Terug
Gepubliceerd op 10/10/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 03/10/2023 - 19:30

Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Steenweg op Elingen. Principebeslissing.

Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
Eddy Timmermans, Burgemeester
Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
Leen Deneyer, Algemeen directeur
Aanleiding

De maatregel wordt genomen in uitvoering van het lokale mobiliteitsplan en betreft maatregelen op de Steenweg op Elingen. De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren. 

Regelgeving
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;
  • het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975;
  • het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976;
  • het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008;
  • het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009;
  • de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009.

Reeds genomen beslissingen

- Gemeenteraad d.d. 25/04/2023 - Goedkeuring mobiliteitsplan.

- Schepencollege van 11/09/2023 - Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Steenweg op Elingen. Principebeslissing.

Feiten en context

Het reglement betreft:

  • gemeentewegen

 

Steenweg op Elingen is een weg met voorrangskruispunten. Het tweerichtingsfietspad wordt aan de kruispunten ingericht zoals voorzien in het meest recente vademecum fietsvoorzieningen.

 

Tussen Neerkouter en Ninoofsesteenweg wordt een fietsstraat ingericht.

 

Parkeerverbodsborden in tegenrichting worden weggenomen. Het parkeerverbod moet immers gericht zijn naar de bestuurders die rijden aan de kant van de weg waarlangs de borden geplaatst zijn.

 

Het verkeersbord B7 wordt eveneens verwijderd. Binnen de bebouwde kom moet dit bord niet geplaatst worden.

 

De borden F50 worden eveneens verwijderd. Er is geen oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen. Evenwel, voor de bestuurders komende vanuit Elingen, wordt door middel van het verkeersbord A25 aangegeven dat de fietsers het fietspad moeten verlaten om op de rijbaan te komen.

 

Het verkeersbord A51 dat een gevaarlijk kruispunt aangeeft, tegenover HNR 40A wordt verwijderd. Bestuurders moeten ingevolge art. 12.2 wegcode immers altijd dubbel voorzichtig zijn bij het oprijden van een kruispunt.

 

De verkeersborden M4 onder de verkeersborden D7 verdwijnen. Deze onderborden zijn bedoeld om beperkt eenrichtingsverkeer aan te duiden, niet om een tweerichtingsfietspad aan te duiden. Hiervoor bestaan geen borden, de oriëntatie van het bord D7, of desgevallend D9 en D10 bepaalt of een fietspad al dan niet in twee richtingen bereden moet worden.

 

Op de kruispunten langs de zijden van het fietspad, wordt in de zijstraten onder het bord B1 het onderbord M10 toegevoegd. Dit moet geplaatst worden wanneer bij het oprijden van een kruispunt een tweerichtingsfietspad aanwezig is.

 

Op het einde van Steenweg op Elingen, na HNR 44 wordt het bord C43 met opschrift “70” vervangen door het bord C45 met opschrift “50”. De snelheidsbeperking wordt immers opgeheven, de standaardregel die op een dergelijke weg 70 km/u voorschrijft, wordt automatisch van kracht.

 

De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.

Publieke stemming
Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: Principebeslissing

De gemeenteraad gaat akkoord met onderstaand reglement. 

Artikel 2: opheffing

Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Steenweg op Elingen, behoudens deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.

Artikel 3: voorrangsregeling

De bestuurders die rijden in Steenweg op Elingen hebben voorrang op de bestuurders die rijden in de openbare wegen die erop uitkomen.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord B15, aangepast naargelang de plaatsomstandigheden
    • aan beide zijden, voor het kruispunt met Geynsberg;
    • aan beide zijden, voor het kruispunt met Neerkouter
    • verkeersbord B1. De plaats waar de bestuurders zo nodig moeten stoppen om voorrang te verlenen is aangeduid door middel van een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.
      • in Geynsberg, voor het kruispunt met Steenweg op Elingen;
      • in Neerkouter, voor het kruispunt met Steenweg op Elingen, aangevuld met het onderbord M10;
      • in Geynsberg, voor het kruispunt met Steenweg op Elingen, aangevuld met het onderbord M10
      • in Donkerstraat, voor het kruispunt met Steenweg op Elingen, aangevuld met het onderbord M10

Artikel 4: verbodsbepalingen

Artikel 4.1: verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen

Er geldt verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen, waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 7.5t. Deze regel geldt niet voor het laden en lossen en voor landbouwvoertuigen.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord C23 aangevuld met het onderbord type IV met opschrift “+7.5t UITGEZONDERD LADEN EN LOSSEN EN LANDBOUWVOERTUIGEN”, na het kruispunt met Ninoofsesteenweg.

Artikel 4.2: verbod sneller te rijden dan 50 km/u

Er geldt verbod sneller te rijden dan 50 km/u, in beide richtingen, tussen Neerkouter en Doornstraat.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord C43 met opschrift “50”
    • richting Pepingen
      • voor HNR 50;
      • na het kruispunt met Geynsberg
  • richting Elingen
    • na het kruispunt met Neerkouter;
    • na het kruispunt met Geynsberg
    • verkeersbord C45 met opschrift “50”
      • voor de overgang naar Doornstraat.

Artikel 5: gebodsbepalingen

Artikel 5.1: verplicht tweerichtingsfietspad

Er geldt verplicht tweerichtingsfietspad aan de oostelijke zijde van Steenweg op Elingen, tussen Neerkouter en Doornstraat.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord D7
    • na het kruispunt met Neerkouter;
    • aan beide zijden van het kruispunt met Geynsberg

Artikel 6: bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren

Artikel 6.1: parkeerverbod:

Er geldt parkeerverbod vanaf HNR 11 tot Ninoofsesteenweg.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van:

  • verkeersbord E1 aangevuld met het onderbord type Xa
    • voor HNR 11Artikel: parkeren uitsluitend voor

Artikel 6.2; verplicht parkeren op de berm of op het trottoir

Er geldt verplicht parkeren op de berm of op het trottoir, tussen Ninoofsesteenweg en HNR  28.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord E9e aangevuld met het onderbord type Xa, na het kruispunt met Ninoofsesteenweg;
  • verkeersbord E9e aangevuld met het onderbord type Xb, ter hoogte van HNR 28.

Artikel 7: fietsstraat

Er geldt fietsstraat tussen Ninoofsesteenweg en Neerkouter.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord F111
    • na het kruispunt met Ninoofsesteenweg;
    • na het kruispunt met Neerkouter

Artikel 8: overlangse markering die een fietspad aanduidt

Een overlangse markering die een fietspad aanduidt is getrokken:

  • over het kruispunt met Neerkouter;
  • over het kruispunt met Donkerstraat/Geynsberg.

Artikel 9: oversteekplaatsen

Oversteekplaatsen voor voetgangers zijn aangebracht:

  • voor het kruispunt met Ninoofsesteenweg

Artikel 10:

De huisnummers, opgenomen in dit reglement, zijn bindend en worden overgenomen op de bijhorende plannen in bijlage.

Artikel 11: Uitvoering

Elk onderdeel van onderhavig reglement zal in werking treden op het ogenblik dat de signalisatie zoals opgenomen in het grafisch plan is uitgevoerd.  

Bijlage

  • grafisch plan