De voorzitter opent de zitting op 24/09/2024 om 19:55.
Vragenmoment burgers: Een bewoner van de zwarte Molenstraat stelt de vraag of er op deze baan geen trajectcontrole kan geplaatst worden. De verkeersoverlast wordt ervaren als zeer storend: teveel verkeer, te snel en ook heel wat zwaar verkeer. De baan ligt op het traject voor heel wat werknemers vanuit het Pajottenland naar Brussel. In bellingen zijn 4 trajectcontroles geplaatst; op welke basis werd deze keuze gemaakt: zijn er statistieken rond?
Antwoord vanwege het bestuur:
De metingen op welke basis een keuze werd gemaakt staan in het mobiliteitsplan, het plan is raadpleegbaar op de website. Het traject te Bellingen werd gekozen omdat het een traject betreft die verschillende polen bedient (scholen, OC de Kring, Terloo,...) en die dus verschillende verkeersstromen te verwerken krijgt. Het betreft slechts 1 route, die verkeerstechnisch verdeeld is in 4 routes omdat de politiezone dit moet kunnen verwerken. In de toekomst zijn bijkomende trajecten zeker mogelijk. De handhaving ligt in handen van de politie, ook wat betreft de gewone snelheidscontroles. Het bestuur hamert steeds opnieuw om controles uit te voeren over de ganse gemeente.
De technologie is aanwezig om ook de tonnagebeperking op te nemen bij de trajectcontroles, maar er is nog geen wetgevend kader. Het bestuur voelt ook aan dat de politie meer mag controleren, de vraag wordt geregeld gesteld maar het antwoord van de korpschef blijft achterwege.
De Voorzitter opent de vergadering.
De voorzitter stelt vast dat geen toegevoegde agendapunten werden ingediend.
De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 27 juni 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Er werd vastgesteld dat een administratieve fout is geslopen in de notulering van het agendapunt:
11. Algemeen politiereglement >GAS4/GAS5 - Mobiliteit - Vereiste wijziging GAS5-reglement - uitbreiding buitenlandse overtreders + wijziging wegverkeerswet. Beslissing
Artikel 5: Het reglement goedgekeurd op de gemeenteraad d.d. 29/12/2022 inzake GAS4/GAS5 wordt opgeheven.
Voorstel om als volgt te vervangen:
Artikel 5: Het reglement goedgekeurd op de gemeenteraad d.d. 03/10/2023 inzake GAS4/GAS5 wordt opgeheven.
De voorzitter gaat over tot de stemming over de aangepaste notulen:
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de aangepaste notulen van de gemeenteraadsvergadering van 27 juni 2024 goed.
Overeenkomstig art.30 §2 van het huishoudelijk reglement werd het zittingsverslag vervangen door een audio-opname. Deze wordt op de gemeentelijke website geplaatst.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag van de vorige vergadering van 27 juni 2024.
Enig artikel: De raad neemt kennis van het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 27 juni 2024. Het verslag is te raadplegen op de website van de gemeente / bestuur en beleid / gemeenteraad OCMW-raad / audio video en de link:
Het college van burgemeester en schepenen heeft het bevel tot betaling opgelegd in de zitting van 09/07/2024, 17/07/2024, 13/08/2024 en 13/09/2024 inzake de inkomende facturen van Intercommunale Haviland met referentie GVFA2400748 en de inkomende facturen van TAAS met referentie VEN/2024/07/0017,referentie VEN 2024/08/0016 en referentie VEN/2024/09/0028.
Deze betalingsbevelen worden ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen;
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer
Gemeenteraadsbeslissing van 23 maart 2021 inzake het vaststellen van de voorwaarden voor visumverplichting;
Gelet op het besluit van de Algemeen directeur van 08/07/2024, 09/08/2024 en 10/09/2024 betreffende betaling facturen - Trajectcontrole TAAS (met referentie VEN/2024/07/0017 - VEN/2024/08/0016 - VEN/2024/09/0028 en het besluit van de Algemeen directeur van 16/07/2024 betreffende betaling facturen - Trajectcontrole Haviland (met referentie GVFA2400748) waarbij de algemeen directeur weigert om opdracht te geven aan de financiële dienst om de facturen te betalen en waarbij de opdracht gegeven wordt om het dossier voor te leggen aan het schepencollege:
Overwegende dat er op 25 april 2023 een samenwerkingsovereenkomst werd afgesloten tussen gemeente Pepingen en Intercommunale Haviland in kader van de aanstelling van een Sanctionerend ambtenaar voor GAS 5.
Overwegende dat volgens artikel 6 § 2 de betaling van de eenheidsprijs per dossier overeenkomstig artikel 6 § 1.1 van de samenwerkingsovereenkomst met Haviland zal gebeuren op basis van een driemaandelijkse detail. De betalingstermijn bedraagt 30 dagen na factuurdatum.
Overwegende dat er op 25 april 2023 een samenwerkingsovereenkomst werd afgesloten tussen gemeente Pepingen en TM TAAS voor het controleren van snelheidsovertredingen via automatische vaststellingen.
Overwegende dat volgens de betalingsmodaliteiten opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst met TAAS onder rubriek 4.2.1, de maandelijkse concessievergoeding betaalbaar is onmiddellijk na de overmaking van de factuur en dat zij wordt betaald overeenkomstig artikel 4.2.2 binnen een termijn van 14 dagen.
Overwegende dat er een factuur ontvangen werd op 10/07/2024 van Intercommunale Haviland met referentie GVFA2400748 betreft de aanstelling van een Sanctionerend Ambtenaar volgens overeenkomst "exclusieve dienstverlening" dd. 30/06/2024 - periode 01/04/2024-30/06/2024.
Overwegende dat er een factuur ontvangen werd op 2/07/2024, 06/08/2024 en 09/09/2024 van TAAS met referentie VEN/2024/07/0017 en referentie VEN/2024/08/0016 en referentie VEN/2024/09/0028 betreft concessie van diensten TAAS - periode juni 2024 - juli 2024 - augustus 2024.
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen op eigen verantwoordelijkheid kan bevelen om de betaling uit te voeren. Een dergelijk bevel kan niet worden geweigerd. In dat geval brengt het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad op de hoogte van dat betalingsbevel. De betaling kan in dat geval pas worden uitgevoerd nadat de gemeenteraad heeft kunnen kennisnemen van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
Overwegende dat de nodige budgetten niet voorzien werden in het meerjarenplan en er geen budgetsleutel voor de inkomsten van GAS 5 en uitgaven naar derden (Intercommunale Haviland en TAAS) voorzien werden; De dienst had tijdens de voorbereiding van het dossier geen notie over de mogelijke grootte van de uitgaven en de compenserende inkomsten, die de trajectcontrole met zich zou meebrengen.
Het overzicht van de trajectcontrole per maand in bijlage maakt duidelijk dat het aantal overtredingen zeer vlug daalt: in mei 2024 bijna met de helft tov. april 2024. Deze tendens zet zich voort in juni en juli. Afgezien van de startmaanden kan men stellen dat ongeveer €80.000 per maand zal moeten voorzien worden, waarvan €40.000 voor Taas en €40.000 voor Haviland, deze uitgaven worden volledig tegen gewogen door de inkomst via de geldboete.
Overwegende dat er geen visum gevraagd werd voorafgaand aan de sluiting van de gunning en er dus geen visum verleend werd voor de voorliggende facturen;
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen betreffende de betalingsbevelen, die werden opgelegd in de zitting van 09/07/2024, 17/07/2024, 13/08/2024 en 13/09/2024 inzake de inkomende facturen van Intercommunale Haviland met referentie GVFA2400748 en de inkomende facturen van TAAS met referentie VEN/2024/07/0017, referentie VEN 2024/08/0016 en referentie VEN 2024/09/0028.
Artikel 2: De nodige kredieten zullen voorzien worden bij de eerstvolgende aanpassing van het financieel meerjarenplan.
Aanvraag ontvangen voor een individuele reservatie van een parkeerplaats voor personen met een handicap t.h.v. Ring te Pepingen.
Reeds genomen beslissingen:
Het betreft enkel een invoering van gehandicaptenparkeerplaats obv een aanvraag van een houder van een gehandicaptenkaart en een hernummering ten gevolge daarvan. De overige bepalingen van het reglement wijzigen niet.
Het reglement betreft gemeentewegen.
In Ring geldt parkeerverbod tussen Molenstraat en het kruispunt met Ring (HNR 19). Aan de overzijde van de straat zijn parkeerstroken aangeduid.
Ter hoogte van HNR 19 is een parkeerplaats voorbehouden voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap aangebracht. Het betreft een individuele reservatie waarvan omwille van privacyredenen geen verdere details worden opgenomen in dit besluit.
De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.
Dit reglement moet samen gelezen worden met het grafisch plan. Het grafisch plan maakt integraal deel uit van dit reglement en heeft voorrang op de besluittekst.
Artikel 1: Opheffing
Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Ring, behoudens deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
Artikel 2: Bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren
Artikel 2.1: parkeerverbod:
Er geldt parkeerverbod tussen Molenstraat en het kruispunt met Ring (HNR 19).
Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van:
Artikel 2.2: parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap
Er geldt parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, over 6m, ter hoogte van HNR 19.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 2.3: afbakening van parkeerstroken
De denkbeeldige rand van de rijbaan is aangebracht tussen het kruispunt met Ring (tegenover HNR 19) en HNR 1A, onderbroken aan de inritten tot de percelen.
Het begin en het einde van de aldus gevormde parkeerstroken zijn aangeduid door middel van een witte doorlopende dwarsstreep.
In de aldus gevormde parkeerstrook bakenen witte wegmarkeringen de plaatsen af waar de voertuigen moeten staan.
Artikel 3: Kennisgeving aan de Vlaamse Overheid
Dit besluit en haar bijlage(n) worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken via het loket lokale besturen.
Aanvraag ontvangen voor een individuele reservatie van een parkeerplaats voor personen met een beperking t.h.v. Steenweg op Elingen te Pepingen.
Reeds genomen beslissingen:
Het betreft enkel een invoering van gehandicaptenparkeerplaats obv een aanvraag van een houder van een gehandicaptenkaart en een hernummering ten gevolge daarvan. De overige bepalingen van het reglement wijzigen niet.
De bestuurders die rijden op Steenweg op Elingen hebben voorrang op de bestuurders die rijden op de wegen die erop uitkomen.
Het kruispunt met Ninoofsesteenweg is verkeerslichtengeregeld.
De toegang is verboden voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen, met een maximaal toegelaten massa van meer dan 7.5t. Laden en lossen is toegelaten, evenals het landbouwverkeer.
Tussen Ninoofsesteenweg en Neerkouter geldt fietszone (reglement gebiedsdekkende maatregelen).
Vanaf Neerkouter tot Doornstraat is aan de oostelijke wegzijde een aanliggend verhoogd tweerichtingsfietspad aangelegd. Bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs hebben de keuze tussen het volgen van het fietspad of de rijbaan.
Tussen Neerkouter en Doornstraat is in beide richtingen de snelheid beperkt tot 50km/u. Een asverschuiving tussen Neerkouter en Geynsberg moet de snelheidsbeperking infrastructureel ondersteunen.
Het parkeren geschiedt op de verhoogde berm tussen Ninoofsesteenweg en HNR 28, enerzijds om de circulatie aan de verkeerslichten te vrijwaren, anderzijds om voldoende doorgang op de rijbaan te verzekeren.
Er geldt parkeerverbod vanaf HNR 11 tot Ninoofsesteenweg om de circulatie aan de verkeerslichten te vrijwaren.
Ter hoogte van HNR 9 bevindt zich een parkeerplaats voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap. Het betreft een individuele reservatie waarvan de details omwille van privacyredenen niet in dit besluit worden opgenomen.
De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.
Dit reglement moet samen gelezen worden met het grafisch plan. Het grafisch plan maakt integraal deel uit van dit reglement en heeft voorrang op de besluittekst.
Artikel 1: Opheffing
Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Steenweg op Elingen, behoudens deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
Artikel 2: voorrangsregeling
De bestuurders die rijden in Steenweg op Elingen hebben voorrang op de bestuurders die rijden in de openbare wegen die erop uitkomen.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
De plaats waar de bestuurders zo nodig moeten stoppen om voorrang te verlenen is aangeduid door middel van een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.
Artikel 3: verbodsbepalingen
Artikel 3.1: verbod voor zwaar goederenverkeer
Er geldt verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen, met een maximaal toegelaten massa van meer dan 7.5t, na het kruispunt met Ninoofsesteenweg. Deze regel geldt niet voor het laden en lossen en voor landbouwvoertuigen.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 3.2: snelheidsbeperking
Er geldt verbod sneller te rijden dan 50km/u, in beide richtingen, tussen Neerkouter en Doornstraat.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 4: gebodsbepalingen
Artikel 4.1: verplicht fietspad
Er geldt verplicht tweerichtingsfietspad tussen Neerkouter en Doornstraat.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 5: bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren
Artikel 5.1: parkeerverbod:
Er geldt parkeerverbod vanaf HNR 11 tot Ninoofsesteenweg.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van:
Artikel 5.2: verplicht parkeren op de berm of op het trottoir
Er geldt verplicht parkeren op de berm of op het trottoir aan de oostelijke zijde tussen Ninoofsesteenweg en HNR 28.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 5.3: parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap.
Er geldt parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, over een afstand van 6m, ter hoogte van HNR 9.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Artikel 5.4: afbakening van parkeerstroken
De denkbeeldige rand van de rijbaan is aangebracht langs de parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap ter hoogte van HNR 9.
Het begin en het einde van de aldus gevormde parkeerstroken zijn aangeduid door middel van een witte doorlopende dwarsstreep.
Artikel 6: overlangse markering die een fietspad aanduidt
Een overlangse markering die een fietspad aanduidt is getrokken:
Artikel 7: oversteekplaatsen
Een oversteekplaats voor voetgangers is aangebracht voor het kruispunt met Ninoofsesteenweg.
Artikel 8: verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken
Verkeersgeleiders door fysieke elementen zijn aangebracht als asverschuiving tussen Neerkouter en Donkerstraat / Geynsberg. Verkeersborden D1c en D1d duiden de richtingen aan langs waar de verkeersgeleiders moeten voorbijgereden worden.
Artikel 9: kennisgeving aan de Vlaamse Overheid
Dit besluit en haar bijlage(n) worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken via het loket lokale besturen.
E-mail van Klimaatpunt Pajottenland & Zennevallei VZW dd. 03/07/2024 van Klimaatpunt Pajottenland & Zennevallei VZW met zetel te Paddenbroekstraat 12 - 1755 Gooik met betrekking tot de nieuwe samenwerkingsovereenkomsten voor de Warmtescans en Mijn Verbouwbegeleiding (BIJLAGE 1). E-mail van Bart Rogiers van Klimaatpunt dd. 02/09/2024 met betrekking tot uitstel opstart van Mijn Verbouwbegeleiding tot 01/01/2025 (BIJLAGE 2).
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Het Nationaal Energie- en Klimaatplan 2021-2030 (NEKP);
Het Vlaams Klimaatbeleidsplan 2021-2030 en het Energiebeleidsplan 2021-2030;
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEPK), definitief goedgekeurd door op 4 juni 2021 door de Vlaamse Regering;
Het strategisch financieel meerjarenplan 2020-2025, actieplan AP-13: Aanbod van betaalbare en kwaliteitsvolle woningen vergroten en dit in samenwerking met De Woonwinkel. Het meerjarenplan van De Woonwinkel is gericht op een verhoging van de kwaliteit van woningen o.a. opsporen, registreren en aanpakken van verwaarloosde gebouwen, installeren van een uniek loket voor inwoners, sociale en technische begeleiding op maat van kwetsbare inwoners, .... en Actie 4 - Uitbouwen klimaatacties;
De gemeenteraad heeft in zitting van 28 januari 2020 beslist om een intergemeentelijk klimaatactieplan (Sustainable Energy and Climate Action Plan of SECAP) samen met de provincie Vlaams-Brabant op te maken;
De gemeenteraad heeft in zitting van 24 november 2020 beslist om het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen. Daarbij engageert ze zich tot een besparing van 40% op haar CO2-uitstoot tegen 2030 (referentiejaar 2011), met name door een betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen (klimaatmigatie). Daarnaast engageert de gemeente zich om uit te groeien tot een veerkrachtige gemeente door zich aan te passen aan de (huidige en te verwachten) gevolgen van klimaatverandering (klimaatadaptatie);
De gemeenteraad heeft in zitting van 28 september 2021 het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 met de Vlaamse regering goedgekeurd;
De gemeenteraad heeft in zitting van 25 oktober 2022 het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 met de Vlaamse regering goedgekeurd;
De gemeenteraad heeft in de zitting van 23 januari 2024 het Intergemeentelijk Energie- en Klimaatactieplan - SECAP goedgekeurd;
Reeds genomen beslissingen:
Op 03/07/2024 heeft Bart Rogiers van Klimaatpunt Pajottenland & Zennevallei VZW een e-mail gestuurd met de nieuwe samenwerkingsovereenkomsten met betrekking tot Warmtescans en Mijn Verbouwbegeleiding (BIJLAGE 1).
Een Warmtescan heeft als doel om inwoners en gebouweigenaars een idee te geven over de energetische toestand van de gebouwschil en hen te adviseren om een energetisch efficiënte renovatie uit te voeren (zie ontwerp samenwerkingsovereenkomst BIJLAGE 3);
Dit aanbod draagt bij tot de realisatie van de doelstellingen opgenomen in het strategisch beleidsplan van de gemeente Pepingen;
Het project Benovatietrajecten past binnen de werking van het Energiehuis Halle-Vilvoorde. Het project heeft als doel een bovenlokale werking in te richten om mensen te stimuleren tot en te begeleiden bij een structureel duurzaam energieverbruik. Het project Benovatietrajecten zal doorlopen tot 31/12/2024. Vanaf 01/01/2025 zullen de Benovatietrajecten vervangen worden door Mijn Verbouwbegeleiding (zie BIJLAGE 2 betreffende uitstel opstart Mijn Verbouwbegeleiding en zie BIJLAGE 4 betreffende het ontwerp samenwerkingsovereenkomst Mijn Verbouwbegeleiding).
Dit aanbod draagt eveneens bij tot de realisatie van de doelstellingen opgenomen in het strategisch beleidsplan van de gemeente Pepingen.
In het meerjarenplan is budget voorzien op sleutel ACT-4/0329-00/6159999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN/Exploitatiekosten - Klimaatacties.
Via het Lokaal Energie- en Klimaatpact krijgt de gemeente een subsidie van € 23.928,62 voor het jaar 2023 in het behalen van concrete doelstellingen en bouwt voort op reeds ingeburgerde initiatieven zoals het Burgemeestersconvenant 2030. De focus ligt op vier werven: vergroening, energie, mobiliteit en regenwater.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst voor het uitvoeren van Warmtescans bij particuliere woningen tussen de gemeente Pepingen en Klimaatpunt Pajottenland & Zennevallei VZW en de samenwerkingsovereenkomst voor Mijn Verbouwbegeleiding tussen de gemeente Pepingen en Klimaatpunt Pajottenland & Zennevallei VZW goed conform BIJLAGE 3 en 4.
Naar aanleiding van de drastische stijging van de prijzen van de compostbakken en de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 mei 2024 met betrekking tot de stopzetting van het aanbieden van compostbakken (BIJLAGE 3) dienen de retributiereglementen van 19 juli 2012 (BIJLAGE 1) en 20 december 2012 (BIJLAGE 2) betreffende de verkoop van compostbakken opgeheven te worden.
Decreet Lokaal Bestuur;
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
Reeds genomen beslissingen:
Gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2000 betreffende de goedkeuring van het gemeentelijk milieubeleidsplan 2000 -2020, inzonderheid actie ‘nummer 46: thuiscomposteren stimuleren’;
Gemeenteraadsbeslissing van 16 september 2005 betreffende de aanpassing van het gemeentelijke milieubeleidsplan 2000-2020 en de vaststelling van het gemeentelijk milieu-beleidsplan 2005-2009, inzonderheid actie ‘VS 08: thuiscomposteren stimuleren’;
Gemeenteraadsbeslissing van 23 december 2010 waarbij het gemeentelijk milieubeleidsplan 2005-2009 opnieuw werd vastgesteld en de planperiode werd verlengd tot en met 31-12-2013. Na toevoeging van de overzichttabel aan dit besluit wordt het “Milieubeleidsplan 2005-2009” met ingang van 01-01-2010 het “Milieubeleidsplan 2005-2013” genoemd;
Gemeenteraadsbeslissing van 19 juli 2012 betreffende het retributiereglement verkoop compostbakken;
Gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2012 betreffende de aanpassing van het retributiereglement verkoop compostbakken;
Collegebeslissing van 28 juli 2014 betreffende de verhoging van de verkoopprijs van compostbakken;
Collegebeslissing van 1 augustus 2018 betreffende de aankoop van compostbakken;
Collegebeslissing van 14 juni 2021 betreffende de nieuwe aanbesteding compostbakken en compostvaten;
Collegebeslissing van 15 mei 2024 betreffende de stopzetting van de aanbieding van compostbakken door de gemeente;
Collegebeslissing van 9 september 2024 betreffende compostbakken: opheffing retributiereglementen. Principiële beslissing;
Naar aanleiding van de drastische stijging van de prijzen van de compostbakken en de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 mei 2024 met betrekking tot de stopzetting van het aanbieden van compostbakken (BIJLAGE 3) dienen de retributiereglementen van 19 juli 2012 (BIJLAGE 1) en 20 december 2012 (BIJLAGE 2) betreffende de verkoop van compostbakken opgeheven te worden.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de opheffing van de retributiereglementen van 19 juli 2012 (BIJLAGE 1) en 20 december 2012 (BIJLAGE 2) betreffende de verkoop van compostbakken goed.
In het kader van de ontwikkeling van het e-inclusie beleid werd door Halle, samen met Gooik en Pepingen ingediend op verschillende subsidie-oproepen: Iedereen digitaal, Trekkingsrecht (enkel Halle en Pepingen), E-inclusion for Belgium, en digibanken. Alle dossiers werden weerhouden en in dit kader konden we al tal van initiatieven nemen, waaronder ontwikkeling van digiplekken, inrichting opleidingslokalen, tal van groepsopleidingen, opleiding van burgers met beperkte digitale vaardigheden en OCMW-cliënteel, toeleiding tot goedkoper internet, verhuur van ICT-materiaal, update en refurbishen ICT-materiaal,...
De subsidies lopen tot 31/12/2024. Enkel E-inclusion for Belgium loopt nog tot 31/10/2025.
Vanuit digibanken werd er in 2023 een oproep 'verlenging' gelanceerd met ingangsdatum 1/1/2025 tot 31/7/2026.
Decreet Lokaal Bestuur
De oproep ‘Verlenging – Digibanken’ kent een subsidie toe aan de huidige digibanken om hun werking in 2025 en 2026 verder te zetten en te verduurzamen met het oog op een bijkomend bereik van burger en biedt ondersteuning voor de verderzetting van lokale digibankprojecten vanuit een geformaliseerd partnerschap en een gedeelde samenwerkingsstrategie.
Met het project digibanken wil de Vlaamse Overheid het risico op digitale uitsluiting verkleinen via drie beleidsmatige doelstellingen:
• Gelijke toegang tot digitale technologie door het voorwaardelijk beschikbaar stellen van laptops, schermen en andere hardware en ondersteuning in een specifieke context (vb. uitleendienst).
• Via opleiding en kennisdeling digitale vaardigheden versterken, zowel inzake persoonlijke vaardigheden als technische vaardigheden (vb. herstel van IT-materiaal).
• Via begeleiding zorgen voor een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten (vb. digitale dienstverlening vanuit de Vlaamse overheid, tax-on-web, enz.) via zogenaamde fysieke knooppunten.
Deze verlenging verlegt de focus naar het verduurzamen van de werking.
De 3 besturen tekenden in 2023 al een engagementsverklaring om in te tekenen voor de verlenging.
De Vlaamse overheid bekrachtigde dit engagement waarbij 450.000 euro gereserveerd werd voor onze verlenging. Aangezien de indiening vastligt op 02/09/2024, hebben de gemeenten afgesproken dat de overeenkomst wordt getekend vanuit het schepencollege, onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad.
De subsidie dekt alle kosten van het project.
Alle inkomsten en uitgaven zijn opgenomen in de begroting onder ST - 09090 - actie V2.4.6 van het lokaal bestuur Halle.
Enig Artikel: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halle en de gemeenten Pepingen en Gooik goed i.h.k.v. de oproep Verlenging Digibanken, toegevoegd aan het besluit als Bijlage 1-GR240924 digibanken samenwerkingsovereenkomst 2025 2026.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing dd. 28.04.2020 waarin beslist werd om toe te treden tot CSMARTINFRA19. Deze raamovereenkomst stopt op 9 juli 2024.
Het schepencollege heeft op 8.08.2024 zijn interesse betoond om opnieuw in te tekenen op het aanbod van Cipal Dv CSMARTINFRA23. Deze beslissing dient nog op de gemeenteraad goedgekeurd te worden.
De gemeenteraad
Gelet op:
Overwegende hetgeen volgt:
Artikel 1 : De gemeente doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23).
Artikel 2: Het college wordt belast met de uitvoering.
Op 15 november 2024 houdt Logo Zenneland vzw een Bijzondere Algemene Vergadering om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren.
- Statuten van LOGO Zenneland vzw (in bijlage)
- Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
- Decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid van 21 november 2003
- Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de Logo’s van 17 mei 2024
Het gemeentebestuur Pepingen is lid van de Algemene Vergadering van Logo Zenneland vzw tot het einde van de legislatuur.
Vanaf 1 januari 2025 bundelen de 14 Logo's uit het Nederlandstalig gebied hun krachten en gaan ze verder als één organisatie. Ze mikken daarbij op efficiëntiewinst door een aantal processen gezamenlijk te organiseren en ze willen tegelijkertijd de regionale werking nog verder versterken. Als lokale en regionale partners behouden we dus zeker een aanspreekpunt in (het team van Logo) Halle-Vilvoorde.
Op 15 november 2024 houdt Logo Zenneland vzw een Bijzondere Algemene Vergadering om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren.
Tijdens de gemeenteraad van 26/03/2019 werd Rudi Seghers aangeduid als effectief vertegenwoordiger voor de algemene vergadering en Greta Cochez als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Gerda Claeys werd aangeduid als toegetreden lid (niet stemgerechtigd).
Indien vaste vertegenwoordigers niet aanwezig kunnen zijn op de Bijzondere Algemene Vergadering, kan een plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid worden of kan de vaste vertegenwoordiger een volmacht geven aan een ander effectief lid van de Bijzondere Algemene Vergadering van Logo Zenneland vzw.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft aan de vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Logo Zenneland vzw het mandaat om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren op de Bijzondere Algemene Vergadering van 15 november 2024.
De gemeenteraad neemt kennis van de context en argumentatie, met inbegrip van de opties om vertegenwoordiging naar de Bijzondere Algemene Vergadering te voorzien bij afwezigheid van de vaste vertegenwoordiger.
Naar aanleiding van het versturen van de agenda voor de gemeenteraad van heden ontving het lokaal bestuur onderstaande vragen van de mandatarissen.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad art. 11 §3.
Enig artikel: De volgende antwoorden op de mondelinge vragen worden geformuleerd:
Mondelinge vragen vanwege A. De Roubaix, gemeenteraadslid cd&v-fractie:
1. Vraag Mobiliteit trajectcontrole.
In het collegeverslag van 8 augustus 2024 wordt er melding gemaakt van een
bezwaarschrift bij de Politierechtbank te Halle op een GAS 5 snelheidsovertreding.
De zaak werd vastgesteld in de Politierechtbank te Halle op 12 september 2024 om 9.30u. Referentie 05/2024/PEP/007079.
Vermits noch Haviland, noch TAAS de gemeente vertegenwoordigen op de rechtbank, diende de gemeente zelf een raadsman aan te stellen.
Vragen:
Waarover ging deze zaak?
Werd er een raadsman aangesteld om de gemeente te verdedigen?
Is er al een uitspraak(12/09/2024)?
Kan deze uitspraak gevolgen hebben voor andere dossiers?
Antwoord vanwege schepen Saskia Beeckmans: pleitdatum is 27.3.2025, is een overtreder die er in geslaagd is op 1 minuut een hit te krijgen op de 2 trajectcontroles en dus duidelijk te snel reed. De technische elementen van het dossier zijn m.i. sluitend en aan de raadsman overgemaakt.
Dit dossier zal, op basis van de huidige verweermiddelen, geen gevolgen hebben voor andere dossiers.
2. Vraag over bestelbonnen en prijsvragen
In de collegeverslagen lezen we telkens opnieuw dat de prijsvraag ontbreekt, dat de bestelbon ontbreekt.
In het verslag van het SC van 24 07 2024
ontbreekt de bestelbon voor de huur van een koelwagen bij DVS-koeling.
In het verslag van het SC van 08/08/2024
ontbreekt de bestelbon voor het onderhoud van de kerkhoven door Outdoor Concepts en voor het onderhoud van de voertuigen bij Cortens werd zelfs geen prijsvraag georganiseerd.
In het verslag van het SC van 13/08/2024 is zelfs vermeld dat er geen visum gevraagd werd zodat facturen niet kunnen betaald worden.
In het verslag van het SC van 24/08/2024 ontbreekt de bestelbon voor de huur van het mobiel podium
In het verslag van het SC van 02/09/2024 is er geen bestelbon gevraagd voor herbruikbare bekers voor de roefeldag.
is er geen bestelbon gevraagd voor het te betalen ereloon voor de opmaak van de rooilijnplannen het fietspad in de Molenhofstraat & Heikruisesteenweg.
Meerdere keren hebben deze vaststelling reeds gedaan en er vragen over gesteld op de gemeenteraad en telkens werd ons verzekerd dat er meer aandacht zou aan geschonken worden.
Of een ander antwoord dat we reeds kregen was dat daar in de toekomst nauwlettend zou op toegezien worden.
Wij stellen vast dat dit niet verbetert maar verslechtert.
Welk antwoord mogen wij vandaag hierop verwachten?
Antwoord vanwege de algemeen directeur: Prijsvragen en bestelbonnen zijn belangrijke onderdelen van de aankoopprocedure. De organisatie is zich bewust van het probleem. Over de correcte toepassing van de aankoopprocedure wordt dus regelmatig de nadruk gelegd bij de medewerkers. We zien wel evolutie: minder ontbreken van prijsvragen in de dossiers, maar eerder alleen de bestelbonnen. Op het einde van het jaar starten we met de update/ opmaak/ evaluatie van 3 sleutelprocessen, zoals voorzien in het organisatiebeheersingsplan. De bijsturing of evaluatie van de aankoopprocedure zal hier zeker bij zitten. Controlepunten, oplossingen moeten gezocht en geïmplementeerd worden om de risico’s te verminderen: bv. Zou het invoeren van budgethouderschap kunnen leiden tot een beter resultaat?...
3. Vraag Inrichting speelbos.
We lazen het volgende:
Het langverwachte eerste speelbos in Pepingen werd op woensdag 7 juli ingehuldigd.
De bomen werden aangeplant in december 2023. “Deze week zijn de speeltoestellen geplaatst, waarmee opnieuw een belangrijke stap is gezet in dit groene project”.
Dus 7 juli werd het speelbos ingehuldigd.
In het collegeverslag van 31 juli lezen we:
Het College van burgemeester en schepenen is akkoord met het overgemaakt inplantingsplan met referentie .... dat ons werd overgemaakt op 31/07/2024 door de firma ROBINIA voor het inrichten van het speelbos met speeltoestellen ten bedrage van ongeveer 32000,- euro.
Het speelbos werd ingehuldigd op 7 juli en het college keurde het inplantingsplan goed op 31 juli.
Het keuringsrapport van ingebruikname, het risico-rapport, van de speeltoestellen werd opgemaakt op 20 augustus.
Graag wat uitleg bij de data en hun volgorde van deze inrichting.
Antwoord vanwege schepen, Saskia Beeckmans : De speeltoestellen zijn op 7 augustus geplaatst en niet op 7 juli. De krant heeft daar een fout gemaakt, er was geen inhuldiging op 7/7. Inplantingsplan dd. 31 juli.
De geplaatste toestellen zijn gekeurde toestellen. De risicoanalyse (=keuringsrapport) die onmiddellijk daarop werd uitgevoerd betreft enkel de omgeving en die was ook in orde, er was dus geen veiligheidsrisico. Enkel de alfanumerieke identificatie-plaatjes waren niet aanwezig, dat is verholpen ondertussen, maar dat heeft in se niets te maken met veiligheid.
Mondelinge vraag vanwege L. Decrick, gmeenteraadslid cd&v-fractie:
De werken in de Weverkeits en Eeckhoudtstraat zijn reeds meer dan een jaar aan de gang.
De laatste maanden gebeurt er in de geciteerde straten weinig of niets meer en zijn de werken opgeschoven naar het begin van de Mortagnestraat en de Neerstraat.
In de Weverkeits en Eeckhoudtstraat mankeert sinds maanden enkel nog de bovenlaag.
Waarom kan die nu en zeker voor de winter niet aangelegd worden?
Ik was zondag nog getuige van een valpartij van een fietser op de uitstekende riooldeksels
Mits afwerking van de bovenlaag zou een groot deel van de omleiding kunnen afgeschaft worden.
Antwoord vanwege Burgemeester, Eddy Timmermans: Die fietser was iemand die er niet woonde, is een werfzone en mocht er niet door.
Deksels zijn geverfd en zichtbaar. Koffer wordt gemaakt, onderlaag wordt gelegd een paar centimeter lager. Alles wordt samen gelegd, dit wordt met grote machines gedaan en die zullen alles gelijktijdig doen. 3 à 4 oktober wordt onderlaag en rond 15 oktober wordt bovenlaag gelegd. Werken zijn voor 150 dagen voorzien, daar zitten we nog niet aan. Na de definitieve laag wordt nog de aansluitingen van de woningen gedaan. Tegen eind oktober zou dat normaal allemaal gedaan moeten zijn.
De voorzitter sluit de zitting op 24/09/2024 om 21:01.