De voorzitter opent de zitting op 27/03/2025 om 19:33.
Vragenmoment burger: geen vragen
De voorzitter opent de vergadering.
De voorzitter stelt vast dat volgende agendapunten werden ingediend namens de LVB-fractie:
- Vernieuwing van het engagement van de gemeente Pepingen binnen de Statiegeldalliantie
- Invoering van een aanvullende gemeentelijke aanpassingspremie voor 65+ en personen met een handicap
- Aanpassing huishoudelijk reglement op de gemeentelijke begraafplaatsen
- Herdenking 8 mei 1945
Overeenkomstig artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur worden de agendapunten toegevoegd aan de agenda.
Op voorstel van de LVB-fractie wordt het 17de agendapunt - samenstelling GECORO 2025-2030: aanduiding leden, voorzitter, secretaris. Beslissing - behandeld in gesloten zitting. Alle raadsleden gaan hiermee akkoord.
Jaarlijks wordt het document “Informatieveiligheidsbeleid” voor ons bestuur geüpdatet.
De doelstelling van een informatieveiligheidsplan is een correcte organisatie en beheer van de informatieveiligheid binnen het bestuur, conform de desbetreffende wetgeving.
De informatieveiligheid binnen een bestuur beoogt de instandhouding en de goede werking van de activiteiten ervan, primair gericht op het voorkomen van schade, met het oog op de realisatie van de doelstellingen zoals vooropgesteld in haar missie.
Meer algemeen heeft ze als doelstelling het voorkomen van schade die kan worden toegebracht aan de goede werking van de informatiesystemen van het bestuur enerzijds en aan de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen anderzijds.
De DPO/FG van Welzijnskoepel West-Brabant (Filip Haesen) zorgt voor de sturing, opstelling en herziening van het beleid, bijstelling van de beleidsmaatregelen, opstelling van het veiligheidsplan, opstelling van de vereiste en benodigde policies en procedures, de vaststelling van verantwoordelijkheden en het toezicht op veranderde wetgeving, bedreigingen en incidenten.
Verordening(EU) 2016/79 van het Europees parlement en Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)
Wet 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een rijksregister van de natuurlijke personen, verder aangeduid als de wet op het rijksregister
Besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009 betreffende de veiligheidsconsulenten, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronisch bestuurlijke gegevensverkeer.
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Decreet Lokaal Bestuur
Overwegende dat het informatieveiligheidsbeleid werd behandeld door het college van burgemeester en schepenen op 03 maart 2025.
Belangrijkste wijzigingen:
* Verwijdering bepalingen NIS2 richtlijn (niet van toepassing op lokaal bestuur)
* Hfdstk 10 : Operationeel beheer – toevoeging artificiële intelligentie en systemen EOL
* Hfdstk 15 : Verwijzing naar CCB Cyberfundamentals ‘Basic’
De wijzigingen t.o.v. vorige versie zijn aangegeven in het blauw, zodat het duidelijk is welke de wijzigingen zijn.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het geactualiseerde informatieveiligheidsbeleid 2025 goed, zoals gevoegd bij deze beslissing als bijlage - 2025 Informatieveiligheidsbeleid - Lokaal bestuur Pepingen.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 27 februari 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Op vraag van de LVB-fractie keuren de raadsleden unaniem volgende rechtzetting goed: De eerste mondelinge vraag van Sander Geerts werd tijdens de vergadering ingetrokken door de vraagsteller. De notulen worden in die zin aangepast.
Enig artikel: De Voorzitter stelt vast dat er geen bijkomende opmerkingen worden gemaakt. Overeenkomstig art. 32 van het decreet lokaal bestuur worden de notulen van de gemeenteraadsvergadering van 27 februari 2025 als goedgekeurd beschouwd.
Overeenkomstig art.30 §2 van het huishoudelijk reglement werd het zittingsverslag vervangen door een audio-opname. Deze wordt op de gemeentelijke website geplaatst.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag van de vorige vergadering van 27 februari 2025.
Enig artikel: De raad neemt kennis van het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 27 februari 2025. Het verslag is te raadplegen op de website van de gemeente / bestuur en beleid / gemeenteraad OCMW-raad / audio video en de link:
Aanwijzing provinciale ambtenaar voor het opleggen van gemeentelijke administratieve geldboetes.
Gelet op artikel 6, §§2 en 3 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Gelet op artikelen 1, §2 en 2, §1 van het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Gelet op het positief advies van de Procureur des Konings te Leuven van 10 februari 2025 omtrent de aanstelling van Veerle Dedobbeleer als sanctionerend ambtenaar.
Gelet op het positief advies van de Procureur des Konings te Halle-Vilvoorde van 28 januari 2025 omtrent de aanstelling van Veerle Dedobbeleer als sanctionerend ambtenaar.
Gelet op het provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 18 februari 2025 waarbij Veerle Dedobbeleer als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld.
Gelet op het positief advies van de Procureur des Konings te Leuven van 10 februari 2025 omtrent de aanstelling van Naomi Cornelissen als sanctionerend ambtenaar.
Gelet op het positief advies van de Procureur des Konings te Halle-Vilvoorde van 28 januari 2025 omtrent de aanstelling van Naomi Cornelissen als sanctionerend ambtenaar.
Gelet op het provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 18 februari 2025 waarbij Naomi Cornelissen als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld.
Gelet op het positief advies van de Procureur des Konings te Leuven van 10 februari 2025 omtrent de aanstelling van Christel Deroost als sanctionerend ambtenaar.
Gelet op het positief advies van de Procureur des Konings te Halle-Vilvoorde van 28 januari 2025 omtrent de aanstelling van Christel Deroost als sanctionerend ambtenaar.
Gelet op het provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 18 februari 2025 waarbij Christel Deroost als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld.
Overwegende dat de provincie een dienstverlenende opdracht heeft naar de gemeenten toe en zij een ambtenaar ter beschikking kan stellen.
Overwegende dat Eline Parys en Greet Van Eygen reeds als provinciaal sanctionerende ambtenaren werden aangesteld.
Overwegende dat de procedure enige juridische kennis vereist enerzijds en anderzijds een afwikkeling op provinciaal niveau een eenvormige en neutrale beoordeling waarborgt.
Overwegende dat het wenselijk is een provinciaal ambtenaar te belasten met het opleggen van de gemeentelijke administratieve geldboetes omdat enerzijds er in de gemeente geen geschikte ambtenaar is en anderzijds dergelijk personeelslid meer expertise kan ontwikkelen.
Gelet op het voorstel van het schepencollege dd. 10/03/2025;
Artikel 1: De gemeenteraad wijst mevrouw Veerle Dedobbeleer, mevrouw Naomi Cornelissen en mevrouw Christel Deroost aan als ambtenaren belast met het opleggen van administratieve geldboetes.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, aan de juridische dienst van de provincie Vlaams-Brabant, aan de voorzitter van het politiecollege en aan de procureur des Konings.
De lastvoorwaarden en gunningswijze van de overheidsopdracht: Renovatiewerken noodwoning door aannemers Ninoofsesteenweg 112, 1670 Pepingen - Uitbreiding worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Reeds genomen beslissingen.
In het kader van het project ‘renovatie noodwoning’ werden volgende gunningen reeds gedaan :
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Renovatiewerken noodwoning door aannemers Ninoofsesteenweg 112, 1670 Pepingen - Uitbreiding” een bestek met nr. 2025-189 werd opgesteld door de Technische Dienst;
Overwegende dat deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Stabiliteitswerken betreffende het versterken van de reeds bestaande betonnen steunbalk”), raming: € 4.000,00 excl. btw of € 4.840,00 incl. 21% btw;
* Perceel 2 (Het verwijderen van de resterende oude muurpleister), raming: € 5.000,00 excl. btw of € 6.050,00 incl. 21% btw;
* Perceel 3 (Isolatie en muur opbouw werkzaamheden ), raming: € 45.454,54 excl. btw of € 54.999,99 incl. 21% btw;
* Perceel 4 (Vloerbekleding 1ste verdiep), raming: € 5.371,90 excl. btw of € 6.500,00 incl. 21% btw;
* Perceel 5 (Elektriciteit werkzaamheden), raming: € 12.396,69 excl. btw of € 14.999,99 incl. 21% btw;
* Perceel 6 (Plaatsen gasverwarmingsketel en bijhorende leidingen en verwarmingselementen ), raming: € 18.181,81 excl. btw of € 21.999,99 incl. 21% btw;
* Perceel 7 (Verlaagd plafond en uitbekleding betonnen steunbalk ), raming: € 15.702,47 excl. btw of € 18.999,99 incl. 21% btw
* Perceel 8 (Vloerbekleding gelijkvloers), raming: € 6.611,57 excl. btw of € 8.000,00 incl. 21% btw;
* Perceel 9 (Asbestverwijdering), raming: € 4.000,00 excl. btw of € 4.840,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 116.718,98 excl. btw of € 141.229,96 incl. 21% btw;
Overwegende dat de totaliteit van de reeds uitgegeven kosten/lopende gunningen reeds € 75.336,94 excl. btw bedraagt;
Overwegende dat de totaliteit van de reeds uitgegeven kosten/lopende gunningen en de nog te maken kosten een raming van €192.055,91 excl. btw bedraagt.
Gezien het feit dat de economische eenheid gewaarborgd moet blijven en gelet op de totaliteit van de reeds uitgegeven kosten/lopende gunningen en de nog te maken kosten wordt voorgesteld om de volgende plaatsingsprocedure aan te wenden: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking;
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2025-189 en de raming voor de opdracht “Renovatiewerken noodwoning door aannemers Ninoofsesteenweg 112, 1670 Pepingen - Uitbreiding”, opgesteld door de Technische Dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 141.229,96 incl. 21% btw;
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Campagne maand van de markt - ontwerpreglement.
Decreet lokaal bestuur
Reeds genomen beslissing:
Schepencollege van 13-01-2025 betreffende interprovinciale campagne van de markt - april 2025 - deelname - organisatie. Beslissing.
Schepencollege van 17-02-2025 betreffende interprovinciale campagne van de markt - april 2025 - deelname - organisatie - reglement. Beslissing.
Met deze interprovinciale campagne willen de 5 provincies de handelskernen versterken door specifiek aandacht te hebben voor de ambulante handel, de aantrekkingskracht van de markt en belevingswaarde op de markt verhogen, zowel jonge gezinnen en ouderen aanmoedigen om de markt te bezoeken.
Vermits de meeste handelaars van Pepingen hun producten te koop aanbieden op de markt in Halle, Lennik en Gaasbeek, wordt de prijsuitreiking samen georganiseerd met deze gemeenten.
Ook de "Buurderij Pepingen" en de handelaars die wekelijks hun producten aanbieden langsheen de N28 en de andere gemeentewegen, worden betrokken bij dit initiatief.
Een ontwerpreglement werd voorbereid door de dienst economie van de provincie Vlaams-Brabant.
Artikel 1: Het reglement van de interprovinciale campagne maand van de markt april 2025 in bijlage wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Er zullen 32 cadeaubonnen van € 25,00 voorzien worden.
Een gemeentebestuur kent nominatieve subsidies toe op basis van een afzonderlijke raadsbeslissing waarin bepaald wordt aan wie de gemeente welke subsidie toekent. De lijst met nominatief toegekende subsidies voor 2024 werd voorgelegd aan de gemeenteraad van 19/12/2023. Voor de toegestane investeringssubsidies aan de kerkfabrieken werd op dat moment een totaal bedrag van € 962.631,62 toegekend.
Het is ook de bevoegdheid van de gemeenteraad om te bepalen onder welke voorwaarden die toekenning valt.
Artikel 41 DLB : De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
23° het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies;
Het Besluit Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018 (en latere wijzigingen);
Stand van zaken: In 1993 werd de beslissing genomen tot de totale restauratie van de kerk. De restauratie werd in twee fasen opgesplitst. Na afronding van de eerste fase (restauratie van het schip) werd de tweede verdaagd om budgettaire redenen. Heden is de toestand van de toren slecht, zodat de restauratie noodzakelijk wordt. In het meerjarenplan van de kerkfabriek en de gemeente werd € 27.500 voorzien voor de betaling van erelonen aan Studio Roma voor opmaak voorontwerp / aanvraag subsidies.
Studio Roma heeft een raming uitgewerkt vertrekkende vanuit het principe dat de totale kost voor de restauratie €500.000 excl. BTW en erelonen bedraagt. Het eigen aandeel incl BTW en erelonen wordt geraamd op €370.394,00.
Studio Roma heeft een factuur overgemaakt voor opmaak van het volledige voorontwerp: €12.959,10 - € 6.000 (reeds gefactureerd door Pajo Plan in 2017) = € 6.959,10.
Op voorstel van het schepencollege dd. 03/03/2025;
Studio Roma heeft een factuur overgemaakt voor opmaak van het volledige voorontwerp: €12.959,10 - € 6.000 (reeds gefactureerd door Pajo Plan in 2017) = € 6.959,10.
In het meerjarenplan van de gemeente is een investeringstoelage van € 27.500 voorzien.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de nominatieve investeringssubsidie van 27.500 euro in 2025 voor de kerkfabriek Pepingen goed, voor de aanwending voor de uitbetaling van de erelonen in het kader van de restauratiewerken aan de toren van Sint-Theodarduskerk.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de financiële regeling tussen de kerkfabriek Bogaarden en de gemeente inzake dit dossier goed:
- De gemeente neemt de facturen ten laste: de financiële dienst betaalt de facturen aan de kerkfabriek, die instaat voor de betaling aan de architect.
- Bij een mogelijke verdere betoelaging in de toekomst zal de regeling verfijnd worden.
Artikel 3: De kerkfabriek van Bogaarden wordt op de hoogte gebracht van deze beslissing.
Het budget 2025 van de Kerkfabriek Sint Theodardus Bogaarden werd ingediend.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 330-334
Het decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikelen 45-50
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
De omzendbrieven BB2007/01, BB2008/06 en BB 2013/1 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/04/2020.
Het budget 2025 van de Kerkfabriek Sint Theodardus Bogaarden werd ingediend. Dit budget past binnen de goedgekeurde meerjarenplanning. Het budget is sluitend met een exploitatietoelage van € 0 en een investeringstoelage van € 3.000.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint Theodardus Bogaarden, dat past binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
Het budget 2025 van de Kerkfabriek Sint Augustinus Beert werd ingediend.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 330-334
Het decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikelen 45-50
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
De omzendbrieven BB2007/01, BB2008/06 en BB 2013/1 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/04/2020.
Het budget 2025 van de Kerkfabriek Sint Augustinus Beert werd ingediend. Dit budget past binnen de goedgekeurde meerjarenplanning. Het budget is sluitend met een exploitatietoelage van € 0 en een investeringstoelage van € 23.000 (hiervan werd € 20.000 initieel voorzien in 2021 in het meerjarenplan).
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint Augustinus Beert, dat past binnen het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
Het budget 2025 van de Kerkfabriek Sint Amandus Elingen werd ingediend.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 330-334
Het decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikelen 45-50
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
De omzendbrieven BB2007/01, BB2008/06 en BB 2013/1 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/04/2020.
Het budget 2025 van de Kerkfabriek Sint Amandus Elingen werd ingediend. Dit budget past binnen de goedgekeurde meerjarenplanning. Het budget is sluitend met een exploitatietoelage van € 12.918,75 en de basisinvestering onderhoud van 2024 en 2025 (2 x € 3.000,00).
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het voorliggend budget 2025 van de kerkfabriek Sint Amandus Elingen, dat passend is binnen het goedgekeurd meerjarenplan van de kerkfabriek, goed.
De kerkfabriek legt een meerjarenplanaanpassing en het budget 2025 voor: wegens stijging van een aantal exploitatiekosten wordt de exploitatietoelage voor 2025 verhoogd en wordt het basis investeringsbudget van € 3.000 voorzien. De verhoging ligt in de lijn van de laatste jaren.
Het Lokaal Decreet
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en de latere wijzigingen
De omzendbrief BB 2013/01 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het oorspronkelijk meerjarenplan kerkfabriek 2020-2025 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/04/2020. De recentste aanpassing van het meerjarenplan werd goedgekeurd op 23/01/2024.
De kerkfabriek vraagt heden in het voorliggend meerjarenplan, naast de basissubsidie investeringen van € 3.000 een verhoging van de exploitatietoelage voor 2025: stijging van € 8.910 euro naar € 15.170. De kerkfabriek deelt mee geen financiële middelen te hebben op de rekening om een aantal (energie)facturen te betalen.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen dd. 17 maart 2025;
De (hogere) exploitatietoelage kan, mits kleine verhoging van het voorziene budget van de gemeente, toegekend worden.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het voorliggend budget 2025 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Bellingen, dat niet passend is binnen het goedgekeurd meerjarenplan van de kerkfabriek, goed.
De kerkfabriek legt het budget 2025 voor.
Het Lokaal Decreet
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en de latere wijzigingen
De omzendbrief BB 2013/01 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het oorspronkelijk meerjarenplan kerkfabriek 2020-2025 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/04/2020. De recentste aanpassing van het meerjarenplan werd goedgekeurd op 23/01/2024.
De kerkfabriek vraagt heden in het voorliggend budget geen exploitatietoelage conform het meerjarenplan, voorziet het budget voor de restauratie van de kerktoren overeenkomstig het meerjarenplan en een toelage voor vervanging van de verwarmingsinstallatie in de pastorie, het laatste niet voorzien in dit meerjarenplan.
De investeringstoelage, heden gebudgetteerd op € 305.856,82 en € 12.000 (verwarming) werd in het gemeentelijk meerjarenplan slechts gedeeltelijk voorzien, zijnde € 200.000. Naast de toekenning van de nominatieve subsidie van € 200.000 door de gemeenteraad op 28 mei 2024, zal het resterende bedrag voorzien worden via een budgetwijziging en een bijkomende toekenning van een nominatieve subsidie.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het voorliggend budget 2025 van de kerkfabriek Heilige Bernardus Heikruis, dat niet passend is binnen het goedgekeurd meerjarenplan van de kerkfabriek goed.
Artikel 2: De bijkomende investeringstoelage voor de vervanging van de verwarming in de pastorie (€12.000) en de resterende toelage voor de restauratie van de kerktoren (€105.856,82) zal door het schepencollege voorzien worden via budgetverschuiving en de nominatieve toekenning zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
De kerkfabriek Sint Martinus Pepingen dient het budget 2025 in.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 330-334
Het decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikelen 45-50
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 tot wijziging van het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst
De omzendbrieven BB2007/01, BB2008/06 en BB 2013/1 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst
Het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 28/04/2020. Er werd een meerjarenplanaanpassing goedgekeurd op 13/02/2024 met als doel de investeringstoelage te voorzien in kader van de restauratie van het graf d'Herbais. Heden wordt een bijkomende investeringstoelage gevraagd voor de dringende aanpak zwambestrijding: de vernieuwing van kast in de sacristie (erfgoed) in de kerk. Hiervoor werd een premie bekomen bij Agentschap Onroerend Erfgoed (beslissing van 24/01/2025)
Het budget 2025 van de kerkfabriek is sluitend met een exploitatietoelage van €24.000,00 en een investeringstoelage van €198.900 (waarvan € 11.712,57 reeds ontvangen in 2024) voor de restauratie van het graf d'Herbais en een investeringstoelage van €14.521,05 voor de behandeling van de houtzwam. Deze laatste investeringstoelage past niet in het goedgekeurd meerjarenplan.
Op voorstel van het schepencollege dd. 17/03/2025;
De investeringstoelage voor renovatie Graf D'herbais werd voorzien in het gemeentelijk meerjarenplan. Deze subsidie werd nominatief toegekend door de gemeenteraad op 28 januari 2025. De bijkomende investeringstoelage voor de bestrijding van de houtzwam dient nog voorzien te worden via budgetverschuiving en nominatief toegekend door de gemeenteraad.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het voorliggend budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus Pepingen, dat niet passend is binnen het goedgekeurd meerjarenplan van de kerkfabriek, goed.
Artikel 2: De bijkomende investeringstoelage voor de bestrijding van de houtzwam zal door het schepencollege voorzien worden via budgetverschuiving en de nominatieve toekenning zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
De Bosgroep Vlaams-Brabant en de provincie Vlaams-Brabant gaan opnieuw samenwerken om boseigenaars professioneel te ondersteunen en zo te komen tot meer en beter bos.
Het Lokaal Decreet.
Boseigenaar of -beheerder zijn, daar komt heel wat bij kijken. Als vereniging voor en door boseigenaars biedt Bosgroep Vlaams-Brabant uitgebreide ondersteuning aan zowel particuliere als openbare bosbeheerders.
Wie zich aansluit krijgt advies op maat, informatie, hulp bij administratie en ondersteuning voor het organiseren van boswerken. Daarnaast organiseert de Bosgroep ook opleidingen en excursies.
Naast het behouden, gezond houden en verbeteren van onze bestaande Vlaams-Brabantse bossen zet de Bosgroep ook sterk in op bosuitbreiding. Bossen zijn onmisbaar voor het milieu en de strijd tegen de klimaatverandering. Ze zijn een essentieel onderdeel van de natuur en herbergen heel wat fauna en flora. Daarbij leveren bossen ook de hernieuwbare grondstof hout en hebben ze een positieve invloed op onze gezondheid. De ecologische, economische en sociale functies kunnen in bos verenigd worden tot een multifunctioneel geheel.
Elke boseigenaar kan gratis lid worden en heeft recht op hun dienstverlening. Lid zijn houdt geen verdere verplichtingen in. Het merendeel van de diensten zijn kosteloos, met uitzondering van houtverkoop en het opstellen van natuurbeheerplannen.
De vzw heeft twee organen waaraan leden kunnen deelnemen:
De aansluiting werd vroeger reeds principieel beslist door het schepencollege dd. 21/09/2021 maar later niet behandeld door de gemeenteraad.
Op voorstel van het schepencollege dd. 10/03/2025;
Door het college van burgemeester en schepenen wordt Kristof De Cuyper voorgedragen om de gemeente Pepingen te vertegenwoordigen in de Bosgroep Vlaams-Brabant. Peter Van Cutsem wordt voorgedragen als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Gaat over tot de geheime stemming:
14 stembiljetten worden bezorgd aan de voorzitter;
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
Effectieve vertegenwoordiger:
Plaatsvervanger:
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om aan te sluiten bij de Bosgroep Vlaams-Brabant vzw.
Artikel 2: De Heer Kristof De Cuyper, schepen, wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de Bosgroep Vlaams-Brabant vzw.
Artikel 3: De Heer Peter Van Cutsem, Burgemeester, wordt aangeduid als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van de Bosgroep Vlaams-Brabant vzw.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Mail van Intradura dd. 24-05-2024 met betrekking tot de vraag tot aanstelling van Intradura als GAS-vaststeller binnen het grondgebied van de gemeente Pepingen.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°;
Gelet op het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
Gelet op het Algemeen Politiereglement Pajottenland van 9 januari 2021;
Reeds genomen beslissingen:
Collegebeslissing van 13-11-2024 met betrekking tot de aanstelling van Intradura als GAS-vaststeller in de gemeente Pepingen. Principiële goedkeuring.
Overwegende dat de gemeente Pepingen is aangesloten bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017;
Overwegende dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende de noodzaak om de personeelsleden van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Intradura aan te stellen als gemeentelijke vaststeller administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden;
Op 24 mei 2024 werd er een e-mail verstuurd door Intradura met de vraag om een modelbesluit op de gemeenteraad te brengen met betrekking tot de aanstelling van Intradura als GAS-vaststeller binnen het grondgebied van de gemeente Pepingen (BIJLAGE 1).
Intradura zou graag in alle gemeenten aangesteld worden als GAS-vaststeller. Zij hebben zelf een sluikstortcamera aangekocht en zouden in de toekomst meer op straat willen komen.
Intradura stelt de vraag om het door hen opgestelde modelbesluit te laten goedkeuren op de gemeenteraad.
Op 30 mei 2024 werd er vanuit de milieudienst op vraag van het college van burgemeester en schepenen een mail gestuurd naar Intradura met de vraag naar de kostprijs van deze aanstelling (BIJLAGE 2).
Op 3 juni 2024 ontving de milieudienst het volgende antwoord: "indien jullie wensen gebruik te maken van onze dienst van bijvoorbeeld het gebruik van de sluikstortcamera, zal er altijd in overleg gegaan worden. Hieruit kan er dan gekeken worden wat de kostprijs is. Wij zullen niet op eigen houtje de camera plaatsen en dan geld hiervoor vragen. Als er bijvoorbeeld een geval van fraude ontdekt wordt i.v.m. onze afvalzakken in jullie gemeente, kunnen wij hier ook snel schakelen."
Op 4 juli werd er vanuit de milieudienst op vraag van het college van burgemeester en schepenen opnieuw een e-mail gestuurd naar Intradura met de vraag naar de kostprijs van deze aanstelling (BIJLAGE 3). Hierop mocht de gemeente volgend antwoord ontvangen: "Dit model is doorgestuurd omdat de kans er nu is om Intradura aan te stellen bij voorbaat. Wij kunnen hierdoor in de toekomst sneller schakelen. Wij bedoelen hiermee als iemand van onze vaststellers (geen chauffeurs van de HAH-ophaling) op de baan is en die kan toevallig iets vaststellen dat te maken heeft met afval dan kunnen wij ook meteen in actie schieten. Indien wij gemandateerd zijn om zulke zaken sneller op te lossen, kunnen wij hiervan een verslag maken en dan bezorgen wij jullie deze. Hierna is het de gemeente om te beslissen welke (financiële) gevolgen hieraan zullen hangen. Wij gaan zelf geen camera project opstarten in jullie gemeente. Als jullie dit wensen, kan dit uiteraard besproken worden zo ook de kost hiervan. Er zal hier dus nooit een kost aan hangen, enkel en alleen als er een bepaalde opdracht komt vanuit jullie gemeente."
Op 8 november 2024 heeft de milieudienst telefonisch contact opgenomen met Intradura met de vraag naar extra verduidelijking en hier kwam het volgende uit naar voor:
- het betreft hier (voorlopig) enkel een passieve opsporing van sluikstort d.w.z. dat er door Intradura vaststellingen van sluikstort zullen worden gedaan als ze "per toeval" op sluikstort stoten vb. chauffeurs die tijdens hun ronde sluikstort zien liggen langs de kant van de openbare weg;
- de vaststellingen van Intradura worden dan kosteloos aan de gemeente bezorgd omdat het hier enkel gaat om passieve opsporing van sluikstort;
- Intradura zou in de toekomst ook wensen op te starten met een actief opsporingsproject, maar dit werd tot op heden nog niet uitgewerkt dus hier is nog geen zicht op de concrete invulling evenmin als op de kostprijs voor de gemeente. De goedkeuring van het modelbesluit voor de aanstelling Intradura als GAS-vaststeller maakt het in de toekomst makkelijker voor de gemeente om, indien gewenst, in te stappen in het actieve opsporingsproject van Intradura.
Op 13 november 2024 keurde het college van burgemeester en schepenen de aanstelling van Intradura als GAS-vaststeller binnen het grondgebied van de gemeente Pepingen principieel goed.
Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd om het intergemeentelijk samenwerkingsverband Intradura aan te stellen als GAS-vaststeller binnen het grondgebied van de gemeente Pepingen.
Aan de aanstelling van Intradura als GAS-vaststeller zijn geen kosten verbonden vermits het gaat om passieve opsporing van sluikstort. Indien de gemeente naar de toekomst toe beroep zou wensen te doen op Intradura voor actieve opsporingsprojecten zal hier een kostprijs aan verbonden zijn, maar deze dient nog nader bepaald te worden door Intradura.
Artikel 1: De gemeenteraad stelt het intergemeentelijk samenwerkingsverband Intradura aan als vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de directeur van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van de gemeente Pepingen voor de vaststelling van overtredingen op de reglementering uit het politiereglement met betrekking tot zwerfvuil en/of sluikstort.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Intradura.
Adviesvraag van het Departement Omgeving dd. 06-01-25 ontvangen via het omgevingsloket, waarbij voor het rioleringsproject in de Terheugenstraat (OMV_2024152897) een advies i.k.v. het Gemeentewegendecreet wordt gevraagd.
Gelet op het gemeentedecreet.
Gelet op het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019.
Gelet op artikel 23 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, betreffende het openbaar onderzoek van het project.
Gelet op artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, betreffende de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.
Gelet op artikel 71 en 75 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, betreffende lasten en voorwaarden verbonden aan vergunningen.
Gelet op de beslissing van het schepencollege dd. 03-03-25 inzake "goedkeuring nieuwe rooilijn t.h.v. Terheugenstraat – Dossiernr. 2025/0002 - OMV_2024152897".
Gelet op de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2024152897 ingediend op 6 januari 2025 door Aquafin bij de Vlaamse Regering voor gronden gelegen te Pepingen Terheugen/Terheugenstraat inzake een rioleringsproject.
Gelet op de vraag van het Departement Omgeving dd. 06-01-25, gesteld via het omgevingsloket, om voor de opgegeven locatie van het rioleringsproject in de Terheugenstraat (OMV_2024152897) een beslissing van de gemeenteraad i.k.v. het Gemeentewegendecreet m.b.t. zaak der wegen over te maken.
Overwegende dat de aanleg in de Terheugenstraat zich grotendeels op openbaar domein bevindt.
Overwegende dat daar waar de bestaande gracht verdiept en verbreed wordt (tegenover Terheugenstraat nrs. 27 t.e.m 33) er een nieuwe rooilijn dient gevestigd te worden.
Gelet op het rooilijnplan '21511V-Rooilijnplan', en bijhorende informatie op p. 18 van de verantwoordingsnota, opgemaakt conform het decreet gemeentewegen d.d. 1/09/2019, welke als afzonderlijke documenten aan de omgevingsvergunningsaanvraag werden toegevoegd.
Gelet op het openbaar onderzoek dat werd gehouden van 16 januari 2025 t.e.m. 14 februari 2025.
Overwegende dat er geen bezwaarschriften werden ingediend inzake het ontwerp van desbetreffende nieuwe rooilijn.
Gelet op de vraag van het schepencollege dd. 03-03-25 om dit agendapunt ter beslissing aan de gemeenteraad voor te leggen.
Artikel 1: Het nieuwe rooilijnplan t.h.v. Terheugenstraat, zoals weergegeven op het plan '21511V-Rooilijnplan' in bijlage, wordt goedgekeurd.
Artikel 2: Dit besluit wordt bij de omgevingsvergunning, met referentie OMV_2024152897 (dossiernr. gemeente: 2025/0002), gevoegd om er integrerend deel van uit te maken.
Artikel 3: Deze beslissing wordt via het omgevingsloket overgemaakt aan de bevoegde overheid, zijnde de Vlaamse Regering.
Op woensdag 18 juni 2025 organiseert Intradura haar Algemene Vergadering. De agenda omvat o.a. de goedkeuring van de statutenwijzigingen.
Overwegend dat de gemeente Pepingen aangesloten is bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Overwegende dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging.
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke Algemene Vergadering.
Gelet op artikels 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 27 februari 2025 waarin de heer Kristof De Cuyper werd aangesteld als vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van Intradura en de heer Peter Van Cutsem als plaatsvervanger.
Het Decreet Lokaal Bestuur en de statuten van Intradura vermelden dat het voorstel van statutenwijzigingen, opgesteld door de Raad van Bestuur, uiterlijk negentig kalenderdagen voor de Algemene Vergadering die de statutenwijziging moet beoordelen, dient voorgelegd te worden aan de deelnemers. Op 24 februari werd dit schrijven aangetekend verzonden naar alle gemeenten.
Intradura vraagt om het voorstel van statutenwijzigingen ter goedkeuring te agenderen op de eerstvolgende gemeenteraad. De overige agendapunten met bijhorende documenten worden later overgemaakt.
De Algemene Vergadering van Intradura gaat door op 18 juni 2025 en bevat o.a. volgend agendapunt:
Artikel 1: Het voorstel van statutenwijzigingen Intradura wordt goedgekeurd.
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente Pepingen, zijnde de heer Kristof De Cuyper, schepen, is gemandateerd om het voorstel van statutenwijzigingen op de Algemene Vergadering van Intradura dd. 18 juni 2025 goed te keuren.
Artikel 3: Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Elke aandeelhouder van Poolstok is vertegenwoordigd in hun Algemene Vergadering. Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur, moeten de aandeelhouders één vaste vertegenwoordiger alsook een plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Poolstok vraagt aan hun aandeelhouders om één vaste vertegenwoordiger aan te duiden. Dit kan een mandataris (raadslid, schepen of burgemeester) of een medewerker zijn. Deze persoon mag namens de organisatie of het bestuur deelnemen aan de beraadslagingen, stemmen uitbrengen en akten en beslissingen ondertekenen. De vertegenwoordiger kan de organisatie gedurende de gehele legislatuur vertegenwoordigen, maar kan ook jaarlijks, per vergadering aangeduid worden. Deelname aan de Algemene Vergadering is onbezoldigd.
Naast een vaste vertegenwoordiger kan er meteen ook een plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid worden. De plaatsvervanger kan de vaste vertegenwoordiger steeds vervangen indien deze niet aanwezig zou kunnen zijn. Het aanstellen van een vaste plaatsvervanger is niet verplicht, maar wel aangewezen.
De eerstvolgende Algemene Vergadering vindt plaats op vrijdag 6 juni 2025. De uitnodigingen met alle praktische informatie (o.a. locatie en tijdstip) zullen in het voorjaar van 2025 worden uitgestuurd naar de nieuwe vertegenwoordigers.
Door het college van burgemeester en schepenen wordt Peter Van Cutsem voorgedragen om de gemeente Pepingen te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van Poolstok. Kristof De Cuyper wordt voorgedragen als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Gaat over tot de geheime stemming:
14 stembiljetten worden bezorgd aan de voorzitter;
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
Effectieve vertegenwoordiger:
Plaatsvervanger:
Artikel 1: Het lokaal bestuur Pepingen beslist om de heer Peter Van Cutsem, Burgemeester aan te duiden als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Poolstok voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Artikel 2: De Heer Kristof De Cuyper, schepen, aan te duiden als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Poolstok voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Volgens de statuten van Woonwinkel Pajottenland vallen alle mandaten samen met de duur van de gemeentelijke zittingsperiode (legislatuur). Op het volgende beheerscomité/stuurgroep wordt een nieuwe vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de gemeente aangeduid om deel te nemen aan het beheerscomité van Woonwinkel Pajottenland.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Artikel 6 van de statuten van Woonwinkel Pajottenland bepaalt: “De deelnemende gemeenten worden in het beheerscomité uitsluitend vertegenwoordigd door gemeenteraadsleden, voorzitter van de gemeenteraad of schepenen, daartoe aangeduid door de gemeenteraad. Door elke gemeenteraad wordt tevens een plaatsvervanger met hetzelfde mandaat afgevaardigd in geval van afwezigheid van de effectieve beheerder.”
De Interlokale Vereniging "Woonwinkel Pajottenland" is een samenwerking van de gemeenten Bever, Pajottegem, Lennik, Pepingen en 3Wplus vzw.
Door het college van burgemeester en schepenen wordt Kristof De Cuyper voorgedragen om de gemeente Pepingen te vertegenwoordigen in het beheerscomité/stuurgroep van Woonwinkel Pajottenland. Hanneke Agneessens wordt voorgedragen als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Gaat over tot de geheime stemming:
14 stembiljetten worden bezorgd aan de voorzitter;
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
Effectieve vertegenwoordiger:
Plaatsvervanger:
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om Kristof De Cuyper, schepen, aan te duiden als vertegenwoordiger voor Woonwinkel Pajottenland voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Artikel 2: Hanneke Agneessens, schepen, aan te duiden als plaatsvervanger voor Woonwinkel Pajottenland voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Naar aanleiding van de recente gemeenteraadsverkiezingen, moet de vertegenwoordiging bij Creadiv nv opnieuw worden aangeduid.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De Gewone Algemene Vergadering wordt jaarlijks gehouden. Daarnaast kan de Raad van Bestuur en/of de commissaris een Buitengewone AV bijeenroepen wanneer het belang van de vennootschap het vereist of op aanvraag der aandeelhouders die minstens één tiende van het aantal uitgegeven aandelen vertegenwoordigen.
De gemeenteraad stelt best een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan voor de volledige bestuursperiode.
Door het college van burgemeester en schepenen wordt Kristof De Cuyper voorgedragen om de gemeente Pepingen te vertegenwoordigen in Creadiv. Suzanne De Cort wordt voorgedragen als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Gaat over tot de geheime stemming:
14 stembiljetten worden bezorgd aan de voorzitter;
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
Effectieve vertegenwoordiger:
Plaatsvervanger:
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om Kristof De Cuyper, schepen, aan te duiden als vertegenwoordiger voor Creadiv voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Artikel 2: Suzanne De Cort, schepen, aan te duiden als plaatsvervanger voor Creadiv voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Op 13 oktober jl. vonden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. In navolging hiervan kan het lokaal bestuur een andere gemandateerde aanstellen als afgevaardigde voor de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van Providentia.
Gelet op artikel 162 van de Grondwet.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, §2, artikel 34, tweede lid, 2°, artikel 35, eerste lid, artikel 386, §1, eerste lid.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Gelet op de statuten van Providentia.
Overwegende dat de gemeente vennoot is van Providentia.
Overwegende dat het gemeentebestuur vertegenwoordigd is in de algemene vergadering van Providentia.
Overwegende dat ingevolge de vernieuwing van de gemeenteraad een nieuwe afvaardiging moet worden aangeduid om het gemeentebestuur te vertegenwoordigen.
De afgevaardigde en plaatsvervanger hoeven geen uitvoerend mandaat (burgemeester of schepen) te hebben namens de gemeente voor wie zij optreden en mogen ook gemeenteraadsleden zijn.
Door het college van burgemeester en schepenen wordt Kristof De Cuyper voorgedragen om de gemeente Pepingen te vertegenwoordigen in Providentia. Hanneke Agneessens wordt voorgedragen als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Gaat over tot de geheime stemming:
14 stembiljetten worden bezorgd aan de voorzitter;
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
Effectieve vertegenwoordiger:
Plaatsvervanger:
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om Kristof De Cuyper, schepen af te vaardigen om het gemeentebestuur te vertegenwoordigen in de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van Providentia bv.
Artikel 2: De afgevaardigde is gemachtigd aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, de notulen en andere documenten te ondertekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeente te behartigen.
Artikel 3: Dit mandaat geldt tot de volgende vernieuwing van de gemeenteraad. Het vervalt wanneer de betrokkene de hoedanigheid van zijn/haar functie in de gemeente verliest.
Artikel 4: Hanneke Agneessens, schepen, aan te duiden als plaatsvervanger voor Providentia voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Artikel 5: Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
De gemeenteraad keurde op 24 november 2020 de oprichting en de statuten van de de interlokale vereniging Lokale gezondheidspreventiewerking goed. Ook de gemeenten Sint-Pieters-Leeuw, Beersel en Halle maken deel uit van het samenwerkingsverband. De vereniging stelt zich tot doel een preventief gezondheidsbeleid te voeren in het
werkingsgebied en acties te voeren die kaderen binnen de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen.
Lokale gezondheidspreventiewerking is een interlokale vereniging zonder rechtspersoonlijkheid en verkrijgt subsidies vanuit Vlaanderen en de provincie Vlaams-Brabant. Stad Halle is de beherende gemeente.
Volgende lokale gezondheidsthema’s worden binnen deze samenwerking opgenomen:
- alcohol, illegale drugs, psychoactieve medicatie, gokken en gamen
- voeding en bewegen
- mondgezondheid
- geestelijke gezondheid
- vaccinatie
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur, moeten er nieuwe vertegenwoordigers aangeduid worden voor het beheerscomité van de interlokale vereniging “lokale gezondheidspreventiewerking”.
De statuten bepalen in artikel 5: 'Er wordt een beheerscomité opgericht, bestaande uit 2 vertegenwoordigers uit de gemeenteraden van alle deelnemende lokale besturen en een ambtelijke vertegenwoordiger van elk lokaal bestuur. Enkel de gemandateerde vertegenwoordigers hebben stemrecht.
Alle beheerders zijn van rechtswege ontslagnemend bij verlies van hun openbaar mandaat, uitgezonderd in geval van algehele vernieuwing van de raden. In geval van verlies of ontslag uit het mandaat, wordt een plaatsvervanger aangeduid. Alle mandaten vallen samen met de duur van de zittingsperiode (legislatuur).'
Aan de raad wordt voorgesteld om twee vertegenwoordigers aan te stellen in de interlokale vereniging Lokale gezondheidspreventiewerking.
Door het college van burgemeester en schepenen wordt mevr. Hanneke Agneessens voorgedragen om de gemeente Pepingen te vertegenwoordigen in het beheerscomité van de interlokale vereniging “lokale gezondheidspreventiewerking”. Mevr. Suzanne De Cort wordt voorgedragen als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Gaat over tot de geheime stemming:
14 stembiljetten worden bezorgd aan de voorzitter;
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
Effectieve vertegenwoordiger:
Plaatsvervanger:
Artikel 1: Het lokaal bestuur Pepingen beslist om Hanneke Agneessens, schepen, aan te duiden als vertegenwoordiger voor het beheerscomité van de interlokale vereniging “lokale gezondheidspreventiewerking” voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Artikel 2: Suzanne De Cort, schepen, aan te duiden als plaatsvervanger voor het beheerscomité van de interlokale vereniging “lokale gezondheidspreventiewerking” voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Mooimakers riep de laatste weken iedere Vlaming op om zijn steentje bij te dragen door tussen 22 maart 2025 en 6 april 2025 een plek in Vlaanderen zwerfvuilvrij te maken. De grote lenteschoonmaak dus.
Pepingen is een landbouwgemeente waar de bescherming van het milieu en de gezondheid van de natuur van cruciaal belang is voor mens én dier. De aanwezigheid van blikjes en plastic flessen in het milieu vormt echter een aanzienlijk risico, zowel voor de natuur als voor het vee op de landbouwgronden. Ondanks de inspanningen van scholen, vrijwilligers,verenigingen en de Mooimakers om het zwerfvuil in de bermen van de gemeente op te ruimen blijft het probleem hardnekkig. De bermen liggen vaak vol met blikjes, vrijwillige opruimacties alleen zijn onvoldoende om het probleem op langere termijn te verhelpen. Dit onderstreept de noodzaak voor structurele maatregelen.
Een handhavingsbeleid (vb camera’s) is belangrijk. De uitgestrektheid van het grondgebied maakt het evenwel moeilijk om een constante en efficiënte controle te behouden, wat het belang van preventieve maatregelen zoals statiegeld versterkt.
De gemeente Pepingen is reeds sedert 2018 lid van de Statiegeldalliantie, een organisatie die zich inzet voor de invoering van statiegeld op blikjes en plastic flessen. De gemeente Pepingen wil haar engagement vernieuwen om de inspanningen in de strijd tegen zwerfvuil verder te versterken.
Het was oorspronkelijk de bedoeling dat ons land dit jaar, in 2025 dus, statiegeld zou invoeren voor plastic flessen en blikjes. Dat zou betekenen dat je boven op de prijs van een drankblikje of petfles een kleine som extra betaalt, die je terugkrijgt op het ogenblik dat je de lege verpakking inlevert.
Tegen 2029 moet aan de Europese verplichting om tegen 2029 minstens 90% van de plastic flessen en blikjes in te zamelen, voldaan worden. Statiegeld staat echter in geen enkel regeerakkoord vermeld, waardoor de invoering van een statiegeldsysteem waarschijnlijk niet meer voor dit jaar zal zijn.
Inmiddels steunt een tweederde meerderheid van de Belgische consumenten de invoering van statiegeld, zo blijkt uit een peiling van Testaankoop. Ook boerenorganisaties steunen dit, omdat landbouwdieren ziek worden of sterven door delen van flesjes en blikjes die in hun voer terecht komen.
Bovendien moeten de verschillende gewesten het eens geraken over welk systeem ze willen implementeren: klassiek statiegeld met fysieke inzamelpunten, of een digitaal systeem met codes zoals de QR-codes op verpakkingen en vuilnisbakken. Uit een enquête van Testaankoop blijkt dat er bij de consument een groter draagvlak is voor het klassieke systeem zoals we dat al kennen voor glazen bierflesjes.
De Statiegeldalliantie heeft recent een open brief gestuurd aan de Vlaamse overheid, waarin opnieuw wordt aangedrongen op de invoering van een effectief statiegeldsysteem voor blikjes en flessen. In deze brief wordt benadrukt dat dergelijke systemen al succesvol werken in andere Europese landen en dat ze een directe impact kunnen hebben op het verminderen van zwerfvuil.
In België daarentegen blijven we reikhalzend uitkijken naar een échte oplossing: onze boeren blijven runderen verliezen, “zwerfvuilrapers” raken ontmoedigd en uitgeput bij het zien van de niet-aflatende stroom blikjes en flesjes; steden blijven tijd en geld verspillen aan vergeefse pogingen om zwerfvuil op te ruimen. Burgers zijn bezorgd om de vervuiling van hun leefomgeving, om nog maar te zwijgen over de schadelijke effecten van de bijhorende microplastics op hun gezondheid. (uit de brief van de statiegeldalliantie)
Deze brief werd ondertekend door 72 organisaties, onder wie gemeenten, boeren- en consumentenorganisaties.
Gezien de effectiviteit van statiegeldsystemen in andere landen en het voortdurende probleem van zwerfvuil in onze gemeente, is het voor de gemeenteraad van Pepingen essentieel om het engagement binnen de Statiegeldalliantie te herbevestigen.
Artikel 1: De gemeenteraad van Pepingen hernieuwt zijn engagement binnen de Statiegeldalliantie en ondersteunt de inhoud van de recente open brief van de Statiegeldalliantie aan de Vlaamse overheid.
Artikel 2: De gemeenteraad roept de Vlaamse overheid op om de invoering van een effectief, laagdrempelig en gebruiksvriendelijk statiegeldsysteem voor blikjes en flessen met prioriteit door te voeren, als noodzakelijke maatregel om zwerfvuil te verminderen en het milieu in onze regio te beschermen.
Artikel 3: Dit besluit wordt bezorgd aan de Statiegeldalliantie en de Vlaamse overheid.
- 22,5 % van de inwoners van Pepingen zijn ouder dan 65 ( Halle-Vilvoorde : 19,3%)
- 39% van, de woningen werd gebouwd voor 1945 ( Halle – Vilvoorde : 23,1 %)
- 94,5% van de woningen in Pepingen zijn individuele woningen ( Halle - Vilvoorde : 23,8%)
Het is voor velen wenselijk om zo lang mogelijk in hun eigen woning te blijven wonen, ook op latere leeftijd. Voor het uitvoeren van de nodige functionele aanpassingen bestaat vaak een financiële drempel, vooral voor mensen met een beperkt inkomen. De kosten van woningaanpassingen kunnen immers een drempel vormen voor mensen met een beperkt inkomen.
De provincie Vlaams-Brabant verstrekt een premie voor ouderen en personen met een handicap die hun woning functioneel aanpassen aan hun fysieke behoeften. Vlaanderen geeft de Vlaamse aanpassingspremie: dit is een verbouwingspremie voor (inwonende) 65-plussers die een woning in het Vlaamse Gewest willen aanpassen aan de noden van het ouder worden.
Een aantal Vlaamse gemeenten geeft bovenop deze premies reeds een aanvullende premie voorzien ter ondersteuning van hun oudere inwoners;
Ook in Pepingen bestaat de noodzaak om ouderen te ondersteunen bij het langer zelfstandig en veilig thuis wonen
De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Besluit van de Vlaamse Regering tot instelling van een aanpassingspremie voor woningen
Provincie Vlaams-Brabant - Premie voor ouderen en personen met een handicap die functionele aanpassingswerken laten uitvoeren aan hun woning
De administratieve formaliteiten zowel voor de aanvrager van de gemeentelijke premie als voor de gemeente Pepingen worden tot een minimum beperkt. De tussenkomst van de gemeente Pepingen moet namelijk als aanvullend beschouwd worden. De aanvrager dient vooraleer hij een aanvraag indient bij de gemeente Pepingen te beschikken over een goedgekeurde aanvraag bij de Vlaamse en/of provinciale overheid.
De gemeentelijke premie wordt doorgaans beperkt tot een percentage van het bedrag dat door de Vlaamse en/of provinciale overheid wordt verstrekt. De gemeentelijke premie dekt maximaal het restbedrag, zijnde het bedrag dat na aftrek van de premies van de overheid nog ten laste van de betrokkene blijft. Daarnaast kan het totale premiebedrag van de gemeente beperkt worden tot een maximumbedrag.
Enkele cijfers uit de provincie:
Vlaamse Aanpassingspremie - Pepingen |
||
|
goedkeuringen VAP [aantal] |
totaal uitgekeerd bedrag VAP [€] |
2017 |
3 |
1670 |
2018 |
4 |
3890 |
2019 |
2 |
1500 |
2020 |
1 |
1250 |
2021 |
1 |
1250 |
2022 |
2 |
2010 |
Uit de bovenstaande tabel blijkt dat het aantal aanvragen en goedkeuringen van een Vlaamse aanpassingspremie tot nu toe beperkt is. Het doel van deze maatregel is om het aantal aanvragen te verhogen. Maar zelfs bij een stijging zal de budgettaire impact voor de gemeente Pepingen echter beperkt blijven. Gezien de inkomensvoorwaarden heeft deze maatregel bovendien een sociaal karakter.
Gezien het technische karakter van de aanvraagprocedure kan het voor veel inwoners een uitdaging zijn om deze in te dienen. Daarom zal de gemeente Pepingen ook begeleiding en ondersteuning bieden aan inwoners die een aanvraag willen doen bij de provinciale en/of Vlaamse overheid. Dit kan via de Woonwinkel Pajottenland.
Gelet op het voorstel van besluit:
Artikel 1: De gemeente Pepingen voert een aanvullende gemeentelijke aanpassingspremie in voor personen die in aanmerking komen voor de Vlaamse en /of provinciale aanpassingspremie.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om een reglement uit te werken en de nodige middelen te voorzien in het meerjarenplan 2026-2031:
Artikel 3: Te onderzoeken op welke manier de personen die een aanvraag indienen bij de provinciale of Vlaamse overheid kunnen begeleid worden.
Amendement vanuit TEAM Pepingen-fractie, ingediend door S. De Cort, schepen, betreffende het agendapunt:
Besluit vervangen door:
Gelet op:
Artikel 1: De gemeente Pepingen engageert zich om haar inwoners actief te informeren over de Vlaamse en provinciale aanpassingspremies.
Artikel 2: Voor ondersteuning bij de aanvraag van de premie werkt de gemeente samen met Woonwinkel Pajottenland.
De voorzitter van de gemeenteraad gaat over tot de stemming over het ingediende amendement:
BESLUIT:
Met 8 stemmen voor (Luc Decrick, Peter Van Cutsem, Kristof De Cuyper, Hanneke Agneessens, Suzanne De Cort, Patrick Vanbellinghen, Marleen Pollé, Frieda Moriau), 7 stemmen tegen (Eddy Timmermans, Greta Cochez, Rudi Seghers, Saskia Beeckmans, Sander Geerts, Lotte Van Cutsem, Johan Peetroons)
Enig artikel 1. : Het amendement, houdende vervanging van het besluit, wordt goedgekeurd.
De voorzitter van de gemeenteraad gaat over tot de stemming over het besluit zoals geamendeerd:
Gelet op:
Artikel 1: De gemeente Pepingen engageert zich om haar inwoners actief te informeren over de Vlaamse en provinciale aanpassingspremies.
Artikel 2: Voor ondersteuning bij de aanvraag van de premie werkt de gemeente samen met Woonwinkel Pajottenland.
Enig artikel: De gemeenteraad beslist unaniem om het agendapunt te verdagen en het dossier te behandelen op de eerstvolgende gemeenteraad, zodanig dat de dienst het reglement kan nakijken.
De actualiteit duidt ons op het belang om te blijven waarschuwen voor haat, geweld en oorlog. Dit jaar is het tachtig jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog eindigde in België. In heel Vlaanderen worden er herdenkingen georganiseerd en gaan er stemmen op om van 8 mei opnieuw een feestdag te maken. De “8 meicoalitie” roept op “om van 2025 een bijzonder jaar te maken.” Pepingen dient deze oproep te onderschrijven. (https://8meicoalitie.be/)
5 jaar geleden, 75 jaar einde Wereldoorlog 2, werd de herdenking overschaduwd door de COVID-19 pandemie. Desondanks werden er een aantal acties ondernomen die vandaag nog steeds van waarde kunnen zijn voor de sensibilisering vanonze inwoners. Door deze acties een permanent karakter te geven, geven we een signaal dat we blijven strijden tegen haat en geweld.
We herdenken niet alleen het einde van een gruwelijke oorlog maar evenzeer de heldhaftige daden van verzetsstrijders. Pepingen heeft immers enkele verzetsstrijders gekend, zoals Camille Ophals uit Bellingen, François Pické uit Beert, … - zie o.a. VANDENBROUCKE (L.), LEROY (P.) en VANDENPLAS (D.). “Mettez Fanfaron en Cage”. Het Verzet 1940 - 1944 in Halle en omgeving.). Door ook deze helden onder de aandacht te brengen dragen we zorg voor onze geschiedenis en zorgen we ervoor dat hun daden niet tevergeefs zijn geweest.
Enkele voorbeelden zijn:
Een Werkgroep Erfgoed kan voorstellen verder uitwerken.
Gelet op het voorstel van besluit:
Artikel 1: De gemeente Pepingen onderschrijft de oproep van de 8 meicoalitie en veroordeelt haat en geweld in alle vormen.
Artikel 2: De gemeente verbindt zich ertoe om de herdenking rond 8 mei prominent op de kaart te zetten.
Artikel 3: Tijdelijke acties ter nagedachtenis aan Wereldoorlog 2 een permanent karakter te geven en jaarlijkse sensibiliseringsacties te organiseren rond Wereldoorlog 2 en in het algemeen tegen geweld, haat en discriminatie in de periode rond 8 mei.
Artikel 4: De taak te geven aan een Werkgroep Erfgoed om de acties vermeld in art. 3 verder uit te werken en vorm te geven.
Amendement vanuit TEAM Pepingen-fractie, ingediend door H. Agneessens, schepen, betreffende het agendapunt:
Besluit vervangen:
Artikel 1: De gemeente Pepingen veroordeelt haat en geweld in alle vormen. De 80 jarige herdenking van het einde van de tweede wereldoorlog krijgt de nodige aandacht op 11 november 2025 om de waarde van vrede te benadrukken, de slachtoffers te herkennen en aandacht te geven aan solidariteit.
Artikel 2: Voor advies voor te leggen aan cultuurraad en erfgoedwerkgroep.
Artikel 3 : Pepingse scholen betrekken bij dit moment van reflectie
De voorzitter van de gemeenteraad gaat over tot de stemming over het ingediende amendement:
BESLUIT :
Met 8 stemmen voor (Luc Decrick, Peter Van Cutsem, Kristof De Cuyper, Hanneke Agneessens, Suzanne De Cort, Patrick Vanbellinghen, Marleen Pollé, Frieda Moriau), 7 stemmen tegen (Eddy Timmermans, Greta Cochez, Rudi Seghers, Saskia Beeckmans, Sander Geerts, Lotte Van Cutsem, Johan Peetroons)
Enig artikel 1. : Het amendement, houdende voorstel tot vervanging van het besluit wordt goedgekeurd.
De voorzitter van de gemeenteraad gaat over tot de stemming over het punt zoals geamendeerd:
Artikel 1: De gemeente Pepingen veroordeelt haat en geweld in alle vormen. De 80 jarige herdenking van het einde van de tweede wereldoorlog krijgt de nodige aandacht op 11 november 2025 om de waarde van vrede te benadrukken, de slachtoffers te herkennen en aandacht te geven aan solidariteit.
Artikel 2: Voor advies voor te leggen aan cultuurraad en erfgoedwerkgroep.
Artikel 3: Pepingse scholen betrekken bij dit moment van reflectie
Naar aanleiding van het versturen van de agenda voor de gemeenteraad van heden ontving het lokaal bestuur onderstaande vragen van de mandatarissen.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad art. 11 §3.
Enig artikel: De volgende antwoorden op de mondelinge vragen worden geformuleerd:
Mondelinge vragen vanwege S. Beeckmans, gemeenteraadslid LVB-fractie:
Na lang wachten en veel inspanningen sinds de vorige legislatuur via de Vervoerregio Vlaamse Rand en het intergemeentelijk project Toerismepunten zijn de deelfietsen uitgerold in de Vlaamse Rand en meer in het bijzonder in het Pajottenland.
Welke initiatieven zullen door de gemeente genomen worden om de deelmobiliteit te promoten?
Wij hebben met LVB indertijd deelmobiliteit geïntroduceerd in Pepingen en in het Pajottenland en als daar één ding uit gebleken is dan is het wel dat promotie maken essentieel is in deze projecten. Deze vraag is dus pertinent voor het slagen van het project.
Worden er nog andere locaties voor deelfietsen voorzien of bijkomende droppoints?
Antwoord vanwege schepen Suzanne De Cort:
In verband met de promotie, we zullen in het gemeentelijk informatieblad succesverhalen delen door bijvoorbeeld een getuigenis op te nemen van inwoners die succesvol gebruik maken van de deelauto’s en deelfietsen. Daarnaast willen we onderzoeken hoe we deelmobiliteitsinitiatieven kunnen ondersteunen voor kwetsbare groepen.
Wat betreft bijkomende locaties en droppoints, misschien toch wel een eigenaardige vraag als je weet dat het deelfietsensysteem nog geen twee weken geleden werd uitgerold. Als we nu al zouden moeten denken aan het voorzien van extra locaties en droppoints, waarom zou je dat dan al niet in de conceptfase gedaan hebben? Voorlopig houden we het dus op de locatie in centrum Pepingen en evalueren we het project na 6 maanden of 1 jaar. Op basis daarvan kunnen we kijken of het opportuun is bijkomende locaties en/of droppoints te voorzien. Als TEAM Pepingen zijn we tegen het onberedeneerd uitgeven van middelen, of het nu onze eigen gemeentelijke middelen zijn of die van de hogere overheid.
Waarom wordt het charter zwaar vervoer niet meer opgenomen in de signalisatievergunningen?
Dat charter is indertijd door LVB in het kader van het nieuwe mobiliteitsplan, dat met éénparigheid der stemmen is goedgekeurd in de gemeenteraad, met de sector afgesproken. Het is dus veel meer dan een gewone verwijzing naar wetgeving maar een duidelijke concrete afspraak.
Antwoord vanwege schepen Suzanne De Cort:
Het charter Zwaar Vervoer werd wel nog meegenomen in signalisatievergunningen maar voor signalisatievergunningen voor enkel het innemen van een parkeerplaats is dit wel niet nodig. We merkten anderzijds op dat in de laatste signalisatievergunningen inderdaad de verwijzing naar het charter ontbrak. Een deel van de vergunningen die gegeven worden zijn copy/paste van voorbije jaren en als het er toen niet in stond, is het dus mogelijk dat het er nu ook niet in staat. We zullen er in de toekomst extra aandacht aan besteden. Daarnaast gaat de administratie met EagleBe, en in overleg met de andere gemeenten, ook na of het mogelijk is om het Charter automatisch in de gegenereerde vergunningen op te nemen. Ondertussen zal er standaard een bijkomend artikel opgenomen worden in de vergunningen.
Cinébib is een platform dat door Vlaanderen in Vlaamse en Brusselse bibliotheken wordt uitgerold en waarbij de bibliotheekgebruiker films en documentaires kan streamen. Interessant is dat het zo’n 1500 films aanbiedt gaande van de klassiekers tot de onafhankelijke Europese films en documentaires, kunst cinema, jeugdfilms enz.
In een wereld waar streaming belangrijker wordt is een interessante opportuniteit ontstaan voor o.a. de indie films die in het verleden moeite hadden om voor een groot publiek toegankelijk te zijn.
Onafhankelijke en kritische cinema is vandaag meer dan ooit noodzakelijk in een wereld die meer en meer bedreigd wordt door fake news, polarisatie en bewuste haatcampagnes.
De toegang gaat eenvoudig via je Mijn Bibliotheek-profiel en is gratis, voor zover je gemeente mee in het project gestapt is natuurlijk. Vandaag zijn er zo’n 40 steden en gemeenten ingestapt. De streamingdienst heeft Chromecast-ondersteuning en werkt op Apple TV en via apps op Android en iOS en is dus breed toegankelijk.
Nu het project uit zijn pilootfase is, is het volgens LVB interessant om ook onze bibliotheek hier te laten op intekenen. Is het CBS bereid hiertoe de nodige stappen te ondernemen? Dit kan via Cultuurconnect.
Antwoord vanwege schepen Hanneke Agneessens:
Een dergelijk project vergt de nodige ondersteuning en opvolging door het bibliotheekteam, wat op dit moment een uitdaging vormt. Het is essentieel dat de implementatie van Cinébib op een haalbare en duurzame manier kan verlopen, zonder bijkomende druk op de reeds beperkte personeelscapaciteit.
Daarnaast willen we ook de financiële impact voor onze bibliotheek zorgvuldig onderzoeken. De kostprijs is een belangrijk aandachtspunt en moet worden afgewogen binnen het bestaande budget voor culturele initiatieven. We zullen daarom nagaan wat de precieze voorwaarden en financiële implicaties zijn bij Cultuurconnect
Gezien deze factoren stellen wij voor om deze optie verder te onderzoeken en te bekijken hoe en wanneer een mogelijke toetreding tot Cinébib op een verantwoorde manier kan gebeuren.
Het is een goede zaak dat het behoud van cash automaten in Pepingen onder de aandacht blijft. We haalden het de voorbije jaren al veel aan: geen cash in de buurt is vervelend voor burgers, maar treft vooral kwetsbare groepen en onze lokale handel nog veel harder. Voor LVB moet deze belangrijke dienstverlening dus nabij blijven. Al in december 2023 plaatsten toenmalige schepenen Rudi Seghers en Greta Cochez van LVB - Lijst van de Burger dit op de agenda, op vraag van de seniorenraad, en die motie werd unaniem aangenomen. Na constructieve gesprekken bevestigde Batopin aan het LVB-bestuur in maart ‘24 dat er zeker een cash automaat kwam en verschillende opties werden door Batopin onderzocht. We zijn opgelucht dat het huidige bestuur het belang hiervan ook inziet en dit dossier heeft verder gezet.
Antwoord vanwege schepen, Kristof De Cuyper:
Het is een goede zaak dat het behoud van cash automaten in Pepingen onder de aandacht blijft. We haalden het de voorbije jaren al veel aan: geen cash in de buurt is vervelend voor burgers, maar treft vooral kwetsbare groepen en onze lokale handel nog veel harder. Voor LVB moet deze belangrijke dienstverlening dus nabij blijven. Al in december 2023 plaatsten toenmalige schepenen Rudi Seghers en Greta Cochez van LVB - Lijst van de Burger dit op de agenda, op vraag van de seniorenraad, en die motie werd unaniem aangenomen. Na constructieve gesprekken bevestigde Batopin aan het LVB-bestuur in maart ‘24 dat er zeker een cash automaat kwam en verschillende opties werden door Batopin onderzocht. We zijn opgelucht dat het huidige bestuur het belang hiervan ook inziet en dit dossier heeft verder gezet.
Vraag: Is er voor de site voor dewelke momenteel wordt geopteerd, een financiële tussenkomst aan de gemeente gevraagd door Batopin of enige andere persoon? Werd de optie van een vrijstaande locatie verder besproken met Batopin alvorens een bestaande handelsruimte te overwegen?
Antwoord vanwege schepen, Kristof De Cuyper:
-Er is op geen enkel moment een financiële tussenkomst gevraagd door Batopin of enig ander persoon aan de gemeente;
-Er werd werk gemaakt van één specifieke locatie. Van een vrijstaande locatie is de gemeente niet gevat geweest met enig voorstel.
Mondelinge vragen vanwege Rudi Seghers, gemeenteraadslid LVB-fractie:
Pepingen heeft de laatste jaren heel wat stappen gezet om de dekkingsgraad van AED-toestellen te verhogen. Er werden nieuwe locaties gezocht, de onderhoudskosten van alle toestellen worden nu ten laste genomen door de gemeente en vorig jaar organiseerde de gemeente in samenwerking met Koen Overlaet cursussen over het correcte gebruik van AED-toestellen.
Factcheckers legde op 4/3 jongstleden evenwel een probleem bloot ivm de AED-toestellen in Vlaanderen: het register is onvindbaar, verouderd of foutief.
Vraag :
- Kan een lijst van locaties opgenomen worden op gemeentelijke infokanalen (Pepingen Informeert, website, herhaling op sociale media)?
- Kunnen de toestellen in de bestaande registers (FOD) of Apps zoals Staying Alive geregistreerd worden?
- Om erkend te worden als” hartveilige gemeente” moet de gemeente nog enkel een opleiding reanimeren en defibrilleren organiseren met Rode Kruis-Vlaanderen voor minstens 10% van de (vrijwillige) medewerkers. Overweegt de gemeente deze mogelijkheid?
Antwoord vanwege schepen, Hanneke Agneessens:
De registratie van alle AED-toestellen is een belangrijk aandachtspunt. In de gemeenteraad van 25 januari 2022 werd beslist dat AED-toestellen zouden worden geregistreerd bij de FOD Volksgezondheid en gemeld bij Rode Kruis Vlaanderen zodra ze geplaatst werden. Momenteel zijn er geen gegevens beschikbaar die bevestigen dat dit volledig is gebeurd, maar we erkennen het belang hiervan en zullen dit zo snel mogelijk in orde brengen.
Daarnaast zal de lijst met AED-locaties worden opgenomen in gemeentelijke communicatiekanalen zoals Pepingen Informeert, de gemeentelijke website en sociale media. Extra informatie over de AED-toestellen en hun locaties is ook terug te vinden in de brochure Gezonde Lente.
Wat de registratie in bestaande apps zoals Staying Alive betreft: dit is mogelijk en wordt mee opgenomen in onze actiepunten.
Tot slot is het behalen van de erkenning als “hartveilige gemeente” een prioriteit. De laatste stap hiervoor is het organiseren van een opleiding reanimeren en defibrilleren met Rode Kruis Vlaanderen, waarbij minstens 10% van onze (vrijwillige) medewerkers wordt opgeleid. Deze opleiding staat reeds gepland en zal doorgaan op maandag 5 mei.
Wij blijven ons inzetten voor een hartveilig Pepingen en nemen de nodige stappen om deze initiatieven zo snel mogelijk te realiseren.
Gezien de aanvang van een nieuwe legislatuur voor de periode 2025 - 2030, dient de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening opnieuw samengesteld te worden.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de samenstelling en de benoeming van de leden van de GECORO goed te keuren.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 1.3.3.
Huishoudelijk reglement GECORO dd. 19 februari 2009
Besluit van de Vlaamse Regering dd. 19.05.2000, gewijzigd dd.07.09.2018: regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
Beslissing gemeenteraad dd. 28 januari 2025.
Gezien de aanvang van een nieuwe legislatuur voor de periode 2025-2030, dient de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening opnieuw samengesteld te worden. Zolang de nieuwe GECORO niet officieel werd aangesteld, blijft de oude en dus huidige samenstelling van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening gelden.
Naast de opdrachten die de GECORO heeft ingevolge de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, kan de GECORO advies geven, opmerkingen maken of voorstellen doen over alle aangelegenheden met betrekking tot de gemeentelijke ordening.
De GECORO bestaat uit deskundigen inzake de materie ruimtelijke ordening en afgevaardigden uit de maatschappelijke geledingen. De politieke fracties in de gemeenteraad worden eveneens vertegenwoordigd. De gemeenteraad besliste in zitting van 28 januari 2025 over de samenstelling van de GECORO: 9 leden waarvan 4 deskundigen en 5 afgevaardigden van verenigingen. De politieke fracties in de gemeenteraad worden eveneens vertegenwoordigd.
In zitting van 20 januari 2025 heeft het College van Burgemeester en schepenen zich uitgesproken over de princiepsbeslissing en samenstelling van de GECORO periode 2025 - 2030. In zitting van 28 januari 2025 heeft de gemeenteraad dit gedaan.
Op de gemeentelijke website, Facebookpagina en in Pepingen Informeert - editie februari 2025 verscheen een algemene oproep "kandidaten gezocht voor de GECORO 2025-2030". Kandidaturen konden schriftelijk of via E-mail ingediend worden tot en met 20 februari 2025.
Per E-mail dd. 4 februari 2025 werd rondvraag gedaan bij de verschillende politieke fracties naar hun politieke afgevaardigden.
Er werd steeds de aandacht gevraagd op de evenredige vertegenwoordiging van mannen en vrouwen binnen de samenstelling van de GECORO.
Er werd een oproep tot kandidaten gedaan. Desondanks de oproep duidelijk vermelding maakte van indieningsdatum zijn er verschillende kandidaturen nog ingediend op 21 februari 2025 en 23 februari 2025. Voorstel vanwege de dienst omgeving is echter om deze toch mee te nemen in de behandeling, aangezien sommige een aanvulling zijn van een reeds binnen termijn ingediende kandidatuurstelling en andere ten laatste werden ingediend op 23 februari 2025.
Op basis van deze kandidaturen, stelde de omgevingsambtenaar - secretaris gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening - via deze nota een suggestie van samenstelling voor de GECORO periode 2025 - 2030:
- als effectieve leden deskundigen: Morris Pierreux / Ann De Jaeger / Dirk Dedoncker / Pascal Musch
- als plaatsvervangers-deskundigen: Koen Van Cauter / George Huau / Johan De Kegel
- voorzitter: Morris Pierreux (geen plaatsvervanger).
- vanuit de maatschappelijke geledingen zouden worden aangesteld:
Namens milieu- en natuurverenigingen: Eline De Blander - plaatsvervanger: Geert De Pauw
Namens verenigingen van landbouwers: Greet Sulmon - plaatsvervanger: Erik Sulmon
Namens cultuurverenigingen: Jo Vandersteen - plaatsvervanger: Gunther Borremans
Namens seniorenverenigingen: Marc Derveaux - plaatsvervanger: Thomas Franckx
Namens jeugdverenigingen: Alice Heim - plaatsvervanger: Jannes Van Cutsem
Vanuit de politieke fracties worden afgevaardigd:
LVB : nog door te geven
TEAM Pepingen : Joris Luyckx
Gelet op de vraag van het schepencollege dd. 03-03-25 om dit agendapunt ter beslissing aan de gemeenteraad voor te leggen.
Artikel 1: Het gemeenteraad duidt de volgende effectieve leden deskundigen aan voor dat de samenstelling GECORO periode 2025-2030:
Artikel 2: De gemeenteraad duidt de heer Morris Pierreux aan als voorzitter GECORO periode 2025-2030.
Artikel 3: De gemeenteraad duidt de volgende plaatsvervangende leden deskundigen aan voor de samenstelling GECORO periode 2025-2030:
1. geen vervanger van de voorzitter
2. Koen Van Cauter
3. George Huau
4. Johan De Kegel
Artikel 4: De cijfers voor de naam van de effectieve en plaatsvervangende deskundigen geeft de koppeling weer tussen beide leden. Indien een effectief lid afwezig is, wordt het plaatsvervangend lid tijdelijk een effectief lid.
Artikel 5: De gemeenteraad duidt de volgende effectieve leden afgevaardigden van de maatschappelijke geledingen aan voor de samenstelling GECORO periode 2025-2030:
Namens milieu -en natuurverenigingen: mevrouw Eline De Blander
Namens verenigingen van landbouwers: mevrouw Greet Sulmon
Namens cultuurverenigingen: de heer Jo Vandersteen
Namens seniorenverenigingen: de heer Marc Derveaux
Namens jeugdverenigingen: mevrouw Alice Heim
Artikel 6: De gemeenteraad duidt de volgende plaatsvervangende leden afgevaardigden van de maatschappelijke geledingen aan voor dat de samenstelling GECORO periode 2025-2030:
Namens milieu -en natuurverenigingen: de heer Geert De Pauw
Namens verenigingen van landbouwers: de heer Eric Sulmon
Namens cultuurverenigingen: Gunther Borremans
Namens seniorenverenigingen: de heer Thomas Franckx
Namens jeugdverenigingen: de heer Jannes Van Cutsem
Artikel 7: De weerhouden effectieve en plaatsvervangende leden zullen schriftelijk in kennis worden gesteld na de gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 8: Kennisname van de afgevaardigden uit de politieke fracties:
namens LVB: Johan Peetroons
namens TEAM Pepingen: Joris Luyckx
Artikel 9: De omgevingsambtenaar wordt aangeduid als vaste secretaris van de GECORO 2025-2030.
De voorzitter sluit de zitting op 27/03/2025 om 23:17.