Terug
Gepubliceerd op 05/07/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 28/05/2024 - 19:30 de raadszaal
Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
Eddy Timmermans, Burgemeester
Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
Leen Deneyer, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 28/05/2024 om 19:43.

Vragenmoment burger: in navolging van de afgifte van de petitie ivm situatie Hoesnaek voor de vergadering van de gemeenteraad van  23/01/2024 worden volgende vragen gesteld:  hoeveel keer werd er geflitst, toestand straat, bloembakken beloofd voor de maand maart.  De invoering van de snelheidsbeperking 30km/uur was niet een echte vraag van de buurt, maar wordt gewaardeerd.

Antwoord van het bestuur:

De locaties van de bloembakken op huisnummerniveau zijn bepaald en in functie van het werkrooster van de dienst zullen ze worden geplaatst.  Het SIP-bord zal ook langs de andere kant geplaatst worden.  Het flitsen wordt gevraagd aan de politie, die zelf bepaalt waar en wanneer dit gebeurt.  De resultaten hiervan zijn terug te vinden op de website politie.

De voorzitter opent de vergadering

De voorzitter stelt vast dat geen agendapunten werden ingediend overeenkomstig artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Vergadering juni verschuift naar donderdag, 27 juni 2024.

  • Openbaar

    • Goedkeuren verslagen

      • Notulen openbare zitting gemeenteraad van 23 april 2024. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 23 april 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.

        Besluit

        Enig artikel:  De Voorzitter stelt vast dat er geen opmerkingen worden gemaakt.  Overeenkomstig art. 32 van het decreet lokaal bestuur worden de notulen van de gemeenteraadsvergadering van 23 april 2024 als goedgekeurd beschouwd.

      • Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad van 23 april 2024. Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Overeenkomstig art.30 §2 van het huishoudelijk reglement werd het zittingsverslag vervangen door een audio-opname. Deze wordt op de gemeentelijke website geplaatst.

        Feiten en context

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag van de vorige vergadering van 23 april 2024.

        Besluit

        Enig artikel: De raad neemt kennis van het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 23 april 2024.  Het verslag is te raadplegen op de website van de gemeente / bestuur en beleid / gemeenteraad OCMW-raad / audio video en de link:

        https://pepingen.be/system/files/2024-04/GR20240423.mp3

    • Organisatie

      • Organisatie - organisatiebeheersingssysteem - rapportering 2023. Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat elk lokaal bestuur een organisatiebeheersingssysteem ontwikkelt en implementeert in de werking.  Het algemeen kader werd vastgelegd door de gemeente- en OCMW-raad op 03/10/2023.  De raden namen ook kennis van het actieplan voor de volgende jaren, opgenomen in een GANTT.

        Het kader schrijft voor dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert over de uitvoering aan het schepencollege, gemeenteraad, vast bureau en de OCMW-raad, na overleg met het MAT.

        Regelgeving

        Bevoegdheid: art. 78 decreet lokaal bestuur

        Wettelijke kader decreet lokaal bestuur : Artikel 217 - 218 - 219

        Feiten en context

        De opvolging en rapportering werd als volgt voorzien – invulling voor 2023:

        • jaarlijks: MAT-vergadering over organisatiebeheersing.  Per kwartaal wordt het dossier geagendeerd op het MAT om de voortgang van de acties te evalueren:

        -          11/01/2024 – bespreking 4de kwartaal 2023 door het MAT

        -          01/02/2024 – globale evaluatie resulterend in de GANTT 240111 - 4de kwartaal 2023 (=bijlage 1 - GR 240528 GANTT231231)

        • jaarlijks MAT - CBS  over organisatiebeheersing

        -          18/04/2024 - collegebeslissing

        • uiterlijk op 30/06 rapportage over OB aan CBS en Raad : aangeven welke maatregelen zijn uitgevoerd

         

        Rapportage:Samenvattend stelt het MAT vast dat in het najaar 2023 hoofdzakelijk werd ingezet op de optimalisering van de organisatiestructuur (samenstelling en werking MAT, afsprakennota MAT/CBS actualiseren), personeelsbeleid (onthaalbeleid, feedbacksysteem, informatie en communicatie (zoektocht naar betere informatiedoorstroming).  De belangrijkste items, die niet werden opgenomen hoofdzakelijk veroorzaakt door onderbezetting personeel: introductie digitale registratie post en financiële processen.

        Besluit

        Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering van de GANTT-chart (situatie 31/12/2023) in bijlage opgenomen als Bijlage 1 - GR 240528 GANTT231231.

    • Algemeen Bestuur

      • Klacht Agentschap Binnenlands Bestuur - weigering van inzage door schepencollege - antwoord gouverneur. Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Klacht dd. 31 maart 2024 vanwege de heer Peter Van Cutsem, raadslid, over het weigeren van inzage en het niet afleveren van documenten door het schepencollege, ontvangen bij het bestuur op 03 april 2024.  Het bestuur heeft op 7 mei 2024 het antwoord ontvangen van de provinciegouverneur.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur art. 287, 331, 332 en 333

        Feiten en context

        Inhoud klacht:

        Op 12/03/2024 (bijlage 1) heb ik een formeel verzoek ingediend bij het gemeentebestuur om een gedetailleerd overzicht te verkrijgen van de uitgaven sinds het begin van de huidige legislatuur aan de oude schoolgebouwen in Beert, inclusief de kosten met betrekking tot de uitbreiding van de lokalen.

        Tot mijn grote verbazing werd mijn verzoek afgewezen door het schepencollege. Het argument dat het opstellen van dit overzicht te tijdrovend zou zijn voor de gemeentediensten, is in mijn ogen onaanvaardbaar. Het gemeentebestuur beschikt immers over geavanceerde software die dergelijke taken aanzienlijk zou moeten vereenvoudigen en versnellen. Daarnaast beweert het schepencollege dat alle kosten raadpleegbaar zijn via de lijsten van bestelbons en aanrekeningen, die aan de raadsleden worden verstrekt.

        Hoewel deze lijsten sporadisch worden doorgestuurd, is het praktisch onmogelijk om op deze manier toegang te verkrijgen tot de benodigde informatie. Het doorzoeken van alle individuele pdf-bestanden is niet alleen inefficiënt, maar wordt ook bemoeilijkt doordat deze bestanden niet doorzoekbaar zijn vanwege hun gescande aard.

        Aangezien deze documenten van cruciaal belang zijn voor het vervullen van mijn taken als gemeenteraadslid, heb ik op 21/03/2024 (bijlage 2) een tweede verzoek ingediend om kopieën te verkrijgen van de lijsten van bestelbons en aanrekeningen die betrekking hebben op het dossier, teneinde zelf een overzicht te kunnen maken. Ook dit verzoek werd echter afgewezen.

        Antwoord vanuit het bestuur:

        In het huishoudelijk reglement, artikel 11, (bijlage 1) is voorzien dat raadsleden het recht hebben op het stellen van schriftelijke vragen via de algemeen directeur.  Het reglement stipuleert echter ook dat de opvraging geen opmaak van statistische gegevensbestanden kan impliceren.  Een bestand met een gedetailleerd overzicht van de uitgaven sinds het begin van de legislatuur is geen bestand, dat aanwezig is bij de dienst.  De concrete opvraging is van die aard dat opzoekingswerk noodzakelijk is.  Daarenboven krijgen alle gemeenteraadsleden de goedgekeurde lijsten met bestelbons en aanrekeningen via mail toegezonden, waardoor de informatie op deze manier reeds raadpleegbaar is. 

        Beslissing van de gouverneur:

        In casu geeft u aan dat er geen bestand bestaat met een gedetailleerd overzicht van de uitgaven sinds het begin van de legislatuur. Dit overzicht zou dus moeten worden aangemaakt door de gemeentelijke diensten.  Ook de vraag om kopieën te krijgen van de lijsten en bestelbons en aanrekeningen die specifiek betrekking hebben op het dossier, impliceert dat er nog opzoekwerk moet verricht worden door de gemeentelijke diensten. De gemeenteraadsleden krijgen wel alle goedgekeurde lijsten met bestelbons en aanrekeningen via mail toegezonden.
        Ik concludeer dat de klacht van de heer Van Cutsem ongegrond is en dat zijn inzagerecht als gemeenteraadslid niet werd geschonden. De heer Van Cutsem kan via de goedgekeurde lijsten met bestelbons en aanrekeningen eventueel zelf de informatie raadplegen en filteren.

        Besluit

        Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur -Agentschap Binnenlands Bestuur- m.b.t. de klacht over de weigering van inzage.

    • Privaat patrimonium

      • Studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis’ - Aanbestedingsdossier uitvoering werken - Goedkeuring lastvoorwaarden - gunningswijze - kostprijsraming. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        In uitvoering van de opdracht projectregie ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis' gelegen te Ninoofsesteenweg 116, 1670 Pepingen, worden de volgende documenten behandeld die werden overgemaakt door de projectcoördinator van Intercommunale Haviland op 23/04/2024:

        • Gedetailleerde raming voor het project 'Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis'
        • Volledig gebundeld en gestructureerd aanbestedingsdossier
        Regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 € niet) en artikel 57;

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Gelet op de thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlage bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019;


        Reeds genomen beslissingen:

        • De beslissing van het schepencollege van 20 april 2020 betreffende het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Pepingen en Haviland Intercommunale IgSv (verder: “Haviland”) met betrekking tot een dienstverlening behoeftestudie voor bibliotheek, inhouse opdracht. Goedkeuring.
        • De beslissing van het schepencollege van 13 juli 2020 betreffende addendum aan de samenwerkingsovereenkomst dienstverlening behoeftestudie bibliotheek, Trapstraat 7, 1674 Pepingen tussen de gemeente Pepingen en Haviland van 25 mei 2020 met een behoeftestudie voor het gemeentehuis.
        • De beslissing van het schepencollege van 26 mei 2021 betreffende de behandeling van de vraag van de chiroleiding om het chirolokaal, gelegen in de Schoolstraat te 1673 Pepingen, aan te passen;
        • De beslissing van het schepencollege van 7 juni 2021 betreffende de behandeling van de behoeftestudie gemeentehuis, opgemaakt door Haviland;
        • De beslissing van het schepencollege van 14 juni 2021 betreffende het voorstel om de samenwerkingsovereenkomst met Haviland voor de opdracht projectregie voor het gemeentehuis en het chirolokaal ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
        • De beslissing van de gemeenteraad van 29 juni 2021 betreffende afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Pepingen en HAVILAND intercommunale IgSv met betrekking tot een dienstverlening projectregie gemeentehuis + Chirolokaal. In-house opdracht. Goedkeuring.
        • De beslissing van het schepencollege van 12 juli 2021 betreffende het goedkeuren van een voorstel kredietverschuiving - Project omvormen bibliotheek en Administratief centrum uitbouwen.
        • De beslissing van het schepencollege van 19 juli 2021 betreffende afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Pepingen en HAVILAND intercommunale IgSv met betrekking tot een dienstverlening projectregie gemeentehuis + Chirolokaal. In-house opdracht. Tekenen van de overeenkomst.
        • De beslissing van het schepencollege van 28 maart 2022 betreffende:" Studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis’ en ‘Uitbreiding chirolokalen’ - Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en kostprijsraming. Principebeslissing.
        • De beslissing van de gemeenteraad van 27 april  2022 betreffende:" Studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis’ en ‘Uitbreiding chirolokalen’ - Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en kostprijsraming. Beslissing.
        • De beslissing van het schepencollege van 1 augustus 2022 betreffende: "Studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis’ en ‘Uitbreiding chirolokalen’ - PV van opening der inschrijvingen. Kennisname."
        • De beslissing van het schepencollege van 3 januari 2023 betreffende "Studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis’ en ‘Uitbreiding chirolokalen’ - Goedkeuring gunning. Beslissing.
        • De beslissing van het schepencollege van 17 april 2023 betreffende: "Studieopdracht deelopdracht "Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis" en deelopdracht "Uitbreiding chirolokaal. Kostprijsraming - Interne budgetverschuiving. Beslissing.
        • De beslissing van het schepencollege van 15 mei 2023 betreffende: "Studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis’ - Voorontwerpstudie - Raming.  Principebeslissing.
        • De beslissing van het schepencollege van 15 mei 2023 betreffende:" Studieopdracht deelopdracht "Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis" en deelopdracht "Uitbreiding chirolokaal en gefaseerde reconversie verbindingsnieuwbouw site bibliotheek en CC Bellingen". Kostprijsraming - Interne budgetverschuiving. Aanpassing beslissing van 17 april 2023. Beslissing.
        • De beslissing van het schepencollege van 15 mei 2023 betreffende : "Studieopdracht verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis" - voorontwerpstudie. Principebeslissing.
        • De beslissing van de gemeenteraad van 30 mei 2023 betreffende : "Studieopdracht verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis" - voorontwerpstudie - Raming. beslissing. 
        • De beslissing van het college van 23 oktober 2023 betreffende :  : "Studieopdracht verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis" - offerteaanvraag sloopopvolgingsplan inclusief asbestinventaris. Beslissing.
        • De beslissing van het college van 05 februari 2024 betreffende de omgevingsvergunning 2023/00060 - Ninoofsesteenweg 116 - verbouwen en uitbreiden gemeentehuis.
        • De beslissing van het college van 06 mei 2024 betreffende Studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis’ - Aanbestedingsdossier uitvoering werken - Goedkeuring lastvoorwaarden - gunningswijze - kostprijsraming. Principebeslissing.
        Feiten en context

        De ontwerpopdracht voor de opdracht "Verbouwing en uitbreiding verdieping GEMEENTEHUIS" werd gegund aan Peynsaertarchitecten bvba, Termurenlaan 21 te 9320 Erembodegem; 

        Alle documenten betreffende het aanbestedingsdossier betreffende studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding GEMEENTEHUIS’, werden overgemaakt door architect W. Peynsaert op 23 februari 2024;

        Een gedetailleerde raming voor het project alsook het volledig gebundeld en gestructureerd aanbestedingsdossier werd overgemaakt door Intercommunale Haviland op 23/04/2024 met volgende bijlagen :

        • AB 1-Administratieve en contractuele bepalingen
        • AB 2a-Techn. bepalingen ARCHITECTUUR
        • AB 2b-Techn. bepalingen STABILITEIT
        • AB 2c-Techn. bepalingen TECHNIEKEN
        • AB 3-Techn. bepalingen BIJLAGEN (documenten omgevingsvergunning - plannen bestaande toestand - overige)

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 958.338,84 excl. B.T.W. of € 1.159.590,00 incl. 21% B.T.W.

         

        Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure;

        Financieel advies/visum

        Visum

        - Gelet op het visum van de financieel directeur van 13/7/2021 nr. 2021-LK 18. Studieopdracht projectleider Haviland Intercommunaal.

        - Gelet op het visum van de financieel directeur van 30/12/2022 nr. 2022 - LK 28. Studieopdracht architect Peysnaert W.

         

        De nodige kredieten voor deze opdracht zijn deels voorzien in het financieel meerjarenplan als volgt:

        Gemeentehuis studiekost:

        - ACT-7/0119-00/2140007/GEMEENTE/RVMW/IP-O/U/0 - Plannen en studies - Activa in aanbouw Herhuisvesting gemeente/OCMW

        Beschikbaar krediet : 2024: € 92.193,91 waarvan er reeds een vastgelegd bedrag is van € 42.084,74

         

        Gemeentehuis bouwkost:

        - ACT-7/0119-00/2210007/GEMEENTE/RVMW/IP-O/U/O - Gebouwen-gemeensch goed - Activa in aanbouw -Herhuisvesting gem/OCMW

        Beschikbaar krediet: de kredieten voor de bouwkost van het gemeentehuis werden geschrapt voor 2024-2025-2026.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Tegenstanders: André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 7 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 10582-D01/115000/AANN en de raming voor de opdracht van werken "Verbouwing en uitbreiding GEMEENTEHUIS", opgesteld door ontwerper, Peynsaertarchitecten bvba, Termurenlaan 21 te 9320 Erembodegem, niettegenstaande dat het aanbestedingsdossier wordt uitgesteld. De raming bedraagt € 958.338,84 excl. B.T.W. of € 1.159.590,00 incl. 21% B.T.W.

         
        Artikel 2: Bovengenoemde opdracht zal gegund worden bij wijze van openbare procedure. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zoals in bijlage toegevoegd (AB 1, AB 2a, AB 2b, AB 2c, documenten omgevingsvergunning, plannen bestaande toestand en overige). De datum om de aanbesteding te starten zal in een latere fase door het College van burgemeester en schepenen beslist worden. 
         
         
        Artikel 3: De kredieten voor de studiekosten zijn voorzien in de meerjarenplanning, de bouwkost werd niet voorzien in de meerjarenplanning. Bij de aanpassing van het FMJP zullen de kredieten mogelijkerwijs voorzien worden:
        • ACT-7/0119-00/2140007/GEMEENTE/RVMW/IP-O/U/0 - Plannen en studies - Activa in aanbouw Herhuisvesting gemeente/OCMW
        • ACT-7/0119-00/2210007/GEMEENTE/RVMW/IP-O/U/O - Gebouwen-gemeensch goed - Activa in aanbouw -Herhuisvesting gem/OCMW

        Artikel 4: De raming van de studiekost voor architect W. Peynsaert (14%), de studiekost voor Haviland voor de projectbegeleiding, veiligheidscoördinatie, EPB- en ventilatieverslaggeving, wordt verhoogd in verhouding tot de raming opgenomen in artikel 1. 

        Artikel 5:  De ereloonschijven van de architect W. Peynsaert en de projectleider van Intercommunale Haviland kunnen uitbetaald worden tot de fase 'aanbestedingsklaar dossier'.

    • Financiën

      • Nominatief toegekende subsidies 2024 – Investeringssubsidie kerkfabriek Heikruis voor de restauratiewerken aan de toren van de Sint-Bernarduskerk: bedrag en voorwaarden. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Een gemeentebestuur kent nominatieve subsidies toe op basis van een afzonderlijke raadsbeslissing waarin bepaald wordt aan wie de gemeente welke subsidie toekent. De lijst met nominatief toegekende subsidies voor 2024 werd voorgelegd aan de gemeenteraad van 19/12/2023. Voor de toegestane investeringssubsidies aan de kerkfabrieken werd op die moment een totaal bedrag van € 962.631,62 toegekend. 

        Het is ook de bevoegdheid van de gemeenteraad om te bepalen onder welke voorwaarden die toekenning valt.

        Regelgeving

        Artikel 41 DLB : De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:

        23° het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies;

        Het Besluit Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018 (en latere wijzigingen);

        Feiten en context

        De kerkfabriek heeft op 23/11/2023 de opdracht gegund aan Van Loy & Cie. 

        Brief van 19 februari 2024 van het Agentschap Binnenlands Bestuur te 1000 Brussel inzake de werken kerk Heikruis:

        Na onderzoek gaan ze akkoord met de toewijzing van de opdracht aan de aannemer tegen het nagerekend

        en verbeterd offertebedrag van 663.616,10 euro (exclusief BTW).  De subsidie van de Vlaamse Overheid

        bedraagt 251.960,25 euro (648.696,63 euro x 1,21 x 1,07 x 0,30).

        Aangezien beide partijen de helft van het tekort financieren, dienen hierrond de nodige afspraken gemaakt te

        worden. 

        De kerkfabriek beschikt heden daarenboven nog niet over de inkomsten van de verkoop van de 2 percelen,

        waardoor er een tijdelijk liquiditeitsprobleem aanwezig is.  Dossier is momenteel in behandeling bij de notaris. 

        Momenteel ligt een factuur van de architect ter betaling voor en de werken starten begin mei 2024, waaruit

        kan geconcludeerd worden dat de facturatie van de werken ook zal starten.

        Op voorstel van het schepencollege:

        - De gemeente neemt de facturen ten laste tot het moment dat de kerkfabriek inkomsten genereert afkomstig

        van de verkoop of van de subsidiërende overheid, maximaal begrensd tot de kredieten voorzien in het

        meerjarenplan.

        - Op dat moment neemt de kerkfabriek, als inhaalbeweging, de betaling van de volgende facturen over tot dat

        de 50%-regeling is gerespecteerd. De door de kerkfabriek betaalde facturen, alsook de bankuittreksels van

        betaling, worden aan de financiële dienst bezorgd.

        - Nadien, wanneer de 50%-regeling is gerespecteerd, worden de volgende facturen aan de gemeente bezorgd.

        De gemeente stort van elke factuur 50% naar de rekening van de kerkfabriek, maximaal begrensd tot de kredieten

        voorzien in het meerjarenplan. De kerkfabriek bezorgt het bewijs van betaling van het volledige factuurbedrag aan

        de financiële dienst.

        - De financiële dienst zal de betalingen opvolgen. Hiertoe bezorgt de kerkfabriek steeds alle nuttige documenten

        (alle facturen, alle bewijsstukken van betalingen en van inningen van inkomsten uit verkoop of van de

        subsidiërende overheid) aan de financiële dienst. 

        Financieel advies/visum

        In de meerjarenplanaanpassing van de gemeente werd in december 2023 €200.000 budget voorzien.

        Aan de financieel directeur wordt een visum gevraagd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit


        Artikel 1: De gemeenteraad keurt de nominatieve subsidie van 200.000 euro in 2024 voor de kerkfabriek Heikruis goed, voor de aanwending voor de restauratiewerken aan de toren van de Sint-Bernarduskerk.


        Artikel 2: De gemeenteraad keurt de financiële regeling tussen de kerkfabriek Heikruis en de gemeente inzake dit dossier goed:

        - De gemeente neemt de facturen ten laste tot het moment dat de kerkfabriek inkomsten genereert afkomstig van de verkoop of van de subsidiërende overheid, maximaal begrensd tot de kredieten voorzien in het meerjarenplan.

        - Op dat moment neemt de kerkfabriek, als inhaalbeweging, de betaling van de volgende facturen over tot dat de 50%-regeling is gerespecteerd. De door de kerkfabriek betaalde facturen, alsook de bankuittreksels van betaling, worden aan de financiële dienst bezorgd.

        - Nadien, wanneer de 50%-regeling is gerespecteerd, worden de volgende facturen aan de gemeente bezorgd. De gemeente stort van elke factuur 50% naar de rekening van de kerkfabriek, maximaal begrensd tot de kredieten voorzien in het meerjarenplan. De kerkfabriek bezorgt het bewijs van betaling van het volledige factuurbedrag aan de financiële dienst.

        - De financiële dienst zal de betalingen opvolgen. Hiertoe bezorgt de kerkfabriek steeds alle nuttige documenten (alle facturen, alle bewijsstukken van betalingen en van inningen van inkomsten uit verkoop of van de subsidiërende overheid) aan de financiële dienst.


        Artikel 3:  De kerkfabriek van Heikruis wordt op de hoogte gebracht van deze beslissing.

    • Kerkfabrieken

      • Kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Bellingen - jaarrekening 2023. Advies

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Kerkfabriek Bellingen - rekening 2023. 

        Feiten en context

        De rekening van de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Bellingen is sluitend met een gemeentelijke exploitatietoelage van € 12.318,39 en een investeringstoelage van € 212.076,59 als volgt :

        ONTVANGSTEN

        Exploitatie-ontvangsten

        € 379,76

         

        Investeringsontvangsten

        € 242.852,04

        UITGAVEN

        Exploitatie-uitgaven

        € 13.989,65

         

        Investeringsuitgaven

        € 242.867,38

        De gemeente inde een gewestelijke toelage van €100.898,95 (toelage interieur €33.420,20 / orgel €41.875,44 / rest trap 2014 €24.882).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: De gemeenteraad brengt een gunstig advies uit over de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Bellingen.

      • Kerkfabriek Sint Augustinus Beert - jaarrekening 2023. Advies

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Besluit

        Enig artikel: Aangezien de rekening in bijlage niet ondertekend werd, besluit de gemeenteraad unaniem om het punt te verdagen naar de volgende vergadering.

    • Milieu

      • Gemeentelijk reglement betreffende het onderhoud van meidoornhagen. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Vraag tot goedkeuring door de gemeenteraad van het gemeentelijk reglement betreffende het onderhoud van meidoornhagen conform BIJLAGE 1 en het bijhorende inschrijvingsformulier conform BIJLAGE 2.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur;

        Koninklijk Besluit van 23 juni 2008 betreffende de maatregelen om het binnenbrengen en verspreiden van bacterievuur te voorkomen;

        Reeds genomen beslissingen : 

        • Collegebeslissing van 25/03/2024 betreffende een gemeentelijk reglement onderhoud van meidoornhagen. Principebeslissing.
        • Collegebeslissing van 15/05/2024 betreffende een gemeentelijk reglement onderhoud van meidoornhagen. Principebeslissing.
        Feiten en context

        Meidoornhagen bieden een natuurlijke leefomgeving voor verschillende planten, insecten, vogels en kleine dieren. Ze dienen als schuilplaatsen en voedselbronnen. Ze bevorderen aldus de biodiversiteit en het ecologisch evenwicht. 

        Bovendien helpen ze bij het vasthouden van water, verminderen ze erosie en bieden ze schaduw. Dit heeft dan weer positieve effecten op het klimaat. Meidoornhagen kunnen een rol spelen bij het verminderen van de impact van klimaatverandering. 

        Samenvattend kan gesteld worden dat meidoornhagen bijdragen aan een gezonde, duurzame leefomgeving waarin mens en natuur in harmonie samenleven.

        De gemeente wenst omwille van voorgaande overwegingen aan de burgers en/of land- of tuinbouwers met een perceel gelegen in de gemeente de mogelijkheid te bieden om zich in te schrijven via een inschrijvingsformulier voor een kosteloos jaarlijks onderhoud van hun meidoornhagen. 

        Er werd overgegaan tot opstelling van een voorstel tot gemeentelijk reglement met betrekking tot het onderhoud van meidoornhagen. 

        Dit voorstel werd voorgelegd aan de Gemeentelijke Milieuadviesraad en de Gemeentelijke Landbouwraad van 19 maart 2024. Het advies van beide raden was positief. 

        Op 25 maart 2024 verleende het college van burgemeester en schepenen een principiële goedkeuring voor het gemeentelijk reglement met betrekking tot het onderhoud van meidoornhagen.

        Op 21 maart 2024 werd een prijsvraag gedaan voor het onderhoud van meidoornhagen. Drie offertes werden ingediend.

        Op de gemeenteraad van 23 april 2024 werd het punt met betrekking tot het gemeentelijk reglement betreffende het onderhoud van meidoornhagen verdaagd naar de gemeenteraad van 28 mei 2024.

        Op 26 april 2024 werd de vraag gesteld aan de provincie Vlaams-Brabant, dienst land- en tuinbouw, wat de aangewezen snoeiperiode is voor meidoornhagen (BIJLAGE 3). 

        Het Koninklijk Besluit van 23 juni 2008 betreffende de maatregelen om het binnenbrengen en verspreiden van bacterievuur te voorkomen bepaalt het volgende: Art. 4.De niet met het organisme besmette hagen of delen van hagen van Crataegus L. moeten gesnoeid worden tijdens de periode tussen 1 november en 1 maart.

        Het gemeentelijk reglement (BIJLAGE 1) en het inschrijvingsformulier (BIJLAGE 2) werden in die zin aangepast.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Onthouders: André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 7 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel: De gemeenteraad keurt het reglement betreffende het onderhoud van meidoornhagen conform BIJLAGE 1 en het bijhorende inschrijvingsformulier conform BIJLAGE 2 goed.

    • Samenwerkingsovereenkomsten

      • Haviland Intercommunale: Uitnodiging Gewone Algemene Vergadering. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Het lokaal bestuur Pepingen werd opgeroepen om deel te nemen aan de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale die op 19 juni 2024 plaatsheeft om 18.00 uur in de kantoren van Haviland.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

        Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging.

        Het decreet lokaal bestuur, de artikelen 40 en 41 die de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.

        De gemeenteraadsbeslissing van 27 februari 2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid, zijnde de heer Raemdonck Raymond en de heer Geerts Sander.

        Feiten en context

        De gemeente is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.

        Haviland Intercommunale is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.

        Het lokaal bestuur ontving de oproepingsbrief tot de Gewone Algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 19 juni 2024 met volgende agendapunten

        1. Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 13 december 2023: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 21 december 2023 aan de deelnemers bezorgd.)
        2. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2023;
        3. Jaarrekening 2023 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2023, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41);
        4. verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2023: goedkeuring (art. 41)
        5. verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2023: goedkeuring (art. 41)
        6. bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 34);
        7. vaststelling resultaatsbestemming (art. 41);
        8. Varia.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit


        Artikel 1: De agendapunten van de algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 19 juni 2024 worden goedgekeurd.


        Artikel 2: De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde  - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd. 19 juni 2024  goed te keuren.


        Artikel 3: Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      • Intradura - Statutaire Gewone Algemene Vergadering 19 JUNI 2024. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Het lokaal bestuur Pepingen werd opgeroepen om deel te nemen aan de Statutaire Gewone Algemene Vergadering INTRADURA die op 19 juni 2024 plaatsheeft om 19.30 uur in de kantoren van Haviland te Zellik.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur – artikel 454 - en de statuten van INTRADURA – artikel 34 – bepalen dat, de Gewone Algemene Vergadering jaarlijks plaatsvindt in de loop van het eerste semester. Deze vergadering stelt ondermeer de jaarrekening vast aan de hand van het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de revisor.

        Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
        Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
        De gemeenteraadsbeslissing van 23 februari 2021 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid, zijnde mevrouw Cochez Greta en
        de heer René De Vos.

        Feiten en context

        De gemeente is aangesloten bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
        Overwegende dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;

        Het lokaal bestuur ontving de oproepingsbrief tot de Statutaire Gewone Algemene Vergadering van Intradura van 19 juni 2024 met volgende agendapunten :

        1. notulen van de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2023: goedkeuring
          (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 22 december 2023 aan de deelnemers bezorgd.);
        2. verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2023;
        3. jaarrekening 2023 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2023, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 39);
        4. verslag van de raad van bestuur: goedkeuring (art. 39)
        5. verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2023: goedkeuring (art. 39);
        6. bestuur: kwijting aan bestuurders,
                                          commissaris (art. 39);
        7. vaststelling resultaatsbestemming (art. 47);
        8. benoeming deskundige (art. 15);
        9. wederzijdse toetreding Intradura <-> Ilva: goedkeuring
        10. varia.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit


        Artikel 1: De agendapunten van de Gewone Algemene Vergadering van Intradura dd. 19 juni 2024 worden goedgekeurd.


        Artikel 2 : De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten  op de Gewone Algemene Vergadering van Intradura dd. 19 juni 2024 goed te keuren.


        Artikel 3 : Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      • Cipal: uitnodiging algemene vergadering van 20 juni 2024. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Uitnodiging algemene vergadering Cipal op 20 juni 2024.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van van 22 december 2017.

        Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.

        De artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.  De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging.

        De gemeenteraadsbeslissing dd. 29 januari 2019 waarbij mevrouw Saskia Beeckmans als effectief en de heer Sander Geerts als plaatsvervanger werden aangeduid.

        Feiten en context

        De agenda van de Algemene Vergadering van Cipal dv, die digitaal zal gehouden worden op 20 juni 2024 om 16u bevat de volgende agendapunten : 

        1.Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
        2. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023 met bestemming van het resultaat
        3. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
        4. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
        5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2023
        6. Vervanging bestuurder
        7. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit


        Artikel 1: De agendapunten van de algemene vergadering van Cipal op 20 juni 2024 worden goedgekeurd.

        Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van 20 juni 2024 goed te keuren. 

        Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      • Havicrem: uitnodiging algemene vergadering. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Uitnodiging algemene vergadering van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging Havicrem op 20 juni 2024.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van van 22 december 2017.

        Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.

        De artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.

        De gemeenteraadsbeslissing dd. 27 februari 2019 waarbij de heer Timmermans Eddy als plaatsvervanger werd aangeduid.

        De gemeenteraadsbeslissing dd. 23 februari 2021 waarbij de heer De Vos René als effectief vertegenwoordiger werd aangeduid.

        Feiten en context

        De algemene vergadering van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging Havicrem heeft plaats op 20 juni 2024.
        De vergadering start om 18.30 uur.

        Locatie: de maatschappelijke zetel van de vereniging (aula 2 van crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te Cargovil (Zemst)

        De agenda van de gewone algemene vergadering omvat volgende punten :

        1. Goedkeuring notulen bijz. en buitengew. AV 20 december 2023
        2. Werkingsverslag 2023
        3. Jaarrekening 2023: goedkeuring a. Toelichting resultatenrekening en balans b. Verslag bedrijfsrevisor c. Verslag raad van bestuur d. Voorstel tot bestemming van het resultaat 4. Kwijting aan de bestuurders en de bedrijfsrevisor
        5. Voorstel tot toewijzing bedrag onbeschikbare reserve per 31/12/2023 aan de beschikbare reserve
        6. Varia

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit


        Artikel 1: De agendapunten van de algemene vergadering van Havicrem op 20 juni 2024 worden goedgekeurd.


        Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Havicrem op 20 juni 2024 goed te keuren.


        Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      • Creat: uitnodiging Algemene vergadering Creat Services DV. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Uitnodiging Algemene vergadering Creat Services DV. op 18 juni 2024 om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van van 22 december 2017.

        Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.

        De gemeenteraadsbeslissing dd. 27 oktober 2020 waarbij de heer Timmermans Eddy als vertegenwoordiger werd aangeduid.

        Feiten en context

        Gelet op het feit dat Pepingen aangesloten is bij Creat Services DV.;
        Gelet op de statuten van Creat Services DV.;
        Gelet op de oproepingsbrief voor de Algemene vergadering van Creat Services DV. op 18 juni 2024, waarin de agenda werd meegedeeld;

        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
        3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
        4. Verslag van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
            b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris 
        7. Actualisering preventievergoeding
        8. Statutaire benoemingen
        Varia 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit


        Artikel 1: De agendapunten van de Algemene Vergadering van Creat Services DV. op 18 juni 2024 worden goedgekeurd.

        Artikel 2: De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de Algemene Vergadering van Creat Services DV. op 18 juni 2024 goed te keuren.


        Artikel 3: Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

    • Mondelinge vragen

      • Mondelinge vragen aan het college volgens art. 11 §3 huishoudelijk reglement

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Naar aanleiding van het versturen van de agenda voor de gemeenteraad van heden ontving het lokaal bestuur onderstaande vragen van de mandatarissen.

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad art. 11 §3.

        Besluit

        Enig artikel: De volgende antwoorden op de mondelinge vragen worden geformuleerd:

         

        Mondelinge vraag vanwege P. Van Cutsem, gemeenteraadslid cd&v-fractie:

        Tijdens de gemeenteraad van 28 februari 2023 stelde ik een mondelinge vraag over een melding van een burger betreffende een gebarsten straatkolk en een losliggend deksel ter hoogte van Geynsberg te Pepingen. Begin november 2022 en begin februari 2023 heeft de melder een herinnering gestuurd om meer nieuws te ontvangen. Aangezien de inwoner hierop geen enkel antwoord ontving, stuurde hij op 16 mei jl. opnieuw een bericht, meer dan anderhalf jaar later, met de vraag wanneer dit probleem definitief opgelost zou worden. Tot op heden heeft de persoon geen antwoord ontvangen van zowel de technische dienst als de burgemeester.

        In het antwoord op mijn vraag in februari 2023 werd aangegeven dat defecte straatkolken of losliggende deksels hersteld zouden worden.

        Daarom volgende vragen:
        • Wanneer wordt dit probleem definitief opgelost?
        • Wanneer wordt de inwoner hiervan op de hoogte gebracht?
        • Op welke manier worden dergelijke klachten of meldingen geregistreerd en opgevolgd?


        Antwoord vanwege E. Timmermans, Burgemeester: 

        Er is al een aantal keren hersteld, allemaal nagekeken, stukken ingestoken enz. Dat lijkt te werken.

        De deksels die nu nog loskomen worden bijkomend gelast. Dat lijkt te werken.

        Norré Behaegel werd prijs gevraagd voor volledig herstel per rooster (volledige bak) voor deze deksels die toch los komen. Op dat ogenblik zal de straat ook moeten hersteld worden omdat de bakken in de beton gegoten zijn.

        We proberen klachten op te lossen.  Deze zijn te raadplegen in het mailverkeer.

        Meldingen wordt naar de dienst gestuurd en daar afgehandeld, bijgehouden en blijven beschikbaar. Er is geen registratie per straat of per soort probleem.

         

         

        Mondelinge vragen vanwege A. De Roubaix, gemeenteraadslid cd&v-fractie:


        1.         Het niveau van PFAS in het Pepngs drinkwater

        Problematiek:

        Via de pers vernamen we dat De Watergroep het drinkwater voor Buizingen, Essenbeek en Sint-Rochus aankoopt bij collega-watermaatschappij Vivaqua en dat dit water komt uit Wallonië.
        Het PFAS-gehalte ligt tussen 70 en 80 nanogram per liter. De Watergroep streeft naar PFAS-concentraties die onder de 50 nanogram liggen.

        Vragen:

        1. Waar komt het Pepings drinkwater vandaan?
        2. Wat is het PFAS-gehalte in ons drinkwater?

         

        Antwoord vanwege E. Timmermans, Burgemeester: Vraag is gesteld aan De Watergroep.  Wanneer het antwoord binnenkomt, zal het antwoord schriftelijk overgemaakt worden.

         

        2.         Pesticiden vrij onkruidbeheer van de kerkhoven dienstjaar 2024

        Feiten:

        1ste prijsvraag op het CBS van 22/04/2024:

        de offertes moesten ten laatste op 26 april 2024 binnen zijn.

        Outdoor Concept dient tijdig een offerte binnen maar deze blijkt geen regelmatige offerte te zijn.

        Dus Pepingen organiseert een nieuwe prijsvraag.

        2de prijsvraag op het CBS van 29/04/2024: de offertes moesten ten laatste  op 08 mei 2024 binnen zijn.

        Vragen:

        1. Waarom kan de gemeente zelf, zoals in het verleden, niet instaan voor het onderhoud van de kerkhoven?
        2. Als jullie dan toch beslissen om dit onderhoud uit te besteden, waarom wordt er dan pas eind april een prijsvraag georganiseerd?

         

        Antwoord vanwege E. Timmermans, Burgemeester

        Is veel intensiever dan vroeger. In de technische dienst aantal mensen die langdurig out zijn en daarom gekozen om dat uit te besteden.

        Prijsvraag is gestart in de tweede helft van maart en door het niet conform ingegeven van de documenten is er een nieuwe moeten gebeuren en duurde dat langer dan voorzien.

        Nu zijn die werken opgestart en tijdig bezig.

         

         

        Mondelinge vraag vanwege G Claeys, gemeenteraadslid N-VA-fractie:

        Vorige vrijdag en zaterdagnacht hebben vandalen verkiezingsaffiches van N-VA, Vooruit en Groen voorzien van de tekst "anti-landbouw". Iedereen mag een mening hebben maar dit soort vandalisme druist in tegen de vrije meningsuiting die in een democratie zijn plaats heeft.  De schade was niet enkel op borden gelegen op privé terrein maar ook op de gemeentelijke borden.  N-VA Pepingen heeft klacht neergelegd bij de politie. Zal de gemeente Pepingen ook klacht neerleggen wegens beschadiging van het openbaar domein zoals het gemeentebestuur van Herne al deed ?


        Antwoord vanwege S. Beeckmans, schepen

        Vandalisme op privéterrein kan uiteraard niet. De gemeente heeft daar echter geen bevoegdheid over. We vernemen dat N-VA reeds een klacht heeft ingediend bij de politie.

        Het is m.a.w. geen meerwaarde dat de gemeente dit ook nog eens zou doen vermits het om gelijkaardige feiten gaat. De politie zal het nodige onderzoek voeren.

De voorzitter sluit de zitting op 28/05/2024 om 21:12.