Terug
Gepubliceerd op 04/05/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 28/02/2023 - 19:30

Mondelinge vragen aan het college volgens art. 11 §3 huishoudelijk reglement

Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
Eddy Timmermans, Burgemeester
Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
Leen Deneyer, Algemeen directeur
Aanleiding

Naar aanleiding van het versturen van de agenda voor de gemeenteraad van heden ontving het lokaal bestuur onderstaande vragen van de mandatarissen.

Regelgeving

Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad art. 11 §3.

Besluit

Enig artikel: De volgende antwoorden op de mondelinge vragen werden geformuleerd:

 

Mondeling vraag vanwege André De Roubaix, cd&v-fractie:

Vraag: onderhoud kerkhoven

In de notulen van het schepencollege van 16 januari 2023 lezen we dat het onderhoud(onkruidbeheer) van de kerkhoven zal uitbesteed worden.
We lezen eveneens:
Voor de toewijzing van de gunning zal er een interne budgetverschuiving doorgevoerd worden.

Blijkbaar is er een plotse koerswijziging in het onderhoud van de kerkhoven.

Waarom wordt dit niet meer in eigen beheer gedaan?

Eddy Timmermans, Burgemeester, antwoordt: Is een arbeidsintensieve taak. We zitten dit jaar met een arbeidswissel in onze technische dienst. We zullen dat bij wijze van test kijken of we dit dit jaar kunnen uitbesteden en wat het ons kost. We zullen zien of dit de werklast verminderd. Misschien kunnen we op deze manier ook onze mensen van de technische dienst in de toekomst inzetten voor andere taken.

 

Mondeling vraag vanwege Gerda Claeys, N-VA-fractie:

De huidige meerderheid gaf aan dat het een bestuurskrachtmeting zou laten uitvoeren ifv mogelijke fusieplannen binnen het Pajottenland. Streefdatum was februari 2023. 

1. Is de studie klaar?

2. Wat is het resultaat van deze studie ?

Saskia Beeckmans, schepen, antwoordt: Op 7.3.2023 zal er een infomoment worden georganiseerd voor alle gemeenteraadsleden van de 4 gemeenten in samenspraak met de andere gemeenten. Daar zullen de resultaten worden medegedeeld in aanwezigheid van het studiebureau.



Mondeling vraag vanwege Peter Van Cutsem, cd&v-fractie:

1. Tijdens de mondelinge vragenronde van 27 september 2022 vroegen we hoeveel brandweercontrolebezoeken er werden uitgevoerd bij occasionele zomeractiviteiten. Volgens de burgemeester werden er vier controles uitgevoerd. Recent vroegen we de brandweerverslagen op en ontvingen maar drie verslagen. Na het inkijken van de inspectieverslagen stellen we volgende vragen:
  • Waarom zijn niet alle inspectieverslagen beschikbaar?
  • Hoe komt het dat niet-gekeurde elektrische verdeelkasten door de gemeente ter beschikking gesteld worden aan verenigingen?
  • Wordt er nog ander gemeentelijk materiaal uitgeleend zonder voorafgaandelijke goedkeuring van schepencollege en/of gemeenteraad?
Eddy Timmermans, Burgemeester, antwoordt: Er zijn er 4 controles geweest en er zijn maar 3 verslagen binnen gekomen. Het vierde verslag zal worden opgevraagd bij de brandweer en zal alsnog worden overgemaakt. Over welke kasten gaat het? De gemeente heeft geen geen verdeelkasten die we uitlenen. Het uitlenen van materiaal gebeurt steeds via de gekende procedure.

2. Buiten de eerdere straatroosterproblematiek langsheen de Steenweg op Elingen maakte begin augustus 2022 een burger melding dat ter hoogte Geynsberg een straatkolk gebarsten is en het deksel los ligt. Na een herinneringsmail werd half augustus door de technische dienst gemeld dat er nieuwe straatkolken met bijhorende deksels besteld werden. Begin november 2022 en begin februari 2023 heeft de melder een reminder gestuurd om meer nieuws te ontvangen. Tot op heden werd door de gemeente nog geen antwoord gegeven. Begin februari 2023 werd er gestart met wegeniswerken in de Steenweg op Elingen.

  • Wordt de straatroosterproblematiek eveneens aangepakt tijdens het afsluiten van de Steenweg op Elingen?
Eddy Timmermans, Burgemeester, antwoordt: Waar gewerkt is zijn de roosters wel hersteld. De andere worden hersteld wanneer ze los zitten.

3. In Lennik wordt vanaf 1 maart de mogelijkheid geboden aan hun burgers om GFT en restafval aan te bieden in recyclageparken. Gelet op de lopende samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Lennik en Intradura voor de exploitatie van het recyclagepark, stellen we volgende vraag:

  • Kunnen er ook in het recyclagepark van Pepingen GFT- en restafvalzakken aangeboden worden? En ook door onze inwoners?
Greta Cochez, schepen, antwoordt: ja, stond op de gemeenteraad van december 2022. Nu heeft Lennik dat ook op zijn gemeenteraad laten goedkeuren.

4. In de pers en op hun website lezen we dat het Agentschap Wegen en Verkeer in het voorjaar 2023 aanpassingen aan het kruispunt van de Ninoofsesteenweg (N28) met de Eikstraat plant.

  • Werd er door het AWV overleg gepleegd met de gemeente voor de herinrichting van het kruispunt Termeeren? Zo ja, wanneer?
  • Wanneer worden exact de aanpassingswerken uitgevoerd?
  • Komen er ook aanpassingen aan de oversteekplaats ter hoogte van de Beertstraat?
Saskia Beeckmans, schepen, antwoordt: 

Over Kruispunt Eikstraat-N28 was er overleg ikv ‘verkeersveiligheid op schoolroutes’. Overleg was er dacht ik in augustus 2021 en november 2022.

Over de exacte datum van uitvoering moet ik nog nieuws krijgen maar zal vermoedelijk in het najaar van 2023 zijn.

Project betreft enkel het kruispunt Eikstraat-N28, niet de Beerstraat.

5. Tijdens de gemeenteraad van 24 november 2020 stelden wij voor om het meldings- en registratiesysteem “Mijn Mooie Straat” van Mooimakers in te voeren. De meerderheid keurde het niet goed. Tijdens de gemeenteraad van 22 februari 2022 vroegen we naar de bereidheid om alsnog in te stappen in de gratis tool “Mijn mooie Straat”. Het college bleef bij hun standpunt en koos voor een geïntegreerde aanpak via de meldingsknop op de website. In het collegeverslag van 23 januari 2023 lezen we dat het schepencollege plots wel interesse heeft in de gratis applicatie van Mooimakers.

  • Wat is er veranderd sinds november 2020 en februari 2022 om toch in te tekenen in de tool “Mijn mooie Straat”?
Greta Cochez, schepen, antwoordt: Is enkel en alleen op aanvraag van de duurzaamheidsambtenaar.

6. De gemeenteraadsleden moeten via opgevraagde documenten of in goedgekeurde verslagen van adviesraden vernemen dat er erkenningsaanvragen zijn van verenigingen. Sommige aanvragen dateren al van begin 2022.

  • Waarom wordt deze procedure gevolgd?
  • Waarom werden de aanvragen nog niet voorgelegd aan de gemeenteraad?

Rudi Seghers, schepen, antwoordt: Wanneer de Dienst Vrije Tijd een aanvraag tot erkenning ontvangt, wordt deze eerst ter advies voorgelegd aan de desbetreffende adviesraad. Dat is het reglement. Nadat het advies wordt opgenomen in het ontwerpverslag van de vergadering en op een volgende vergadering wordt goedgekeurd (dat is de procedure), wordt zowel het verslag als het advies betreffende de erkenningsaanvraag aan het eerstvolgende college voorgelegd, waarna het tenslotte naar de gemeenteraad kan.

Dit gebeurde zo voor de laatste erkenningsaanvragen:
- HKV Den Dasjtereir: GR 23 maart 2021
- SAMANA Bellingen: GR 23 maart 2021
- SAMANA Pepingen: GR 27 april 2022

In tussentijd werd de vzw BIETS ook als opvanginitiatief erkend omdat zij pas opgestart waren en nog geen jaar werking konden voorleggen, maar wel wensten mee te werken aan de KOE-PONGS en jeugdkampen organiseerden (op deze manier konden zij fiscale attesten uitreiken). Aanvragen voor opvanginitiatieven worden niet aan de gemeenteraad voorgelegd.

Daarnaast zijn er 4 lopende aanvragen, zijnde:

- erkenning FERM Pepingen sportief
- erkenning BIETS vzw
- erkenning Itchy Feet
- erkenning Hope for Lio

Deze vier aanvragen werden nog niet aan de gemeenteraad voorgelegd omdat de desbetreffende adviesraad in die periode niet bijeen kwam en/of het definitieve advies nog niet werd opgesteld/goedgekeurd.

Er staan wel 2 vergaderingen gepland:
- sportraad: 13 maart
- cultuurraad: 20 maart