De Voorzitter opent de vergadering.
- Aanpassing agenda op vraag van het bestuur:
* voorstel om volgend punt van de agenda te halen:
13de dagorde: Retributiereglement op de afgifte van huisvuilzakken voor restafval, PMD-zakken en GFT-zakken - beslissing
Op heden blijkt het onduidelijk te zijn of alle gemeenten akkoord zijn met de prijsstijging van de restafvalzakken, hetgeen een voorwaarde is voor de wijziging. De opname in het besluit in artikel 3 van de voorwaarde : ‘onder voorbehoud dat alle 16 vennoten akkoord gaan’ leidt volgens toezicht Vlaanderen niet tot rechtszekerheid voor de burger. Het bestuur wenst het agendapunt te verdagen
Stemming over de aangepaste agenda: akkoord om de dagorde te verdagen
- Mededelingen:
De voorzitter deelt mee dat de vergadering van de gemeenteraad wordt geschorst na behandeling van de 6de dagorde, om de OCMW-raad op te starten voor de behandeling van de meerjarenplanaanpassing 4 deel OCMW.
Overeenkomstig art.30 §2 van het huishoudelijk reglement werd het zittingsverslag vervangen door een audio-opname. Deze wordt op de gemeentelijke website geplaatst.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag van de vorige vergadering van 22 november 2022.
Enig artikel: De raad neemt kennis van het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 22 november 2022. Het verslag is te raadplegen op de website van de gemeente / bestuur en beleid / gemeenteraad OCMW-raad / audio video.
De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 22 november 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Enig artikel: De Voorzitter stelt vast dat er geen opmerkingen worden gemaakt. Overeenkomstig art. 32 van het decreet lokaal bestuur worden de notulen van de gemeenteraadsvergadering van 22 november 2022 als goedgekeurd beschouwd.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
De Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020 – 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 21 november 2022;
Gelet op het voorstel van het directiecomité van 21 november 2022;
Gelet op de beslissing van de Raad van Bestuur van 12 december 2022 betreffende de vaststelling van de aanpassing van het strategisch meerjarenplan 2020-2025, bestaande uit een strategische nota en een financiële nota;
Enig artikel : De raad keurt de aanpassing aan het strategisch meerjarenplan 2020-2025, bestaande uit een strategische nota en een financiële nota goed.
Levering van brandstoffen in gemeentelijke en OCMW gebouwen en gemeentelijke voertuigen te Pepingen dienstjaar 2023. - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 57;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Reeds genomen beslissing:
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 12/12/2022 inzake levering van brandstoffen in gemeentelijke en OCMW gebouwen en gemeentelijke voertuigen te Pepingen dienstjaar 2023. – Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Levering van brandstoffen in gemeentelijke en OCMW gebouwen en gemeentelijke voertuigen te Pepingen dienstjaar 2023” een bestek met nr. 2022-074 werd opgesteld door de Technische Dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 114.876,03 excl. btw of € 139.000,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegend dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikt over de exacte hoeveelheden.
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het financieel meerjarenplan.
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022-074 en de raming voor de opdracht “Levering van brandstoffen in gemeentelijke en OCMW gebouwen en gemeentelijke voertuigen te Pepingen dienstjaar 2023”, opgesteld door de Technische Dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 114.876,03 excl. btw of € 139.000,00 incl. 21% btw.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het financieel meerjarenplan.
De verkoopakte werd voorbereid door het notariaat Muyshondt om de verkoop van het perceel gelegen in de Kareelstraat, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie F nr. 136 b, te behandelen.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41, 11°;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de reeds genomen beslissingen:
- Gemeenteraad van 25/02/2020 betreffende "Afvalwater - Standpunt betreffende bouw van KWZI Project: 22.197 Pepingen-Bellingen. Goedkeuring voorgestelde locatie in de Kareelstraat.
- Besluit van de Deputatie van Vlaams-Brabant van 10/09/2020 betreffende de aanvraag ingediend door Aquafin nv, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar, inzake het bouwen van een KWZI Bellingen, gelegen Kareelstraat zn, 1670 Pepingen.
- Schepencollege van 03/11/2020 betreffende de behandeling van de brief van Aquafin van 21/10/2020 betreffende de noodzaak om een deel van het perceel, gelegen in de Kareelstraat, eigendom van de gemeente Pepingen te kunnen gebruiken om het KWZI project te kunnen realiseren.
- Schepencollege van 28/06/2021 betreffende de principebeslissing Aquafin - verkoop grond Kareelstraat.
- Besluit van de gemeenteraad van 28/09/2021 betreffende privaat patrimonium - Principebesluit verkoop van een onroerend goed gelegen in de Kareelstraat. Goedkeuring.
- Schepencollege van 11/10/2021 betreffende privaat patrimonium - Principebesluit verkoop van een onroerend goed gelegen in de Kareelstraat. Uitvoering beslissing gemeenteraad 25/9/2021.
- Schepencollege van 07/02/2022 betreffende Aquafin Project 22596 - Wegen- en rioleringswerken Kriekelaerestraat - Gebruik perceel eigendom gemeente Pepingen.
- Schepencollege van 04/11/2022 betreffende privaat patrimonium - Verkoop van een onroerend goed gelegen in de Kareelstraat - sectie F nr; 136g - Ontwerp verkoopakte. Goedkeuring.Principebeslissing.
- Schepencollege van 16/11/2022 betreffende de verdeling onroerend goed i.k.v. bouw KWZI Bellingen - verkoop door gemeente Pepingen aan Aquafin NV - Kareelstraat.
- Schepencollege van 05/12/2022 Privaat patrimonium - Verkoop van een onroerend goed gelegen in de Kareelstraat - sectie F nr; 136b - Ontwerp verkoopakte. Principiële goedkeuring.
Ingevolge de werken van Aquafin, voorgenomen in kader van het project "KWZI Pepingen - Bellingen", wenst Aquafin een deel van het perceel grond gelegen aan de Kareelstraat, ter plaatse genaamd ‘Ho Berg’, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel sectie F, deel van nummer 0136BP0001, met een oppervlakte volgens recent kadaster van vijf are vierenvijftig centiare (5 a 54 ca) of 66 m2 en volgens nagemelde meting van zesenzestig centiare (66 ca), eigendom van e gemeente Pepingen, aan te kopen.
Het goed is gekend onder het kadastraal perceelidentificatienummer F 0136 G P0000.
Op basis van het schattingsverslag van 14/8/2020 van Kris Audenaert, Lic.landmeter-expert, werd de verkoopprijs vastgesteld op €493,02 (wederbelegging inbegrepen) en de uitwinningsschade bedraagt €54,78. Actualisatie op 5/4/2021.
Dit perceel is volgens het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, gelegen is in het agrarisch gebied.
Dit perceel is niet gelegen is in herbevestigd agrarisch gebied, wat een gevolg is van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, met betrekking tot de planningsprocessen voor landbouw, natuur en bos.
De eventuele aankoop van het vermelde onroerend goed gebeurt voor openbaar nut, ingevolge de werken van Aquafin, voorgenomen in het kader van het project "KWZI Pepingen-Bellingen".
De ontwerptekst van de verkoopakte werd voorbereid door het notariaat Muyshondt.
Artikel 1: Het onroerend goed (grond), in volle eigendom met een oppervlakte van ongeveer 66 m², gelegen te Pepingen en kadastraal bekend als 1e afdeling, sectie F, nr. 136 B (zie grafisch plan in bijlage), zal verkocht worden, mits betaling van een prijs van 493,02 EURO (vierhonderd drieënnegentig euro en twee cent) en een uitwinningsschade van 54,78 EURO, aan de naamloze vennootschap AQUAFIN nv, een naamloze vennootschap naar Belgisch recht, Aquafin NV, met zetel te 2630 Aartselaar, Dijkstraat 8 en vanaf 10 mei 2021, met zetel te 2630 Aartselaar, Kontichsesteenweg 38A en geregistreerd in het rechtspersonenregister van Antwerpen onder het ondernemingsnummer 0440.691.388, hier vertegenwoordigd door Willy Vander Donck, Verantwoordelijke Grondverwerving, en Alain Vanden Bon, Head Legal (hierna "Aquafin" genoemd).
Artikel 2: Het onroerend goed zal verkocht worden onder de algemene verkoopsvoorwaarden,de te betalen uitwinningsschade en de verkoopprijs, opgenomen in de verkoopakte opgesteld door notariaat Muyshondt , in bijlage bij dit besluit.
Artikel 3: De verkoopakte zal getekend worden door de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad.
De gemeenteraad heeft de principebeslissing genomen, om het een deel van het onroerend goed (grond) gelegen te 1670 Pepingen en kadastraal gesitueerd sectie F nr. 136c met een totale oppervlakte van 1ha84a63ca en eigendom van Nerinckx Anny, Tweekapellenstraat 21, 1540 Herne – Nerinckx Julie, Zep 4/15, 1861 Meise, Nerinckx Martine, Bevekomsestraat 34, 3360 Bierbeek, Nerinckx Tess, Eikstraat 5, 1673 Pepingen aan te kopen.
Op een deel van deze grond, het deel grenzend aan de straatkant, wenst Aquafin N.V. een kleinschalig waterzuiveringsstation te bouwen en het achtergelegen gedeelte zal de gemeente Pepingen kunnen inrichten als speelbos.
Door notariaat Muyshondt werd de verkoopakte voorbereid.
Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41, 11°;
De omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;
Het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
De oproep van de Vlaamse overheid voor de aankoop van te bebossen gronden en hiervoor dit jaar 1 miljoen euro voorziet. Met deze aankoopsubsidie hoopt Natuur en Bos in samenwerking met de lokale besturen 4000 ha extra bos te realiseren tegen 2024. De subsidie bedraagt 75% van het aankoopbedrag, inclusief alle aankoopkosten (incl. pachtuittredingsvergoeding), met een plafond van 5€/m2. Realisatie binnen de 3 jaar;
Reeds genomen beslissingen:
De verkoopakte en de stavingstukken werden voorbereid door notariaat Muyshondt.
Daar de eigenaar van bovengenoemd perceel hierbij uitwinningsschade lijdt, verbindt de Gemeente Pepingen zich ertoe deze te vergoeden. Deze vergoeding bedraagt nul komma drieëntachtig euro per vierkante meter (0,83 EUR/m2) hetzij in totaal elfduizend achtenzeventig euro één cent (€ 11.078,01).
De aankoopprijs van de grond bedraagt €93.295,53.
De grond zal ingericht worden als openbaar speelbos.
Voor dit project is in het financieel meerjarenbeleidsplan op de volgende sleutel BP2020_2025-1/ACT-4/0680-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-O/U/0 – €150.000 voorzien. Financiering via lening. Tevens is een sleutel voorzien voor de ontvangst van de subsidies, namelijk: BP2020_2025-1/ACT-4/0680-00/1500000/GEMEENTE/CBS/IP-O/O/300 - €66.735 in 2022 en €25.000 in 2024 voor de inrichting.
Er werd een visum verleend door de financieel directeur- LK38 van 3/12/2020.
Artikel 1: Het onroerend goed (grond) gelegen te 1670 Pepingen (eerste afdeling) en kadastraal gesitueerd sectie F , deel van nr. 136c met een oppervlakte volgens recent kadaster van één hectare vierentachtig are drieënzestig centiare (1 ha 84 a 63 ca) en volgens nagemelde meting van één hectare drieëndertig are zevenenveertig centiare (1 ha 33 a 47 ca) of 13347m2 en eigendom van Nerinckx Anny, Tweekapellenstraat 21, 1540 Herne – Nerinckx Julie, Zep 4/15, 1861 Meise, Nerinckx Martine, Bevekomsestraat 34, 3360 Bierbeek, Nerinckx Tess, Eikstraat 5, 1673 Pepingen,wordt aangekocht door de gemeente Pepingen. Het goed is gekend onder het kadastraal perceelidentificatienummer F 0136 H P0000. Het andere deel wordt aangekocht door Aquafin.
Artikel 2: De aankoop gebeurt onder de volgende algemene verkoopsvoorwaarden, de betaling van de uitwinningsschade en de aankoopprijs, opgenomen in de ontwerptekst van de verkoopakte, opgesteld door het notariaat Muyshondt in bijlage bij dit besluit.
Artikel 3: Voor de aankoop en inrichting van het perceel als bos en speelbos zal bij de Vlaamse overheid een subsidiedossier ingediend worden.
Artikel 4: De documenten zullen getekend worden door de algemeen directeur en de huidige voorzitter van de gemeenteraad.
Brief ontvangen via het digitaal loket op 21 november 2022.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262;
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26;
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4;
Besluit van de gemeenteraad van 28 juni 2022 houdende vaststelling van de jaarrekening 2021, verzonden naar het digitaal loket op 04 juli 2022;
Brief van 21 november 2022 van de heer gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant met als ref. LF-JRBBC-22.0507, houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021;
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 21 november 2022, houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de gemeente Pepingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen;
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020 – 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op de vaststelling van het meerjarenplan 2020 -2025 door de OCMW- en gemeenteraad in zitting van 17 december 2019;
Gelet op de vaststelling van het gedeelte OCMW van de aanpassing van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 door de OCMW-raad van 20 december 2022;
Overwegende dat de gemeente en het OCMW geen afzonderlijke planningsdocumenten meer moeten opmaken. Het meerjarenplan 2020 – 2025 is een geïntegreerd meerjarenplan waarin beleidsdocumenten, actieplannen en ramingen van zowel gemeente als OCMW worden opgenomen;
Overwegende dat de meerjarenplanaanpassing minstens bestaat uit een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota;
Gelet op het voorontwerp opgesteld door de financieel directeur in overleg met het managementteam;
Gelet op het advies van het managementteam van 30 november 2022;
Gelet op het standpunt van het college van burgemeester en schepenen van 05 december 2022;
Peter Van Cutsem vraagt namens de cd&v-, DVP- en N-Va- fractie apart te stemmen over artikel 1 en de resterende artikelen van het besluit.
De Voorzitter gaat over tot de stemming over artikel 1 van het besluit:
Met 8 stemmen voor (Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke), 7 stemmen tegen (André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys)
Artikel 1: De gemeenteraad stelt het gedeelte gemeente van de aanpassing van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 vast.
De Voorzitter gaat over tot de stemming over artikel 2, 3 en 4 van het besluit:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt het gedeelte OCMW van de aanpassing van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 goed.
Artikel 3: De aanpassing van het meerjarenplan maakt integraal deel uit van dit besluit en bestaat uit zowel een aanpassing van de kredieten van het lopende jaar als uit de vaststelling van de kredieten voor 2023.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De lijst met nominatief toegekende subsidies voor 2023 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Gelet op het decreet lokaal bestuur : Het decreet over het lokaal bestuur heeft de oplijsting betreffende de nominatieve subsidies losgekoppeld van de beleidsrapporten. Deze lijst zit namelijk niet meer opgenomen in de verplichte schema’s van het beleidsrapport en hierdoor verschuift dit naar de documentatie. Over de documentatie spreekt de raad zich niet uit. De uiteindelijke bevoegdheid betreffende de nominatieve subsidies blijft bij de raad, maar die zal hierover niet langer via het meerjarenplan beslissen maar via een aparte gemeenteraadsbeslissing;
Gelet op artikel 41 DLB : De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
23° het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies;
Gelet op het Besluit Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018 (en latere wijzigingen);
Artikel 1: De gemeenteraad keurt voor 2023 de volgende lijst met nominatief toegekende subsidies goed:
Beleidsitem |
Algemene rekening |
Omschrijving |
Bedrag 2023 |
0400-00 |
6494000 |
Toegestane werkingssubsidies aan andere overheidsinstellingen - politie |
€ 649.183,23 |
0410-00 |
6494000 |
Toegestane werkingssubsidies aan andere overheidsinstellingen - Brandweer |
€ 296.852,78 |
0410-00 |
6640000 |
Toegestane investeringssubsidies - Brandweer |
€ 33.797,88 |
0790-00 |
6494002 |
Toegestane werkingssubsidies - Kerkfabrieken |
€ 50.000,00 |
0790-00 |
6640000 |
Toegestane investeringssubsidies - Kerkfabrieken |
€ 1.143.604,49 |
Artikel 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Om als gemeente de afhandeling van GAS4 en GAS5 inbreuken door een sanctionerend ambtenaar te kunnen laten uitvoeren is een uitbreiding van het algemeen politiereglement nodig.
Er wordt een eenduidig reglement voor de volledige politiezone Pajottenland opgemaakt om het werk van de politie te vergemakkelijken. Elke gemeente beslist apart welke bepalingen ze wil invoeren. De bijlage aan het algemeen politiereglement betreft overtredingen op het stilstaan en parkeren en de verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen (zogenaamde GAS 4 inbreuken) en de gemeentelijke administratieve boetes voor beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 km per uur of 50 km per uur (GAS 5).
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: Bevoegdheidsgrond:
Regelgeving:
|
De gemeente Pepingen legt bij wijze van dit algemeen reglement de verschillende aspecten van de procedure vast ingeval een inbreuk werd vastgesteld op één van de bepalingen van de politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en het parkeren en de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen, die aanleiding kunnen geven tot het opleggen van een administratieve geldboete. Voornoemde politieverordening geeft uitvoering aan artikel 3, 3° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Hierin wordt bepaald dat de gemeenteraad een administratieve geldboete kan voorzien voor de inbreuken opgesomd in het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen. Het Vlaams Parlement geeft sinds 1 februari 2021 aan lokale besturen de mogelijkheid om de beperkte snelheidsovertredingen op plaatsen waar de maximumsnelheid gelimiteerd is tot 30 km per uur of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen. Hiervoor werd een nieuw artikel 29 quater ingevoerd in de wet van 16 maart 1968. Wanneer de beperkte snelheidsovertredingen voldoen aan de voorwaarden om via de gemeentelijke administratieve sancties te worden bestraft, heeft dit de depenalisering tot gevolg. Het lokaal bestuur opteert om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 km per uur of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen. Er worden een aantal nieuwe ANPR-trajectcontroles geïnstalleerd en de afhandeling gaat via een sanctionerend ambtenaar aangesteld door de gemeenteraad dewelke in tegenstelling tot de gewestelijke verwerkingscentra niet beperkt zijn door quota. Er wordt voorgesteld het politiereglement aan te passen, waarbij alle snelheidsovertredingen van voertuigen met een Belgische nummerplaat via GAS5 behandeld zullen worden. De snelheidsovertredingen van alle andere voertuigen (dus met een buitenlandse nummerplaat) zullen strafrechtelijk behandeld worden. |
Artikel 1: De gemeenteraad is akkoord om het algemeen politiereglement uit te breiden met GAS4 en GAS5.
Artikel 2: Volgende reglementen zoals integraal opgenomen bij dit besluit, worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad:
Artikel 3: Een afschrift van het besluit wordt bezorgd aan de korpschef van de politiezone, de sanctionerend ambtenaar, de griffie van de bevoegde politierechtbank en de procureur des Konings.
Jaarlijks ondersteunt het gemeentebestuur van Pepingen gekende NGO's en projecten in het Zuiden, alsook inwoners die vrijwilligerswerk verrichten in het Zuiden. De gemeente wil hiermee een teken van solidariteit en steun betuigen aan organisaties en projecten die gericht zijn op duurzame ontwikkelingssamenwerking.
Decreet Lokaal Bestuur;
Wet van 14 november 1983 inzake de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen;
Gemeenteraadsbeslissing van 20 oktober 2011 betreffende de goedkeuring van de principebeslissing tot het oprichten van een gemeentelijke adviesraad voor ontwikkelingssamenwerking en welzijn “Pepingen Solidair”;
Gemeenteraadsbeslissing van 25 november 2014 betreffende de goedkeuring van de statuten van Pepingen Solidair;
Gemeenteraadsbeslissing van 19 juli 2012 betreffende de kennisname van het memorandum van Pepingen Solidair;
Gemeenteraadsbeslissing van 22 oktober 2019 betreffende de aanstelling van de leden gedurende de periode 2019-2024;
Collegebeslissing van 12 december 2022 betreffende de subsidieverdeling van 2022.
Door onverwachte omstandigheden kon dit voorstel subsidieverdeling van 2022 niet in samenspraak met de Gemeentelijke Raad van Ontwikkelingssamenwerking worden opgesteld. (Er wordt nog een advies gevraagd.)
Het voorstel is om, net zoals vorig jaar, het budget voor ontwikkelingssamenwerking evenredig te verdelen over vier Pepingse projecten:
- projecten caravan ter preventie van malaria in Congo, Brazzaville en troostkoffer door Eden Centrum (Marianne Mox)
- project Beminga Zuid-Kameroen: uitbouw vrouwenhuis door IRIE (Myriam Leunens)
- vrijwilligerswerk ‘Rainbow 4 Kids’ door Ine Gryseels
- Dwars door Oeganda - Broederlijk Delen (Luc De Bock & Mich Pompen)
Reden hiervoor is dat we van deze projecten een concrete realisatie krijgen wat betreft de uitgaven en investeringen die ze maken om hun projecten in het Zuiden te ondersteunen. De subsidie van € 300/project zal uitbetaald worden nadat elk project een kort verslagje heeft ingediend over de lopende projectwerking. Dit verslag zal ook in de Pepingen Informeert van januari worden opgenomen om de burgers te informeren.
Er is een krediet van € 1.200 voorzien op artikelnummer GBB/0160-00/6493000/toegestane werkingssubsidies aan verenigingen.
Amendement ingediend door P. Van Cutsem, gemeenteraadslid, namens de cd&v-fractie betreffende het agendapunt :
Feiten en context
Door onverwachte omstandigheden kon dit voorstel subsidieverdeling van 2022 niet in samenspraak met de Gemeentelijke Raad van Ontwikkelingssamenwerking worden opgesteld. (Er wordt nog een advies gevraagd.)
Het voorstel is om, net zoals vorig jaar, het budget voor ontwikkelingssamenwerking evenredig te verdelen over vier Pepingse projecten:
- projecten caravan ter preventie van malaria in Congo, Brazzaville en troostkoffer door Eden
Centrum (Marianne Mox)
- project Beminga Zuid-Kameroen: uitbouw vrouwenhuis door IRIE (Myriam Leunens)
- vrijwilligerswerk ‘Rainbow 4 Kids’ door Ine Gryseels
- Dwars door Oeganda - Broederlijk Delen (Luc De Bock & Mich Pompen)
Gelet op dat er geen periodieke oproep gebeurd is via de gemeentelijke infokanalen. Is het voorstel om ter zitting volgend project mee in aanmerking te laten komen voor het subsidiebedrag van 2022:
- Project Grace Villa in Kabale, een dorp in Oeganda, een opvangtehuis voor kwetsbare meisjes. Margaux Rassaerts uit Heikruis, verblijft 6 maanden in het opvangtehuis. Daarnaast werk ze ook als verpleegkundige in het lokale ziekenhuis.
Reden hiervoor is dat we van deze projecten een concrete realisatie krijgen wat betreft de uitgaven en investeringen die ze maken om hun projecten in het Zuiden te ondersteunen. De subsidie van € 240/project zal uitbetaald worden nadat elk project een kort verslagje heeft ingediend over de lopende projectwerking. Dit verslag zal ook in de Pepingen Informeert van januari worden opgenomen om de burgers te informeren.
BESLUIT
Enig artikel: De raad beslist om in uitvoering van de actie “Ontwikkelingssamenwerking- Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen”, het totale subsidiebedrag van € 1.200, volgens bovenstaand voorstel goed te keuren en aan de VIJF Pepingse projecten evenredig toe te wijzen.
De LVB-fractie vraagt een schorsing van de vergadering. Hiermee wordt ingestemd. De LVB-fractie verlaat de vergaderruimte.
Nadat de voltallige raad terug aanwezig is, wordt de vergadering verder gezet.
Subamendement vanuit LVB-fractie, ingediend door R. Seghers, schepen:
Toevoeging van een artikel aan het oorspronkelijk besluit:
Artikel 2: Het project Grace Villa project 2022 zal worden overgedragen naar het jaar 2023 en voor advies worden voorgelegd aan het GROS. Bij positief advies van het GROS zal een bedrag van 300 euro worden toegevoegd aan het budget ontwikkelingssamenwerking 2023,indien mogelijk voor 31 mei 2023.
De voorzitter van de gemeenteraad gaat over tot de stemming over het ingediende subamendement:
Goedgekeurd met éénparigheid van stemmen
Enig artikel 1. : Het subamendement, houdende voorstel tot toevoeging van een artikel 2 aan het oorspronkelijk besluit, wordt goedgekeurd.
De voorzitter van de gemeenteraad gaat over tot de stemming over het punt zoals geamendeerd:
Artikel 1: De raad beslist om in uitvoering van de actie “Ontwikkelingssamenwerking- Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen”, het totale subsidiebedrag van € 1.200, volgens bovenstaand voorstel goed te keuren en aan de vier Pepingse projecten evenredig toe te wijzen.
Artikel 2: Het project Grace Villa project 2022 zal worden overgedragen naar het jaar 2023 en voor advies worden voorgelegd aan het GROS. Bij positief advies van het GROS zal een bedrag van 300 euro worden toegevoegd aan het budget ontwikkelingssamenwerking 2023,indien mogelijk voor 31 mei 2023.
Vermits het proefproject, waarbij er een samenwerking tussen de recyclageparken van Ternat en Roosdaal inclusief de bezoekers van Lennik, wordt opgestart waardoor het voor het recyclagepark van Pepingen belangrijk is om afvaltoerisme te voorkomen, dienen de tarieven van de verschillende recyclageparken op elkaar afgestemd te worden;
Aangezien er, volgens Intradura, minder nood is om gemengde plastics in te zamelen op het recyclagepark omwille van de uitgebreide sorteerregels voor de PMD-zak en omdat (landbouw)folies verkleind via de PMD-zak kunnen worden aangeboden, wordt de container van gemengde plastics vervangen door de inzameling van harde plastics;
De weegbruggen op de recyclageparken hebben een nauwkeurigheid van +/- 5kg waardoor het kan gebeuren dat de aanvoer van lichte afvalfracties onder de 5kg niet worden geregistreerd of tot discussies leiden waardoor er een minimale kostprijs zal worden aangerekend;
Het schepencollege wenst een alternatief aan te bieden aan hun inwoners om zich reglementair van hun afval (restafval en/of GFT-afval) te ontdoen indien de reguliere inzameling aan huis niet haalbaar is;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet);
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams Reglement voor het duurzaam beheer van Materiaalkringlopen en Afvalstoffen (VLAREMA);
Het uitvoeringsplan huishoudelijk en gelijkaardig bedrijfsafval (HAGBA) van 2016-2022;
Reeds genomen beslissingen :
Overwegende dat afvaltoerisme voorkomen moet worden en dat de tarieven op elkaar afgestemd moet worden;
Overwegende dat de sorteerregels voor de PMD-zak uitgebreid zijn;
Overwegende dat het gratis storten van betalende fracties vermeden moet worden;
Overwegende dat de inzameling- en de verwerkingskost op deze manier geoptimaliseerd wordt;
Overwegende dat de perscontainer gemengde plastic ingezet zal worden voor papier en karton;
Overwegende dat de container van papier en karton gebruikt zal worden voor de inzameling harde plastic;
Overwegende dat het uitvoeringsplan HAGBA van 2016-2022 het toelaat om restafval en GFT op het recyclagepark in te zamelen en dit onder strikte voorwaarden, namelijk gesloten recipiënten en wekelijkse lediging);
Overwegende dat het restafval en GFT in de officiële afvalzakken op het recyclagepark dient aangeleverd te worden;
Het tarief voor de fractie harde plastics wordt vastgelegd op het standaardtarief van 0,16€/kg;
Het minimumtarief voor betalende afvalfracties wordt vastgelegd op 0,80€;
De kosten inzake de eenmalige investering in 1100L rolcontainers, de lediging van de extra inzameling buiten de ronde per aangeboden container in de week dat er geen reguliere huis-aan-huis ophaling plaatsvindt en de verwerking van het ingezamelde afval zal voorzien worden in het meerjarenplan;
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor het gebruik van het gemeentelijk containerpark goed conform bijlage 1;
Artikel 2: De volgende bestaande retributiereglementen en wijzigingen worden, vanaf de invoering van het nieuwe retributiereglement en onder voorbehoud van goedkeuring van het nieuwe retributiereglement door de gemeenteraad van gemeente Lennik, opgeheven:
Artikel 3: Deze beslissing zal ter kennisgeving overgemaakt worden aan de heer Gouverneur van Vlaams-Brabant, Intradura en de gemeente Lennik;
Brief van Bellingahaim vzw van 24 december 2021 betreffende de gebruikersovereenkomst.
De raad,
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
- Het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2007 betreffende goedkeuring gebruikersovereenkomst tussen het gemeentebestuur Pepingen en de VZW Vrije gemengde scholen – gewest Pepingen voor het ter beschikking stellen van de infrastructuur van de school;
- Het gemeenteraadsbesluit van 20 maart 2008 betreffende goedkeuring gebruikersovereenkomst tussen het gemeentebestuur Pepingen en de VZW VPW Halle afdeling Beert voor het ter beschikking stellen van ’t Zaaltje Beert;
De beslissing van het schepencollege van 10 januari 2022 om een indexering op de toelage toe te passen
Elke deelgemeente van Pepingen beschikt ofwel over een gemeentelijke ofwel over een niet- gemeentelijke zaal. Met de niet-gemeentelijke zalen sloot de gemeente Pepingen sedert 2008 gebruikersovereenkomsten af met het oog op het gebruik van de infrastructuur door diverse doelgroepen (lokale verenigingen,...) en dit voor de organisatie van niet-commerciële activiteiten.
Bellingahaim vzw vraagt om de overeenkomst m.b.t. de vergoeding voor hun lokalen vanaf 2022 aan te passen zodat ze mee evolueren met de levensduurte, gezien de stijging van de energieprijzen.
De door de VZW Bellingaheim aangehaalde problematiek is ook voor andere zalen van toepassing.
De energieprijzen stegen fors . Bovendien is het gebruik van de zalen na corona opnieuw toegenomen.
Ter compensatie van de stijging van de energieprijzen wordt voorgesteld over te gaan tot de indexering van de gebruiksvergoeding . De indexering zal jaarlijks gebeuren op basis van de gezondheidsindex.
In de meerjarenplanning 2020-2025 werd de volgende beleidsdoelstelling geformuleerd :
BDPR-1 / uitbouw van een bruisende gemeenschap met levendige buurten en een toegankelijk vrijetijdsaanbod . actieplan AP-2- : evenementen organiseren en het verenigingsleven ondersteunen.
Het koppelen van de gebruikersvergoeding aan de gezondheidsindex komt tegemoet aan de beleidsdoelstelling en de geformuleerde actie. Op deze manier streeft het lokaal bestuur naar een kwalitatieve ontmoetingsplaats in elk dorp.
De nodige kredieten werden voorzien in de meerjarenplanning
Artikel 1: De gemeenteraad beslist wat volgt :
De basisgebruikersvergoeding bedraagt 6000 euro
De basisgebruikersvergoeding bedraagt 7500 euro zolang de naschoolse opvang in de school plaatsvindt.
Vanaf 1 januari 2023 wordt de gebruikersvergoeding gekoppeld aan de gezondheidsindex ( basis 2013). Elk jaar ( jaar n) wordt de gebruikersvergoeding aangepast volgens de volgende formule :
Basisgebruikersvergoeding x gezondheidsindex van januari van het jaar n
Gezondheidsindex 118,74 ( = gezondheidsindex 02/2022)
De basisgebruikersvergoeding bedraagt 6000 euro
Vanaf 1 januari 2023 wordt de gebruikersvergoeding gekoppeld aan de gezondheidsindex ( basis 2013). Elk jaar ( jaar n) wordt de gebruikersvergoeding aangepast volgens de volgende formule :
Basisgebruikersvergoeding x gezondheidsindex van januari van het jaar n
Gezondheidsindex 118,74 ( = gezondheidsindex 02/2022)
De basisgebruikersvergoeding bedraagt 6000 euro
Vanaf 1 januari 2023 wordt de gebruikersvergoeding gekoppeld aan de gezondheidsindex ( basis 2013). Elk jaar ( jaar n) wordt de gebruikersvergoeding aangepast volgens de volgende formule :
Basisgebruikersvergoeding x gezondheidsindex van januari van het jaar n
Gezondheidsindex 118,74 ( = gezondheidsindex 02/2022)
De basisgebruikersvergoeding bedraagt 6000 euro
Vanaf 1 januari 2023 wordt de gebruikersvergoeding gekoppeld aan de gezondheidsindex ( basis 2013). Elk jaar ( jaar n) wordt de gebruikersvergoeding aangepast volgens de volgende formule :
Basisgebruikersvergoeding x gezondheidsindex van januari van het jaar n
Gezondheidsindex 118,74 ( = gezondheidsindex 02/2022)
- In het gemeenteraadsbesluit van 24 november 2020 betreffende goedkeuring gebruikersovereenkomst tussen de gemeente Pepingen en de VZW Bellingahaim, voor het ter beschikking stellen van de infrastructuur van het ontmoetingscentrum Ter Loo te Bellingen voor naschoolse opvang. Addendum – wordt aan artikel 1 toegevoegd .
Vanaf 1 januari 2023 wordt deze gebruikersvergoeding gekoppeld aan de gezondheidsindex ( basis 2013). Elk jaar ( jaar n) wordt de gebruikersvergoeding aangepast volgens de volgende formule :
Basisgebruikersvergoeding x gezondheidsindex van januari van het jaar n
Gezondheidsindex 118,74 ( = gezondheidsindex 02/2022)
Artikel 2: Deze beslissing is van toepassing vanaf 1 januari 2023.
Artikel 3: Deze beslissing wordt na goedkeuring overgemaakt aan de beheerders van de zalen.
Conform de decretale bepalingen, brengen de mandatarissen ten overstaan van hun gemeenteraad twee maal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging. Aan de mandatarissen wordt daarom een syntheseverslag overgemaakt.
Het halfjaarlijks verslag PBE van najaar 2022 (terugblik op het 1ste semester 2022) wordt ter kennisgeving overgemaakt en dient te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijks verslag PBE 1ste semester 2022.
Conform de decretale bepalingen, brengen de mandatarissen ten overstaan van hun gemeenteraad twee maal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging. Aan de mandatarissen wordt daarom een syntheseverslag overgemaakt.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het verslag Fluvius West van het eerste semester 2022 wordt ter kennisgeving overgemaakt.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het periodiek verslag 1ste semester 2022 van Fluvius West.
Conform de decretale bepalingen, brengen de mandatarissen ten overstaan van hun gemeenteraad twee maal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het halfjaarlijks verslag Riobra van het 1ste semester 2022 wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de gemeenteraad.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijks verslag Riobra 1ste semester 2022.
Naar aanleiding van het versturen van de agenda voor de gemeenteraad van heden ontving het lokaal bestuur onderstaande vragen van de mandatarissen.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad art. 11 §3.
Enig artikel: De volgende antwoorden op de mondelinge vragen werden geformuleerd:
Antwoord vanwege Saskia Beeckmans, bevoegd schepen:
Het lokaal bestuur Pepingen heeft zeker al initiatieven hiervoor genomen.
We hebben een tijdje geleden deelgenomen aan de Ethische Hacking van de VVSG waarbij studenten in ons systeem probeerden te geraken en onze zwakke plekken zochten. Daar zijn we heel goed uitgekomen.
Ikzelf en de diensten zijn al langer dan vandaag zo ongeveer elke webinar over cyberbeveiliging aan het volgen. De les die daaruit te leren valt is dat in dat geval er een onmiddellijke contact name moet zijn met Schaubroeck en met de politie zodat er een taskforce onmiddellijk in gang kan schieten. Dat zal op dat moment ook gebeuren.
Er is trouwens recent nog samengezeten met Schaubroeck en de mogelijkheden besproken ivm extra beveiliging.
Voor het lokaal bestuur Pepingen zijn de informatiesystemen ondergebracht in het Ci-Port datacenter van Cipal-Schaubroeck.
Op de mails die buiten Ci-port worden verstuurd staat nu recent een Multi Factory Identification en op deze die vanuit mobiele toestellen worden verstuurd zal dit ook worden gezet. Dit is – in de huidige stand van zaken - de belangrijkste beveiligingsmaatregel die men kan treffen.
Ook het personeel wordt permanent gesensibiliseerd.
Sinds deze zomer beschikt het lokaal bestuur Pepingen over een ‘Cyber Resilience Plan’, als onderdeel van het informatieveiligheidsbeleid.
Dat werd reeds voorgesteld aan de informatieveiligheidscel welke maandelijks samenkomt en waarin cyberveiligheid een belangrijk agendapunt is.
Dit is een document dat er voor moet zorgen dat het lokaal bestuur zich weerbaar opstelt naar cyberaanvallen.
In dit document worden niet alleen aandachtspunten vermeld, maar ook welke preventieve maatregelen kunnen genomen worden om cyberincidenten te vermijden.
In dit document is ook een scenario uitgewerkt om een mogelijk cyberincident af te handelen.
Ook is vastgelegd wat het ‘Cyber response Team’ is, en wie hier deel van uitmaakt.
Dit document zal in de toekomst ook verder evolueren, zodat we steeds op een gepaste manier zullen kunnen reageren naar alle types cyberincidenten.
De dienst heeft recent ook verschillende webinars gevolgd, handelend over cybercrime, die door de Vlaamse overheid worden gegeven.Er werd een informatiesessie, aangeboden door de politiezone, over cybercriminaliteit, georganiseerd op 02/12 voor alle onze medewerkers waar ook tips en suggesties werden meegegeven.
Er wordt ook gekeken naar een verzekering cybercrime.
Vraag 1 over beleidsdomein Gezondheid:
Op de gemeenteraad van 25 februari 2020 werd op initiatief van de DVP-fractie een agendapunt goedgekeurd waarin de gemeente Pepingen de ambitie had om een Hartveilige gemeente Pepingen te zijn.
Dit ging ook gepaard met publicaties in de infokrant Pepingen Informeert.
Wat is hiervan geworden? Wat is de stand van zaken als gevolg van deze beslissing?
Antwoord vanwege Rudi Seghers, bevoegd schepen:
Er is een toewijzing gebeurd voor de aankoop van 3 toestellen (€ 4.687) (De Kring, Schoolhuys, Heikruis)
Jaarlijkse opleiding te voorzien.
Levering is nog niet gebeurd wegens leveringsproblemen.
Vanuit de diensten zal contact opgenomen worden met Elingen om te zien hoe die overname kan gebeuren.
Vraag 2 over beleidsdomein Openbare werken:
In de Hoesnaek zijn er werken gepland.
De eigenaar van het kasteel aan de Hoesnaek heeft daarom vragen omtrent de weerslag van deze werken op zijn geklasseerd domein.
Onroerend Erfgoed heeft zijn advies hieromtrent al duidelijk kenbaar gemaakt.
Graag vernemen wij als gemeenteraadsleden de inhoud van dit advies en de stand van zaken.
Antwoord vanwege Eddy Timmermans, burgemeester:
Er is met erfgoed gesproken geweest en een afpaling gebeurd. Een boomspecialist zal komen om de waarde van de bomen te bekijken. Er zal bekeken worden in hoeverre er kan gewerkt worden in dat beschermd bos. We zullen aan Sweco vragen over welk advies het gaat en overmaken.