Vragenmoment burger: Er worden geen vragen gesteld.
De Voorzitter opent de vergadering.
- Toegevoegde agendapunten:
De voorzitter stelt vast dat volgende agendapunten tijdig werden ingediend namens de cd&v-, DVP- en N-VA-fractie:
VRIJE TIJD – Voorstel besteding overige middelen Vlaams noodfonds. Goedkeuring.
Belastingen – Afschaffing milieubelasting vanaf 1/1/2024
Overeenkomstig artikel 21 van het Decreet Lokaal bestuur worden de agendapunten toegevoegd aan de agenda.
- Mededeling:
De vergadering in mei wordt een week opgeschoven: van 23/05 naar 30/05.
De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 24 januari 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Enig artikel: De Voorzitter stelt vast dat er geen opmerkingen worden gemaakt. Overeenkomstig art. 32 van het decreet lokaal bestuur worden de notulen van de gemeenteraadsvergadering van 24 januari 2023 als goedgekeurd beschouwd.
Overeenkomstig art.30 §2 van het huishoudelijk reglement werd het zittingsverslag vervangen door een audio-opname. Deze wordt op de gemeentelijke website geplaatst.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag van de vorige vergadering van 24 januari 2023.
Enig artikel: De raad neemt kennis van het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 24 januari 2023. Het verslag is te raadplegen op de website van de gemeente / bestuur en beleid / gemeenteraad OCMW-raad / audio video en de link
Sinds 24 februari is de Doornikse inwoner Olivier Vandecasteele gevangen in Iran, zonder enige vorm van motivering. De omstandigheden waarin Olivier Vandecasteele in de gevangenis verblijft zijn te betreuren en onmenselijk. Ze hebben rampzalige gevolgen voor zijn mentale en fysieke gezondheid. Bovendien werd zijn recht op verdediging niet gerespecteerd.
Op 8 december heeft het Grondwettelijk Hof beslist om het wetsvoorstel, gestemd in juli, te schorsen dat het mogelijk zou maken om gevangenen te ruilen tussen België en Iran. Alle diplomatieke oplossingen moeten worden geactiveerd om Olivier Vandecasteele te bevrijden. Dit is wat deze motie voorstelt. In een brief van 11 januari 2023 stelt de stad Doornik de vraag aan het gemeentebestuur om de motie voor de vrijlating van Olivier Vandecasteele te ondersteunen.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt volgende motie goed:
Motie
Overwegende dat Olivier Vandecasteele, humanitair medewerker, werd aangehouden op 24 februari 2022 zonder enige motivering van de Iraanse autoriteiten;
Overwegende dat het dus gaat over een willekeurige arrestatie;
Gelet op de te betreuren en onmenselijke omstandigheden, waarin Olivier Vandecasteele zich bevindt;
Overwegende dat de Belgische ambassadeur slechts 6 bezoeken heeft kunnen bekomen in 9 en een halve maand tijd, ondanks herhaaldelijk aandringen, en bovendien onder hoog toezicht;
Overwegende dat Olivier Vandecasteele dus niet het recht heeft om tijdens deze ontmoetingen de onderwerpen te bespreken die hij zou willen;
Gelet op de gezondheid van deze persoon sterk en snel achteruitgaat;
Overwegende dat Olivier Vandecasteele de consulaire dienst heeft geïnformeerd dat hij voor de rechtbank was verschenen zonder medeweten van de lokale Belgische autoriteiten noch van zijn Iraanse advocaten. Zijn Iraanse ‘advocaat’ die werd aangesteld door de Iraanse rechtbank heeft op geen enkel moment het woord genomen tijdens zijn ‘proces’. Olivier Vandecasteele heeft ook laten weten dat hij werd veroordeeld voor alle aanklachten tegen hem zonder dat hij toestemming had om te communiceren over de aanklachten;
Overwegende dat deze ongerechtigheid en het gebrek aan perspectieven voor Olivier Vandecasteele zijn mentale en fysieke weerbaarheid ernstig beschadigen;
Overwegende dat Olivier Vandecasteele een hongerstaking heeft ingezet sinds half november;
Overwegende dat Olivier Vandecasteele sinds 285 dagen in totaal isolement verblijft en dat hij wordt vastgehouden in onmenselijke omstandigheden, wat als een foltering wordt aanzien door de Verenigde Naties en Amnesty International;
Overwegende dat het federaal parlement op 20 juli instemde met een wetsontwerp voor een verdrag dat de uitwisseling van gevangenen met andere landen mogelijk maakt, waaronder het uitwisselen van gevangenen tussen België en Iran;
Overwegende dat dit verdrag de deur open zou houden voor de uitwisseling van gevangenen, enerzijds de Iraanse diplomaat die in 2021 in België veroordeeld werd tot 20 jaar gevangenisstraf voor de voorbereiding van een aanslag in Frankrijk, en anderzijds, Olivier Vandecasteele;
Overwegende dat het Grondwettelijk Hof op 8 december 2022 heeft beslist dit wetsvoorstel voor het verdrag dat een uitwisseling mogelijk zou kunnen maken op te schorten;
Overwegende dat Olivier Vandecasteele op 14 december werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van 28 jaar;
Overwegende dat de familie van Olivier Vandecasteele ten einde raad is in deze situatie;
Gelet op de mobilisatie van de burgers voor steun aan Olivier Vandecasteele, namelijk via een petitie die meer dan 35.000 handtekeningen heeft verzameld;
Vraagt de Gemeenteraad van de gemeente Pepingen:
Aan de federale overheid, aan de ambassadeur van België in Iran en aan de ambassadeur van Iran in België om dringend alle mogelijke diplomatieke procedures in te zitten die kunnen leiden tot de vrijlating van Olivier Vandecasteele;
Aan de federale overheid, aan de ambassadeur van België in Iran en aan de ambassadeur van Iran in België om te waken over de waardigheid van de omstandigheden waarin Olivier Vandecasteele gevangen zit;
Aan de Eerste minister, de minister van justitie en de minister van buitenlandse betrekkingen om een internationaal initiatief te nemen, bijvoorbeeld onder de vorm van een nieuw verdrag of een nieuwe internationale verklaring tegen gijzelneming tussen staten.
Klacht, ontvangen op 28/10/2022, vanwege de heer Peter Van Cutsem, raadslid, wegens het niet uitvoeren van de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2022 omtrent de erkenning van verenigingen.
Decreet lokaal bestuur art. 287, 331, 332 en 333
Inhoud klacht: het niet uitvoeren van de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2022 omtrent de erkenning van verenigingen.
Op 12 januari 2023 bezorgde het bestuur het antwoord vanuit het college van burgemeester en schepenen aan het Agentschap.
Op 02 februari 2023 ontving het bestuur een antwoord van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de klacht. Daarin schrijft de Gouverneur dat uit het dossier blijkt dat de gemeenteraadsbeslissing niet binnen de vooropgestelde termijn werd uitgevoerd Overeenkomstig artikel 56 §1, tweede lid van het decreet lokaal bestuur, moet het schepencollege de besluiten van de gemeenteraad uitvoeren. Wanneer er obstakels opduiken die dit verhinderen, moet de gemeenteraad daarover worden ingelicht en moeten de redenen voor het uitstel van het uivoeren van de beslissing aan de raad worden medegedeeld.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur m.b.t. het niet uitvoeren van een gemeenteraadsbeslissing.
De gemeente Pepingen beschikt over een goedgekeurd erosiebestrijdingsplan.
In tussentijd werden verschillende knelpuntzones onderzocht. Aan de gemeenteraad wordt een overeenkomst voorgesteld waardoor een van de knelpunten in de Plutsingenstraat verholpen kan worden.
Het erosieproject ‘Plutsingenstraat te Pepingen is niet gelegen in een gekend knelpuntgebied uit het goedgekeurde gemeentelijke erosiebestrijdingsplan van de gemeente Pepingen (2006). Nochtans is er tijdens de hevige neerslagevents in jan/feb ’20 en juli/juni ‘21 veel modder afgestroomd van de hoek van het landbouwperceel tegenover de woning Plutsingenstraat 18. De modder en het water stroomden vervolgens oppervlakkig af via de straat en zetten de woning Plutsingenstraat 20 onder water/modder
De akker die grotendeels verantwoordelijk is voor de overlast heeft in theorie een lage erosiegevoeligheid volgens de potentiële bodemerosiegevoeligheidskaart van 2022, maar aangezien het afstroomgebied naar de hoek toch tamelijk groot is (zo’n 6.0ha) en de afstroming geconcentreerd in het hoek toekomt, is de afstroming ook vrij groot, zeker bij de teelt van erosiegevoelige gewassen (aardappelen, bieten, maïs,…).
Het Lokaal Decreet.
Subsidiëringsbesluit Vlaamse regering van 7 december 2001 houdende subsidiëring van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen die door de gemeenten/steden worden uitgevoerd.
Provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor uitvoering van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen.
Reeds genomen beslissingen:
Gemeenteraadsbeslissing van 4 juli 2006 betreffende de goedkeuring van het erosiebestrijdingsplan
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 17 juli 2010 betreffende openbare werken - Samenwerkingsovereenkomst - Afsprakennota erosiecoördinator - Goedkeuring.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 13 december 2022 betreffende erosiebestrijding - Prioritair erosiemaatregelen omgeving Plutsingenstraat. Principebeslissing.
De erosiecoördinator van de provincie Vlaams-Brabant treedt op als erosiecoördinator. Hij begeleidt, bemiddelt en maakt concrete inrichtingplannen op. Dit op maat van specifieke probleemlocaties en de betrokken actoren (landgebruikers en eigenaars).
Afgelopen zomer werd Pepingen verschillende keren geconfronteerd met zware regenval. Een aantal gekende locaties + nieuwe locaties werden onder de loep genomen. Eén voor één zullen oplossingen op maat geboden worden.
In de Plutsingenstraat bevindt de probleemaanpak zich in een fase waarvoor we een finaal inrichtingsplan kunnen voorleggen en een overeenkomst voorstellen.
De inrichting wordt gerealiseerd op het perceel kadastraal gekend als: Pepingen, 5de afdeling, nr. 100 , door een aannemer aangesteld door de provincie Vlaams-Brabant. De gemeente Pepingen préfinanciert het geheel, de provincie subsidieert 90% van de gemaakte kosten en de landgebruiker engageert zich om deze infrastructuur gedurende minstens 10 jaar te tolereren. De landgebruiker/eigenaar stelt zijn grond ter beschikking. De gemeente staat daaropvolgend in voor het beheer.
Om de water- en modderoverlast te reduceren, wil de gemeente Pepingen i.s.m. de provincie een houthakseldam van 60m aanleggen op het kadastrale perceel nr. 100. Het afstromend water wordt door deze maatregel vertraagd en het sediment zal achter de houthakseldam bezinken. De houthakseldam wordt ongeveer 20 cm ingegraven om onderspoeling te voorkomen. De houthakseldam wordt geplaatst langs de afwaartse perceelsrand in L-vorm.
Voor dit project worden subsidies aangevraagd bij de provincie Vlaams-Brabant. De provincie subsidieert 90% van de werken (met een maximum van 15.000 euro), grondinname wordt niet gesubsidieerd, evenmin als de wegdrempel.
De raming bedraagt zo’n 9300€, het aandeel van de gemeente zal dus zo’n 930€ bedragen (10%).
De documenten voor een houthakseldam van 60m te plaatsen aan de Plutsingenstraat, de ontwerpovereenkomst voor goedkeuring getekend door de eigenaars en gebruiker, het liggingsplan en raming worden in bijlage toegevoegd.
Budgetsleutel
GBB | 0341-00 | 1500000 | Investerings- |
IP-O |
Investeringssubs en -schenkingen in kap met vord KT - Erosiebestrijd maatr |
€ 22.500 | € 45.000 | € 45.000 | € 45.000 | € 45.000 |
GBB | 0341-00 | 2203000 | Terreinen van waterlopen - gemeenschaps- goederen |
IP-O | Terreinen van waterlopen - Erosiebestrijdings- maatregelen |
€ 25.000 | € 50.000 | € 50.000 | € 50.000 | € 50.000 |
De subsidie van het Vlaamse Gewest voor de begeleiding van de uitvoering van het goedgekeurd gemeentelijk erosiebestrijdingsplan is evenredig met de oppervlakte van het plangebied en 12,50 euro per hectare bedraagt. Het plangebied voor de gemeente Pepingen bedraagt 3604ha 70a 82ca.
De subsidie van de provincie Vlaams-Brabant bedraagt 90% van de kostprijs met een max. van €15.000 per project.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de aanleg en financiering van een houthakseldam in de Plutsingenstraat goed.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de overeenkomst tussen de gemeente Pepingen en de eigenaar en de gebruiker in het kader van tijdelijke kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen die door de gemeente Pepingen uitgevoerd worden op hun eigendom, kadastraal gekend als: Pepingen, 5de afdeling, nr. 100 goed.
Artikel 3: De kosten verbonden aan de uitvoering ervan kunnen gefinancierd worden met de kredieten voorzien op de registratiesleutel van het strategisch meerjarenplan.
Artikel 4: Bij de provincie Vlaams-Brabant wordt een subsidiedossier ingediend.
Campagne maand van de markt - ontwerpreglement.
Het lokaal decreet.
Reeds genomen beslissingen:
- schepencollege van 22-12-2022 betreffende interprovinciale campagne maand van de markt april 2023 - Deelname - Organisatie. Beslissing.
- schepencollege van 30-01-2023 betreffende Interprovinciale campagne maand van de markt april 2023 - Reglement - Principebeslissing.
Met deze interprovinciale campagne willen de 5 provincies de handelskernen versterken door specifiek aandacht te hebben voor de ambulante handel. De aantrekkingskracht van de markt en belevingswaarde op de markt verhogen. Zowel jonge gezinnen en ouderen aanmoedigen om de markt te bezoeken.
Vermits de meeste handelaars van onze gemeente hun producten te koop aanbieden op de markt in Halle, Lennik en Gaasbeek, wordt de prijsuitreiking samen georganiseerd met deze gemeenten.
Ook de "Buurderij Pepingen" en de handelaars die wekelijks hun producten aanbieden langsheen de N28 en de andere gemeentewegen, worden betrokken bij dit initiatief.
Een ontwerpreglement werd voorbereid door de dienst economie van de provincie Vlaams-Brabant.
Artikel 1: Het reglement van de interprovinciale campagne maand van de markt april 2023 in bijlage wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Een budget van €1000 zal gereserveerd worden voor deze actie. €800 zal omgezet worden in 32 cadeaubonnen van €25.
Op 6 februari 2023 vond een zware aardbeving plaats aan de Turks-Syrische grens.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40;
Wet van 14 november 1983 inzake de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen.
Bij een zware aardbeving met een kracht van 7,8 zijn in Turkije en buurland Syrië al duizenden doden en gewonden gevallen. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vreest dat de dodentol na de aardbevingen in Turkije en Syrië in de komende weken kan verachtvoudigen. Reddingswerkers zetten alles op alles om mensen vanonder het puin te halen, maar de weeromstandigheden bemoeilijken die reddingsacties. Vanuit alle delen van de wereld zijn reddingswerkers of hulpgoederen onderweg naar de getroffen regio.
Het gemeentebestuur van Pepingen wenst een teken van solidariteit en steun te betuigen aan een organisatie die hun uiterste best doet om de getroffenen zo goed mogelijk te verzorgen met de beschikbare middelen.
Op advies van de GROS werd het voorstel gedaan om een geldelijke bijdrage t.w.v. € 1.000 vanuit de gemeente te doneren aan het Belgisch Consortium voor noodhulpsituaties. Het Consortium 12-12 verenigt zeven humanitaire organisaties die hun fondsenwervingsinspanningen in België coördineren tijdens ernstige crisissen of natuurrampen in ontwikkelingslanden.
Het budget van het rampenfonds kan gebruikt worden.
Er is € 1000 voorzien op GBB/0909-00/IP-GEEN/6493004/Toegestane werkingssubsidies - tussenkomst rampen
Enig artikel: De gemeenteraad is akkoord om een financiële bijdrage te doneren ten teken van solidariteit en steun aan de getroffenen van de zware aardbeving aan de Turks-Syrische grens. In overleg met de GROS is de keuze gemaakt om € 1.000 te doneren aan Consortium 12-12 die hun uiterste best doet om de getroffenen zo goed mogelijk te verzorgen met de beschikbare middelen.
In 2021 werd de gebruiksovereenkomst tussen de gemeente en de VZW SK Pepingen-Halle vernieuwd waarbij de terreinen van de voetbal door de gemeente gratis ter beschikking gesteld aan de VZW SK Pepingen-Halle. SK Pepingen-Halle vraagt of het mogelijk is om zelf een padelclub onder te brengen op hun terreinen in een aparte BV en hiervoor huurgeld vragen.
Decreet lokaal bestuur;
Bijzonder Plan van Aanleg zonevreemde sportterreinen, goedgekeurd door de Vlaamse Minister op 2 juli 2008;
Vernieuwde gebruiksovereenkomst van het gemeentelijk recreatiegebied Stadion Paul Claes tussen het gemeentebestuur en voetbalclub SK Pepingen - Halle, goedgekeurd op de gemeenteraad van 23/03/2021 en latere aanpassingen, goedgekeurd op de gemeenteraad van 28/09/2021.
Collegebeslissing van 13/09/2021 betreft het goedkeuren van het businessplan VZW SK Pepingen-Halle inzake het oprichten van padelterreinen en het onderverhuren van de terreinen van de voetbal, gelegen aan de Vroembos te Pepingen.
Collegebeslissing van 17/02/2023 betreft de toevoeging van het addendum aan de overeenkomst van het gebruik van het gemeentelijk recreatiegebied tussen de gemeente Pepingen en SK Pepingen-Halle.
De overeenkomst zoals opgenomen in bijlage 1 is een addendum aan de overeenkomst, dd. 23.3.2021, die het gebruik regelt van het gemeentelijk recreatiegebied Stadion Paul Claes, gelegen aan de Vroembos te Pepingen (1ste afdeling sectie E perceelnummer 130G, 170B en 423B). Naast het engagement van S.K. Pepingen-Halle zoals in gezegde overeenkomst omschreven, wordt S.K. Pepingen-Halle toegelaten op het ‘gravelterrein’ andere sportactiviteiten te organiseren, m.n. multisport-omgeving met o.a. padel. Deze investering en de exploitatie ervan zullen doorgaan onder de BV HayLie (KBO 0768550893). De band tussen de VZW en de BV wordt bestendigd door de aanwezigheid in mekaars bestuursraden.
De BV HayLie streeft er naar de 4 deelterreinen met aanhorigheden (parking, fietsenstalling, popup-container en zomerterras) tegen mei 2023 speelklaar te hebben en het outdoor terrein en beachvolleybalterrein operationeel te hebben tegen de zomer van 2024.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het addendum zoals opgenomen in bijlage 1 rond de investering en exploitatie van de multisport-omgeving aan het gemeentelijk recreatiegebied Stadion Paul Claes, gelegen aan de Vroembos te Pepingen (1ste afdeling sectie E perceelnummer 130G, 170B en 423B) goed.
Het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint Theodardus Bogaarden werd ingediend.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 330-334
Het decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikelen 45-50
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
De omzendbrieven BB2007/01, BB2008/06 en BB 2013/1 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/04/2020.
Het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint Theodardus Bogaarden werd ingediend. Dit budget past binnen de goedgekeurde meerjarenplanning. Het budget is sluitend met een exploitatietoelage van € 0 en een investeringstoelage van € 33.500.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint Theodardus Bogaarden, dat past binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
Het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint Augustinus Beert werd ingediend.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 330-334
Het decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikelen 45-50
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
De omzendbrieven BB2007/01, BB2008/06 en BB 2013/1 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/04/2020.
Het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint Augustinus Beert werd ingediend. Dit budget past binnen de goedgekeurde meerjarenplanning. Het budget is sluitend met een exploitatietoelage van € 0 en een investeringstoelage van € 3.000.
Enig artikel : De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint Augustinus Beert, dat past binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
Het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint Amandus Elingen werd ingediend.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 330-334
Het decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikelen 45-50
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
De omzendbrieven BB2007/01, BB2008/06 en BB 2013/1 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/04/2020.
Het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint Amandus Elingen werd ingediend. Dit budget past binnen de goedgekeurde meerjarenplanning. Het budget is sluitend met een exploitatietoelage van € 2.553,30 en een investeringstoelage van €0.
Enig artikel : De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint Amandus Elingen, dat past binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
Het budget 2023 van de kerkfabriek Sint Martinus Pepingen werd ingediend.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 330-334
Het decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikelen 45-50
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
De omzendbrieven BB2007/01, BB2008/06 en BB 2013/1 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/04/2020.
Het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint Martinus Pepingen werd ingediend. Dit budget past niet binnen de goedgekeurde meerjarenplanning. Er werd een bijkomende investeringstoelage aangevraagd ten bedrage van 35.300 euro (restauratie graf d'Herbais). Het schepencollege heeft beslist op 28/11/2022 om de meerkost op te nemen in de meerjarenplanaanpassing 4.
Het budget is sluitend met een exploitatietoelage van € 12.201,00 een investeringstoelage van € 78.400.
De toelagen zijn voorzien in het meerjarenplan van de gemeente.
Enig artikel : De gemeenteraad keurt het budget 2023 van de kerkfabriek Sint Martinus Pepingen goed.
Het budget 2023 van de Kerkfabriek Heilige Bernardus Heikruis werd ingediend.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 330-334
Het decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikelen 45-50
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
De omzendbrieven BB2007/01, BB2008/06 en BB 2013/1 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/04/2020.
Het voorliggend budget is sluitend met een exploitatietoelage van €0 en een investeringstoelage van 255.483,48. Dit budget past niet binnen de goedgekeurde meerjarenplanning.
De restauratiewerken aan de toren werden opgenomen in het budget. Op 10/01/2023 heeft het schepencollege zich akkoord verklaard om, na aftrek van de subsidie vanwege de Vlaamse Overheid, die helft van de kosten ten laste te nemen.
Op voorstel van het schepencollege op datum van 06/02/2023;
Raming investering:
Raming : 608.246,93 € excl. BTW, is 735.978,79 € incl. BTW 21%
Verwachte premie : 228.480,99 € (= geraamd subsidiabel bedrag 588.246,93 x 1,21 btw x 1,07 x 0,30)
Saldo:
- werken, 507.497,80 € incl. BTW
- erelonen, 42.894,71 € + BTW 21% = 51.902,60 € incl. BTW
- veiligheidscoördinatie : +- 3.000 € incl. BTW 21%
De kerkfabriek en het bestuur stellen voor elk de helft van de kosten voor de restauratie te dragen. De kerkfabriek zal met dit doel voor ogen 2 percelen bouwgrond in eigendom verkopen.
In de meerjarenplanaanpassing 4 van de gemeente werd in 2023 €200.000 voorzien. Naargelang het dossier verder verloopt zal het bestuur, indien nodig, bijkomende kredieten opnemen in een volgende meerjarenplanaanpassing.
Enig artikel : De gemeenteraad keurt het budget 2023 van de kerkfabriek Heilige Bernardus Heikruis goed.
Beslissing college van 17/11/2021 houdende akkoordverklaring met de verdere uitvoering van de restauratiewerkren aan Onze-Lieve-Vrouwkerk Bellingen, namelijk het dossier interieur en orgel (voor de demontage) in aanbesteding zetten, het dossier van de kerkhofmuur af te werken en in te dienen voor standaardrestauratiepremie.
In het financieel meerjarenplan van de kerkfabriek van Bellingen dienen de financiële middelen aangepast te worden aan de aanbestedingsdossiers restauratie van het interieur (voorzien in 2023) en het orgeldossier (gelijktijdige aanbesteding omwille van de demontage, maar voorzien in 2024). De laatste aanpassing werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 25/01/2022.
Het Lokaal Decreet
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en de latere wijzigingen
De omzendbrief BB 2013/01 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Op voorstel schepencollege 15 februari 2023
Het oorspronkelijk meerjarenplan kerkfabriek 2020-2025 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/04/2020 en aangepast op 25/01/2022.
De Kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Bellingen heeft heden een aanpassing van het meerjarenplan ingediend, door de kerkraad goedgekeurd op 03/02/2023. De cijfers voor de dossiers interieurwerken en orgel worden aangepast aan de gunning van de opdracht:
2023: restauratie van het interieur (cijfers na gunning)
2023: kerkhofmuur (onveranderd)
2024: orgel (cijfers na gunning)
De aangepaste financiering werd grotendeels in de meerjarenplan aanpassing 4 van de gemeente, goedgekeurd door de gemeenteraad op 29/12/2022, voorzien. De erelonen in het dossier interieur, zijnde 26.447,12 euro, moeten bijkomend voorzien worden. Voor het dossier orgel is momenteel een € 15.000 teveel voorzien.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Bellingen goed.
Het budget 2023 van de Kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Bellingen werd ingediend.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 330-334
Het decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikelen 45-50
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
De omzendbrieven BB2007/01, BB2008/06 en BB 2013/1 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het meerjarenplan van 2020-2025 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/04/2020, op 25/01/2022 en heden werd een 3de aanpassing aan de gemeenteraad voorgelegd en goedgekeurd.
Het budget 2023 van de Kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Bellingen werd ingediend. Het exploitatiebudget past niet binnen de heden goedgekeurde meerjarenplanning. Het budget is sluitend met een exploitatietoelage van € 8.793,39 (€ 8.743 voorzien in de meerjarenplanning) en een investeringstoelage van € 140.915,99 voor de interieurwerken en € 150.112,51 voor de restauratie kerkhofmuur.
Enig artikel : De gemeenteraad keurt het budget 2023 van de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Bellingen goed.
Aquafin N.V. zal conform het investeringsprogramma voor 2013 en conform het technisch plan, het project met nummer 22.785A – Aansluiting Mortagnestraat/Neerstraat via PS op KWZI Pepingen – Heikruis, het project uitvoeren. De gemeente zal beperkte wegeniswerken uitvoeren aan de Weverkeits. Fluvius System Operator cv beslist heeft om project R2355, Gip B219056 afkoppeling Weverkeits uit te voeren.
Op verzoek van Fluvius werd door Metae bv - Landmeetkunde & Expertise overgegaan tot een deskundig onderzoek van eigendommen om de raming van de huidige venale waarde van de onroerende goederen te ramen en dit in het kader van de grondinneming, voor de realisatie van het project Fluvius B219056: Afkoppelen Weverkeits.
- het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017;
– de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
– de wet van 29.07.1991 betreffende de openbaarheid van bestuur;
– het Bestuursdecreet van 07.12.2018, titel II, hoofdstuk 3;
Reeds genomen beslissingen:
- schepencollege van 21/02/2021 betreffende waterzuivering Heikruis - Fluvius-project B219056 - Aquafin-project 22.785 - Weverkeits -Update grondinnamedossiers. Beslissing.
- schepencollege van 08/11/2021 betreffende waterzuivering Heikruis - Fluvius-project B219056 - Aquafin-project 22.785 - Weverkeits - grondinnames voor de grachten. Beslissing.
- Schepencollege van 10/10/2022 betreffende KWZI Pepingen-Heikruis -Project 22.785A - Samenwerkingsovereenkomst niet-prioritaire werken tussen Aquafin N.V. - Fluvius System Operator cv - Gemeente Pepingen. Principebeslissing.
- Gemeenteraad van 25/10/2022 betreffende KWZI Pepingen-Heikruis -Project 22.785A - Samenwerkingsovereenkomst niet-prioritaire werken tussen Aquafin N.V. - Fluvius System Operator cv - Gemeente Pepingen. Beslissing.
- schepencollege van 20/02/2023 betreffende waterzuivering Heikruis - Fluvius-project B219056 - Aquafin-project 22.785 - Weverkeits - grondinnames voor de grachten. Principebeslissing.
Door studiebureau Arcadis werd in opdracht van Fluvius een grondinnemingsplan opgemaakt voor extra innemingen t.h.v. bufferbekken Aquafin, in het kader van project B219056:afkoppelen Weverkeits en GIP in het kader van 22.785.
Op verzoek van Fluvius werd door Metae bv - Landmeetkunde & Expertise, op 4 april 2022, overgegaan tot een deskundig onderzoek van eigendommen om de raming van de huidige venale waarde van de volgende onroerende goederen te bepalen:
1. eigendom van mevrouw Mot Christina en de heer Vanden Eynde Geert, beide wonende te 1670 Pepingen, Mortagnestraat 43 en mevrouw Vanden Eynde Elise, wonende te 1670 Pepingen, Mortagnestraat 39.Verkoopwaarde 7€/m2 x 68m2 = €476. Verkoopwaarde 7€/m2
§ Een perceel grond met een oppervlakte van 68m2, gelegen te Pepingen, langsheen de Weverkeits, gekend ten kadaster 6e afdeling Heikruis sectie B deel van perceelnummer 223 G, volgens bijgevoegd plan.
2. eigendom van mevrouw Hamelryck Catherine, wonende te 1500 Halle, Mgr. Senciestraat 4, vertegenwoordigd door mevrouw Sonia Paduwat, wonende Eeckhoudtstraat 1a - 1670 Pepingen. Verkoopwaarde 7€/m2 + wettelijke gebruikersvergoeding.
§ Een perceel grond met een oppervlakte van 151 m², gelegen te Pepingen langs de Weverkeits.
gekend ten kadaster 6e afdeling Heikruis sectie B, deel van perceelnummer 247 C volgens bijgevoegd plan.
Indien er zou gebouwd worden op desbetreffend perceel zal er door Fluvius een toegang gevrijwaard worden van 5 meter zodat er toegang is tot het terrein.
§ Een perceel grond met een oppervlakte van 37 m², gelegen te Pepingen langs de Weverkeits.
gekend ten kadaster 6e afdeling Heikruis sectie B, deel van perceelnummer 241 C volgens bijgevoegd plan.
§ Een perceel grond met een oppervlakte van 116 m², gelegen te Pepingen langs de Weverkeits.
gekend ten kadaster 6e afdeling Heikruis sectie B, deel van perceelnummer 241 D volgens bijgevoegd plan.
§ Een perceel grond met een oppervlakte van 180 m², gelegen te Pepingen langs de Mortagnestraat.
gekend ten kadaster 6e afdeling Heikruis sectie B, deel van perceelnummer 288 E volgens bijgevoegd plan.
3. eigendom van de heer en mevrouw Schoriels Jules & Demuylder Camilia, wonende te 1570 Herne, Terlindenstraat 2a. Verkoopwaarde 7€/m2.
§ Een perceel grond met een oppervlakte van 161 m2, gelegen te Pepingen langs de Weverkeits, gekend ten kadaster 6de afdeling Heikruis sectie B, deel van perceelnummer 231 volgens bijgevoegd plan.
Het doel van de aankoop is het aanleggen van een beek in het kader van een rioleringsproject.
Gelet op de schattingsverslagen, de terreinbeschrijving en de overeenkomsten voor de aankoop van een perceel grond, voor akkoord getekend door de eigenaars.
Budgetsleutel: ACT-4-0200-00-2202000-GEMEENTE-IP-O-Wegzate-gemeenschapsgoederen-Onteigeningen grachtverplaatsing KWZI Heikruis: €10.000.
Artikel 1 : Akkoord met het door studiebureau Arcadis, in opdracht van Fluvius, opgemaakt grondinnemingsplan voor extra innemingen t.h.v. bufferbekken Aquafin, in het kader van de volgende projecten:
- Aquafin N.V.: projectnummer 22.785A – Aansluiting Mortagnestraat/Neerstraat via PS op KWZI Pepingen – Heikruis.
- Gemeente Pepingen wegeniswerken aan de Weverkeits.
- Fluvius System Operator cv: project R2355, Gip B219056 afkoppeling Weverkeits.
Artikel 2: De schattingsverslagen, de terreinbeschrijvingen en de overeenkomsten met de eigenaars, voor de aankoop van de percelen grond, voor akkoord getekend door de eigenaars, worden goedgekeurd, namelijk:
1. eigendom van mevrouw Mot Christina en de heer Vanden Eynde Geert, beide wonende te 1670 Pepingen, Mortagnestraat 43 en mevrouw Vanden Eynde Elise, wonende te 1670 Pepingen, Mortagnestraat 39.Verkoopwaarde 7€/m2 x 68m2 = €476. Verkoopwaarde 7€/m2
§ Een perceel grond met een oppervlakte van 68m2, gelegen te Pepingen, langsheen de Weverkeits, gekend ten kadaster 6e afdeling Heikruis sectie B deel van perceelnummer 223 G, volgens bijgevoegd plan.
2. eigendom van mevrouw Hamelryck Catherine, wonende te 1500 Halle, Mgr. Senciestraat 4, vertegenwoordigd door mevrouw Sonia Paduwat, wonende Eeckhoudtstraat 1a - 1670 Pepingen. Verkoopwaarde 7€/m2 + wettelijke gebruikersvergoeding.
§ Een perceel grond met een oppervlakte van 151 m², gelegen te Pepingen langs de Weverkeits.
gekend ten kadaster 6e afdeling Heikruis sectie B, deel van perceelnummer 247 C volgens bijgevoegd plan.
Indien er zou gebouwd worden op desbetreffend perceel zal er door Fluvius een toegang gevrijwaard worden van 5 meter zodat er toegang is tot het terrein.
§ Een perceel grond met een oppervlakte van 37 m², gelegen te Pepingen langs de Weverkeits.
gekend ten kadaster 6e afdeling Heikruis sectie B, deel van perceelnummer 241 C volgens bijgevoegd plan.
§ Een perceel grond met een oppervlakte van 116 m², gelegen te Pepingen langs de Weverkeits.
gekend ten kadaster 6e afdeling Heikruis sectie B, deel van perceelnummer 241 D volgens bijgevoegd plan.
§ Een perceel grond met een oppervlakte van 180 m², gelegen te Pepingen langs de Mortagnestraat.
gekend ten kadaster 6e afdeling Heikruis sectie B, deel van perceelnummer 288 E volgens bijgevoegd plan.
3. eigendom van de heer en mevrouw Schoriels Jules & Demuylder Camilia, wonende te 1570 Herne, Terlindenstraat 2a. Verkoopwaarde 7€/m2.
§ Een perceel grond met een oppervlakte van 161 m2, gelegen te Pepingen langs de Weverkeits, gekend ten kadaster 6de afdeling Heikruis sectie B, deel van perceelnummer 231 volgens bijgevoegd plan.
Artikel 3: Het doel van de aankoop is het aanleggen van een beek in het kader van een rioleringsproject.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen zal een notaris aanstellen om de authentieke akte voor te bereiden en te verlijden, na goedkeuring door de gemeenteraad.
Naar aanleiding van de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 28/09/2021, dient er nu een rapportering te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gelet op het ondertekenen door de gemeente Pepingen van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Reeds genomen beslissingen:
Overwegende dat de gemeente Pepingen het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekende op 28/09/2021;
Overwegende dat binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang moet opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden;
Overwegende dat hiervoor gebruik gemaakt wordt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
Wegens het toevoegen van grondinnemingen (7) aan het openbaar domein (via aankoop door de gemeente) dient het rooilijnplan “Eeckhoudtstraat/Mortagnestraat/Weverkeits dd. 05-05-1992” te worden aangepast. Dit is noodzakelijk voor het verwezenlijken van het afkoppelingsproject Weverkeits, aangevraagd via het omgevingsloket dd. 20-09-22 met referentie OMV_2022010422, gelegen te Weverkeits en Mortagnestraat te Pepingen.
Gelet op het gemeentedecreet.
Gelet op het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019.
Gelet op artikel 23 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, betreffende het openbaar onderzoek van het project.
Gelet op artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, betreffende de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.
Gelet op artikel 71 en 75 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, betreffende lasten en voorwaarden verbonden aan vergunningen.
Gelet op de kennisname van de omgevingsvergunningsaanvraag door het college van burgemeester en schepenen, ingediend op 20 september 2022 door Fluvius System Operator, gevestigd te Industrielaan 2 te 9320 Aalst, voor gronden gelegen te Pepingen Weverkeits/Mortagnestraat/Eeckhoudtstraat, kadastraal bekend , afdeling 6 sectie B nrs. 247C, 241C, 241D, 241F, 223G, 231, 288E.
Overwegende dat het openbaar onderzoek werd gehouden van 29 oktober 2022 t.e.m. 27 november 2022.
Overwegende dat er geen bezwaarschriften werden ingediend inzake het ontwerp van aanpassing van de rooilijn.
Overwegende dat er 7 grondinnemingen noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van het afkoppelingsproject Weverkeits.
Overwegende dat 5 van deze grondinnemingen noodzakelijk zijn voor het construeren van een nieuwe gracht, incl. strook van 1m parallel met de bovenkant van de gracht (= innames nr. 1, 3, 5, 6, 7).
Overwegende dat 1 van deze grondinnemingen noodzakelijk is voor het construeren van een nieuwe inbuizing tussen de grachten, incl. strook van 1m parallel aan de bovenkant van de naastliggende gracht (= inname nr. 2).
Overwegende dat 1 van deze grondinnemingen noodzakelijk is voor de erfdienstbaarheid voor de RWA-riolering die de grachten verbindt (= inname nr. 4).
Overwegende dat door het toevoegen van grondinnemingen (7) aan het openbaar domein (via aankoop door de gemeente) het rooilijnplan “Eeckhoudtstraat/Mortagnestraat/Weverkeits dd. 05-05-1992” dient te worden aangepast.
Gelet op het ontwerp van het aangepaste rooilijnplan, met referentie “BE0112.000585_gr4_RL-PEP.pdf”, dat werd toegevoegd aan het omgevingsvergunningsdossier OMV_2022010422.
Gelet op de vraag van het schepencollege dd. 15-02-23 om dit agendapunt ter beslissing aan de gemeenteraad voor te leggen.
Artikel 2: Dit besluit wordt bij de omgevingsvergunning, met referentie OMV_2022010422, gevoegd om er integrerend deel van uit te maken.
Na twee plenaire adviesrondes werd het ontwerp van Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant voorlopig vastgesteld door de provincieraad op 11 oktober 2022. Overeenkomstig artikel 2.1.8, § 2, eerste lid, 3°, van de VCRO, onderwerpt de deputatie het ontwerp van provinciaal beleidsplan ruimte aan een openbaar onderzoek, dat loopt van 1 december 2022 tot en met 1 maart 2023. Gedurende dit openbaar onderzoek kunnen opmerkingen, aanvullingen, suggesties, reacties aan de provincie bezorgd worden:
De gemeenteraden van de gemeenten in de provincie kunnen uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek een schriftelijk advies over het ontwerp van provinciaal beleidsplan ruimte bezorgen aan de deputatie.
Het ontwerp is de laatste formele stap vóór de definitieve goedkeuring van het Beleidsplan Ruimte.
Het bestuurlijk overleg werd georganiseerd op 23/11/2022 om 10u.
Het infomoment voor de gemeentelijke adviesraden werd georganiseerd op 22 december 2022.
- Het Lokaal Decreet.
- Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening:
Artikel 2.1.8. (05/05/2018- ...)
§ 1. De provincieraad besluit tot de opmaak van een provinciaal beleidsplan ruimte. De deputatie neemt de nodige maatregelen voor de opmaak en de vaststelling ervan.
§ 2. De opmaak van een provinciaal beleidsplan ruimte omvat minstens de volgende stappen:
1° de raadpleging in verschillende fasen van het opmaakproces van de provinciale commissie voor ruimtelijke ordening;
2° overleg tussen de verschillende bestuursniveaus in verschillende fasen van het opmaakproces;
3° de raadpleging van het publiek in verschillende fasen van het opmaakproces, met inbegrip van een openbaar onderzoek over een voorlopig vastgestelde visie en een voorlopig vastgesteld beleidskader;
4° een voorlopige vaststelling en een definitieve vaststelling door de provincieraad.
Bij de definitieve vaststelling van beleidskaders kan de provincieraad onderdelen van gemeentelijke beleidskaders omschrijven of aanduiden die niet meer geldig zijn. De provincieraad wint hiervoor het advies in van de betrokken gemeenteraad.
De Vlaamse Regering kan, naar aanleiding van de definitieve vaststelling van het provinciaal beleidsplan ruimte, een voorbehoud maken bij bepaalde opties uit het plan. Dat voorbehoud is voldoende precies.
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels voor de opmaak en de vaststelling van een provinciaal beleidsplan ruimte, en voor de toepassing van het derde lid.
Artikel 2.1.9. (05/05/2018- ...)
Besluiten houdende definitieve vaststelling van een provinciale strategische visie of een provinciaal beleidskader worden bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. Ze treden in werking veertien dagen na de bekendmaking ervan.
De deputatie stuurt een afschrift van de strategische visie of het beleidskader naar elke gemeente, waar die documenten kunnen worden ingezien.
Het geldende provinciaal beleidsplan ruimte is raadpleegbaar op de website van de provincie. Op dezelfde website wordt documentatie bijgehouden over aspecten van het cyclische planningsproces, vermeld in artikel 2.1.1, § 1, vierde lid, wat betreft het provinciaal beleidsplan ruimte.
Artikel 2.1.10. (05/05/2018- ...)
De regels voor de opmaak en de vaststelling van het provinciaal beleidsplan ruimte zijn van toepassing op de herziening ervan. De herziening kan gedeeltelijk zijn.
- Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering in het kader van de regeling van de ruimtelijke beleidsplanning
Artikel 25. (22/11/2018- ...)
Overeenkomstig artikel 2.1.8, § 2, eerste lid, 3°, van de VCRO, onderwerpt de deputatie het ontwerp van provinciaal beleidsplan ruimte aan een openbaar onderzoek dat binnen zestig dagen na de voorlopige vaststelling, vermeld in artikel 24 van dit besluit, minstens wordt aangekondigd door :
1° een bericht in het gemeentelijke infoblad van elke gemeente in de provincie of, bij gebrek aan een dergelijk infoblad of aan een tijdige verschijning ervan, een aanplakking of digitale affichage van het bericht;
2° een bericht in het Belgisch Staatsblad;
3° een bericht in ten minste drie dag- of weekbladen die in de provincie worden verspreid, of in een set van regionale bladen waarvan de verdeling samen het volledige grondgebied van de provincie bestrijkt;
4° een bericht op de website van de provincie en op de website van elke gemeente in de provincie.
De aankondiging, vermeld in het eerste lid, bevat of vermeldt minstens :
1° een beknopte toelichting;
2° de plaats waar het ontwerp van provinciaal beleidsplan ruimte geraadpleegd kan worden;
3° de begin- en einddatum van het openbaar onderzoek;
4° de plaats, de datum en het uur waarop de informatie- en inspraakvergaderingen, vermeld in artikel 26, zullen plaatsvinden;
5° de wijze waarop, waar en wanneer het publiek reacties kenbaar kan maken;
6° een verwijzing naar de webpagina met de procesinformatie, vermeld in artikel 19.
De deputatie brengt de Vlaamse administratie vóór de aanvang van het openbaar onderzoek schriftelijk, analoog of digitaal, op de hoogte van de voorlopige vaststelling en de startdatum van het openbaar onderzoek.
Het openbaar onderzoek start uiterlijk op de zestigste dag na de datum van bekendmaking van de aankondiging in het Belgisch Staatsblad.
Het openbaar onderzoek duurt negentig dagen. Tijdens het openbaar onderzoek kan het ontwerp van provinciaal beleidsplan ruimte geraadpleegd worden op de website van de provincie en in het gemeentehuis van elke gemeente in de provincie op een manier die voor iedereen toegankelijk is.
De deputatie stuurt daarvoor een analoge versie naar elke gemeente. Reacties worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk, analoog of digitaal, aan de deputatie bezorgd op het adres dat opgenomen is in de aankondiging.
De reacties kunnen ook uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek op het gemeentehuis van elke gemeente in de provincie worden afgegeven tegen ontvangstbewijs. De gemeente bezorgt de reacties in dat geval uiterlijk binnen een week na het openbaar onderzoek aan de deputatie. Met reacties die laattijdig aan de deputatie worden bezorgd, moet geen rekening worden gehouden.
Reeds genomen beslissingen:
- Het college van burgemeester en schepenen van 08/02/2021 betreffende Provincie Vlaams-Brabant - Voorontwerp Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant- de bijhorende procesnota en het actieprogramma ruimte. Adviesronde. Aanstelling Haviland.
- Het college van burgemeester en schepenen van 26/04/2021 betreffende provincie Vlaams-Brabant - Voorontwerp Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant - de bijhorende procesnota en actieprogramma ruimte. Advies gemeente Pepingen.
- Advies GECORO van 08/03/2021 met betrekking tot het eerste voorontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant.
- De gemeenteraad van 28 september 2021 betreffend:" Strategisch project Pajottenland - Eindrapport van de Landschapsstudie naar hernieuwbare energie in het Pajottenland en Traject Landschapsvisie 2040" - Goedkeuring
- Het college van burgemeester en schepenen van 24/01/2022 betreffende Adviesvraag -2de voorontwerp "Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant"-Kernenselecties.
- Het college van burgemeester en schepenen van 21/02/2022 betreffende "Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant - Kernenselecties. 2de voorontwerp" - Advies. Beslissing.
-Het college van burgemeester en schepenen van14/03/2022 betreffende "Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant - Kernenselecties. 2de voorontwerp" - Advies. Beslissing. Advies GECORO dd. 09-03-2022.
- Het college van burgemeester en schepenen van 28/10/2022 betreffende "Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant - Ontwerp van beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant. Uitnodiging bestuurlijke overlegtafel Halle-Vilvoorde. Beslissing.
- Het college van burgemeester en schepenen van 28/11/2022 betreffende "Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant - Regio Pajottenland - ontwerp van beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant. Organisatie openbaar onderzoek - adviesvraag - ontwerp ‘Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant’ met bijhorende ontwerp van milieueffectenrapportage". Beslissing.
- Het college van burgemeester en schepenen van 17/02/2023 betreffende "Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant - Regio Pajottenland - ontwerp van beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant. Organisatie openbaar onderzoek - adviesvraag - ontwerp ‘Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant’ met bijhorende ontwerp van milieueffectenrapportage". Advies - Principebeslissing.
In het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant worden de hoofdlijnen voor het ruimtelijk beleid binnen de provincie uitgezet. Het Beleidsplan Ruimte zal het Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant vervangen.
Het Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant zit momenteel in de fase openbaar onderzoek, volgend op de voorlopige vaststelling door de provincieraad. Het voorontwerp werd reeds in twee plenaire adviesrondes aan de gemeenten voorgelegd ter advies. De gemeente heeft in beide adviesrondes haar bemerkingen aan de provincie overgemaakt. De bemerkingen en adviezen van de verschillende adviesinstanties en gemeenten werden verwerkt en hebben aanleiding gegeven tot enkele aanpassingen aan het Beleidsplan Ruimte. De algemene uitgangspunten, basisprincipes en ruimtelijke strategieën (vertaald in beleidskaders) blijven ongewijzigd.
Naast enkele kleine aanpassingen/aanvullingen werd er naar aanleiding van de adviezen een belangrijke aanpassing doorgevoerd in de kernenselecties. De categorie van hoogdynamische woonkern werd opgesplitst in twee beleidscategorieën. Zowel de knoopwaarde (aanwezige mobiliteitsinfrastructuur) als het aanwezige voorzieningenniveau zijn belangrijke parameters voor de kernenselectie. Een kern die gelegen is langs een hoogwaardig openbaar vervoers-stamlijn wordt geselecteerd als een Hoogdynamische woonkern – vervoerskern. Kernen die niet gelegen zijn langs een HOV-stamlijn kunnen echter wel een goed voorzieningenniveau kennen. Deze worden geselecteerd als een Hoogdynamische woonkern – Kerndorp. Kernen met een matig voorzieningenniveau en beperkte knooppuntwaarde krijgen de selectie Landelijke dorpskern.
De provincie geeft daarbij aan dat dat ze hiermee een kader aanreiken om de gemeenten te ondersteunen in de uitwerking van de visie inzake woonontwikkelingen. De gemeenten kunnen de perspectieven voor de eigen kernen verder verfijnen en de vooropgestelde verdichting selectiever in te vullen.
Belangrijk voor Pepingen:
- Wonen:
Groei binnen de kernen met een hoog voorzieningenniveau en binnen de multimodale corridors. Kernen met een goed voorzieningenniveau en/of ontsloten door hoogwaardig openbaar vervoer (HOV), noemen we verder ‘hoogdynamische woonkernen‘. Zij krijgen in de woningprogrammatie het grootste groeipercentage toegemeten. De kernen met een hoger voorzieningenniveau dan de omliggende kernen noemen we verder als ‘hoogdynamische woonkernen - kerndorpen’. De kernen ontsloten door hoogwaardige openbaar vervoer noemen we verder ‘hoogdynamische woonkernen - vervoerskernen’.
- Economie
Stimuleren van verweving van economische activiteiten met woongebieden en andere stedelijke functies. Inzetten op optimaliseren van bestaande economische infrastructuur (ipv ontwikkelen van nieuwe bedrijventerreinen).
- Open ruimte:
De verwachtingen zijn dat in de komende 10 jaar het platteland een sterke transformatie zal ondergaan. Dit zowel ten gevolge van evoluties binnen de agrarische sector (schaalvergroting, opkomst gemeenschapslandbouw en korte-keten initiatieven, klimaatverandering, stikstofproblematiek) als de toenemende behoeften vanuit andere sectoren (vrije tijd, energie, …). De provincie wil een ruimtelijk kader scheppen waarbinnen deze transformatie plaats kan vinden, waarbij de leefbaarheid en de ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit van het platteland belangrijke uitgangspunten zijn. En dit zonder daarbij de ontwikkelingsmogelijkheden voor agrarische bedrijven te beperken.
Zowel percelen/gebieden in aaneengesloten landbouwgebieden als daarbuiten (bijvoorbeeld stadsnabije percelen) kunnen een hoge waarde hebben voor landbouw. Bij een ruimtelijk proces waar landbouw betrokken is, is het daarom cruciaal de impact op landbouw in te schatten en af te wegen. De inschatting van de impact kan gebeuren in overleg met de betrokken landbouwers.
- Kernenselectie:
Bellingen en Heikruis werden geselecteerd als ‘Landelijke dorpskern’.
In de landelijke dorpskernen (geselecteerde kernen buiten de hoogdynamische woonkernen) wordt een selectieve verdichting vooropgesteld die het landelijk karakter van deze kernen vrijwaart.
Er wordt hier dus niet gestreefd naar algemene verdichting van het woonweefsel omdat het behoud van het landelijk karakter primeert. Een selectieve verdichting nabij de centra van deze kernen kan wel ondersteund worden. In deze kernen zal het aanduiden van verdichtingslocaties in de centra samen moeten gaan met initiatieven voor behoud van het landelijk karakter van het woonweefsel én een beperking van het bijkomende woonaanbod buiten de verdichtingszones. Er wordt niet gestreefd naar een algemene verdichting maar naar het inpassen van de groei in het bestaande woonweefsel.
Niet-uitgeruste woongebieden (binnengebieden) kunnen in principe niet zomaar ontwikkeld worden. De gemeenteraad heeft de unieke bevoegdheid om verkavelingen van deze binnengebieden niet langer toe te staan door niet-goedkeuring van bijkomende wegenis. In deze kernen bepleit de provincie een verkavelingsstop voor de binnengebieden om de regie in handen te leggen van de gemeentebesturen. Indien de gemeente gemotiveerd heeft beslist over de ruimtelijke ordening van de kern kunnen specifieke binnengebieden wel aangeduid worden als verdichtingslocaties. Deze beslissing moet worden bekrachtigd in een gemeenteraadsbesluit.
Pepingen werd geselecteerd als ‘Hoogdynamische woonkern – Kerndorp’.
In de meer landelijke regio’s van onze provincie, buiten de multimodale corridors, zijn het de kerndorpen die de dynamiek (wonen, bedrijvigheid, voorzieningen) dienen op te vangen.
Kerndorpen zijn kernen met een relatief hoog voorzieningenniveau t.o.v. de omliggende dorpen. In deze dorpen is de beoogde verdichting van het woonweefsel algemeen binnen het woongebied zoals in de hoog-dynamische woonkeren. Hier geld omwille van het behoud van het landelijk karakter van deze dorpskernen echter een lagere minimale woondichtheid voor nieuwe woonontwikkelingen (minimaal 15 woningen/ha). De woontypologieën moeten zich inpassen in het bestaande woonweefsel. Meergezinswoningen zijn in principe toegelaten. Niet-uitgeruste woongebieden (binnengebieden) kunnen aangesneden worden. Er geldt geen verkavelingstop. Bijkomende nieuwe zoneringen zijn niet wenselijk. Binnen de ruimtebalans kunnen verschuivingen van woonzones ruimtelijk wel verantwoord zijn. Het schrappen van woonzoneringen (woon-, woonuitbreidings en reservegebieden) ten voordele van meer kernversterkende zoneringen wordt daarom ondersteund.
Zowel lokale als bovenlokale voorzieningen (gericht op regionale behoeften) kunnen worden ingepast in deze kerndorpen.Bestaande bedrijvigheid wordt verweven als het kan maar kan geherlokaliseerd worden naar een bedrijvenzone als het moet. Inplantingen van bijkomende bedrijvenzones moet in de eerste plaats overwogen worden aansluitend bij hoog-dynamische woonkernen. Indien dit niet mogelijk is kan ook een inplanting aansluitend bij de kerndorpen in overweging worden genomen. Ook herlokalisaties van bestaande niet-verweefbare bedrijvigheid kunnen overwogen worden aansluitend bij de kerndorpen.
Gelet op het advies van de GECORO van 12 januari 2023, de landbouwraad van 8 februari 2023 en de milieuadviesraad van 15 februari 2023.
FMJP - budgetsleutel: GBB/0200-00/2140000/GEMEENTE/CBS/IP-O - Plannen en studies.
Enig artikel : De gemeenteraad brengt het volgende advies uit over het ontwerp ‘Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant’ met bijhorende ontwerp van milieueffectenrapportage, dat aansluit bij het principieel advies van het schepencollege van 17 februari 2023.
- De aanpassing van de categorisering in de kernenselectie komt tegemoet aan de vraag van de gemeente om voldoende toekomstgerichte kansen te bieden voor wonen, bedrijvigheid en voorzieningen in Pepingen -centrum. Hoewel er inhoudelijk weinig verschil te merken valt met de vorige versie (Pepingen centrum als landelijke dorpskern – kerndorp) geeft de term ‘hoogdynamische woonkern - kerndorp’ de ontwikkelingsperspectieven voor Pepingen beter weer. De gemeente onderschrijft dan ook de voorgestelde kernenselectie.
- De selectie van Pepingen-centrum als ‘hoogdynamische woonkern - kerndorp’ lijkt ook tegemoet te komen aan de bezorgdheid van de gemeente om voldoende toekomstgerichte kansen en mogelijkheden te bieden voor nieuwe en startende lokale bedrijven en kleine zelfstandigen. Bij de ontwikkelingsperspectieven voor ‘hoogdynamische woonkernen - kerndorpen’ staat immers te lezen:
“Zowel lokale als bovenlokale voorzieningen (gericht op regionale behoeften) kunnen worden ingepast in deze kerndorpen. Bestaande bedrijvigheid wordt verweven als het kan maar kan geherlokaliseerd worden naar een bedrijvenzone als het moet. Inplantingen van bijkomende bedrijvenzones moet in de eerste plaats overwogen worden aansluitend bij hoog-dynamische woonkernen. Indien dit niet mogelijk is kan ook een inplanting aansluitend bij de kerndorpen in overweging worden genomen. Ook herlokalisaties van bestaande niet-verweefbare bedrijvigheid kunnen overwogen worden aansluitend bij de kerndorpen.”
Op basis van deze passage lijken er, nu Pepingen-centrum geselecteerd is als ‘hoogdynamische woonkern - kerndorp’, mogelijkheden te zijn voor Pepingen om bijkomende ruimte voor bedrijven te creëren aansluitend bij de kern (onderlijnde passage). De formulering is echter nogal verwarrend. Door te stellen dat, indien inplantingen van bijkomende bedrijvenzones niet mogelijk zijn aansluitend bij de hoog-dynamische woonkern ook een inplanting aansluitend bij het kerndorp in overweging kan worden genomen, geeft de tekst de indruk met ‘inplanting aansluitend bij hoog-dynamische woonkernen’ eigenlijk de ‘vervoerskernen’ te bedoelen. In dat geval is er nauwelijks verschil in ontwikkelingsperspectieven met de laatste versie van het voorontwerp (Pepingen-centrum als kerndorp) en lijkt de categorie ‘hoogdynamische woonkern - kerndorp’ weinig nieuws te brengen (tenzij een beperkte optie om eventueel een inplanting van bijkomende bedrijvenzone in overweging te nemen als er niet kan aangesloten worden bij een vervoerskern). Ondanks de onduidelijkheid in de formulering is het wel positief dat er nu (minimale) perspectieven geboden worden naar inplanting van moeilijk verweefbare bedrijvigheid en dat het voorzien van bijkomende ruimte voor bedrijvigheid niet de facto uitgesloten is.
- in het ontwerpbeleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant werd geen rekening gehouden met de harde kaart voor hernieuwbare energie opgenomen in het Strategisch project Pajottenland - Eindrapport van de Landschapsstudie naar hernieuwbare energie in het Pajottenland en Traject Landschapsvisie 2040, goedgekeurd door de gemeenteraad van Pepingen in zitting van 28/9/2021 en ook door de andere gemeenten/partners in het Pajottenland. De gemeente vraagt om de huidige kaart door deze kaart te vervangen - zie bijlage.
Naar aanleiding van het versturen van de agenda voor de gemeenteraad van heden ontving het lokaal bestuur onderstaande vragen van de mandatarissen.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad art. 11 §3.
Enig artikel: De volgende antwoorden op de mondelinge vragen werden geformuleerd:
Mondeling vraag vanwege André De Roubaix, cd&v-fractie:
Vraag: onderhoud kerkhoven
In de notulen van het schepencollege van 16 januari 2023 lezen we dat het onderhoud(onkruidbeheer) van de kerkhoven zal uitbesteed worden.
We lezen eveneens:
Voor de toewijzing van de gunning zal er een interne budgetverschuiving doorgevoerd worden.
Blijkbaar is er een plotse koerswijziging in het onderhoud van de kerkhoven.
Waarom wordt dit niet meer in eigen beheer gedaan?
Eddy Timmermans, Burgemeester, antwoordt: Is een arbeidsintensieve taak. We zitten dit jaar met een arbeidswissel in onze technische dienst. We zullen dat bij wijze van test kijken of we dit dit jaar kunnen uitbesteden en wat het ons kost. We zullen zien of dit de werklast verminderd. Misschien kunnen we op deze manier ook onze mensen van de technische dienst in de toekomst inzetten voor andere taken.
De huidige meerderheid gaf aan dat het een bestuurskrachtmeting zou laten uitvoeren ifv mogelijke fusieplannen binnen het Pajottenland. Streefdatum was februari 2023.
1. Is de studie klaar?
2. Wat is het resultaat van deze studie ?
Saskia Beeckmans, schepen, antwoordt: Op 7.3.2023 zal er een infomoment worden georganiseerd voor alle gemeenteraadsleden van de 4 gemeenten in samenspraak met de andere gemeenten. Daar zullen de resultaten worden medegedeeld in aanwezigheid van het studiebureau.
2. Buiten de eerdere straatroosterproblematiek langsheen de Steenweg op Elingen maakte begin augustus 2022 een burger melding dat ter hoogte Geynsberg een straatkolk gebarsten is en het deksel los ligt. Na een herinneringsmail werd half augustus door de technische dienst gemeld dat er nieuwe straatkolken met bijhorende deksels besteld werden. Begin november 2022 en begin februari 2023 heeft de melder een reminder gestuurd om meer nieuws te ontvangen. Tot op heden werd door de gemeente nog geen antwoord gegeven. Begin februari 2023 werd er gestart met wegeniswerken in de Steenweg op Elingen.
3. In Lennik wordt vanaf 1 maart de mogelijkheid geboden aan hun burgers om GFT en restafval aan te bieden in recyclageparken. Gelet op de lopende samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Lennik en Intradura voor de exploitatie van het recyclagepark, stellen we volgende vraag:
4. In de pers en op hun website lezen we dat het Agentschap Wegen en Verkeer in het voorjaar 2023 aanpassingen aan het kruispunt van de Ninoofsesteenweg (N28) met de Eikstraat plant.
Over Kruispunt Eikstraat-N28 was er overleg ikv ‘verkeersveiligheid op schoolroutes’. Overleg was er dacht ik in augustus 2021 en november 2022.
Over de exacte datum van uitvoering moet ik nog nieuws krijgen maar zal vermoedelijk in het najaar van 2023 zijn.
Project betreft enkel het kruispunt Eikstraat-N28, niet de Beerstraat.
5. Tijdens de gemeenteraad van 24 november 2020 stelden wij voor om het meldings- en registratiesysteem “Mijn Mooie Straat” van Mooimakers in te voeren. De meerderheid keurde het niet goed. Tijdens de gemeenteraad van 22 februari 2022 vroegen we naar de bereidheid om alsnog in te stappen in de gratis tool “Mijn mooie Straat”. Het college bleef bij hun standpunt en koos voor een geïntegreerde aanpak via de meldingsknop op de website. In het collegeverslag van 23 januari 2023 lezen we dat het schepencollege plots wel interesse heeft in de gratis applicatie van Mooimakers.
6. De gemeenteraadsleden moeten via opgevraagde documenten of in goedgekeurde verslagen van adviesraden vernemen dat er erkenningsaanvragen zijn van verenigingen. Sommige aanvragen dateren al van begin 2022.
Rudi Seghers, schepen, antwoordt: Wanneer de Dienst Vrije Tijd een aanvraag tot erkenning ontvangt, wordt deze eerst ter advies voorgelegd aan de desbetreffende adviesraad. Dat is het reglement. Nadat het advies wordt opgenomen in het ontwerpverslag van de vergadering en op een volgende vergadering wordt goedgekeurd (dat is de procedure), wordt zowel het verslag als het advies betreffende de erkenningsaanvraag aan het eerstvolgende college voorgelegd, waarna het tenslotte naar de gemeenteraad kan.
Dit gebeurde zo voor de laatste erkenningsaanvragen:
- HKV Den Dasjtereir: GR 23 maart 2021
- SAMANA Bellingen: GR 23 maart 2021
- SAMANA Pepingen: GR 27 april 2022
In tussentijd werd de vzw BIETS ook als opvanginitiatief erkend omdat zij pas opgestart waren en nog geen jaar werking konden voorleggen, maar wel wensten mee te werken aan de KOE-PONGS en jeugdkampen organiseerden (op deze manier konden zij fiscale attesten uitreiken). Aanvragen voor opvanginitiatieven worden niet aan de gemeenteraad voorgelegd.
Daarnaast zijn er 4 lopende aanvragen, zijnde: