Terug
Gepubliceerd op 01/10/2024

Notulen  OCMW-Raad

do 27/06/2024 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
Eddy Timmermans, Burgemeester
Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
Leen Deneyer, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 27/06/2024 om 19:42.

De Voorzitter opent de vergadering.

  • Openbaar

    • Goedkeuren verslagen

      • Notulen openbare zitting OCMW-raad van 28 mei 2024. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        De notulen van de openbare zitting van de OCMW-raad van 28 mei 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.

         

        Besluit

        Enig artikel:  De Voorzitter stelt vast dat er geen opmerkingen worden gemaakt.  Overeenkomstig art. 32 van het decreet lokaal bestuur worden de notulen van de OCMW-raadsvergadering van 28 mei 2024 als goedgekeurd beschouwd.

      • Zittingsverslag openbare zitting OCMW-raad van 28 mei 2024. Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Overeenkomstig art.30 §2 van het huishoudelijk reglement werd het zittingsverslag vervangen door een audio-opname. Deze wordt op de gemeentelijke website geplaatst.

        Feiten en context

        Aan de OCMW-raad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag van de vorige vergadering van 23 april 2024.

         

        Besluit

        Enig artikel: De raad neemt kennis van het zittingsverslag van de openbare zitting van de OCMW-raad van 28 mei 2024.  Het verslag is te raadplegen op de website van de gemeente / bestuur en beleid / gemeenteraad OCMW-raad / audio video en via de link:

        https://pepingen.be/system/files/2024-05/GR20240528.mp3

    • Agendapunt bij voorrang

      • Beleids- en beheerscyclus: Jaarrekening 2023 - OCMW. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        De jaarrekening 2023 van het OCMW wordt voorgelegd aan de OCMW raad.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 249 en 260;

        Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus;

        Gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2019 betreffende de vaststelling van de strategische meerjarenplanning  2020 – 2025 van gemeente en OCMW;

        Gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2020 betreffende de aanpassing van de strategische meerjarenplanning 2020 – 2025 gemeente en OCMW – aanpassing kredieten 2020 en vaststelling kredieten 2021;

        Gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2021 betreffende de aanpassing van de strategische meerjarenplanning 2020 - 2025 gemeente en OCMW - aanpassing kredieten 2021 en vaststelling kredieten 2022;

        Gemeenteraadsbeslissing van 29 december 2022 betreffende de aanpassing van de strategische meerjarenplanning 2020 - 2025 gemeente en OCMW - aanpassing kredieten 2022 en vaststelling kredieten 2023;

        Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2023 betreffende de aanpassing van de strategische meerjarenplanning 2020 - 2025 gemeente en OCMW - aanpassing kredieten 2023 en vaststelling kredieten 2024;

        Beslissing vast bureau van 10 juni 2024 betreffende de vaststelling van de jaarrekening 2023 van het OCMW.

        Feiten en context

        De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.

        De beleidsevaluatie van de jaarrekening geeft het beleid weer dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het boekjaar hebben gevoerd.

        De financiële nota van de jaarrekening geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer en omvat:

        • De doelstellingenrekening (J1)
        • De staat van het financieel evenwicht (J2)
        • De realisatie van de kredieten (J3)
        • De balans (J4)
        • De staat van opbrengsten en kosten (J5)

        De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. De toelichting bevat:

        • Een verklaring van de materiële verschillen tussen meerjarenplan en rekening (exploitatie)
        • Een overzicht van de ontvangsten en de uitgaven naar functionele aard (T1)
        • Een overzicht van de ontvangsten en de uitgaven naar economische aard (T2)
        • De investeringsprojecten (T3)
        • Een verklaring van de materiële verschillen tussen meerjarenplan en rekening (investeringen)
        • Een overzicht van de evolutie van de financiële schulden (T4)
        • De toelichting bij de balans (T5)

        Volgende bijlagen worden toegevoegd:

        • Overzicht van de verstrekte subsidies
        • De proef- en saldibalans per 31/12/2023
        • Detail van de niet in de balans opgenomen rechten en plichten (klasse 0)
        • Overzicht van de financiële vaste activa (deelnemingen)
        • Overzicht van de lange termijn vorderingen en toegestane leningen
        • Overzicht van de lange termijn schulden en leningen
        • Detail van de desinvesteringen en buitengebruikstellingen
        • Aansluiting werkkapitaal
        • Financiële risico’s
        • Waarderingsregels
        • Overzicht van de overgedragen kredieten in toepassing van art. 258 van het DLB
        • Toelichting over transacties met buitengewone invloed op het resultaat

        De documentatie bij de jaarrekening bevat minstens:

        • Een overzicht van de verbonden entiteiten
        • Een overzicht van de personeelsinzet
        • Een overzicht van de jaarlijkse opbrengst van elke door het bestuur geheven belastingsoort

        De OCMW raad stelt de jaarrekening vast voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

        Financieel advies/visum

        Het gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt 3.945.570 euro in de jaarrekening 2023. De autofinancieringsmarge bedraagt 1.174.332 euro in de jaarrekening 2023.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Onthouders: André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 7 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1: De OCMW raad stelt het deel van de jaarrekening 2023 van het OCMW vast.

        Artikel 2: De jaarrekening 2023 wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.

    • Organisatie

      • Lokale Adviescommissie (LAC) - aanduiding vertegenwoordiger. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Guy Derijcke, gewezen lid bijzonder comité sociale dienst werd tijdens de OCMW-raadsvergadering van 29/01/2019 aangeduid als afgevaardigde voor de Lokale Adviescommissie in het kader van de minimumlevering van elektriciteit, gas en water.  Aangezien betrokkene ontslag nam als lid van het bijzonder comité sociale dienst, dient voorzien te worden in een vervangende vertegenwoordiger.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur

        Decreet van 20/12/1996 tot regeling van de rol van de lokale adviescommissie in het kader van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water en de latere uitvoeringsbesluiten

        Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van art.2 van het BVR van 16/09/1997 betreffende de samenstelling en de werking van de LAC omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water

        Feiten en context

        In elke gemeente dient een LAC opgericht, samengesteld uit de maatschappelijk werker (Inge Bracke - voorzitter commissie), een vertegenwoordiger van de energieleverancier en een lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst.

        Volgende kandidaat wordt voorgedragen door de meerderheid: Sylviane Crozaz

         

        De Voorzitter gaat over tot de geheime stemming:

        Sylviane Crozaz bekomt 13 ja-stemmen

        Katherine Landuyt bekomt 2 ja-stemmen

         

        Op basis van het resultaat van de stemming wordt volgende kandidaat aangeduid:

        Sylviane Crozaz

         

        Besluit

        Enig artikel: Mevrouw Sylviane Crozaz, lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst wordt aangesteld als afgevaardigde om te zetelen in de Lokale Commissie in het kader van de minimumlevering van elektriciteit, water en gas.

    • Algemeen Bestuur

      • Welzijnskoepel - notulen raad van bestuur - goedgekeurde notulen van de vergadering van 25 maart 2024 en 23 april 2024. Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Bericht vanuit de Welzijnskoepel m.b.t. de notulen van de raad van bestuur:
        - goedgekeurde notulen van de vergadering van 25 maart 2024
        - goedgekeurde notulen van de vergadering van 23 april 2024

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur
        Het huishoudelijk reglement OCMW-raad artikel A2 §2

        Feiten en context

        De notulen van de Raad van Bestuur van de Welzijnskoepel West-Brabant van 25 maart 2024 en 23 april 2024 worden ter kennisgeving overgemaakt.


        Besluit

        Enig artikelDe OCMW-raad neemt kennis van de notulen van de Raad van Bestuur van de Welzijnskoepel West-Brabant van 25 maart en 23 april 2024.
                            

    • Personeel

      • Arbeidsreglement gemeente- en OCMW- personeel - Aanpassing. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Het is aangewezen het geldend arbeidsreglement, goedgekeurd op 27.06.2023, op een aantal punten te wijzigen of aan te vullen.

        Regelgeving

        Gelet op het decreet lokaal bestuur ;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;

        Gelet op de wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;

        Gelet op het ocmw-raadsbesluit van 27.06.2023 houdende de goedkeuring van de aangepast versie van het arbeidsreglement van toepassing op het gemeente- en OCMW-personeel

        Feiten en context

        Er zijn wijzigingen aan het arbeidsreglement noodzakelijk, hoofdzakelijk de aanpassing van het reglement betreffende de mobiele toestellen (ontbreken van een kader bij stopzetting tewerkstelling) en op vraag van de technische dienst het uurrooster van de zomertijd.

        Het ontwerp werd geadviseerd door het MAT op datum van 17/05/2024.

        Vast bureau van 27/05/2024 houdende de goedkeuring van het aangepaste arbeidsreglement.

        Het arbeidsreglement werd voorgelegd aan de vergadering van het HOC / BOC op 11/06/2024.  De vakorganisaties gaven een positief advies.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De ocmw-raad keurt de gecoördineerde versie van het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel, zoals opgenomen in bijlage 1 - AR-20240627-gecoordineerd arbeidsreglement, goed. Het reglement wordt van toepassing vanaf 01/07/2024.

        Artikel 2: De wijzigingen aan het arbeidsreglement worden kenbaar gemaakt aan de personeelsleden en aan de toezichthoudende overheid.

      • Organogram en personeelsbehoefteplan gemeente- en OCMW- personeel - Aanpassing. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Wegens de moeilijkheden die het lokaal bestuur ondervindt om geschikte medewerkers aan te werven wegens krapte op de arbeidsmarkt, zijn enkele noodzakelijke verschuivingen in het organogram noodzakelijk.  Daarnaast worden ook enkele kleine verschuivingen doorgevoerd, die in praktijk reeds worden toegepast met het oog op het logischer samenbrengen van taken.

        Regelgeving

        Het lokaal decreet

        Wet van 30 oktober 2022 houdende diverse bepalingen betreffende arbeidsongeschiktheid

        Gelet op het ocmwraadsbesluit van 03.10.2023 houdende de goedkeuring van het organogram en personeelsbehoefteplan PBP-20230926 gemeente- en OCMW-personeel

        Feiten en context

        Om de goede werking van de organisatie en de dienstverlening op korte termijn te blijven garanderen, is het noodzakelijk enkele aanpassingen te voorzien aan de huidige personeelsformatie. Deze wijzigingen weerspiegelen correcter de praktijk en geven duidelijker de hiërarchische lijn weer:

        Binnen de administratieve ondersteuning van de dienst omgeving wordt de functie van administratief medewerker (C1-C3 – contractueel) een voltijdse functie. Reden: De voltijdse functie van omgevingsambtenaar milieu (B4-B5 – contractueel) wordt momenteel deeltijds uitgeoefend (0,5 VTE). Afhankelijk van het aanbod/de noden/uit te voeren opdrachten wordt voor beide functies bepaald of deze halftijds, dan wel voltijds wordt uitgeoefend. Samen worden ze voor maximum 1,5 FTE ingevuld.

        Binnen de dienst welzijn worden volgende wijzigingen voorzien:

        • De huidige halftijdse functie van coördinator (B4-B5 – contractueel) wordt uitgebreid naar een voltijdse functie. Een voltijdse uitoefening van deze functie is vereist:
          • voor een betere aansturing van het team binnen de dienst welzijn;
          • aangezien er binnen de dienst welzijn meer projectmatig wordt gewerkt;
          • aangezien er meer samenwerkingsverbanden worden aangegaan.
          • 0,2 (zie hieronder) wordt overgeheveld naar de ondersteunende dienst
        • De huidige functie van deskundige – ondersteuning sociale dienst (B1-B3 – statutair) van 0,2 FTE verdwijnt. Deze functie werd tot op heden ingevuld door de coördinator ondersteuning.
        • De functie van administratief medewerker (C1-C3 – statutair) wordt uitgebreid met 0,2 FTE voor de uitvoering van de opdrachten binnen dit werkgebied (zie hierboven).
        • De functie van deskundige – maatschappelijk werker (B1-B3 – statutair) wordt voor 0,5 FTE uitdovend voorzien en verdwijnt bij de uitdiensttreding van de titularis.

         

        Binnen de financiële dienst worden volgende wijziging voorzien:

        • De titularis van de functie van administratief medewerker (C1-C3 - contractueel) is bevorderd naar de functie van deskundige (B1-B3 – contractueel). De functie van administratief medewerker (C1-C3 - contractueel) wordt niet meer ingevuld en verdwijnt bijgevolg. 
        • De functie van administratief medewerker (C1-C3 – statutair) wordt verminderd met 0,2 FTE en overgeheveld naar de functie van administratief medewerker (C1-C3 – statutair) van de dienst welzijn, aangezien de financiële dienst meer wordt gecentraliseerd naar één locatie.
        • De functie van administratief medewerker (C1-C3 – contractueel) wordt vermeerderd met 0,4 FTE en wordt verschoven vanuit de functie van administratief medewerker (C1-C3 – statutair) van de ondersteunende dienst. In praktijk gaat het om 0,4 FTE die momenteel niet was ingevuld.

        Binnen de ondersteunende diensten wordt de functie van coördinator (B1-B3 - statutair) uitgebreid van een deeltijdse functie van 0,8 FTE naar een voltijdse functie (dit is een verschuiving van 0,2 vanuit het OCMW). Voor de uitvoering van de opdrachten binnen de ondersteunende diensten is een voltijdse functie vereist.

         

        Het ontwerp werd positief geadviseerd door het MAT op datum van 17/05/2024.

        Gelet op het voorstel van het schepencollege van 27/05/2024;

        Het arbeidsreglement werd voorgelegd aan de vergadering van het HOC / BOC op 11/06/2024.  De vakorganisaties gaven een positief advies.

        Financieel advies/visum

        De aanpassingen en verschuivingen brengen globaal geen meerkosten met zich mee.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: De ocmw-raad keurt het aangepaste organogram en personeelsformatie, opgenomen in het personeelsbehoefteplan in bijlage - PBP-20240627 personeelsbehoefteplan - en opgenomen als bijlage 1 bij deze beslissing goed.

De voorzitter sluit de zitting op 27/06/2024 om 23:49.

Namens OCMW-Raad,

Leen Deneyer
Algemeen directeur

Sander Geerts
Voorzitter