Het lokaal bestuur Pepingen is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Vlaamse Rand.
In de vervoerregioraad komen de belangrijkste stakeholders uit alle bestuursniveaus samen.
- Alle 33 gemeenten uit de vervoerregio Vlaamse Rand zijn rechtstreeks vertegenwoordigd door de burgemeester of de schepen van mobiliteit.
- Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken heeft de regierol.
- De andere betrokken Vlaamse mobiliteitsactoren zijn het Agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn, De Vlaamse Waterweg en Afdeling Maritieme Toegang.
- Ten slotte participeren ook NMBS, Infrabel, het Departement Omgeving en de provincie Vlaams-Brabant in de raad.
Er wordt zowel een politiek als ambtelijk vertegenwoordiger gevraagd, de gemeenteraad moet deze vertegenwoordigers aanduiden.
Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
In de afgelopen legislatuur heeft de Vervoerregio Vlaamse Rand een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd op 15/12/2023 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.
Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de gemeente een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college/de gemeenteraad.
Door het college van burgemeester en schepenen wordt de bevoegd schepen voor mobiliteit, Suzanne De Cort voorgedragen om de gemeente Pepingen te vertegenwoordigen in de Vervoerregio Vlaamse Rand.
Artikel 1: De schepen van mobiliteit is de politiek vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Vlaamse Rand.
Artikel 2: De mobiliteitsambtenaar is de ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregio Vlaamse Rand. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen. Als plaatsvervanger wordt de coördinator omgeving aangeduid.
Artikel 4: Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het secretariaat van de Vervoerregioraad Vlaamse Rand.