Terug
Gepubliceerd op 25/10/2023

Notulen  OCMW-Raad

di 03/10/2023 - 22:30 Raadzaal
Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
Eddy Timmermans, Burgemeester
Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
Leen Deneyer, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 03/10/2023 om 23:04.

  • Openbaar

    • Goedkeuren verslagen

      • Notulen openbare zitting OCMW-raad van 27 juni 2023. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        De notulen van de openbare zitting van de OCMW-raad van 27 juni 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.

        Besluit

        Enig artikel: De Voorzitter stelt vast dat er geen opmerkingen worden gemaakt.  Overeenkomstig art. 32 van het decreet lokaal bestuur worden de notulen van de OCMW-raadsvergadering van 27 juni 2023 als goedgekeurd beschouwd.

      • Zittingsverslag openbare zitting OCMW-raad van 27 juni 2023. Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Overeenkomstig art.30 §2 van het huishoudelijk reglement werd het zittingsverslag vervangen door een audio-opname. Deze wordt op de gemeentelijke website geplaatst.

        Feiten en context

        Aan de OCMW-raad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag van de vorige vergadering van 27 juni 2023.

        Besluit

        Enig artikel:De raad neemt kennis van het zittingsverslag van de openbare zitting van de OCMW-raad van 27 juni 2023.  Het verslag is te raadplegen op de website van de gemeente / bestuur en beleid / gemeenteraad OCMW-raad / audio video en via de link:

        https://pepingen.be/system/files/2023-06/GR20230627.mp3

    • Organisatie

      • Organisatie - Kader organisatiebeheersingssysteem en rapportering actieplan. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat elk lokaal bestuur een organisatiebeheersingssysteem ontwikkelt en implementeert in de werking.  Er wordt een algemeen kader vastgelegd dat door de gemeente- en OCMW-raad wordt vastgesteld.

        Interne controle is niet nieuw.  Gemeente en OCMW hebben in het verleden hieraan gewerkt.  Het kader werd toen vastgelegd in 2014 (gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2014 en OCMW-raadsbeslissing van 15 september 2014)) en de laatste beslissingen dateren van 2018.  De inkanteling heeft veel verschuivingen teweeg gebracht zodat het kader van 2014 dient herwerkt te worden en aangepast aan de huidige inzichten en regelgeving.

        Regelgeving

        Bevoegdheid: art. 78 decreet lokaal bestuur

        Wettelijke kader decreet lokaal bestuur :

        Artikel 217 - Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
        1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
        2° wetgeving en procedures naleeft;
        3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
        4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
        5° de activa beschermt en fraude voorkomt.

        Artikel 218 - Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
        Het organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de gemeentelijke diensten.

        Artikel 219 - Het OBS wordt vastgesteld door de algemeen directeur na overleg met het MAT.  Het algemeen kader wordt goedgekeurd door de gemeenteraad.

        Vlaamse overheid - leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen

        Feiten en context

        Het organisatiebeheersingssysteem, met als doel het beperken van de risico's verbonden aan de diensten en de organisatie, bestaat uit:

        * het kader: licht het model, aanpak, de periodiciteit en de rapportering toe

        * risicoanalyse op dienstniveau (spoor 1) op basis van 8 risicotypes

        * zelfevaluatie op organisatieniveau (spoor 2) op basis van 6 thema's uit de 'leidraad organisatiebeheersing' van Vlaanderen

        * actieplan met timing (GANTT 2023)

        Dit dossier werd opgemaakt op basis van een overlegfase met de diensten en het MAT, begeleid door de externe consultant Q&A.  Het MAT keurde het dossier goed tijdens de vergadering van 11/08/2023.  De algemeen directeur heeft het organisatiebeheersingssysteem vastgesteld op 16/08/2023.

        Het kader dient aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd te worden.  In deze context is de rapportering en opvolging belangrijk:

        - jaarlijks: MAT-vergadering over organisatiebeheersing.  Per kwartaal wordt het dossier geagendeerd op het MAT om de voortgang van de acties te evalueren.

        - jaarlijks MAT - CBS / VB over organisatiebeheersing

        - uiterlijk op 30/06 rapportage over OB aan CBS / VB en Raad : aangeven welke maatregelen zijn uitgevoerd

        - met de opmaak van het meerjarenplan wordt de risico-analyse en zelfevaluatie geactualiseerd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Onthouders: André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 7 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1: De OCMW-raad keurt het kader, opgenomen als onderdeel van het organisatiebeheersingssysteem, goed.  Het organisatiebeheersingssysteem is bijgevoegd aan deze beslissing onder bijlage 1- GR230926 kader en risicoanalyse.

        Artikel 2: De OCMW-raad neemt kennis van het actieplan voor de volgende periode, opgenomen onder bijlage 2- GR230926 GANTT (situatie 30/06/2023).

    • Personeel

      • Rechtspositieregeling gemeente- en OCMW-personeel - aanpassing. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        De rechtspositieregeling, goedgekeurd op 27/06/2023, dient gewijzigd te worden.

        In de huidige rechtspositieregeling werd de graad D5 niet voorzien.

        Regelgeving

        Het lokaal decreet

        De gemeenteraad dd.27.06.2023 houdende de goedkeuring van de gecoördineerde rechtspositieregeling

        Feiten en context

        Aangezien het aangewezen is om een functie van meewerkende teamleider te voorzien, die tussen de werkleider en de werkmannen zal staan, dient de rechtspositieregeling aangepast te worden. De teamleider zal zowel mee instaan voor de organisatie als meewerken op de werkvloer, het lijkt ons dan ook aangewezen om de teamleider aan te werven op niveau D4-D5.

        In de huidige rechtspositieregeling werd echter geen schaal D5 voorzien.  De rechtspositieregeling dient in die zin aangevuld te worden.

         

        Overzicht wijzigingen RPR:

        Artikelsgewijs (wijzigingen staan in het ontwerp in het geel)

        Artikel 114:            voor de graad van rang Dx toegevoegd met overgang van D4 naar D5 na 9 jaar schaalanciënniteit in D4

        Artikel 124bis:      bevorderingsvoorwaarden rand Dx toegevoegd

        Bijlage 1

        Toevoeging salarisschaal D5

        De rechtspositieregeling werd op 18.09.2023 voorgelegd aan het HOC/BOC, adviezen in bijlage.

        Gunstig advies van het managementteam dd. 11.08.23, voorgelegd aan het vast bureau op 22.08.2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De OCMW-raad gaat akkoord met de wijzigingen van volgende artikels aan de huidige rechtspositieregeling : Artikel 114, Artikel 124bis, bijlage 1.

        Artikel 2: De OMMW-raad keurt de gecoördineerde versie in bijlage goed (RPR-20230926-gecoördineerde versie RPR).

        Artikel 3: De wijzigingen aan de rechtspositieregeling worden kenbaar gemaakt aan de personeelsleden en dit besluit wordt kenbaar gemaakt aan de toezichthoudende overheid.

      • Organogram en personeelsbehoefteplan - aanpassing. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Aangezien de werkleider, reeds geruime tijd afwezig is, blijkt dat voor de continuïteit in de dienst openbare werken & facility en in het bijzonder de operationele werking van de technische dienst, een nieuwe functie vereist is dewelke de operationele leiding op de werkvloer mee kan opnemen.  Bij aanwezigheid van alle effectieven zal deze functie in de toekomst ook een meerwaarde betekenen voor de werkleider, die een aantal aspecten op de werkvloer kan aansturen en begeleiden.

        Regelgeving

        Het Lokaal Decreet.

        Gemeenteraad van 23 november 2021 houdende goedkeuring van het geïntegreerd personeelsorganogram

        Reeds genomen beslissingen:

        - Schepencollege van 26/06/2023 betreffende openverklaring aanwervingsprocedure meewerkende teamleider in vervanging.

        Feiten en context

        De meewerkende teamleider zal zowel mee instaan voor de organisatie als meewerken op de werkvloer, onder verantwoordelijkheid van de werkleider.  Er werd een nieuwe functiebeschrijving opgemaakt.

        Het lijkt ons ook aangewezen om de teamleider aan te werven op niveau D4-D5.  Deze functie dient voorzien te worden in het organogram.

        Het personeelsbehoefteplan werd op 18.09.2023 voorgelegd aan het HOC/BOC, adviezen in bijlage.

        Gunstig advies van het managementteam dd. 11.08.23, voorgelegd aan het vast bureau op 22.08.2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: De OCMW-raad met het aangepaste organogram en personeelsformatie, opgenomen in het personeelsbehoefteplan in bijlage - PBP-20230926 personeelsbehoefteplan - en opgenomen als bijlage bij deze beslissing wordt goedgekeurd.

      • Reglement sociale voordelen - wijziging. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Overwegende dat op de ocmw-raad van 19 februari 2018 een aanpassing werd gedaan aan het reglement sociale voordelen dd.16.04.2012, maar dat het  echter wenselijk is om de prijzen aan de passen aangezien de prijzen van geschenken ondertussen een enorm zijn gestegen en het daardoor niet meer haalbaar is om voor sommige bedragen een geschenk te vinden.

        Regelgeving

        Gelet op artikel 162 van de grondwet;

        Gelet op de desbetreffende artikelen van het Decreet Lokaal Bestuur;

        Gelet op de wet van 29/7/1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;

        Gelet op de beslissing van de ocmw-raad van 26/10/2021 en gewijzigd op 27/6/2023 betreffende de goedkeuring van de rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW personeel;

        Gelet op de beslissing van de ocmw-raad van 24 oktober 2017 betreffende de goedkeuring van het reglement sociale voordelen;

        Gelet dat als bijzondere gebeurtenissen worden beschouwd :(dienst) jubileum,  oppensioenstelling, afscheid/uitdiensttreding, geboorte, adoptie, huwelijk of wettelijk samenwonen, ziekte en overlijden.

        Gelet dat de gemeente van Pepingen is aangesloten bij de gemeenschappelijke sociale dienst lokale besturen in Vlaanderen, kortweg vzw GSD-V ; alle personeelsleden van de lokale besturen die bij de vzw GSD-V zijn aangesloten kunnen genieten van een aantal voordelen.
        Zo worden premies toegekend voor verschillende familiale en professionele gebeurtenissen, maar is er ook een team van maatschappelijk assistentes beschikbaar voor hulp in probleemsituaties. Daarnaast kunnen ook alle aangesloten besturen gebruik maken van de vakantiedienst vzw Pollen om voordelige vakanties te reserveren.

        Overwegende dat, in het verleden, naast deze voordelen  aan medewerkers nav bijzondere gebeurtenissen door het bestuur een kleine attentie aangeboden, maar dat het  echter wenselijk is om deze werkwijze te officialiseren en te formaliseren via de opname in een reglement.

        Gelet dat het behoort tot de bevoegdheid van de  gemeenteraad om dergelijk reglement vast te stellen.

        Gelet dat dergelijke geschenken van geringe waarde en sociale voordelen zijn vrijgesteld van belastingen indien ze voldoen aan de in de wet voorgeschreven voorwaarden;

        Na syndicaal overleg met de vakbonden op 18.9.2023;

        Op voorstel van het vast bureau dd.29.08.2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: Dit reglement is van toepassing op statutaire en contractuele personeelsleden van de gemeente en het OCMW van Pepingen.

        Artikel 2: Naar aanleiding van de volgende bijzondere gebeurtenissen wordt aan de medewerkers een attentie aangeboden onder de vorm van een materiële of geldelijke tussenkomst.

        1. dienst jubileum

        2. oppensioenstelling

        3. afscheid/uitdiensttreding

        4. geboorte,adoptie, huwelijk of wettelijk samenwonen

        5. ziekte

        6. overlijden

        Artikel 3: Dienstjubileum

        Medewerkers die een totale, werkelijke dienstanciënniteit van 25 jaar en 35 jaar als personeelslid in dienst van de gemeente en/of het OCMW hebben bereikt, komen in aanmerking voor een dienstjubileum.

        Voor de berekening van de anciënniteit worden alle effectieve prestaties en afwezigheden, die gelijk gesteld worden met dienstprestaties bij de gemeente en/of het OCMW Pepingen, meegerekend.

        Worden niet beschouwd als afwezigheden gelijkgesteld met dienstprestaties: volledige loopbaanonderbreking, met uitzondering van een volledige loopbaanonderbreking in het kader van ouderschapsverlof

        Artikel 4: Aan personeelsleden met een werkelijke dienstanciënniteit van 25 jaar of 35 jaar wordt een bedrag toegekend van respectievelijke €150,00 en €250,00 en een streekproductenmand of ruiker bloemen ter waarde van €50,00.

        Artikel 5: De streekproductenmand / bloemen wordt persoonlijk overhandigd tijdens de jaarlijkse personeelsreceptie volgend op het jaar waarin het personeel 25 jaar of 35 jaar dienstanciënniteit heeft.

        Artikel 6: Bij oppensioenstelling is er een tussenkomst voorzien in de rechtspositieregeling voor het personeel en een attentie ter waarde van € 50,00.

        Artikel 7: Bij een uitdiensttreding, d.w.z. wanneer een personeelslid de diensten vrijwillig verlaat voor de oppensioenstelling wordt geen attentie bezorgd. Het personeelslid wordt wel nog uitgenodigd op de eerstvolgende personeelsreceptie volgend op zijn uitdiensttreding.          

        Artikel 8: Bij de geboorte of adoptie van een kind en bij een huwelijk of het wettelijk samenwonen van een personeelslid  stuurt het bestuur gelukwensen en een waardebon van  € 50,00.

        Artikel 9: Bij afwezigheid van een personeelslid wegens ziekte wordt na 3 maanden afwezigheid namens het bestuur een kaartje met beterschapswensen gestuurd.

        Artikel 10: In geval van overlijden van een personeelslid wordt de volgende tussenkomst voorzien :

        -          een tussenkomst zoals voorzien in de toepasselijke rechtspositieregeling voor het personeel

        -          bij overlijden van een personeelslid in actieve dienst, voorziet de gemeente in een bloemenkrans , tenzij het overlijdensbericht vermeldt ‘bloemen noch kransen’.

        -          bij overlijden van een personeelslid dat niet meer in actieve dienst is, het overlijden van een partner, de ouders of een kind van een personeelslid in actieve dienst voorziet de gemeente in een bloemenkrans, met een maximum bedrag van  € 75,00, tenzij het overlijdensbericht vermeldt ‘bloemen noch kransen’.

        -          bij overlijden van een grootouder, schoonouder, broer of zus van een personeelslid in actieve dienst wordt een kaart “innige deelneming” gestuurd.

        Artikel 11 : Het diensthoofd of de personeelsdienst kan naar aanleiding van één van de hoger vermelde bijzondere gebeurtenissen een omhaling organiseren bij het personeel of een wenskaart versturen. De afspraken hierover worden autonoom door de personeelsleden vastgesteld en staan los van de tussenkomsten die in dit reglement zijn voorzien. De deelname van iedere personeelslid is hierin volkomen vrij.

        Artikel 12:  De tussenkomsten van het bestuur worden toegekend los van de tussenkomsten die de gemeenschappelijke sociale dienst verstrekt.

        Artikel 13: Dit reglement vervangt het vorige reglement sociale voordelen.  De beslissing van 19.02.2018 wordt stopgezet.

    • Financiën

      • Opvolgingsrapportering meerjarenplanning - Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Regelgeving

        Artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, dat stelt dat er voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Aartikel 29 van het Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018:
        “De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, bevat minstens al de volgende elementen:
        1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
        2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
        3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
        4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiele risico's.”

        Besluit

        Enig artikel: De OCMW-raad neemt kennis van de opvolgingsrapportage over het eerste semester van het boekjaar 2023.

    • Sociale

      • Project Pepingen Buurt - Uitrol Hoplr-platform voor Pepingen. Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Het project Pepingen Buurt kadert binnen het strategisch meerjarenplan - beleidsdoelstelling 4 - Wij blijven inzetten op kwaliteitsvolle en betaalbare zorg in een vergrijzende samenleving - actieplan : vermaatschappelijking van zorg en buurtgerichte zorg- en is in volle uitwerking.  Uiteindelijk doel is de dorpskernen te activeren en te komen tot een werkbaar model voor Pepingen wat betreft de organisatie van integrale en geïntegreerde zorg en met alle partners een idee krijgen hoe we een lokaal dienstencentrum vorm kunnen geven.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur

        Feiten en context

        Binnen deze context is het belangrijk in te zetten op de sociale cohesie en sociale uitsluiting en vereenzaming tegen te gaan. Binnen de kerngroep Pepingen Buurt concludeerde men dat een digitaal buurtnetwerk zeker een meerwaarde / noodzaak kan zijn in het verbinden van de buurten binnen de 6 deelgemeenten van Pepingen.  Hoplr is een digitaal buurtnetwerk en kenniscentrum voor inclusie en burgerparticipatie.  Het platform verbindt buren, stimuleert offline ontmoetingen en maakt buurtinitiatieven mogelijk.

        Het vast bureau ging akkoord op 23 mei 2023 met de aankoop van de licentie Hoplr buurtnetwerk en Buurtzorg (BCQ) voor één jaar voor de kostprijs van 6.050 euro incl. BTW.  Na 9 maanden wordt een evaluatie gepland van deze testfase in een landelijke context en dit in functie van een mogelijke verlenging.  De kost van de tweede module (3.025 euro) zal tijdens de testfase gefinancierd worden via de subsidie uit het project Pepingen Buurt.  De kost van de 1ste module vormt de cofinanciering.

        Module 1. Buurtcommunicatie: Informeert en verbindt burgers over buurt gerelateerde topics en vergroot de betrokkenheid van de buurt.

        Buurtzorg (BCQ): Maakt het mogelijk langer zelfstandig wonen.  Koppelt eenvoudig onafhankelijke kwetsbare burgers aan het sociale ondersteuningsnetwerk binnen de gemeenschap.  Voordelen:

        - Opbouw van een lokaal steunnetwerk in Pepingen van informele burenhulp. 
        - Screening van mensen die hulp willen bieden aan kwetsbare burgers.
        - Telefonisch beschikbaar voor mensen die niet digitaal kundig zijn.
        - End to end opvolgen van een hulpvraag tot deze opgelost is.
        - 94% van de hulpvragen kunnen we oplossen door informele burenhulp.
        - 6% van de hulpvragen zullen we nog steeds moeten toeleiden naar het bestaand formeel aanbod.
        - De Buurtconciërge is ook aanspreekbaar voor mantelzorgers die overbelast zijn.
        - Een overzichtelijk en transparant dashboard waarbij alles gevolgd kan worden.

        Personen, die hulp nodig hebben -of via hun netwerk- nemen telefonisch of per app contact op met de Buurtconciërge (een fysieke persoon).  Deze registreert de vraag en zet deze om in een ticket, dat door de slimme software wordt gematcht met een aanbieder uit de buurt.  De lijst met aanbieders bestaat uit buurtbewoners, vrijwilligers en professionelen die op hun beurt ook zelf abonnee kunnen zijn van buurtplatform Hoplr.  Tijdens het testjaar zal de projectmedewerker Pepingen Buurt en een medewerker van het OCMW instaan voor de rol buurtconciërge.

        Voor de afbakening van een buurt wordt geadviseerd om minstens 1.000 adressen te verenigen.  Er werd beslist om de 6 deelgemeenten van Pepingen te benaderen als 1 buurt.

        Het is de bedoeling het Hoplr-verhaal in Pepingen op te starten in november 2023:

        Module 1: HOPLR in Pepingen:

        • Artikel voor in Pepingen info. Editie oktober 2023
        • Artikel voor website en facebook doorgeven.
        • Verdeling van brieven in de week van 16 oktober
        • Promomateriaal: meerdere keren persoonlijke brieven/flyers in de brievenbussen van de bewoners.

        Module 2: buurtconcierge

        • Opleiding module 1 en 2 op 13 oktober 2023
        • Startdatum december 2023
        • Promo idem module 1 en bij kappers, handelaars, via poetsdienst, welzijnskoepel, rusthuizen,...
        Besluit

        Enig artikel: De OCMW-raad neemt kennis van de uitrol van het Hoplr-platform over de gemeente Pepingen en de planning van promotie en start project.

      • VZW Voedselbank Pajottenland - verkiezing vertegenwoordiger. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        De OCMW-raad heeft tijdens zijn vergadering van 25 april 2023 de samenwerkingsovereenkomst, opgenomen als bijlage 1, met VZW Voedselbank Pajottenland, goedgekeurd.  De VZW wordt  gemachtigd om de gratis verdeling van voedings- en hygiëneproducten in het kader van het Fonds voor Europese hulp aan de meest behoeftigen (FEAD, verordening  EU nr. 223/2014) voor rekening van de gemeente te organiseren en bij uitbreiding een volwaardig aanbod van kwaliteitsvol voedsel te organiseren ten behoeve van de rechthebbenden.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur

        Verordening (EU) nr. 223/2014 van het Europees Parlement en de Raad betreffende het Fonds voor Europese hulp aan de meest behoeftigen artikel 2 §2

        Feiten en context

        Het OCMW wordt uitgenodigd om deel te nemen als effectief lid en te zetelen in de algemene vergadering.

        Op voorstel van het vast bureau dd. 22 augustus 2023;

        Overwegende dat de volgende kandidaat wordt voorgedragen door de meerderheidspartij:

        Rudi Seghers als effectief lid en Saskia beeckmans als plaatsvervanger

        Gaat over bij stemming, tot de aanduiding van een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering en een plaatsvervanger:

        - effectieve vertegenwoordiger:

        Rudi Seghers bekomt 15 ja-stemmen

        - plaatsvervanger:

        Saskia Beeckamans bekomt 15 ja-stemmen

        Op basis van het resultaat van de stemming wordt volgende beslissing genomen:

        Besluit

        Enig artikel: De Heer Rudi Seghers, schepen, wordt aangeduid als vertegenwoordiger en Mevr. Saskia Beeckmans, schepen als plaatsvervanger in de algemene vergadering van de VZW Voedselbank Pajottenland vanaf heden tot het einde van de legislatuur.

      • Reglement huurtoelage OCMW Pepingen - aanpassing inkomensgrenzen vanaf 1 juli 2023. Bekrachtiging

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Indexering bedragen leefloon op 01/07/2023.

        De inkomensgrenzen, gekoppeld aan het reglement huurtoelage vertrekken van de leefloonbedragen.  Het huidig reglement is gebaseerd op de laatste indexering in 2023 (01/01/2023).

        Feiten en context

        De inkomensgrenzen van het huurtoelage reglement, goedgekeurd door de OCMW-raad van 25/04/2023 dienen te worden aangepast. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel : De OCMW-Raad keurt de aanpassing van het reglement goed en bekrachtigt het aangepaste reglement, gevoegd bij deze beslissing (bijlage 1 - OR 231003 huurtoelagereglement per 01 07 2023), ingaand vanaf 01/07/2023.

    • Samenwerkingsovereenkomsten

      • Notulen raad van bestuur Welzijnskoepel West-Brabant 24 mei 2023. Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Op 24 mei 2023 kwam de raad van bestuur Welzijnskoepel West-Brabant samen.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur

        Feiten en context

        De goedgekeurde notulen van de raad van bestuur Welzijnskoepel West-Brabant van 24 mei 2023 worden ter kennisgeving overgemaakt.

        Besluit

        Enig artikel: De OCMW-raad neemt kennis van de goedgekeurde notulen van de raad van bestuur Welzijnskoepel West-Brabant van 24 mei 2023.

      • Haviland Intercommunale: statutenwijziging. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Overwegende dat de Raad van Bestuur van Haviland op 19 juni 2023 overeenkomstig artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur een ontwerp van statutenwijziging heeft goedgekeurd;

        Gelet op de brief van 22 augustus 2023 waarbij Haviland de deelnemers in kennis stelt  van het voorstel van statutenwijzigingen;

        Gelet op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale die zal gehouden worden op 13 december 2023 en ondermeer volgend agendapunt omvat:

                        Voorstel statutenwijzigingen: goedkeuring

        Regelgeving

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 77 en 78 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad en de artikelen 427 en 432;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

        Gelet op de thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 9 juli 2021, inzonderheid artikel 38 betreffende de statutenwijziging;

        Overwegende dat het OCMW deelnemer is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019 gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652;

        Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde een dienstverlenende vereniging is overeenkomstig artikel 398, §2, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur;

        Overwegende dat artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de wijzigingen in de statuten van de dienstverlenende vereniging en in de bijlagen artikelsgewijs worden aangebracht door de Algemene Vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt;

        Dat uiterlijk negentig dagen voor de Algemene Vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, een door de Raad van Bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen daarover van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de Algemene Vergadering bepalen en bij het verslag worden gevoegd;

        Dat de deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden; dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de Algemene Vergadering bepaalt;

        Overwegende dat artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;

        De OCMW-raadsbeslissing van 27 februari 2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid, zijnde de heer Seghers Rudi en de heer Geerts Sander.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: Het voorstel van statutenwijziging van Haviland zoals werd aangenomen door de Raad van Bestuur op 19 juni 2023 wordt goedgekeurd.

        Artikel 2: De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de statutenwijzigingen op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 13 december 2023 goed te keuren.

        Artikel 3: Het Vast Bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

De voorzitter sluit de zitting op 04/10/2023 om 12:25.

Namens OCMW-Raad,

Leen Deneyer
Algemeen directeur

Sander Geerts
Voorzitter