Terug
Gepubliceerd op 10/10/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 03/10/2023 - 19:30

Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Boekhoutstraat - Fietsstraat. Beslissing

Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
Eddy Timmermans, Burgemeester
Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
Leen Deneyer, Algemeen directeur
Aanleiding

De maatregel wordt genomen in uitvoering van het lokale mobiliteitsplan en betreft het omvormen van de Boekhoutstraat naar een fietsstraat. De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren. 

Regelgeving
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;
  • het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975;
  • het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976;
  • het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008;
  • het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009;
  • de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009.

Reeds genomen beslissingen

- Gemeenteraad d.d. 25/04/2023 - Goedkeuring mobiliteitsplan.

- Schepencollege van 11/09/2023 - Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Boekhoutstraat - Fietsstraat. Principebeslissing

Feiten en context

Het reglement betreft:

  • gemeentewegen

 

Er zijn geen wijzigingen op de gewestwegen. 

Boekhoutstraat wordt deels ingericht als fietsstraat in het kader van het beveiligen van de schoolomgeving.

De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.

Publieke stemming
Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: Principebeslisssing

De gemeenteraad gaat akkoord met onderstaand reglement en zal dit voorleggen aan de gemeenteraad. 

Artikel 2: opheffing

Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Boekhoutstraat, behoudens deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.

Artikel 3: verbodsbepalingen

Artikel 3.1: verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen

Er geldt verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen, met een maximum toegelaten massa van meer dan 7.5t. Deze regel geldt niet voor het laden en lossen en landbouwvoertuigen.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord C23 aangevuld met het onderbord type IV met opschrift “+ 7.5t uitgezonderd laden en lossen en landbouwverkeer”, na het kruispunt met Ninoofsesteenweg.

Artikel 4: bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren

Artikel 4.1: stilstaan- en parkeerverbod:

Er geldt stilstaan- en parkeerverbod op schooldagen tussen 8u en 17u

  • in de pare richting tussen het kruispunt met Ninoofsesteenweg en HNR 22
  • in de onpare richting vanaf HNR 9 tot aan het kruispunt met Ninoofsesteenweg.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van:

  • verkeersbord E3 aangevuld met het onderbord type V met opschrift “van 8.00 tot 17.00 op schooldagen” en met het onderbord type Xa:
    • na het kruispunt met Ninoofsesteenweg;
    • voor HNR 9
    • verkeersbord E3 aangevuld met het onderbord type V met opschrift “van 8.00u tot 17.00u op schooldagen” en met het onderbord type Xb:
      • ter hoogte van HNR 22

Artikel 4.2: parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap

Er geldt parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, op de parkeerplaats langs HNR 9.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord E9a aangevuld met het onderbord type VIId met het rolstoelsymbool, kops geplaatst op de betreffende parkeerplaats.

Artikel 4.3: afbakening van parkeerstroken

De denkbeeldige rand van de rijbaan is aangebracht aan de onpare zijde tussen HNR 20 en HNR 9.

Het begin en het einde van de aldus gevormde parkeerstrook is aangeduid door middel van een witte doorlopende dwarsstreep.

In de aldus gevormde parkeerstrook bakenen witte wegmarkeringen de plaatsen af waar de voertuigen moeten staan.

Artikel 5: fietsstraat

Er geldt fietsstraat tussen het kruispunt met Ninoofsesteenweg en HNR 20.

 

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord F111
    • na het kruispunt met Ninoofsesteenweg;
    • na HNR 20
    • verkeersbord F113
      • ter hoogte van HNR 20.

Artikel 6:

De huisnummers, opgenomen in dit reglement, zijn bindend en worden overgenomen op de bijhorende plannen in bijlage.

Artikel 7: Uitvoering

Elk onderdeel van onderhavig reglement zal in werking treden op het ogenblik dat de signalisatie zoals opgenomen in het grafisch plan is uitgevoerd. 

Bijlage

  • grafisch plan