Terug
Gepubliceerd op 14/02/2024

Besluit  Gemeenteraad

di 23/01/2024 - 19:30

Mondelinge vragen aan het college volgens art. 11 §3 huishoudelijk reglement

Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
Eddy Timmermans, Burgemeester
Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
Leen Deneyer, Algemeen directeur
Aanleiding

Naar aanleiding van het versturen van de agenda voor de gemeenteraad van heden ontving het lokaal bestuur onderstaande vragen van de mandatarissen.

Regelgeving

Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad art. 11 §3.

Besluit

Enig artikel: De volgende antwoorden op de mondelinge vragen worden geformuleerd:

 

Mondelinge vragen vanwege P. Van Cutsem, gemeenteraadslid cd&v-fractie:


1.     Tijdens de behandeling van de bekrachtiging beslissing schepencollege omtrent de financiële steun voor het speelbos, stelde ik een vraag die tot op heden onbeantwoord bleef. Daarom de herhaling:

  • Welk criteria wordt door het schepencollege gehanteerd om een schenking definitief te aanvaarden en de gemeenteraad hierover al dan niet te raadplegen?

Antwoord vanwege schepen, S. Beeckmans: Voor ons was dit dossier speelbos niet echt een schenking vermits het initiatief gesubsidieerd wordt door de Vlaamse Overheid, onze hogere overheid. Voor het overige geldt uiteraard de geldende wetgeving. En is dat het criterium.


2.     Op 13 december 2023 publiceerde Aquafin het aanbestedingsdossier voor de bouw van de KWZI in de Kareelstraat te Bellingen. Nochtans loopt er nog steeds een beroepsprocedure tegen de omgevingsvergunning.

  • Waarom werd in het bestek van Aquafin geen enkele verwijzing gemaakt naar het “Charter Zwaar Vervoer”, goedgekeurd door de gemeenteraad?

Antwoord vanwege schepen S. Beeckmans: Het charter Zwaar vervoer wordt standaard opgenomen in de signalisatievergunning van de aannemer.

 

 

3.     Begin januari kenden we hevige regenval, wat op vele locaties voor wateroverlast zorgde. Noodplanning Vlaams-Brabant, bij monde van provinciegouverneur Jan Spooren, vroeg de bevolking om waakzaam te zijn en de communicatiekanalen van de lokale besturen op te volgen.

  • Waarom werd er buiten de aan- en afkondiging van de provinciale fase niets gecommuniceerd op de gemeentelijke website en socials over de lokale updates van de wateroverlast?

Antwoord vanwege burgemeester E. Timmermans: De toestand werd samen met de provincie op de voet gevolgd. Gelukkig zaten we niet altijd in de dringende zaken. De communicatie van de provincie is altijd doorgestroomd naar de communicatiekanalen. Het is niet altijd in detail op de website gezet wat misschien fout was.


4.     De gemeente laat zich bijstaan door een subsidioloog van Haviland voor het dossier “verbouwing chirolokalen”. Uit het dossier blijkt dat tot op heden hiervoor 3.769,50 euro betaald werd. Dit bedrag omvat de dienstverlening van de twee eerste subsidiedossiers die niet toegekend werden door de subsidiërende overheid.

  • Waarom betaalt de gemeente 445 euro aan een subsidioloog voor het volgen van een 5 uur durende infosessie “bovenlokale jeugdinfrastructuur”?

Antwoord vanwege S. Beeckmans, schepen: We hebben dit ook vastgesteld en daar indertijd ook bezwaar tegen geuit maar men wou bij Haviland niet afwijken van deze facturatie.


5.     In de pers vernemen we dat de werken aan het kruispunt Termeeren – Eikstraat starten vanaf de week van 12 februari 2024.

  • Wat houdt het circulatieplan omleidingen in, zowel voor het autoverkeer als voor fietsers?

    Circulatieplan is in detail te zien op de website van AWV (www.wegenenverkeer.be/pepingen)

  • Wanneer gaat de gemeente over de omleidingen communiceren? Wie gaat er ingelicht worden over deze tijdelijke verkeersmaatregelen?

    AWV doet die communicatie (gelet op de vraagstelling is deze ook toegekomen), Pepingen neemt die over in o.a. de Pepingen Informeert dus iedereen wordt ingelicht

  • Werden de plannen besproken met de eigenaars en gebruikers van de aanpalende percelen? Hoe werden de eigenaars en gebruikers geïnformeerd over de komende werken?

    Neen dit gaat over openbaar domein er zijn geen innames van privaat domein; bewonersbrief/website/Pepingen Informeert/vooraankondigingsborden

  • Wordt de aansluiting van het ruilverkavelingsbaantje met de N28 voldoende veilig aangepakt? Wordt het baantje ook tijdelijk afgesloten tijdens de werken? 

    Daar is rekening mee gehouden. Nadar met C3-bord wordt gezet aan kruispunt Termeeren-Manebroek.

  • Waarom wordt de aansluiting van de Eikstraat met de gewestweg volledig uitgevoerd in asfalt?

    De te vernieuwen zone in de Eikstraat wordt uitgevoerd in asfalt. Dit zal een kostprijselement zijn en gemakkelijker bij de aanleg van de fietspaden. De nieuwe rijstrook op N28 zal in beton worden uitgevoerd. Dit zal nodig zijn omdat anders bij voertuigen komende van Halle richting Pepingen de lasten op de voorste as van een (zwaar) voertuig met één band eerst op het nieuwe asfalt zou terecht komen door de lange schuine overgang tussen de bestaande en de nieuwe verharding. Op termijn zou het verschil in eigenschappen van asfalt en beton ervoor kunnen zorgen dat het asfalt te zwaar belast wordt en uitbrokkelt.

  • Waarom wordt de oversteekplaats t.h.v. de Beertstraat (meteen) niet aangepakt? 

    Zie mondelinge vragen van 28.2.2023.  Dit is een project van de Vlaamse Overheid ‘verkeersveiligheid op schoolroutes’ en is gelinkt aan het Hoppin-punt, de bushaltes op kernnet en de toekomstige fietspaden. AWV is ook geen voorstander van te veel oversteken op gewestwegen die een doorstroming kunnen verhinderen.

Antwoord vanwege schepen S. Beeckmans: wordt vermeld bij de verschillende deelvragen


6.     Woensdag 17 januari 2024 kende ons landsdeel een hevige sneeuwval. Zaterdag jl. stelde we vast dat er fietspaden in Pepingen nog niet sneeuw- en ijzelvrij gemaakt werden. De fietspaden waren hierdoor moeilijk of zelfs niet berijdbaar en ontstonden er gevaarlijke situaties.

  • Waarom werden alle fietspaden niet geruimd en gestrooid?

Antwoord vanwege burgemeester E. Timmermans: De technische dienst doet haar best, de wegen waren tijdig vrij. We moesten eerst ruimen vooraleer we strooiden. De fietspaden werden op regelmatige basis vrijgemaakt. De meeste fietspaden waren vrij, daar zijn foto’s van.