Terug
Gepubliceerd op 25/10/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 03/10/2023 - 19:30

Mondelinge vragen aan het college volgens art. 11 §3 huishoudelijk reglement

Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
Eddy Timmermans, Burgemeester
Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
Leen Deneyer, Algemeen directeur
Aanleiding

Naar aanleiding van het versturen van de agenda voor de gemeenteraad van heden ontving het lokaal bestuur onderstaande vragen van de mandatarissen.

Regelgeving

Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad art. 11 §3.

Besluit

Enig artikel: De volgende antwoorden op de mondelinge vragen worden geformuleerd:

Mondeling vraag vanwege André De Roubaix, cd&v-fractie:

 

1. Doorstart Opgewekt Pajottenland
Hefboomwerking

We lezen in een persartikel:
“De komende 3 jaar is het nu de taak van ons nieuwe projectteam, onder leiding van Frank Nevens, om de motor van terreinrealisaties op gang te brengen en op voldoende hoge snelheid te laten draaien. Het wordt een opdracht om de actoren uit de regio samen te brengen en te activeren in concrete projecten die door hun omvang, innovatiegraad of inspirerend karakter, een hefboomwerking in zich hebben. Kortom, draagvlak omzetten in daadkracht”, zegt Ann Schevenels (Open VLD), gedeputeerde voor Ruimtelijke Planning.

In de vorige termijn van OPGEWEKT PAJOTTENLAND kwamen vrijblijvende plannen aan bod.
Nu breekt de termijn van terreinrealisaties aan.
Wat zal nu de inbreng van de gemeente Pepingen zijn?
Wat ziet Pepingen te realiseren?

Antwoord vanwege Greta Cochez, schepen:

De visie van het Strategisch Project ‘Opgewekt Pajottenland’ is nu gevormd, er wordt nu ingezet op realisatie. Eén van de belangrijkste stapstenen hierbij is communicatie en draagvlak creëren bij onze inwoners. Daarnaast ook inzetten op de samenwerking met energie-ontwikkelaars, bedrijven en burgercoöperaties  (Fluvius, VEKA, VITO, PajoPower, Haviland, 3Wplus, Kiemkracht, …). Het projectteam van SP opgewekt Pajottenland heeft hierin reeds de eerste stappen gezet.  

Binnenkort wordt er voor land- en tuinbouwers een infoavond georganiseerd op 15.11.2023 in De Cam in Gooik waarbij de thema’s zonneboeren, hernieuwbare energie op een landbouwbedrijf, de landbouw als materiaalleverancier van bouwmaterialen (stro, hennep, …), klimaatslimme landbouw worden besproken.

Aangezien de ideale Pajotse energiemix van 73% zon, 21% wind en 6% biomassa is, wordt er alvast gekeken om in te zetten op het potentieel van zonne-energie. Hierbij kijken we vooral naar zonnepanelen op particulier en publieke daken. We hebben hierbij reeds het voorbeeld gegeven, denk maar aan de zonnepanelen op de gemeentelijke loods en CC Heikruis. Daarnaast zijn we ook reeds in gesprek gegaan om zonnevelden te realiseren. Ook werd de vraag gesteld om de mogelijkheden naar een overdekte parking (Ter Loo) met zonnepanelen te onderzoeken. 

Energiedelen: voorstelling van project zonneboeren tijdens landbouwraad 

Onthardingsprojecten: ingroenen van kerkhoven, ingetekend op groepsaankoop ontharding (inwoners krijgen zo de kans om opritten, terrassen en overbodige verharding rondom hun woning te laten verwijderen en te vervangen door duurzame alternatieven) .

Benovatieprojecten: inwoners kunnen beroep doen op benovatiebegeleidingen die de gemeente ondersteunt daarnaast kunnen ze binnenkort ook beroep doen op warmtescans waarbij het huis dmv een infraroodcamera wordt gescreend op warmteverlies.

Erosiemaatregelen: genomen maatregelen in de Plutsingenstraat (project uitgevoerd). Daarnaast is er ook nog een tweede project lopende in Pepingen (Dreef en stukje van de omgeving Huttestraat-Zwaantje) + derde project in de Terheugenstraat , inwoners kunnen beroep doen op een regenwatercoach die hen aanzet tot het maximaal hergebruik van hemelwater. Daarnaast werd ook het definitieve hemelwater- en droogteplan goedgekeurd.

Vergroeningsprojecten: Aankoop grond - inrichting van terrein met o.a. speeltoestellen en nieuw toegankelijk groen creëren (speelbos) maar ook het vergoenen van de gemeente door aan elk gezin een gratis boom te schenken, de jaarlijkse geboorteboomdag te organiseren en de samenaankoop van het plantgoed te subsidiëren en te organiseren;

Duurzame mobiliteit: deelwagen, mobipunten die momenteel gerealiseerd worden;

Innovatieve technologieën waarbij de mogelijkheden rond biomassa worden nagegaan. Daarnaast wordt binnenkort de opmaak van een warmtebeleidsplan opgesteld en zijn de eerste draftteksten van ons klimaatactieplan goedgekeurd.

 

2. Afvalophaling in Pepingen.

Welke normen worden in Pepingen gehanteerd om te bepalen tot welke tot de categorie huisvuilophaling je behoort; huishoudelijk afval of bedrijfsafval?

We lazen in het artikel: nieuwe aanpak van restafval in Pepingse scholen: Uit constructief overleg volgde al snel een correcte nieuwe regeling. We lezen ook: “We kiezen voor een oplossing in overleg met de scholen.” Naar onze informatie kwam de nieuwe aanpak niet tot stand na een overleg maar door een mededeling vanuit het gemeentebestuur. Graag jullie antwoord hierop.

We lazen in het artikel: nieuwe aanpak van restafval in Pepingse scholen: Dat de huidige regeling voor de scholen geen financieel probleem is, gezien de werkingsmiddelen van de Vlaamse overheid aan de scholen. Naar onze informatie kost de ophaling door een gespecialiseerde firma jaarlijks 3000 euro aan de school zonder dat de werkingsmiddelen van de Vlaamse overheid zijn verhoogd. Graag jullie antwoord hierop.

Antwoord vanwege Greta Cochez, schepen:

Het lokaal Materialenplan 2023-2030 werd hierbij gevolgd. Dit plan werd in juni 2023 ingevoerd en is een beleidsplan voor de komende 8 jaar. Op die manier werd er bepaald wat onder huishoudelijk afval valt en wat er tot bedrijfsafval behoort.

Overleg met de scholen kwam wel tot stand (OOG) en hebben daarover geen probleem gemaakt.

Antwoord vanwege Eddy Timmermans, Burgemeester:

De scholen krijgen budgetten/subsidies om milieu mee op te lossen. Er werden trouwens nog vuilniszakken gebruikt die niet reglementair zijn.

 


3. Kinderopvang.
a. Pinokkio:
In het collegeverslag van 3/7/23 neemt het college kennis van het verslag (aantal tekorten waardoor de installatie niet voldoet aan de voorschriften.
De technische dienst krijgt de opdracht de vastgestelde lancunes weg te werken.
Is er een nieuw keuringsverslag?

Antwoord vanwege Eddy Timmermans, Burgemeester:

Vandaag is die er niet, de opdracht is wel gegeven om de punten weg te werken, punten die niet van aard waren om het geheel te sluiten.

 

b.Zagerij:
Wat is de stand van zaken in het dossier van de kinderopvang in de ZAGERIJ?
De verkoopakte werd reeds vele maanden geleden goedgekeurd op de gemeenteraad januari 2022.
De termijn van de opschortende voorwaarden werd toen naar 31/07/2022 verlengd.
Wanneer werd de akte met INFANO verleden?
Wat is de stand van zaken in het bouwdossier?

Antwoord vanwege Eddy Timmermans, Burgemeester:

Volgende GR kan de voorlopige verkoopakte geagendeerd worden.

Bouwdossier: Infano heeft de nodige mensen aangesproken om prijs te vragen. De bouwvergunning is vandaag in orde.

 


c.pastorij Pepingen:
In het collegeverslag van 11 september 2023 lezen we onder punt 25:
Het college vraagt om contact op te nemen met de kerkfabriek Pepingen ten einde een traject op te zetten om bij Leader een project in te dienen aangaande de pastorij Pepingen tot omvorming van een kinderopvang + streekproductenwinkel.

Graag een toelichting over dit mogelijk  project bij Leader?
Is deze mogelijke piste met Infano, organisator van de kinderopvang in Pepingen, besproken?

Er zijn momenteel 5000 plaatsen in Vlaanderen in de kinderopvang bi jgecreëerd.
Komt men in aanmerking voor deze plaatsen, indien dit via een Leaderproject gaat?

Antwoord vanwege Saskia Beeckmans, schepen:

Dit is enkel een denkpiste, gelet op de acute nood in de maatschappij en de maatregelen van de regering, om het gesprek te openen.  We zullen dit gesprek met de kerkfabriek aangaan.

Subsidies zijn via Pajottenland+ mogelijk voor 65%.

 

4.Personeel:

In de collegeverslagen van de laatste maanden zien we wekelijks openverklaringen van betrekkingen, samenstellingen van jury’s, examens, aanwervingen en dan toch weer niet(stopzetting van openverklaring).
Mensen die toch aangeworven worden en kort nadien weer vertrekken om redenen die jullie waarschijnlijk wel kennen.
Er zijn ook heel wat personeelsleden die een korte of lange tijd out zijn.
Vandaag hebben we op de gemeenteraad een aanpassing van het organogram en het personeelsbehoefteplan voor een aanwerving die reeds op 22 augustus gebeurde.
Wat is er gaande in het personeelsbeleid?
Kan het bestuur ook eens duidelijk maken wat hun visie is in de aanwervingen?
Wat kunnen we nog verwachten?

Antwoord vanwege Eddy Timmermans, Burgemeester:

Er worden aanwervingen gedaan, soms kiezen mensen andere horizonten.

Personeelsverloop is er altijd.

We proberen elke plaats in te vullen met nieuwe mensen.



Mondeling vraag vanwege Peter Van Cutsem, cd&v-fractie:

1. Tijdens de gemeenteraad van 24 januari 2023 werd het aanvullende reglement betreffende de politie over het wegverkeer Rue Jean-Duc goedgekeurd.

  • Wanneer wordt deze beslissing ter plaatse uitgevoerd en de nodige signalisatieborden aangebracht?

Antwoord vanwege Saskia Beeckmans, schepen:

Er was een verkeerd bord geleverd door de leverancier, deze ging dit rectifiëren doch dit is nog niet gebeurd. We hebben ondertussen ook al een nieuw bord besteld.

 

2. Bewoners klagen over de toenemende verkeersdrukte in de Grimmingenstraat te Beert. Verder maken ze melding over dichtgereden grachten en verdwenen verkeersborden. Buiten dat de Grimmingenstraat als erftoegangsweg wordt gecategoriseerd, vinden we niets terug in het mobiliteitsplan. Nochtans kwam deze straat verschillende malen aan bod als sluipweg tijdens de focusgroep-vergaderingen.

  • Wat gaat het schepencollege ondernemen om deze problemen in de Grimmingenstraat op korte termijn op te lossen?
Antwoord vanwege Saskia Beeckmans, schepen:

betreft een mail van 1 bewoner.

Het mobiliteitsplan werd met algemeenheid der stemmen goedgekeurd!

De vraag is naar de PZ (bevoegd voor handhaving) doorgestuurd om er te flitsen en de technische dienst zal de grachten nakijken en het mobiele SIB-bord plaatsen.