gezet aan kruispunt Termeeren-Manebroek.
De te vernieuwen zone in de Eikstraat wordt uitgevoerd in asfalt. Dit zal een kostprijselement zijn en gemakkelijker bij de aanleg van de fietspaden. De nieuwe rijstrook op N28 zal in beton worden uitgevoerd. Dit zal nodig zijn omdat anders bij voertuigen komende van Halle richting Pepingen de lasten op de voorste as van een (zwaar) voertuig met één band eerst op het nieuwe asfalt zou terecht komen door de lange schuine overgang tussen de bestaande en de nieuwe verharding. Op termijn zou het verschil in eigenschappen van asfalt en beton ervoor kunnen zorgen dat het asfalt te zwaar belast wordt en uitbrokkelt.
Zie mondelinge vragen van 28.2.2023. Dit is een project van de Vlaamse Overheid ‘verkeersveiligheid op schoolroutes’ en is gelinkt aan het Hoppin-punt, de bushaltes op kernnet en de toekomstige fietspaden. AWV is ook geen voorstander van te veel oversteken op gewestwegen die een doorstroming kunnen verhinderen.
Antwoord vanwege schepen S. Beeckmans: wordt vermeld bij de verschillende deelvragen
6. Woensdag 17 januari 2024 kende ons landsdeel een hevige sneeuwval. Zaterdag jl. stelde we vast dat er fietspaden in Pepingen nog niet sneeuw- en ijzelvrij gemaakt werden. De fietspaden waren hierdoor moeilijk of zelfs niet berijdbaar en ontstonden er gevaarlijke situaties.
Antwoord vanwege burgemeester E. Timmermans: De technische dienst doet haar best, de wegen waren tijdig vrij. We moesten eerst ruimen vooraleer we strooiden. De fietspaden werden op regelmatige basis vrijgemaakt. De meeste fietspaden waren vrij, daar zijn foto’s van.