Gemeente Pepingen doet beroep op de GAS-dienstverlening van Haviland. Er werd een brief door Haviland overgemaakt op 05/09/2024 met de nieuwe voorschotprijzen die vanaf 2025 gehanteerd zullen worden per GAS-dossier, onder voorbehoud van goedkeuring door de Raad van Bestuur op 30 september 2024. De vernoemde daling van de prijzen is mogelijk door
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de structurele aanpassing van de voorschotprijzen voor de administratieve behandeling van GAS-dossiers door Haviland vanaf 2025 goed te keuren.
Bevoegdheidsgrond:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Regelgeving:
• de wet van 16 maart 1968 betreffende politie over het wegverkeer, artikel 29 quater
• de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
• de wet van 19 juli 2013 tot wijziging van de Wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van minderjarigen die een als misdrijf omschreven
feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade;
• het decreet van 21 december 2007 tot aanvulling van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid met een titel XVI “Toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen”;
• het besluit van de Vlaamse Regering van 23 mei 2014 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement 2 betreffende de milieuvergunning, het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2007 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de bodemsanering en de bodembescherming, het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot uitvoering van titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (B.S.12/09/2014);
• het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (B.S.23/10/2014);
• het decreet van 8 december 2017 houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving (zgn. Codextrein);
• de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet;
• het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
• het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden betreffende het register van de gemeentelijke administratieve sancties ingevoerd bij artikel 44 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
• het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
• het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
• het koninklijk besluit van 28 januari 2014 houdende de minimumvoorwaarde en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS);
• het koninklijk besluit betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met een automatisch werkende toestellen;
• de Ministeriële Omzendbrief van 22 juli 2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij de nieuwe regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties;
• de omzendbrief nr. 1/2006 van het College van procureurs-generaal bij de Hoven van Beroep van 2 juli 2014 (erratum op de herziene versie van 30.01.2014)
Reeds genomen beslissingen:
Het aantal door Haviland verwerkte GAS-dossiers kende de laatste jaren een explosieve toename: van minder dan 20.000 dossiers in 2020, over bijna 73.000 in 2022 en 176.000 in 2023, tot 134.000 in de eerste jaarhelft van 2024. Steeds meer besturen (momenteel 23) doen beroep op deze complete dienstverlening en het systeem werd uitgebreid met GAS 5, waardoor ook de beperkte snelheidsovertredingen via GAS konden worden beboet.
Om dit groot aantal GAS-dossiers te kunnen verwerken bouwde Haviland de GAS-dienst verder uit met back-up sanctionerend ambtenaren en extra deskundigen en werden processen herbekeken in kader van een efficiëntere werking. Omdat bovendien niet alle kosten evenredig stijgen met het aantal dossiers, daalde, ondanks de hoge inflatie, de uiteindelijke kostprijs van de verwerking van de GAS-dossiers. Daar Haviland elke dienstverlening kostendelend aanbiedt, werd in 2022 € 1,1 mio en in 2023 € 2,7 mio teruggestort aan de deelnemende besturen, waardoor de uiteindelijke kostprijs voor een GAS 5-dossier bvb. daalde tot € 9,21 (voorschotprijs € 24).
De huidig gehanteerde voorschotprijzen zijn dubbel zo hoog dan wat het de besturen kost na verrekening van de terugstorting. Daarom werd aan de Raad van Bestuur van 30 september e.k. een significante verlaging van de voorschotprijzen voorgesteld.
In onderstaande tabel wordt per GAS-categorie het volgende weergegeven:
GAS-dossier | Voorschotprijs t.e.m. 2024 | Voorstel voorschotprijs vanaf 2025 |
GAS 5 | € 24 | € 10 |
GAS 4 | € 27 | € 20 |
GAS 1, 2, 3 | € 54 | € 30 |
GAS Blauwe Zone | € 18 | € 12 |
De hoeveelheidskorting en ristorno blijven behouden i.k.v. het kostendelend principe, voor zoverre er bij de jaarlijkse afrekening een overschot blijkt te zijn. In het andere - weinig waarschijnlijk - geval zal het tekort opgevraagd worden.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de structurele aanpassing van de voorschotprijzen voor de administratieve behandeling van GAS-dossiers door Haviland vanaf 2025 goed.