Terug
Gepubliceerd op 04/05/2023

Besluit  OCMW-Raad

wo 05/04/2023 - 22:00

Resultaten bestuurskrachtanalyse. Kennisname

Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
Eddy Timmermans, Burgemeester
Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
Leen Deneyer, Algemeen directeur
Aanleiding

Gelet op het voorstel van agendapunt:

De Vlaamse Regering faciliteert reeds een tiental jaar de fusies van kleine gemeenten door:

  • Een belangrijke schuldovername;
  • Logistieke ondersteuning van het fusieproces door de Vlaamse administratie;
  • Morele druk op de gemeentebesturen door herhaalde voorstellen om de fusies in één van de volgende besturen op te leggen.
Regelgeving

Het decreet lokaal bestuur;

Het besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 met betrekking tot de vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025;

De toelichtende nota aan de Vlaamse Regering bij dit uitvoeringsbesluit (VR 2021 2901 DOC. 0094/1);

De omzendbrief FB 2021/1 met betrekking tot de voorwaarden voor schuldovername bij vrijwillige samenvoeging van gemeenten die ingaan op 1 januari 2025;

Genomen beslissingen:

  • Beslissing schepencollege van 7 september 2022: organisatie bestuurskrachtmeting binnen de gemeenten van het Pajottenland;
  • Beslissing schepencollege van 03 oktober 2022: aanstelling studiebureau door Poolstok;
  • Beslissing schepencollege van 19 oktober 2022: Poolstok aanstelling studiebureau.
Feiten en context

Diverse studies tonen aan dat de bestuurskracht van kleine landelijke gemeenten onder druk staat.

Ook het schepencollege van Pepingen geeft aan dat de bestuurskracht van de gemeente onder druk staat. In de notulen van schepencollege van 3 oktober 2022 staat het volgende vermeld: “De gemeente ondervindt door het permanent toegeschoven krijgen van bijkomende taken en regierollen van de hogere overheden, een belangrijke negatieve impact op de bestuurskracht die zich voornamelijk op het vlak van de personeelsbezetting afspeelt. Bijkomend staan ook de financiële middelen omwille van de opeenvolgende crisissen sterk onder druk. Aanvullend wordt vastgesteld dat het steeds moeilijke wordt om de meest geschikte profielen voor de vacante jobs aan te trekken. Deze samenloop van factoren maakt dat het lokaal bestuur het gevoel heeft organisatorisch niet sterk genoeg te staan.”

Daarom beslisten een aantal gemeenten in het Pajottenland in de zomer van 2022 op het burgemeestersoverleg (vergadering 1/7/2022) van het Pajottenland een bestuurskrachtanalyse te laten uitvoeren. Galmaarden, Gooik, Herne en Pepingen beslisten deze bestuurskrachtanalyse gezamenlijk uit te voeren omdat zij van mening zijn dat de gemeenten van het Pajottenland niet uit mekaar mogen gespeeld worden. Na marktconsultatie via Poolstok startte het aangestelde studiebureau in oktober 2022 met de analyse. Op 7 maart 2023 werden de resultaten toegelicht aan de gemeenteraadsleden en algemeen directeurs van de 4 gemeenten.

 

Besluit:

Artikel 1. De raad neemt kennis van het rapport bestuurskrachtanalyse uitgevoerd door het aangestelde studiebureau voor de gemeente Pepingen (bijlage 1);

Artikel 2. De raad neemt kennis van de resultaten van de gezamenlijke bestuurskrachtanalyse & scenarioanalyse uitgevoerd door het aangestelde studiebureau voor de gemeenten Galmaarden, Gooik, Herne en Pepingen (bijlage 2);

Artikel 3. De raad neemt kennis van de presentatie toegelicht aan de gemeenteraadsleden en algemeen directeurs van de vier gemeenten op 7 maart 2023 (bijlage 3).

Amendement

Amendement vanuit LVB-fractie, ingediend door S. Beeckmans, lid vast bureau, betreffende het agendapunt :

-Artikel 1:

De aanleiding wordt geschrapt en als volgt vervangen:

Vanuit het burgemeestersoverleg van 1 juli 2022 werd voorgesteld een bestuurskrachtanalyse te laten uitvoeren.

Bestuurskracht kan omschreven worden als “het vermogen of de ambtelijke, strategische, operationele en financiële capaciteit om als bestuur de gewenste maatschappelijke ontwikkelingen en bijhorende effecten te realiseren en om de dienstverlening en taken goed uit te voeren”.

-Artikel 2:

In de regelgeving wordt toegevoegd:

Gelet op het college van 6.3.2023

-Artikel 3:

Aan de feiten en context wordt toegevoegd:

Hoewel vanuit het burgemeestersoverleg van 1 juli 2022 werd voorgesteld een bestuurskrachtanalyse te laten uitvoeren werd in september 2022 door de gemeenten Gooik, Galmaarden en Herne aangegeven een fusie met 3 gemeenten te overwegen.

Uiteindelijk beslisten de colleges van  Galmaarden, Gooik, Herne en Pepingen gezamenlijk een   bestuurskrachtanalyse  uit te voeren.

Het aangestelde studiebureau startte in oktober 2022 met de analyse. Op 7 maart 2023 werden de resultaten toegelicht aan de gemeenteraadsleden en algemeen directeurs van de 4 gemeenten.

Op een persconferentie van 20 maart 2023 kondigden de burgemeesters van Herne, Gooik en Galmaarden aan een  principebeslissing te zullen nemen voor het opstarten van een fusietraject;

-Artikel 4:

Artikels 1, 2 en 3 worden vervangen door:

Enig artikel: De OCMW-raad neemt kennis van het rapport bestuurskrachtanalyse van 10 maart 2023 opgesteld door het studiebureau Probis, CC Consult, voor de gemeenten Pepingen, Galmaarden, Gooik en Herne zowel wat het gezamenlijke deel betreft (bijlage 2) als het individuele deel voor Pepingen (bijlage 1).

-Artikel 5:

De bijlage 1 wordt vervangen door het rapport bestuurskrachtmeting van 10 maart 2023.

 

De voorzitter van de OCMW-raad gaat over tot de stemming over het ingediende amendement:

 

Besluit: met 8 stemmen voor (Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke), 7 stemmen tegen (André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys)


Enig artikel: Het amendement, houdende voorstel tot wijziging van het agendapunt wordt goedgekeurd:

Aanleiding:

Vanuit het burgemeestersoverleg van 1 juli 2022 werd voorgesteld een bestuurskrachtanalyse te laten uitvoeren.

Bestuurskracht kan omschreven worden als “het vermogen of de ambtelijke, strategische, operationele en financiële capaciteit om als bestuur de gewenste maatschappelijke ontwikkelingen en bijhorende effecten te realiseren en om de dienstverlening en taken goed uit te voeren”.

Regelgeving:

Het decreet lokaal bestuur;

Het besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2021 met betrekking tot de vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025;

De toelichtende nota aan de Vlaamse Regering bij dit uitvoeringsbesluit (VR 2021 2901 DOC. 0094/1);

De omzendbrief FB 2021/1 met betrekking tot de voorwaarden voor schuldovername bij vrijwillige samenvoeging van gemeenten die ingaan op 1 januari 2025;

Genomen beslissingen:

  • Beslissing schepencollege van 7 september 2022: organisatie bestuurskrachtmeting binnen de gemeenten van het Pajottenland;
  • Beslissing schepencollege van 03 oktober 2022: aanstelling studiebureau door Poolstok;
  • Beslissing schepencollege van 19 oktober 2022: Poolstok aanstelling studiebureau.

Gelet op het college van 6.3.2023

Feiten en context:

Diverse studies tonen aan dat de bestuurskracht van kleine landelijke gemeenten onder druk staat.

Ook het schepencollege van Pepingen geeft aan dat de bestuurskracht van de gemeente onder druk staat. In de notulen van schepencollege van 3 oktober 2022 staat het volgende vermeld: “De gemeente ondervindt door het permanent toegeschoven krijgen van bijkomende taken en regierollen van de hogere overheden, een belangrijke negatieve impact op de bestuurskracht die zich voornamelijk op het vlak van de personeelsbezetting afspeelt. Bijkomend staan ook de financiële middelen omwille van de opeenvolgende crisissen sterk onder druk. Aanvullend wordt vastgesteld dat het steeds moeilijke wordt om de meest geschikte profielen voor de vacante jobs aan te trekken. Deze samenloop van factoren maakt dat het lokaal bestuur het gevoel heeft organisatorisch niet sterk genoeg te staan.”

Daarom beslisten een aantal gemeenten in het Pajottenland in de zomer van 2022 op het burgemeestersoverleg (vergadering 1/7/2022) van het Pajottenland een bestuurskrachtanalyse te laten uitvoeren. Galmaarden, Gooik, Herne en Pepingen beslisten deze bestuurskrachtanalyse gezamenlijk uit te voeren omdat zij van mening zijn dat de gemeenten van het Pajottenland niet uit mekaar mogen gespeeld worden. Na marktconsultatie via Poolstok startte het aangestelde studiebureau in oktober 2022 met de analyse. Op 7 maart 2023 werden de resultaten toegelicht aan de gemeenteraadsleden en algemeen directeurs van de 4 gemeenten.

Hoewel vanuit het burgemeestersoverleg van 1 juli 2022 werd voorgesteld een bestuurskrachtanalyse te laten uitvoeren werd in september 2022 door de gemeenten Gooik, Galmaarden en Herne aangegeven een fusie met 3 gemeenten te overwegen.

Uiteindelijk beslisten de colleges van  Galmaarden, Gooik, Herne en Pepingen gezamenlijk een bestuurskrachtanalyse  uit te voeren.

Het aangestelde studiebureau startte in oktober 2022 met de analyse. Op 7 maart 2023 werden de resultaten toegelicht aan de gemeenteraadsleden en algemeen directeurs van de 4 gemeenten.

Op een persconferentie van 20 maart 2023 kondigden de burgemeesters van Herne, Gooik en Galmaarden aan een principebeslissing te zullen nemen voor het opstarten van een fusietraject;

Besluit:

Enig artikel: De OCMW-raad neemt kennis van het rapport bestuurskrachtanalyse van 10 maart 2023 opgesteld door het studiebureau Probis, CC Consult, voor de gemeenten Pepingen, Galmaarden, Gooik en Herne zowel wat het gezamenlijke deel betreft (bijlage 2) als het individuele deel voor Pepingen (bijlage 1)