De voorzitter opent de zitting op 22/10/2024 om 19:39.
Vragenmoment burgers: geen vragen
De voorzitter opent de vergadering.
De voorzitter stelt vast dat geen toegevoegde agendapunten werden ingediend.
De gemeenteraad werd vandaag per mail op de hoogte gebracht dat het schepencollege aan de vergadering van de gemeenteraad vraagt om volgende 2 agendapunten te behandelen overwegende het spoedeisend karakter:
Weigering visum door financieel directeur: De gunning van de opdracht werd op 9/9/2024 reeds beslist door het College. Er werd geen verslag van nazicht van de offertes ter goedkeuring voorgelegd aan het College, alsook werd de info als motivering niet opgenomen in de gunningsbeslissing zelf.
Het college heeft op datum van 22/10/2024 beslist om dit dossier conform artikel 267 van het decreet lokaal bestuur op eigen verantwoordelijkheid te viseren. Het bestuur oordeelt dat de budgetten zijn voorzien en dat de marktbevraging in orde is. De opdracht werd nog niet geplaatst.
Motivatie dringendheid: Na visuele controle ter plaatse door de technische dienst kan er duidelijk vastgesteld worden dat de muur verder in verval treedt. De hoeveelheid nieuwe rotsblokken dat reeds uit de muur zijn geduwd door de druk van de aarde achter de te herstellen muur geeft een duidelijk beeld weer van de dermate slechte stabiliteit van deze kerkhofmuur. Met de winter en bijhorende neerslag in aantocht zal het gewicht en de uitgeoefende druk van de aarde toenemen. De toevoeging van deze kennisname is dan ook gerechtvaardigd en van groots belang.
Stemming: De gemeenteraad gaat unaniem akkoord om het punt aan de agenda toe te voegen.
Motivatie dringendheid: De renovatie wordt gedeeltelijk gesubsidieerd. De noodwoning dient afgewerkt te zijn op 31/12/2024.
Stemming: De gemeenteraad gaat unaniem akkoord om het punt aan de agenda toe te voegen.
De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 24 september 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Enig artikel: De Voorzitter stelt vast dat er geen opmerkingen worden gemaakt. Overeenkomstig art. 32 van het decreet lokaal bestuur worden de notulen van de gemeenteraadsvergadering van 24 september 2024 als goedgekeurd beschouwd.
Overeenkomstig art.30 §2 van het huishoudelijk reglement werd het zittingsverslag vervangen door een audio-opname. Deze wordt op de gemeentelijke website geplaatst.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag van de vorige vergadering van 24 september 2024.
Enig artikel: De raad neemt kennis van het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 24 september 2024. Het verslag is te raadplegen op de website van de gemeente / bestuur en beleid / gemeenteraad OCMW-raad / audio video en de link:
Gelet op artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, dat stelt dat er voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 29 van het Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30/03/2018:
“De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.”
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportage over het eerste semester van het boekjaar 2024.
Aankoop voertuigen technische dienst & overname oude voertuigen - Stopzetting opdracht.
De gemeenteraad keurde in zitting van 26 maart 2024 het bestek met nr. 2024-142 opdracht “Aankoop voertuigen technische dienst & overname oude voertuigen”, opgesteld door de Technische Dienst goed.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 85, betreffende het stopzetten of herbeginnen van de plaatsingsprocedure;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aankoop voertuigen technische dienst & overname oude voertuigen” een bestek met nr. 2024-142 werd opgesteld door de Technische Dienst;
Overwegende dat deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (AANKOOP GROTE GESLOTEN BESTELWAGEN & OVERNAME TE VERVANGEN GROTE GESLOTEN BESTELWAGEN), raming: € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw;
* Perceel 2 (AANKOOP KLEINE ELEKTRISCHE GESLOTEN BESTELWAGEN & OVERNAME TE VERVANGEN KLEINE BESTELWAGEN), raming: € 41.322,31 excl. btw of € 50.000,00 incl. 21% btw;
* Perceel 3 (AANKOOP 4 X4 PICK UP WAGEN & OVERNAME TE VERVANGEN 4 X 4 PICK UP), raming: € 38.842,97 excl. btw of € 46.999,99 incl. 21% btw;
* Perceel 4 (AANKOOP OPEN LAADBAK BESTELWAGEN & OVERNAME TE VERVANGEN OPEN LAADBAK BESTELWAGEN), raming: € 44.628,09 excl. btw of € 53.999,99 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 157.851,22 excl. btw of € 190.999,98 incl. 21% btw;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2024 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de offertes het bestuur ten laatste op 10 juli 2024 om 11.30 uur dienden te bereiken;
Overwegende dat de verbintenistermijn van 90 kalenderdagen eindigt op 8 oktober 2024;
* Perceel 1 (AANKOOP GROTE GESLOTEN BESTELWAGEN & OVERNAME TE VERVANGEN GROTE GESLOTEN BESTELWAGEN):
Overwegende dat 2 offertes werden ontvangen
* Perceel 2 (AANKOOP KLEINE ELEKTRISCHE GESLOTEN BESTELWAGEN & OVERNAME TE VERVANGEN KLEINE BESTELWAGEN):
Overwegende dat 2 offertes werden ontvangen
* Perceel 3 (AANKOOP 4 X4 PICK UP WAGEN & OVERNAME TE VERVANGEN 4 X 4 PICK UP):
Overwegende dat 1 offerte ontvangen werd
* Perceel 4 (AANKOOP OPEN LAADBAK BESTELWAGEN & OVERNAME TE VERVANGEN OPEN LAADBAK BESTELWAGEN):
Overwegende dat 2 offertes werden ontvangen
Reden van stopzetting van deze opdracht:
Gelet op een administratieve fout zijnde het niet respecteren van de wettelijke verplichting rond publicatietermijn en de bijhorende wachttermijn is in samenspraak met de financieel directeur besloten deze opdracht stop te zetten.
Overwegende dat, rekening houdende met het voorgaande, het aangewezen is af te zien van de gunning van deze opdracht en de procedure opnieuw op te starten;
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de stopzetting van de plaatsingsprocedure (bestek ref. 2024-142) voor de aankoop voertuigen technische dienst & overname oude voertuigen goed.
Artikel 2: De inschrijvers zullen hierover per mail ingelicht worden.
AANKOOP GROTE GESLOTEN BESTELWAGEN EN AANKOOP OPEN LAADBAK BESTELWAGEN & OVERNAME TE VERVANGEN GROTE GESLOTEN BESTELWAGEN EN OPEN LAADBAK BESTELWAGEN CNG - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Reeds genomen beslissingen : •
Collegebeslissing van 12/03/2024 betreffende aankoop voertuigen technische dienst & overname oude voertuigen. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze. Principebeslissing.
Overwegende dat in het kader van de opdracht “AANKOOP GROTE GESLOTEN BESTELWAGEN EN AANKOOP OPEN LAADBAK BESTELWAGEN & OVERNAME TE VERVANGEN GROTE GESLOTEN BESTELWAGEN EN OPEN LAADBAK BESTELWAGEN CNG” een bestek met nr. 2024-171 werd opgesteld door de Technische Dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 95.000,00 excl. btw of € 114.950,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2024, op budgetcode 2024/ACT-6/0119-00/2430000/GEMEENTE/GR/IP-O en dat de financiering gebeurt met eigen middelen.
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024-171 en de raming voor de opdracht “AANKOOP GROTE GESLOTEN BESTELWAGEN EN AANKOOP OPEN LAADBAK BESTELWAGEN & OVERNAME TE VERVANGEN GROTE GESLOTEN BESTELWAGEN EN OPEN LAADBAK BESTELWAGEN CNG”, opgesteld door de Technische Dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 95.000,00 excl. btw of € 114.950,00 incl. 21% btw. Deze raming wordt verminderd wegens de verkoop van de overname voertuigen.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetsleutel 2024/ACT-6/0119-00/2430000/GEMEENTE/GR/IP-O staat en de financiering gebeurt met eigen middelen.
AANKOOP KLEINE ELEKTRISCHE GESLOTEN BESTELWAGEN & OVERNAME TE VERVANGEN KLEINE BESTELWAGEN - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “AANKOOP KLEINE ELEKTRISCHE GESLOTEN BESTELWAGEN & OVERNAME TE VERVANGEN KLEINE BESTELWAGEN” een bestek met nr. 2024-172 werd opgesteld door de Technische Dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2024, op budgetcode 2024/ACT-6/0119-00/2430000/GEMEENTE/GR/IP-O en dat de financiering gebeurt met eigen middelen
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024-172 en de raming voor de opdracht “AANKOOP KLEINE ELEKTRISCHE GESLOTEN BESTELWAGEN & OVERNAME TE VERVANGEN KLEINE BESTELWAGEN”, opgesteld door de Technische Dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw. Deze raming wordt verminderd wegens de verkoop van de overname voertuigen.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetsleutel 2024/ACT-6/0119-00/2430000/GEMEENTE/GR/IP-O staat en de financiering gebeurt met eigen middelen.
AANKOOP 4 X4 PICK UP WAGEN & OVERNAME 4 X 4 PICK-UP - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “AANKOOP 4 X4 PICK UP WAGEN & OVERNAME 4 X 4 PICK-UP” een bestek met nr. 2024-173 werd opgesteld door de Technische Dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 42.975,20 excl. btw of € 51.999,99 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2024, op budgetcode 2024/ACT-6/0119-00/2430000/GEMEENTE/GR/IP-O en dat de financiering gebeurt met eigen middelen.;
Artikel 1 – Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024-173 en de raming voor de opdracht “AANKOOP 4 X4 PICK UP WAGEN & OVERNAME 4 X 4 PICK-UP”, opgesteld door de Technische Dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 42.975,20 excl. btw of € 51.999,99 incl. 21% btw. Deze raming wordt verminderd wegens de verkoop van de overname voertuigen.
Artikel 2 – Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3 – De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget van 2024, op budgetcode 2024/ACT-6/0119-00/2430000/GEMEENTE/GR/IP-O en de financiering gebeurt met eigen middelen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft het bevel tot betaling opgelegd in de zitting van 07/10/2024 inzake de inkomende factuur van TAAS met referentie VEN/2024/10/0007. Dit betalingsbevel wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad, vooraleer de betaling effectief wordt uitgevoerd.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen;
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer
Gemeenteraadsbeslissing van 23 maart 2021 inzake het vaststellen van de voorwaarden voor visumverplichting;
Gelet op het besluit van de Algemeen directeur van 03/10/2024 betreffende betaling factuur- Trajectcontrole TAAS (met referentie VEN/2024/10/0007) waarbij de algemeen directeur weigert om opdracht te geven aan de financiële dienst om de factuur te betalen en waarbij de opdracht gegeven wordt om het dossier voor te leggen aan het schepencollege:
Overwegende dat er op 25 april 2023 een samenwerkingsovereenkomst werd afgesloten tussen gemeente Pepingen en Intercommunale Haviland in kader van de aanstelling van een Sanctionerend ambtenaar voor GAS 5.
Overwegende dat volgens artikel 6 § 2 de betaling van de eenheidsprijs per dossier overeenkomstig artikel 6 § 1.1 van de samenwerkingsovereenkomst met Haviland zal gebeuren op basis van een driemaandelijkse detail. De betalingstermijn bedraagt 30 dagen na factuurdatum.
Overwegende dat er op 25 april 2023 een samenwerkingsovereenkomst werd afgesloten tussen gemeente Pepingen en TM TAAS voor het controleren van snelheidsovertredingen via automatische vaststellingen.
Overwegende dat volgens de betalingsmodaliteiten opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst met TAAS onder rubriek 4.2.1, de maandelijkse concessievergoeding betaalbaar is onmiddellijk na de overmaking van de factuur en dat zij wordt betaald overeenkomstig artikel 4.2.2 binnen een termijn van 14 dagen.
Overwegende dat er een factuur ontvangen werd op 10/07/2024 van Intercommunale Haviland met referentie GVFA2400748 betreft de aanstelling van een Sanctionerend Ambtenaar volgens overeenkomst "exclusieve dienstverlening" dd. 30/06/2024 - periode 01/04/2024-30/06/2024.
Overwegende dat er een factuur ontvangen werd op 03/10/2024 van TAAS met referentie VEN/2024/10/0007 betreft concessie van diensten TAAS - periode september 2024.
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen op eigen verantwoordelijkheid kan bevelen om de betaling uit te voeren. Een dergelijk bevel kan niet worden geweigerd. In dat geval brengt het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad op de hoogte van dat betalingsbevel. De betaling kan in dat geval pas worden uitgevoerd nadat de gemeenteraad heeft kunnen kennisnemen van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
Overwegende dat de nodige budgetten niet voorzien werden in het meerjarenplan en er geen budgetsleutel voor de inkomsten van GAS 5 en uitgaven naar derden (Intercommunale Haviland en TAAS) voorzien werden; De dienst had tijdens de voorbereiding van het dossier geen notie over de mogelijke grootte van de uitgaven en de compenserende inkomsten, die de trajectcontrole met zich zou meebrengen.
Overwegende dat er geen visum gevraagd werd voorafgaand aan de sluiting van de gunning en er dus geen visum verleend werd voor de voorliggende facturen;
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen betreffende het betalingsbevel, dat werd opgelegd in de zitting van 07/10/2024 inzake de inkomende factuur van TAAS met referentie VEN/2024/10/0007.
Mail van 02-10-2024 van de provincie Vlaams-Brabant.
Het Lokaal Decreet.
Reeds genomen beslissingen:
- Schepencollege van 17 september 2024. Provincie Vlaams-Brabant - Eindejaarsactie 2024 lokale handel.
- Schepencollege van 7 oktober 2024 - Provincie Vlaams-Brabant - Eindejaarsactie 2024 lokale handel - reglement - princiepsbeslissing.
2024/GBB-0500-00/6159999-exploitatiekosten/IP-GEEN: beschikbaar krediet €5.000.
Voorheen was het budget: € 1.000,00 voor 20 prijzen met een waarde van € 20,00 voor wie digitaal deelneemt en 20 prijzen met een waarde van € 20,00 voor wie deelneemt met een papieren formulier. Aangezien het bedrag reeds een aantal jaren hetzelfde bleef en het levensonderhoud duurder wordt, stelt het schepencollege voor om een verhoging en een uitbreiding van het aantal prijzen door te voeren.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het reglement eindejaarsactie 2024 om de lokale handelaar in de kijker te zetten, opgenomen bij deze beslissing 'Bijlage GR 241022 reglement eindejaarsactie 2024' goed.
Artikel 2: Een budget van € 1.500,00 wordt voorzien voor 25 prijzen met een waarde van € 30,00 voor wie digitaal deelneemt en en 25 prijzen met een waarde van € 30,00 voor wie deelneemt met een papieren formulier.
Uitnodiging algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging Havicrem op 20 november 2024.
Het Decreet Lokaal Bestuur van van 22 december 2017.
Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.
De artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.
De gemeenteraadsbeslissing dd. 27 februari 2019 waarbij de heer Timmermans Eddy als plaatsvervanger werd aangeduid.
De gemeenteraadsbeslissing dd. 23 februari 2021 waarbij de heer De Vos René als effectief vertegenwoordiger werd aangeduid.
De algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging Havicrem heeft plaats op 20 november 2024 om 18.30 uur in de maatschappelijke zetel van de vereniging (aula 2 van crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te Cargovil (Zemst)).
De agenda van de gewone algemene vergadering omvat volgende punten:
Artikel 1: De agendapunten van de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging van Havicrem op 20 november 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 2: De vertegenwoordigers van de gemeente, zijnde de heer De Vos René als effectief vertegenwoordiger en de heer Timmermans Eddy als plaatsvervanger, zijn gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging van Havicrem op 20 november 2024 goed te keuren.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Uitnodiging algemene vergadering Cipal op 7 november 2024.
Het Decreet Lokaal Bestuur van van 22 december 2017.
Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.
De artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt. De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging.
De gemeenteraadsbeslissing dd. 29 januari 2019 waarbij mevrouw Saskia Beeckmans als effectief en de heer Sander Geerts als plaatsvervanger werden aangeduid.
De agenda van de Algemene Vergadering van Cipal dv, die digitaal zal gehouden worden op 7 november 2024 om 16u bevat de volgende agendapunten:
Artikel 1: De agendapunten van de algemene vergadering van Cipal op 7 november 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 2: De vertegenwoordigers van de gemeente, zijnde mevrouw Saskia Beeckmans als effectief en de heer Sander Geerts als plaatsvervanger, zijn gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van 7 november 2024 goed te keuren.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Uitnodiging buitengewone algemene vergadering Creat Services dv. op 26 november 2024 om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Het Decreet Lokaal Bestuur van van 22 december 2017.
Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.
De artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.
De gemeenteraadsbeslissing dd. 27 oktober 2020 waarbij de heer Timmermans Eddy als vertegenwoordiger werd aangeduid.
Gelet op het feit dat Pepingen aangesloten is bij Creat Services DV.;
Gelet op de statuten van Creat Services DV.;
Gelet op de oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene vergadering van Creat Services DV. op 26 november 2024, waarin de agenda werd meegedeeld;
Artikel 1: De agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services DV. op 26 november 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 2: De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde, zijnde de heer Timmermans Eddy - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de Algemene Vergadering van Creat Services DV. op 26 november 2024 goed te keuren.
Artikel 3: Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Op 13 november 2024 wordt de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV, op digitale wijze, gehouden.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Gemeenteraadsbeslissing van 27 februari 2019 betreffende de aanduiding van de heer Geerts Sander als vertegenwoordiger en de heer Roobaert Gunther als plaatsvervanger.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 2 september 2024 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 2 september 2024 overgemaakt werd.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda goed van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 13 november 2024 met volgende agendapunten:
Artikel 2: De vertegenwoordigers van de gemeente, zijnde de heer Geerts Sander als vertegenwoordiger en de heer Roobaert Gunther als plaatsvervanger, worden gemandateerd om hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West zal plaatshebben op 20 november 2024 om 18.00 uur in Salons Saint Germain, De Breyne Peellaertstraat 12, te 8600 Diksmuide.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Gemeenteraadsbeslissing van 27 februari 2019 betreffende de aanduiding van de heer Geerts Sander als vertegenwoordiger en de heer Roobaert Gunther als plaatsvervanger.
Het lokaal bestuur Pepingen is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
Het lokaal bestuur Pepingen werd per aangetekend schrijven van 19 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die op 20 november 2024 om 18.00 uur plaatsheeft in Salons Saint Germain, De Breyne Peellaertstraat 12, te 8600 Diksmuide.
De documentatiestukken betreffende deze agendapunten kunnen elektronisch worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius West.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda goed van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 20 november 2024:
Artikel 2: De vertegenwoordigers van het lokaal bestuur, zijnde de heer Geerts Sander als vertegenwoordiger en de heer Roobaert Gunther als plaatsvervanger, krijgen de toestemming om hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De buitengewone Algemene Vergadering van Riobra heeft plaats op maandag 25 november 2024 om 18.00 uur in het Fluviusgebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Gemeenteraadsbeslissing van 26 maart 2019 betreffende de aanduiding mevrouw Cochez Greta als vertegenwoordiger en de heer Geerts Sander als plaatsvervanger.
Gelet op het feit dat de gemeente voor de activiteit riolering aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 26 september 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Riobra die op 25 november 2024 plaatsheeft in de feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 26 september 2024 overgemaakt werd.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda goed van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 25 november 2024:
Artikel 2: De vertegenwoordigers, zijnde mevrouw Cochez Greta als vertegenwoordiger en de heer Geerts Sander als plaatsvervanger, worden opgedragen om hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het lokaal bestuur Pepingen werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van PBE die op 28 november 2024 plaatsheeft in de “Feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, 3210 Lubbeek”.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2019 betreffende de aanduiding van de heer Geerts Sander als vertegenwoordiger en de heer Roobaert Gunther als plaatsvervanger.
Het lokaal bestuur Pepingen is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging PBE.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE van 28 november 2024:
Artikel 2: De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur Pepingen, zijnde de heer Sander Geerts als vertegenwoordiger en de heer Roobaert Gunther als plaatsvervanger, wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging PBE, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het lokaal bestuur Pepingen werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale die op woensdag 27 november 2024 plaatsheeft om 18.00 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 ASSE-ZELLIK.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging.
Het decreet lokaal bestuur, de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.
De gemeenteraadsbeslissing van 27 februari 2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid, zijnde de heer Raemdonck Raymond en de heer Geerts Sander.
De gemeente is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland Intercommunale is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale op 27 november 2024 en keurt de volgende agendapunten goed:
Artikel 2: De reeds gevolmachtigde plaatsvervangend afgevaardigde, zijnde de heer Geerts Sander - gedurende de huidige legislatuur – zijn gemandateerd om de agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 27 november 2024 goed te keuren.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Uitnodiging Buitengewone Algemene Vergadering van Intradura die plaatsvindt op woensdag 27 november 2024 om 19.30 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 ASSE-ZELLIK.
Het Decreet Lokaal Bestuur van van 22 december 2017.
Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.
De artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.
De gemeenteraadsbeslissing dd. 23 februari 2021 waarbij mevrouw Cochez Greta als effectief vertegenwoordiger en de heer René De Vos als plaatsvervanger werd aangeduid.
Het Lokaal Bestuur Pepingen is aangesloten bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Intradura is een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda goed van de buitengewone algemene vergadering Intradura op woensdag 27 november 2024 met volgende agendapunten:
Artikel 2: De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde, zijnde mevrouw Cochez Greta als effectief vertegenwoordiger en de heer René De Vos als plaatsvervanger – gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering van Intradura dd. 27 november 2024 goed te keuren.
Artikel 3: Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Het college kan op eigen verantwoordelijkheid viseren wanneer de financieel directeur weigert om een visum te verlenen aan een voorgenomen verbintenis. De verbintenis kan pas worden aangegaan nadat de gemeenteraad heeft kunnen kennisnemen van de motivering van het college, en van de motivering van de financieel directeur het visum te weigeren.
Het college beslist tevens op eigen verantwoordelijkheid het bevel tot betaling te verlenen, hetgeen eveneens pas kan uitgevoerd worden na kennisname door de gemeenteraad.
In het dossier renovatie kerkmuur Beert werd een weigering van het visum door de financieel directeur gegeven. Hierdoor heeft het college in de zitting van 22/10/2024 beslist om op eigen verantwoordelijkheid te viseren.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40-41, 266-267, 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 85, betreffende het stopzetten of herbeginnen van de plaatsingsprocedure;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Reeds genomen beslissingen:
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Renovatie kerkmuur Beert” een bestek met nr. 2024-163 werd opgesteld door de Technische Dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.000,00 excl. btw of € 121.000,00 incl. 21% btw;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2024 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 juli 2024 betreffende het starten van de plaatsingsprocedure waarin beslist werd om volgende ondernemers uit te nodigen om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:
- PHENIX GROUP BVBA, Ninoofsesteenweg 125 te 1670 Pepingen;
- Outdoor concept, Rattendaal 23 te 1600 Sint-Pieters-Leeuw;
- Schoukens BVBA, Bergensesteenweg 753 te 1502 Halle;
Overwegende dat de offertes het bestuur ten laatste op 13 augustus 2024 om 10.30 uur dienden te bereiken;
Overwegende dat de verbintenistermijn van 90 kalenderdagen eindigt op 11 november 2024;
Overwegende dat 1 offerte ontvangen werd van PHENIX GROUP BVBA, Ninoofsesteenweg 125 te 1670 Pepingen (€ 84.666,73 excl. btw of € 89.746,73 incl. btw);
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 september 2024 betreffende de goedkeuring van de interne budgetverschuiving.
Gelet op het feit dat in het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 september 2024 het volgende beschreven staat in artikel 1 waardoor de opdracht werd gegund maar niet geplaatst:
Goedkeuring wordt verleend aan de opdracht “Renovatie kerkmuur Beert” dat wordt gegund aan de firma met de enige offerte (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde PHENIX GROUP BVBA, Ninoofsesteenweg 125 te 1670 Pepingen tegen het nagerekende offertebedrag van € 84.666,73 excl. btw of € 89.746,73 incl. 6% btw.
Gelet op de mail van 26/09/2024 en 07/10/2024 betreffende de aanvraag van het visum aan de financieel directeur.
Gelet op de mail van 17/10/2024 betreffende de weigering van het visum door de financieel directeur met volgende motivering:
De financieel directeur weigert een visum te verlenen aan de voorgenomen verbintenis, om volgende reden:
De gunning van de opdracht werd op 9/9/2024 reeds beslist door het College. Er werd geen verslag van nazicht van de offertes ter goedkeuring voorgelegd aan het College, alsook werd de info als motivering niet opgenomen in de gunningsbeslissing zelf.
“Gunningsverslag
De aanbesteder kan het volledige onderzoek van de offertes opnemen in een gunningsverslag. Dit verslag is de schriftelijke weergave van het onderzoek van de offertes en desgevallend het verloop van de onderhandelingen.
Het gunningsverslag bevat volgende informatie:
Het opmaken van een gunningverslag is een goede bestuurlijke praktijk die kan aantonen dat het onderzoek van de offerte voldoende grondig is gebeurd en die er vooral moet voor zorgen dat de motivering van de gunning voldoende is uitgewerkt in rechte en in feite. Het gunningsverslag bevat de motivering voor de gunningsbeslissing en vormt dan ook een ondeelbaar geheel met deze gunningsbeslissing. Indien geen gunningsverslag wordt opgemaakt, moet bovenstaande informatie als motivering volledig worden opgenomen in de gunningsbeslissing zelf. “
Het verslag van nazicht werd niet ter goedkeuring, maar ook zelfs niet ter inzage gesteld bij de collegebeslissing (zit niet in bijlage echo beslissing 9/9/24).
Daarnaast valt op te merken dat het visum pas een maand na de gunning wordt aangevraagd, terwijl in de gunningsbeslissing een motief van hoogdringendheid wordt opgenomen.
Een maand later wordt een visum aangevraagd.
Het college heeft op datum van 22/10/2024 beslist om dit dossier conform artikel 267 van het decreet lokaal bestuur op eigen verantwoordelijkheid te viseren. Het bestuur oordeelt dat de budgetten zijn voorzien en dat de marktbevraging in orde is. De opdracht werd nog niet geplaatst.
De uit te voeren werken zijn van dusdanige hoogdringendheid dat een weigering visum het lokaal patrimonium betreffende de kerkhofmuur te Beert niet ten goede komt.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de gemotiveerde beslissingen van het college betreffende de visering van het weigering visum door de financieel directeur.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het geweigerd visum van de financieel directeur met betrekking tot het renovatie kerkmuur beert referentie 2024-LK24.
Artikel 2: De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen betreffende het viseren op eigen verantwoordelijkheid conform artikel 267 van het decreet lokaal bestuur na weigering van het visum door de financieel directeur met betrekking tot de renovatie van de kerkmuur in Beert gezien de hoogdringendheid. In navolging van deze beslissing zal er worden overgegaan tot gunning van de opdracht via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking betreffende renovatie kerkmuur Beert.
De gemeenteraad heeft op 26/03/2024 de overheidsopdracht in het kader van de renovatie noodwoning goedgekeurd. Voor percelen 6 (verwarming) en 7 (elektriciteit) werden geen offertes ingediend. Daarnaast werd onlangs vastgesteld dat asbest in het gebouw aanwezig is, waardoor de werken in eigen beheer niet kunnen plaats vinden en er een gespecialiseerde behandeling aangewezen is. Hiervoor is er ook een budgetverhoging nodig.
Er dient een nieuwe overheidsopdracht uitgeschreven te worden waarin volgende werken worden opgenomen:
Motivatie dringendheid: De renovatie wordt gedeeltelijk gesubsidieerd. De noodwoning dient afgewerkt te zijn op 31/12/2024.
Op basis hiervan legt het college van burgemeester en schepenen volgend dossier voor aan de gemeenteraad:
Renovatiewerken noodwoning door aannemers Ninoofsesteenweg 112, 1670 Pepingen - uitbreiding - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Reeds genomen beslissingen:
Overwegende dat perceel 1 tot en met 5 reeds gegund is aan firma Clement met zetel te Hondzochtstraat 53, 1674 Pepingen voor een totaalbedrag van € 52.000.
Overwegende dat er geen kandidaten hebben deelgenomen aan perceel 6 en/of perceel 7 binnen overheidsopdracht ‘renovatiewerken door aannemers’ en er bijgevolg geen offertes werden ontvangen. Hierdoor kan er aangenomen worden dat deze overheidsopdracht beëindigd is.
Overwegende dat de werken in eigen beheer moeizaam verlopen omwille van verschillende facetten.
Overwegende dat naar aanleiding hiervan er beslist wordt om de werken in eigen beheer te laten uitvoeren door derden.
Overwegende dat de renovatiewerken aan de noodwoning hoogdringend zijn en er bijgevolg een nieuwe overheidsopdracht zal moeten worden uitgeschreven waarin volgende werken worden opgenomen:
Gezien het feit dat de economische eenheid hiermee gewaarborgd blijft en de totale kostprijsraming, zowel van de reeds gegunde werken als van de nieuwe overheidsopdracht, onder het vastgestelde drempelbedrag van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (OPZB) blijft.
De totale kosten voor deze opdracht werden aanvankelijk geraamd op € 78.264,43 exclusief BTW, of € 84.199,97 inclusief BTW, voor zowel de renovatiewerken door aannemers als de werkzaamheden in eigen beheer. Op basis van de bovengenoemde punten wordt de kostprijsraming nu echter aangepast naar € 130.440 inclusief BTW.
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Renovatiewerken noodwoning door aannemers Ninoofsesteenweg 112, 1670 Pepingen - uitbreiding” een bestek met nr. 2024-174 werd opgesteld door de Technische Dienst;
Overwegende dat deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Het verwijderen en afvoeren van de resterende oude muur en vloerafwerking.), raming: € 6.000,00 excl. btw of € 6.360,00 incl. 6% btw;
* Perceel 2 (Stabiliteitswerken betreffende het versterken van de reeds bestaande betonnen steunbalk), raming: € 4.000,00 excl. btw of € 4.240,00 incl. 6% btw;
* Perceel 3 (Isolatie en muur opbouw werkzaamheden), raming: € 30.000,00 excl. btw of € 31.800,00 incl. 6% btw;
* Perceel 4 (Vloerbekleding 1ste verdiep), raming: € 3.000,00 excl. btw of € 3.180,00 incl. 6% btw;
* Perceel 5 (Elektriciteit werkzaamheden ), raming: € 8.000,00 excl. btw of € 8.480,00 incl. 6% btw;
* Perceel 6 (Plaatsen gasverwarmingsketel en bijhorende leidingen en verwarmingselementen), raming: € 10.000,00 excl. btw of € 10.600,00 incl. 6% btw;
* Perceel 7 (Verlaagd plafond en uitbekleding betonnen steunbalk), raming: € 10.000,00 excl. btw of € 10.600,00 incl. 6% btw;
* Perceel 8 (Vloerbekleding gelijkvloers), raming: € 3.000,00 excl. btw of € 3.180,00 incl. 6% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 74.000,00 excl. btw of € 78.440,00 incl. 6% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht deels voorzien is in het budget van 2024, zal er een interne budgetverschuiving doorgevoerd worden komende van budgetsleutel 2024/ACT-30/0752- 01/2210007/GEMEENTE/GR/IP-O voor het bedrag van € 78.440,00 naar budgetsleutel 2024/ACT-11/0050-00/2610007/GEMEENTE/GR/IP-O. De financiering gebeurt deels met subsidies.
In 2024 reeds € 76.631,24 waarvan € 52.000 reeds vastgelegd.
Reeds betaald/lopende gunning:
Ontvangsten:
Uiterste opleveringsdatum is 01/01/2025. De tweede subsidieschijf kan pas aangevraagd worden op voorwaarde dat de nodige bewijsstukken (facturen, foto's, ...) worden aangeleverd en er een conformiteitsonderzoek na oplevering van de werken plaatsvindt waardoor er een conformiteitsattest van de noodwoning wordt bezorgd.
Artikel 1 – De Gemeenteraad is akkoord met de verhoging van de kostprijsraming, waardoor het totaalbedrag kan worden aangepast naar € 130.440 inclusief BTW. De uitgave voor deze opdracht is deels voorzien in het budget van 2024. Er zal een interne budgetverschuiving worden doorgevoerd komende van budgetsleutel 2024/ACT-30/0752- 01/2210007/GEMEENTE/GR/IP-O voor het bedrag van € 78.440,00 naar budgetsleutel 2024/ACT-11/0050-00/2610007/GEMEENTE/GR/IP-O. De financiering gebeurt deels met subsidies.
Artikel 2 - Er wordt goedkeuring verleend aan het bestek met nr. 2024-174 en de raming voor de opdracht “Renovatiewerken noodwoning door aannemers Ninoofsesteenweg 112, 1670 Pepingen - uitbreiding”, opgesteld door de Technische Dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 74.000,00 excl. btw of € 78.440,00 incl. 6% btw.
Artikel 3 – Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De voorzitter sluit de zitting op 22/10/2024 om 20:20.