Terug
Gepubliceerd op 10/10/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 03/10/2023 - 19:30

Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Gebiedsdekkende maatregelen. Beslissing

Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
Eddy Timmermans, Burgemeester
Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
Leen Deneyer, Algemeen directeur
Aanleiding

De maatregel wordt genomen in uitvoering van het lokale mobiliteitsplan en betreft gebiedsdekkende maategelen. De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren. 

Regelgeving
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;
  • het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975;
  • het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976;
  • het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008;
  • het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009;
  • de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009.

Reeds genomen beslissingen

- Gemeenteraad d.d. 25/04/2023 - Goedkeuring mobiliteitsplan.

- Schepencollege van 11/09/2023 betreffende aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Gebiedsdekkende maatregelen. Principebeslissing

Feiten en context

Het reglement betreft:

  • gemeente- en gewestwegen

 

Er zijn geen wijzigingen op de gewestwegen. Het betreft de bevestiging van de afbakening van de bebouwde kom Pepingen op Ninoofsesteenweg, en de schoolomgeving ter hoogte van Boekhoutstraat.

 

Verder kadert dit aanvullend reglement in het invoeren van

  • bebouwde kommen in Elingen, Beert, Bogaarden en Heikruis;
  • invoeren van zones 30 in Pepingen, Bellingen, Beert, Bogaarden en Heikruis;
  • invoeren van bijkomende fietszones;
  • invoeren van bijkomende snelheidszones 50 km/u

 

De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.

Publieke stemming
Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: Principebeslissing

De gemeenteraad gaat akkoord met onderstaand reglement.

Artikel 2: opheffing

Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende gebiedsdekkende maatregelen worden opgeheven.

Artikel 3: bebouwde kommen

Artikel 3.1: bebouwde kom Pepingen

Er geldt bebouwde kom, waarvan het begin is afgebakend in:

  • Ninoofsesteenweg ter hoogte van de Zuunbeek;
  • Steenweg op Elingen, na het kruispunt met Neerkouter;
  • Boekhoutstraat, na het kruispunt met Donkerstraat;
  • Palokenstraat, ter hoogte van HNR 11;
  • Ninoofsesteenweg, na het kruispunt met Buvingen;
  • Steenweg op Bellingen, voor het kruispunt met Ninoofsesteenweg;
  • Grasmeerstraat, voor het kruispunt met Vroembos;
  • Hoesnaek, ter hoogte van HNR 55.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersborden F1a met opschrift “Pepingen” bij de toegangen tot de bebouwde kom;
  • Verkeersborden F3a met opschrift “Pepingen” bij het einde van de bebouwde kom.

Artikel 3.2: bebouwde kom Beert

Er geldt bebouwde kom, waarvan het begin is afgebakend in:

  • Eikstraat, voor het kruispunt met Grote Baan;
  • Galgenstraat, voor het kruispunt met Eikstraat;
  • Kiethomstraat, voor HNR 1;
  • Eikstraat, voor het kruispunt met Kiethomstraat;
  • Nederbeertstraat, ter hoogte van HNR 6B;
  • Hoevestraat, voor het kruispunt met Hollestraat;
  • Grote Baan, voor het kruispunt met Johan Demaegtstraat.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersborden F1a met opschrift “Beert - Pepingen” bij de toegangen tot de bebouwde kom;
  • Verkeersborden F3a met opschrift “Beert - Pepingen” bij het einde van de bebouwde kom.

Artikel 3.3: bebouwde kom Bellingen

Er geldt bebouwde kom, waarvan het begin is afgebakend in:

  • Kareelstraat, voor HNR 25;
  • Nieuwe Baan, voor het kruispunt met Kareelstraat;
  • Nerebosstraat, ter hoogte van HNR 6 / 8;
  • Kriekelaerestraat, na de Roskambeek;
  • Trapstraat, voor het kruispunt met Cantempréstraat.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersborden F1a met opschrift “Bellingen - Pepingen” bij de toegangen tot de bebouwde kom;
  • Verkeersborden F3a met opschrift “Bellingen - Pepingen” bij het einde van de bebouwde kom.

Artikel 3.4: bebouwde kom Bogaarden

Er geldt bebouwde kom, waarvan het begin is afgebakend in:

  • Terkammenstraat, ter hoogte van HNR 28;
  • Terheugenstraat, voor HNR 12;
  • Weg ZN (Molenstraat), voor HNR 15A;
  • Molenstraat, ter hoogte van HNR 29;
  • Groenstraat, voor het kruispunt met Ring;
  • Teleweidestraat, voor het kruispunt met Huttestraat;
  • Huttestraat, ter hoogte van HNR 32.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersborden F1a met opschrift “Bogaarden - Pepingen” bij de toegangen tot de bebouwde kom;
  • Verkeersborden F3a met opschrift “Bogaarden - Pepingen” bij het einde van de bebouwde kom.

Artikel 3.5: bebouwde kom Elingen

Er geldt bebouwde kom, waarvan het begin is afgebakend in:

  • Doornstraat, ter hoogte van HNR 8A;
  • Hoekstraat, voor HNR 6;
  • Brandwachtstraat, voor HNR 1;
  • Lenniksesteenweg, voor HNR 2;
  • Borrestraat, voor het kruispunt met Kwadestraat;
  • Kwadestraat, voor het kruispunt met Borrestraat;
  • Zwarte Molenstraat, voor HNR 27;
  • Hallebaan, voor HNR 6C;
  • Lenniksesteenweg, voor het kruispunt met Doornstraat.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersborden F1a met opschrift “Elingen - Pepingen” bij de toegangen tot de bebouwde kom;
  • Verkeersborden F3a met opschrift “Elingen - Pepingen” bij het einde van de bebouwde kom.

Artikel 3.6: bebouwde kom Heikruis

Er geldt bebouwde kom, waarvan het begin is afgebakend in:

  • Molenhofstraat, voor het kruispunt met Kouterstraat;
  • Eeckhoudtstraat, voor HNR 29;
  • Mortagnestraat, na het kruispunt met Bosstraat;
  • Terlindenstraat, na de kruispunten met Bosstraat;
  • Molenhofstraat, na het kruispunt met Brusselbaan.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersborden F1a met opschrift “Heikruis - Pepingen” bij de toegangen tot de bebouwde kom;
  • Verkeersborden F3a met opschrift “Heikruis - Pepingen” bij het einde van de bebouwde kom.

Artikel 4: zones met een snelheidsbeperking van 30 km per uur

Artikel 4.1: zone 30 Pepingen

Er geldt zone met een snelheidsbeperking van 30 km per uur, waarvan het begin is afgebakend in:

  • Vroembos, ter  hoogte van HNR 48;
  • Grasmeerstraat, voor het kruispunt met Vroembos;
  • Hoesnaek, voor het kruispunt met Brugstraat;
  • Brugstraat, na het kruispunt met Ninoofsesteenweg;
  • Hoesnaek, na het kruispunt met Ninoofsesteenweg;
  • Kerkstraat, na het kruispunt met Ninoofsesteenweg.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersborden F4a bij de toegangen tot de zone;
  • Verkeersborden F4b bij het einde van de zone.

Artikel 4.2: zone 30 Beert

Er geldt zone met een snelheidsbeperking van 30 km per uur, waarvan het begin is afgebakend in:

  • Grote Baan, na het kruispunt met Eikstraat;
  • Trapkensstraat, na het kruispunt met Eikstraat;
  • Eikstraat, ter hoogte van HNR 31;
  • Eikstraat, ter hoogte van HNR 11;
  • Nederbeertstraat, ter hoogte van HNR 6B;
  • Hoevestraat, voor het kruispunt met Hollestraat;
  • Grote Baan, voor het kruispunt met Johan De Maegtstraat.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersborden F4a bij de toegangen tot de zone;
  • Verkeersborden F4b bij het einde van de zone.

Artikel 4.3: zone 30 Bellingen

Er geldt zone met een snelheidsbeperking van 30 km per uur, waarvan het begin is afgebakend in:

  • Kareelstraat, na het kruispunt met Kattenholstraat;
  • Nieuwe Baan, voor het kruispunt met Kareelstraat;
  • Nerebosstraat, ter hoogte van HNR 6;
  • Kriekelaerestraat, na de Roskambeek;
  • Trapstraat, ter hoogte van HNR 55.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersborden F4a bij de toegangen tot de zone;
  • Verkeersborden F4b bij het einde van de zone.

Artikel 4.4: zone 30 Bogaarden

Er geldt zone met een snelheidsbeperking van 30 km per uur, waarvan het begin is afgebakend in:

  • Terkammenstraat, ter hoogte van HNR 14;
  • Terheugenstraat, ter hoogte van HNR 5;
  • Weg ZN (Molenstraat), ter hoogte van HNR 15A;
  • Molenstraat, voor het kruispunt met weg ZN (Molenstraat);
  • Groenstraat, voor het kruispunt met Ring;
  • Teleweidestraat, voor het kruispunt met Huttestraat;
  • Huttestraat, voor het kruispunt met Teleweidestraat.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersborden F4a bij de toegangen tot de zone;
  • Verkeersborden F4b bij het einde van de zone.

Artikel 4.5: zone 30 Elingen

Er geldt zone met een snelheidsbeperking van 30 km per uur, waarvan het begin is afgebakend in:

  • Zwarte Molenstraat, na het kruispunt met Lenniksesteenweg;
  • Borrestraat, voor HNR 5;
  • Borrestraat, voor HNR 27;
  • Hallebaan, voor HNR 6C.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersborden F4a bij de toegangen tot de zone;
  • Verkeersborden F4b bij het einde van de zone.

Artikel 4.6: zone 30 Heikruis

Er geldt zone met een snelheidsbeperking van 30 km per uur, waarvan het begin is afgebakend in:

  • Molenhofstraat, na het kruispunt met Kouterstraat;
  • Neerstraat, ter hoogte van HNR 4;
  • Molenhofstraat, na het kruispunt met Ziekenhuisstraat.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersborden F4a bij de toegangen tot de zone;
  • Verkeersborden F4b bij het einde van de zone.

Artikel 5: schoolomgevingen

Artikel 5.1: schoolomgeving VBS “Harten Troef”

Er geldt schoolomgeving, waarvan het begin is afgebakend in:

  • Ninoofsesteenweg, ter hoogte van HNR 131;
  • Ninoofsesteenweg, ter hoogte van HNR 48;
  • Boekhoutstraat, ter hoogte van HNR 20.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersborden F4a en A23 bij de toegangen tot de zone;
  • Verkeersborden F4b bij het einde van de zone.

Artikel 6: fietszones

Artikel 6.1: Fietszone Boekhoutstraat

Er geldt fietszone in Boekhoutstraat, waarvan het begin is afgebakend in:

  • Boekhoutstraat, na het kruispunt met Ninoofsesteenweg;
  • Boekhoutstraat, ter hoogte van HNR 20

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord F111 bij het begin van de fietszone;
  • Verkeersbord F113 bij het einde van de fietszone.

Artikel 6.2: Fietszone Kareelstraat

Er geldt fietszone in Kareelstraat, waarvan het begin is afgebakend in:

  • Kareelstraat, na het kruispunt met Nieuwe Baan
  • Kareelstraat, na het kruispunt met Kattenholstraat.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord F111 bij het begin van de fietszone;
  • Verkeersbord F113 bij het einde van de fietszone.

Artikel 6.3: Fietszone Heikruis

Er geldt fietszone in Heikruis, waarvan het begin is afgebakend in:

  • Kouterstraat, na het kruispunt met Molenhofstraat;
  • Eeckhoudtstraat, voor het kruispunt met Mortagnestraat;
  • Mortagnestraat, na het kruispunt met Bosstraat;
  • Mortagnestraat, na het kruispunt met Terlindenstraat;
  • Kouterstraat, na het kruispunt met Terlindenstraat;
  • Weg ZN tussen Kouterstraat en Plaats, voor het kruispunt met Kouterstraat.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord F111 bij het begin van de fietszone;
  • Verkeersbord F113 bij het einde van de fietszone.

Artikel 6.4: Fietszone Brandwacht / Lossestraat

Er geldt fietszone, waarvan het begin is afgebakend in:

  • Lossestraat, na het kruispunt met Ninoofsesteenweg;
  • Lindestraat, voor het kruispunt met Kestergat;
  • Brandwachtstraat, na het kruispunt met Lenniksesteenweg.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord F111 bij het begin van de fietszone;
  • Verkeersbord F113 bij het einde van de fietszone.

Artikel 7: zones met een snelheidsbeperking van 50 km per uur

Artikel 7.1: zone 50 Elingen

Er geldt zone met een snelheidsbeperking van 50 km per uur waarvan het begin is afgebakend in:

  • Kwadestraat, na het kruispunt met Zwarte Molenstraat;
  • Elingenstraat, ter hoogte van de Oudenakenloop;
  • Oudenaaksestraat, na het kruispunt met Lenniksesteenweg;
  • Zwarte Molenstraat, na HNR 27.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord C43 met opschrift “50” met zonale draagwijdte bij de toegangen tot de zone;
  • Verkeersbord C43 met opschrift “50” met zonale draagwijdte, einde zone, bij het einde van de zone.

Artikel 7.2: zone 50 Pepingen - noord

Er geldt zone met een snelheidsbeperking van 50 km per uur waarvan het begin is afgebakend in:

  • Geynsberg, na het kruispunt met Steenweg op Elingen;
  • Donkerstraat, na de gemeentegrens;
  • Palokenstraat, voor HNR 17;
  • Palokenstraat, tussen Crockaertstraat en Donkerstraat;
  • Neerkouter, na  het kruispunt met Steenweg op Elingen;
  • Donkerstraat, na her kruispunt met Steenweg op Elingen.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord C43 met opschrift “50” met zonale draagwijdte bij de toegangen tot de zone;
  • Verkeersbord C43 met opschrift “50” met zonale draagwijdte, einde zone, bij het einde van de zone.

Artikel 7.3: zone 50 Dreef

Er geldt zone met een snelheidsbeperking van 50 km per uur waarvan het begin is afgebakend in:

  • Dreef, na het kruispunt met Steenweg op Bellingen;
  • Dreef, na de kruispunten met Hoesnaek.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord C43 met opschrift “50” met zonale draagwijdte bij de toegangen tot de zone;
  • Verkeersbord C43 met opschrift “50” met zonale draagwijdte, einde zone, bij het einde van de zone.

Artikel 7.4: zone 50 Teleweidestraat e.o.

Er geldt zone met een snelheidsbeperking van 50 km per uur waarvan het begin is afgebakend in:

  • Teleweidestraat, na het kruispunt met Huttestraat;
  • Ziekenhuisstraat, na het kruispunt met Molenhofstraat;
  • Brusselbaan, na het kruispunt met Molenhofstraat;
  • Zwaantje, na het kruispunt met Hoesnaek.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord C43 met opschrift “50” met zonale draagwijdte bij de toegangen tot de zone;
  • Verkeersbord C43 met opschrift “50” met zonale draagwijdte, einde zone, bij het einde van de zone.

Artikel 7.5: zone 50 Buvingen e.o.

Er geldt zone met een snelheidsbeperking van 50 km per uur waarvan het begin is afgebakend in:

  • Buvingen, na het kruispunt met Ninoofsesteenweg;
  • Grote Baan, na het kruispunt met Johan De Maegtstraat;
  • Kareelstraat, voor het kruispunt met Grote Baan;
  • Kattenholstraat, na het kruispunt met Trapstraat;
  • Buvingen, na het kruispunt met Steenweg op Bellingen.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord C43 met opschrift “50” met zonale draagwijdte bij de toegangen tot de zone;
  • Verkeersbord C43 met opschrift “50” met zonale draagwijdte, einde zone, bij het einde van de zone.

Artikel 7.6: zone 50 Beert

Er geldt zone met een snelheidsbeperking van 50 km per uur waarvan het begin is afgebakend in:

  • Hoevestraat, na het kruispunt met Hollestraat;
  • Nederbeert, ter hoogte van HNR 6B;
  • Eikstraat, ter hoogte van de Klokborrebeek;
  • Hoge Kouter, na het kruispunt met Hondzochtstraat;
  • Kapellestraat, na het kruispunt met Hondzochtstraat;
  • Veldstraat, na het kruispunt met Hondzochtstraat;
  • Nieuwe Baan, na het kruispunt met Hondzochtstraat;
  • Daelestraat, na het kruispunt met Hondzochtstraat;
  • Nieuwe Baan, na het kruispunt met Nerebosstraat.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord C43 met opschrift “50” met zonale draagwijdte bij de toegangen tot de zone;
  • Verkeersbord C43 met opschrift “50” met zonale draagwijdte, einde zone, bij het einde van de zone.

Artikel 7.7: zone 50 Terkammenstraat e.o.

Er geldt zone met een snelheidsbeperking van 50 km per uur waarvan het begin is afgebakend in:

  • Terkammenstraat, ter hoogte van de Roskambeek;
  • Terkammenstraat, ter hoogte van HNR 30;
  • Weg ZN, na het kruispunt met Huttestraat.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord C43 met opschrift “50” met zonale draagwijdte bij de toegangen tot de zone;
  • Verkeersbord C43 met opschrift “50” met zonale draagwijdte, einde zone, bij het einde van de zone.

Artikel 7.8: zone 50 Bellingen

Er geldt zone met een snelheidsbeperking van 50 km per uur waarvan het begin is afgebakend in:

  • Nerebosstraat, ter hoogte van HNR 8;
  • Weg ZN, na het kruispunt met Hondzochtstraat (t.h.v. Honzochtstraat 62-63);
  • Terheugen, na het kruispunt met Hondzochtstraat;
  • Trop, na het kruispunt met Heikruissesteenweg;
  • Weg ZN (Molenstraat), na Molenstraat HNR 15A;
  • Terheugenstraat, na HNR 12;

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord C43 met opschrift “50” met zonale draagwijdte bij de toegangen tot de zone;
  • Verkeersbord C43 met opschrift “50” met zonale draagwijdte, einde zone, bij het einde van de zone.

Artikel 7.9: zone 50 Bogaarden

Er geldt zone met een snelheidsbeperking van 50 km per uur waarvan het begin is afgebakend in:

  • Molenstraat, ter hoogte van HNR 30;
  • Heikruissesteenweg, voor het kruispunt met Molenstraat;
  • Bosstraat, voor het kruispunt met Bautebrugstraat;
  • Terlindenstraat, voor de kruispunten met Bosstraat;
  • Mortagnestraat, voor het kruispunt met Bosstraat;
  • Eeckhoudtstraat, na HNR 29;
  • Molenhofstraat, na het kruispunt met Kouterstraat;
  • Groenstraat, na het kruispunt met Ring.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord C43 met opschrift “50” met zonale draagwijdte bij de toegangen tot de zone;
  • Verkeersbord C43 met opschrift “50” met zonale draagwijdte, einde zone, bij het einde van de zone.

Artikel 8: zones verboden toegang in beide richtingen voor alle bestuurders

Artikel 8.1: zone verboden toegang in beide richtingen voor alle bestuurders Brandwacht / Lossestraat

Er geldt zone met verboden toegang in beide richtingen voor alle bestuurders, waarvan het begin is afgebakend in:

  • Lossestraat, na het kruispunt met Ninoofsesteenweg;
  • Lindestraat / Putbeekstraat, na het kruispunt met Putbeekstraat (HNR 1);
  • Brandwachtstraat, na het kruispunt met Lenniksesteenweg.

Deze regel geldt niet voor het plaatselijk verkeer en voor bestuurders van speed pedelecs.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord C3 met zonale draagwijdte en opschrift “uitgezonderd plaatselijk verkeer en speed pedelecs” bij de toegangen tot de zone;
  • Verkeersbord C3 met zonale draagwijdte en opschrift “uitgezonderd plaatselijk verkeer en speed pedelecs”, einde zone, bij het inde van de zone.

Artikel 9:

De huisnummers, opgenomen in dit reglement, zijn bindend en worden overgenomen op de bijhorende plannen in bijlage.

Artikel 10: Uitvoering

Elk onderdeel van onderhavig reglement zal in werking treden op het ogenblik dat de signalisatie zoals opgenomen in het grafisch plan is uitgevoerd. 

 

Bijlage

  • grafisch plan