Terug
Gepubliceerd op 31/10/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 27/09/2022 - 19:30 Raadszaal
Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
Eddy Timmermans, Burgemeester
Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
Leen Deneyer, Algemeen directeur

De Voorzitter opent de vergadering.

Toegevoegde agendapunten :

De Voorzitter stelt vast dat het volgende agendapunt tijdig werden ingediend :

  • Wegens de N-VA-fractie :  Bevraging fusie gemeenten in het Pajottenland - beslissing

Overeenkomstig artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt het punt toegevoegd aan de agenda.

Mededelingen :

- Het bestuur doet volgende kennisgeving : De kostprijs van de openbare verlichting te Pepingen zal in 2022, 4,5 keer hoger liggen dan in 2021.  Na overleg met Fluvius en de administraties van Gooik, Galmaarden en Herne werd beslist om de openbare verlichting 's nachts te doven van 23u. tot 05u., behalve op vrijdag- en zaterdagnacht.  Dit nieuwe schema wordt opgestart met de Nacht van de Duisternis, georganiseerd op zaterdag 8 oktober 2022 (doven van 19u. tot 24u.).

  • Openbaar

    • Goedkeuren verslagen

      • Notulen openbare zitting gemeenteraad van 28 juni 2022 - Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 28 juni 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.

        Besluit

        Enig artikel: De Voorzitter stelt vast dat er geen opmerkingen worden gemaakt en overeenkomstig art. 32 van het decreet lokaal bestuur worden de notulen van de gemeenteraadsvergadering van 28 juni 2022 als goedgekeurd beschouwd.

      • Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad van 28 juni 2022 - Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Overeenkomstig art.30 §2 van het huishoudelijk reglement werd het zittingsverslag vervangen door een audio-opname. Deze wordt op de gemeentelijke website geplaatst.

        Feiten en context

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag van de vorige vergadering van 28 juni 2022.

        Besluit

        Enig artikel: De raad neemt kennis van het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 28 juni 2022.  Het verslag is te raadplegen op de website van de gemeente / bestuur en beleid / gemeenteraad OCMW-raad / audio video.

    • Algemeen Bestuur

      • Klacht Agentschap Binnenlands Bestuur - mobiel podium - Antwoord Agentschap Binnenlands Bestuur - Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Klacht vanwege de heer Peter Van Cutsem, raadslid, in naam van de fracties CD&V, DVP en N-VA, tegen collegebeslissingen wegens het niet vrijstellen van huur mobiel podium aan bepaalde verenigingen.

        Op woensdag 3 augustus ontving het lokaal bestuur een antwoord m.b.t. dit dossier vanwege het Agentschap Binnenlands Bestuur.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur art. 287, 331, 332 en 333

        Feiten en context

        Inhoud klacht: Het niet vrijstellen van huur mobiel podium aan bepaalde verenigingen en het behandelen van mondelinge vragen tijdens de gemeenteraad.

        Antwoord Agentschap Binnenlands Bestuur: De klacht werd onderzocht en de Gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant ziet geen redenen om op te treden tegen de bestreden besluiten van het college van burgemeester en schepenen. Over het niet correct behandelen van een mondelinge vraag, stelt hij vast dat als een raadslid zijn mondelinge vraag verduidelijkt op de zitting en het bestuur aangeeft schriftelijk te zullen antwoorden, dat het bestuur dit engagement naleeft.

        Besluit

        Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van onderstaande beslissing van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende het niet vrijstellen van de huur voor het mobiel podium aan bepaalde verenigingen en het behandelen van mondelinge vragen tijdens de gemeenteraad.

        "De klacht werd onderzocht en de Gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant ziet geen redenen om op te treden tegen de bestreden besluiten van het college van burgemeester en schepenen. Over het niet correct behandelen van een mondelinge vraag, stelt hij vast dat als een raadslid zijn mondelinge vraag verduidelijkt op de zitting en het bestuur aangeeft schriftelijk te zullen antwoorden, dat het bestuur dit engagement naleeft."

      • Klacht Agentschap Binnenlands Bestuur - Onbeantwoord blijven van niet-complexe mondelinge vragen tijdens de gemeenteraad - Antwoord Agentschap Binnenlands Bestuur - Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Op 12 juni 2022 ontving de Gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant een klacht vanwege de heer Peter Van Cutsem, raadslid, tegen de wijze van het beantwoorden van mondelinge vragen tijdens de gemeenteraad.

        Op woensdag 13 september ontving het lokaal bestuur een antwoord m.b.t. dit dossier vanwege het Agentschap Binnenlands Bestuur.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur art. 287, 331, 332 en 333

        Feiten en context

        De heer Peter Van Cutsem, raadslid, brengt aan dat de rechten van raadsleden worden ingeperkt omdat het bestuur niet-complexe mondeling gestelde vragen schriftelijk beantwoord. Om die reden is er ook geen opname van het antwoord in het zittingsverslag. Eén van de correct ingezonden mondelinge vragen kon tijdens de gemeenteraadszitting niet worden gesteld, wat volgens de klager zijn rechten als raadslid inperkt en de openbaarheid van bestuur limiteert. De klager haalt aan dat tijdsgebrek geen geldige reden is voor het niet beantwoorden van de mondelinge vragen tijdens de gemeenteraad.

        Na onderzoek van het dossier en de van toepassing zijnde reglementering, komt de Gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant tot het besluit dat de klacht gegrond is. De vragen waren tijdig ingediend en er was voldoende tijd om – eventueel met de hulp van de administratie of een van de andere schepenen – de administratieve dossiers te raadplegen en dus een (gedeeltelijk) mondeling antwoord te geven.

        De Gouverneur vraagt om voor correct ingediende mondelinge vragen steeds en eventueel in overleg met de administratie het dossier te raadplegen waardoor het schepencollege, al is het deels, de vraag mondeling kan beantwoorden. Als blijkt dat (een deel van) de mondelinge vraag te complex is om meteen te kunnen antwoorden, kan natuurlijk (gedeeltelijk) schriftelijk worden geantwoord. De vraag moet wel gesteld kunnen worden tijdens de gemeenteraad.

        Besluit

        Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

    • Financiën

      • Opvolgingsrapportering meerjarenplanning - Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Regelgeving

        Gelet op artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, dat stelt dat er voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op artikel 29 van het Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30/03/2018:
        “De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, bevat minstens al de volgende elementen:
        1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
        2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
        3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
        4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.”

        Besluit

        Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportage over het eerste semester van het boekjaar 2022.

      • Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie – goedkeuring Beslissing.

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

         Vlaamse overheid - Digitaal Vlaanderen & V.V.S.G. - Alle Vlaamse steden en gemeenten zullen aansluiten op het aankomende vastgoedinformatieplatform. Er wordt gestreefd naar een uniforme prijsberekening voor zowel platform als gemeentelijke retributie.

        Regelgeving

         Artikel 170, §4, van de Grondwet;

        Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

        De artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;

         

        Reeds genomen beslissingen:

        - Beslissingen van de gemeenteraad van 25/06/2019 betreffende retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken. Goedkeuring.

        - Beslissingen van het schepencollege van 19/08/2022 betreffende aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie – Principebeslissing. goedkeuring.

        Feiten en context

        Rekening houdende met de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;

        Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen informatie over onroerende goederen bij de gemeente aanvragen;

        De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;

        Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;

        Gemeenten werken samen met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;

        Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteemvoor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;

        De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten;

        Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee;

        De gemeente Pepingen wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan te verhalen;

         

        Financieel advies/visum

        Huidig tarief - beslissing gemeenteraad 25/06/2019 - artikel 3 : stedenbouwkundige inlichtingen per perceel (notarisbrief + uittreksel VGS en plannenrgister) : €100.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: De gemeenteraad keurt de volgende documenten goed:

        1. de aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie in bijlage 2;
        2. de verwerkersovereenkomst tussen Digitaal Vlaanderen en de gemeente Pepingen in bijlage 1.

         

    • Handel en middenstand

      • Middenstand – Reglement cadeaubon – Wijziging - Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Een uitbreiding van de deelnemers is noodzakelijk, naar aanleiding van de periodieke acties van de gemeente Pepingen om de lokale handel te bevorderen.

        In het huidige reglement staat immers dat een handelszaak kan deelnemen als deze op Pepings grondgebied ligt.

        Regelgeving

        Het Lokaal Decreet;

        Reeds genomen beslissingen:

        - De beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2017betreffende "Middenstand – Reglement cadeaubon – Goedkeuring."

        - De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 augustus 2022 betreffende "Middenstand – Reglement cadeaubon – Wijziging. Principebeslissing. Goedkeuring."

        Feiten en context

        Het gemeentebestuur geeft een Pepingse cadeaubon uit ter ondersteuning van de gemeentelijke handel;

        De gemeentelijke cadeaubon is een voorbeeld van een korte keten, vermits zowel de aankoop als de besteding lokaal verloopt.

        De gemeente organiseert in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant periodiek acties ter bevordering van de lokale handelaars. Alle actieve handelaars/marktkramers op het grondgebied Pepingen (lokale en niet lokale) worden dan uitgenodigd om deel te nemen aan de actie.  Afhankelijk van de doelgroep die in de kijker gezet wordt, krijgen de lokale handelaars steeds de kans om ook hun handelszaak in de kijker te zetten. De winnaars van de acties ontvangen een cadeaubon.

        Lokale handels gevestigd op het grondgebied Pepingen of handelaars die niet gevestigd zijn op het grondgebied Pepingen, maar als marktkramers een standplaats hebben langsheen een gewest- of buurtweg op het grondgebied Pepingen, zijn bondgenoten van elkaar. Wie naar de markt gaat, springt al snel eens binnen bij de bakker, kruidenierszaak ..... . In die zin dient het reglement cadeaubon uitgebreid te worden, zodat de deelnemende - niet lokale handelaars/marktkramers ook kunnen genieten van het inruilen van de gemeentelijke cadeaubon door hun klanten.

        Het gemeentebestuur gaat zelf het engagement aan om de Pepingse cadeaubon te gebruiken voor een aantal aangelegenheden;

        Het gemeentebestuur wenst de cadeaubon ook aan te bieden aan burgers;

        Het is noodzakelijk om het gebruik van een cadeaubon in een gemeentelijk reglement vast te leggen;

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: De gemeenteraad keurt het reglement cadeaubon in bijlage 1 goed.

    • Sport

      • Sportprijs 2022 - goedkeuring genomineerde kandidaten. Beslissing.

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Kandidaturen voor de Sportprijs 2022 konden ingediend worden tot en met 31 juli 2022. Er werden geen kandidaten genomineerd. Een tweede oproep werd verzonden begin augustus, maar bleef ook onbeantwoord. Naar aanleiding van het ecosportfestival en de kampioenenviering & sportprijs 2022, werd vanuit de sportverenigingen het voorstel gedaan om Eric Wieme en Carolien Maillard te nomineren als Sportkampioenen 2022.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur.
        Reglement sportprijs, goedgekeurd op de gemeenteraad van 27/06/2017.
        Advies van de gemeentelijke sportraad van 1/09/2022.
        Collegebeslissing van 2/09/2022.

        Feiten en context

        Er werden geen kandidaten ingediend. Er zijn wel 10 sportkampioenen genomineerd. Vanuit de wandelclub werd het voorstel gedaan om Eric Wieme en Carolien Maillard te nomineren als Sportkampioenen 2022 vanwege hun unieke prestaties. Carolien Maillard als individuele Pepingenaar vanwege haar verdiensten in het G-sport zwemmen. Carolien is verschillende keren geselecteerd geweest als sportkampioen vanwege haar bronzen, zilveren en gouden medailles op de Nationale Spelen van de Special Olympics, maar werd nog nooit voorgedragen als winnaar voor de Sportprijs.

        Eric Wieme omdat hij voor het goede doel UNIcycling 2.0 met een éénwieler ten voordele van de vzw ‘samen bewegen voor adem’ (als strijd tegen mucoviscidose) een vijfdaagse etappe van 'Krewinkel naar zee' (250 km) heeft gereden. Het event werd omwille van corona uitgesteld en vond plaats van 17 tot en met 21 augustus 2022. UNIcycling 2.0 is een sportieve en baanbrekende organisatie die een lans breekt om een maximum aan financiële middelen te genereren ten voordele van de strijd tegen mucoviscidose en om de hele mucofamilie verspreid over gans België een hart onder de riem te steken. Meter en peter van het project zijn Radio 1-presentatrice Ayco Duyster en wereldkampioen high jump 2022 Tim Desmet.

        Het advies van de sportraad werd gevraagd tegen 1 september 2022. De dienst ontving zeven positieve adviezen.

        Daar de gemeenteraad in de zomermaanden niet samenkomt, werd op het college van burgemeester en schepenen besloten Eric en Carolien alvast een award te geven voor hun sportieve prestaties. De awards, alsook de huldiging van sportkampioenen, vond plaats op het ecosportfestival op vrijdag 2 september 2022.

        De goedkeuring van de gemeenteraad wordt nu gevraagd om beide kandidaten ook het geldelijk bedrag dat aan de Sportprijs 2022 is verbonden toe te kennen.
        Het voorstel is Carolien Maillard € 500 uit te betalen zodat ze de nodige ondersteuning kan blijven krijgen voor haar sportieve prestaties in het G-sport zwemmen te blijven waarmaken. Het voorstel is om UNIcycling 2.0 € 500 namens Eric Wieme uit te betalen als blijk voor waardering voor zijn sportieve prestatie en als bijdrage aan het goede doel 'Samen Bewegen voor Adem'.

        Financieel advies/visum

        Er is € 1.200 budget voorzien op GBB/0740-00/6159995/exploitatiekosten/IP-GEEN/uitreiking sportprijs

        Amendement

        Indiening amendement door raadslid Peter Van Cutsem namens de CD&V-fractie :

        Het artikel vervangen door volgend artikel :

        Enig artikel: De gemeenteraad gaat akkoord om het prijsgeld dat verbonden is aan de Pepingse Sportprijs ter waarde van € 1.000 te verdelen onder het goede doel 'Samen Bewegen Voor Adem' ter ere van Pepingenaar Eric Wieme, die meedeed aan de vijfdaagse etappe UNIcycling 2.0 met eenwieler van Krewinkel naar zee (250 km) en aan vzw De Poel dat Carolien Maillard hulp biedt en ondersteunt om haar uitzonderlijke sportprestaties in het G-sport zwemmen op de Nationale Spelen van de Special Olympics te blijven waarmaken. Elk project ontvangt een bedrag van €500.

        De Voorzitter gaat over tot de stemming over het amendement:

        Met 6 stemmen voor (André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort), 9 stemmen tegen (Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke)

        Enig artikel: Het amendement, houdende voorstel tot aanpassing van het besluit, wordt niet goedgekeurd.


        De Voorzitter gaat over tot de stemming over het agendapunt zoals geagendeerd:

        amendement
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort
        Tegenstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Met 6 stemmen voor, 9 stemmen tegen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel : De gemeenteraad gaat akkoord om het prijsgeld dat verbonden is aan de Pepingse Sportprijs ter waarde van € 1.000 te verdelen onder het goede doel 'Samen Bewegen Voor Adem' ter ere van Pepingenaar Eric Wieme, die meedeed aan de vijfdaagse etappe  UNIcycling 2.0 met eenwieler van Krewinkel naar zee (250 km) en aan Carolien Maillard vanwege haar verdiensten in het G-sport zwemmen op de Nationale Spelen van de Special Olympics. Elk ontvangt een bedrag van € 500.

    • Sociale

      • Gemeentelijke seniorenadviesraad Pepingen - samenstelling - wijzigingen - Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        De wijzigingen in de samenstelling van GSAR worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gemeenteraadsbeslissing van 6 november 2001 houdende de principebeslissing tot oprichting van een ouderenadviesraad als gemeentelijk adviesorgaan;

        Gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2013 houdende de statuten van de gemeentelijke seniorenadviesraad Pepingen en inzonderheid artikels 5, 6, 7 en 8;

        Gemeenteraadsbeslissing van 25 juni 2019 - gemeentelijke seniorenadviesraad Pepingen - aanstelling leden raad 2019 - 2024 - goedkeuring;

        Collegebeslissing van 12 juli 2022 - gemeentelijke seniorenadviesraad Pepingen - samenstelling - wijzigingen - goedkeuring.

        Feiten en context

        Volgende wijzigingen werden doorgevoerd betreffende de samenstelling van GSAR =

        OKRA Elingen - Adelin De Vylder = schrappen - vereniging bestaat niet meer.

        Vrije seniorenbond Heikruis = Marie-Jeanne Claes vervangen door Marie-Thérèse Ghysels

        Vrije gepensioneerdenbond Pepingen = Guy Derijcke vervangen door Marie-Louise Mertens

        WZC Mater Dei - Anja Vandermotten vervangen door Evy Derijcke

        WZC Henri Vander Stokken - Inge Vandersteen vervangen door Charlotte De Roeck en Mariëlle Tielemans toevoegen (geen stemrecht)

        externe deskundige - Luc Van Camp - schrappen

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel : De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan de samenstelling van de gemeentelijke adviesraad goed als volgt:

        Stemgerechtigde vertegenwoordigers :

        1. stemgerechtigde vertegenwoordigers van de ouderenverenigingen

        Richard Vanhamme - Senioren landelijke gilde Pajottenland

        Jean-Pierre Lievens - OKRA Beert

        Hubert Brisaert - OKRA Beert

        Emilienne Debey - Vrije Gepensioneerdenbond Pepingen

        Marie-Louise Mertens - Vrije Gepensioneerdenbond Pepingen

        Marie-Thérèse Ghysels - Vrije seniorenbond Heikruis

        Jean Matton - Seniorenclub 50+ Bogaarden

        Robert Janquart - Seniorenclub 50+ Bogaarden

        Stefaan Meerts - OKRA Bellingen

         

        2. andere socio-culturele verenigingen

        Georges Albert - OCMW MMC

        Paula Barbé - Samana Bellingen

        Nicole Brisaert - Samana Pepingen

         

        3. vertegenwoordiging vanuit de ouderenvoorzieningen

        Evy Derijcke - WZC Mater Dei

        Charlotte De Roeck - WZC Henri Vander Stokken

         

        4. vertegenwoordiging van niet-georganiseerde ouderen

        Antoine Crokaert

        Gustaaf Van Vlaenderen

        Patrick Vanhove

        Wim Engels

        Annie Sergoyne

        Willy Vansnick


        Niet-stemgerechtigden

        1. vertegenwoordiging gemeentebestuur en OCMW

        schepen senioren

        schepen welzijn en voorzitter bijzonder comité sociale dienst

        ambtenaar OCMW

        ambtenaar gemeente

        2. vertegenwoordiging vanuit de ouderenvoorzieningen

        Mariëlle Tielemans - WZC Henri Vander Stokken

    • Milieu

      • Beheer premies rationeel watergebruik door Fluvius. Beslissing.

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Brief Fluvius van 23 juni 2022 m.b.t. een vernieuwd premiestelsel voor rationeel watergebruik.

        Regelgeving

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Gelet op de richtlijn 2000/60/EG van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid;

        Gelet op de richtlijn 91/27/EG van 21 mei 1991 inzake de behandeling van stedelijk afvalwater;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne;

         

         

        Reeds genomen beslissingen:

        - Gemeenteraad 20-12-2012-Openbare werken - Aangepast subsidiereglement "Aanleg gescheiden afvoersysteem van hemelwater en huishoudelijk afvalwater bij bestaande gebouwen" - Goedkeuring.

        - Schepencollege van 04-07-2022 betreffende Fluvius - RIOBRA - vernieuwde RWG - premieregeling. 

        Feiten en context

        De gemeente neemt voor de activiteit riolering deel aan de Opdrachthoudende vereniging Riobra.

        De statuten van Riobra hebben onder meer als voorwerp:

        1. I.         De conceptie, de realisatie, het onderhoud en de exploitatie, in de ruimste betekenis van die termen, van alle netten van leidingen, rioleringen, kunstwerken en inrichtingen van alle aard die op het grondgebied van de aangesloten gemeenten moeten dienen voor de opvang en de beheersing van het afvalwater en hemelwater om het, al dan niet na een zuiveringsbehandeling, aan de natuur terug te geven; alle verrichtingen die rechtstreeks met het voorwerp van Riobra inzake afvalwater en hemelwater verband houden.

          Deze in sub I genoemde activiteit wordt hierna verder “activiteit rioleringen” genoemd.
        2. II.         .......

        III      Riobra mag voorts alle technische, commerciële, administratieve, economische, financiële, sociale en andere verrichtingen doen en deelnemen aan alle bedrijvigheden die met dit voorwerp, zoals beschreven in sub I en II van dit artikel, verband houden.

        Deze verrichtingen en bedrijvigheden kan zij ook waarnemen in samenwerking met of door het participeren in andere opdrachthoudende verenigingen of met andere privaat- of publiekrechtelijke rechtspersonen, en in het algemeen door het leveren van diensten en openbare nutsvoorzieningen en door het ter beschikking stellen van knowhow in verband met nutsvoorzieningen, één en ander binnen de beperkingen van het Decreet.

        De gemeente heeft aldus de aanleg en het beheer van haar rioleringsnet en de hierbij horende activiteiten toevertrouwd aan Riobra.

        De Opdrachthoudende vereniging Riobra doet voor de uitvoering van haar activiteiten een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv [hierna Fluvius]. 

        Overwegende dat Fluvius in het kader van de rioleringsactiviteiten en in opdracht van deze rioleringsbeheerder een ecologisch ondersteunend beleid wil voeren om de diverse gebruikers van het rioleringsnet aan te sporen om hemelwater maximaal te hergebruiken en ter plaatse te infiltreren, om hemelwater volledig gescheiden te houden van afvalwater en om te voorkomen dat hemelwater in het rioleringsnet terechtkomt;

        Overwegende dat Fluvius voor al de klanten van de rioleringsnetbeheerders voor wie zij optreedt, een uniform en laagdrempelig premie-aanbod rationeel watergebruik wil ter beschikking stellen;

        Overwegende dat Fluvius per 1 januari 2023 in verschillende premies rationeel watergebruik bij bestaande particuliere woningen voorziet, namelijk voor de plaatsing van een hemelwaterput met nuttig gebruik, de plaatsing van een infiltratievoorziening en voor de aanleg van een gescheiden privéwaterafvoerstelsel.

        Overwegende dat Fluvius streeft naar maximale efficiëntie en administratieve vereenvoudiging bij de uitvoering van deze taak, zowel voor Fluvius zelf als voor de aangesloten gemeenten;

         

        Gelet op het voorstel van beslissing:

        • Artikel 1

        Fluvius krijgt van de gemeente de opdracht en de bevoegdheid om alle premiereglementen, die verband houden met een rationeel watergebruik bij de eindklanten, volledig te beheren, wat onder meer inhoudt:

        • het opmaken van een Fluvius-premiereglement;
        • het vastleggen van de premiebedragen en -voorwaarden;
        • het aanbrengen van aanpassingen aan het premiereglement indien dit vereist is omwille van hogere efficiëntie, beschikbaarheid van budgetten, betere resultaten bij de klanten, etc..  Over deze aanpassingen zal de gemeente tijdig worden geïnformeerd;
        • instaan voor de volledige administratieve en financiële afhandeling van de aangevraagde premies en de communicatie met de klanten hierover.
        • Artikel 2

        Fluvius zal op geregelde tijdstippen (minstens 1x / kwartaal) een lijst bezorgen van de uitgekeerde premies in de gemeente rekening houdend met de rechten van de betrokkenen en  regels van de AVG.  De gemeente kan – indien zij dit wenst -  zelf een bijkomende aanvullende premie uitkeren  waarbij gelijkaardige voorwaarden gehanteerd worden als in het Fluvius-reglement.  Dit overzicht bevat de gegevens die Fluvius gebruikt heeft voor het uitbetalen van de premie(s) rationeel watergebruik, nl. naam en adres van de klant, de benaming van de premie, het uitgekeerde premiebedrag, de kosten die de klant gemaakt heeft en eventuele bijlagen gevoegd bij de aanvraag.

        • Artikel 3

        Het bestaande gemeentelijke subsidiereglementen daterende van 20-12-2012: "Openbare werken - Aangepast subsidiereglement "Aanleg gescheiden afvoersysteem van hemelwater en huishoudelijk afvalwater bij bestaande gebouwen" - Goedkeuring", betreffende door Fluvius toe te kennen premies voor hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen voor hemelwater, groendaken en/of afkoppeling van hemelwater worden opgeheven met ingang van 1 januari 2023. De gemeentelijke subsidiereglementen voor toekennen van eigen aanvullende premies voor vernoemde voorzieningen kunnen blijven behouden.

        • Artikel 4

        Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.

        • Artikel 5

        Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        Amendement

        Indiening amendement door raadslid Luc Decrick namens de cd&v-fractie :

        De cd&v-fractie stelt bij wijze van amendement voor in geval van goedkeuring van het  Fluvius reglement om het principe van de verhoogde tussenkomst voor de sociale categorien te behouden.

        We stellen voor om de Fluvius toelagen te verhogen met 50 % ten laste van de gemeente.

        De mogelijkheid om aanvullende premies toe te kennen is voorzien door Fluvius.

        De LVB-fractie vraagt een schorsing van de vergadering.  Hiermee wordt ingestemd. 

         

        De vergadering wordt verder gezet.

        Schepen Rudi Seghers vraagt namens de LVB-fractie om het agendapunt te verdagen zodat het voorstel correct kan verwerkt worden in het besluit.

        De vergadering aanvaardt dit voorstel.

        amendement
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Resultaat: Met 15 niet gestemd
        Besluit

        Enig artikel: Het agendapunt wordt verdaagd naar een volgende vergadering van de gemeenteraad.

      • Verkoop compostvaten – Aanpassing verkoopprijs omwille van prijsstijging – Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Via een samenaankoop biedt Intradura de gemeenten reeds heel wat jaren compostvaten aan die gesubsidieerd zijn via OVAM.

        De leverancier van de compostvaten liet weten dat, door de huidige marktprijzen van de grondstoffen, zij de huidige prijs onmogelijk kunnen aanhouden. Zij voeren een prijsstijging van 40% door.

        Bij aftoetsing bij OVAM blijken de toegekende subsidiegelden echter niet kunnen verhoogd worden. Hierdoor zal ook de verkoopprijs van Intradura naar gemeenten moeten worden aangepast.

        Regelgeving

        De gemeenteraad,

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;

        De gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2000 betreffende de goedkeuring van het gemeentelijk milieubeleidsplan 2000 -2020, inzonderheid actie ‘nummer 46: thuiscomposteren stimuleren’

        De gemeenteraadsbeslissing van 16 september 2005 betreffende de aanpassing van het gemeentelijke milieubeleidsplan 2000-2020 en de vaststelling van het gemeentelijk milieubeleidsplan 2005-2009, inzonderheid actie ‘VS 08: thuiscomposteren stimuleren’;

        Het subsidiereglement van OVAM van 16 februari 2007 betreffende het toekennen van subsidies voor initiatieven en investeringen die afvalpreventie en de selectieve inzameling van afvalstoffen bevorderen;

        De gemeenteraadsbeslissing van 29 juni 2021 betreffende de aanpassing van de verkoopprijs van een compostvat, namelijk 37,39 € per vat;

        Overwegende dat door de verkoop van compostvaten aan particulieren en scholen een bijdrage wordt geleverd aan het milieubeleid in de gemeente;

        Overwegende dat het thuiscomposteren van organisch afval de hoeveelheid GFT-afval zal verminderen, hetgeen eveneens een vermindering van de verwerkingskosten voor de gemeente betekent;

        Intercommunale Intradura heeft opnieuw een prijsvraag georganiseerd heeft voor de gezamenlijk aankoop van compostvaten voor de gemeenten die aangesloten zijn bij Intercommunale Intradura;

        De e-mail van Inge D'hoe (24-05-2022) betreffende de huidige marktprijzen van de grondstoffen waardoor zij de huidige prijs onmogelijk kunnen aanhouden en dit een wijziging van de prijs voor de aankoop van compostvaten met zich mee brengt;

        De huidige aankoopprijs van een compostvat bedraagt €37,39 (incl. levering) per stuk via Intercommunale Intradura. Tot op heden werd de verkoopprijs van een compostvat aan een inwoner vastgelegd op € 20. Het overige deel, € 17,39, werd door de gemeente gesubsidieerd; 

        Overwegende dat de voorgestelde aankoopprijs via Intercommunale Intradura van een compostvat € 57,60 (incl. levering) per stuk bedraagt;

        Overwegende dat de aanvragen voor compostvaten blijven bestaan en dat het belangrijk is dat burgers gemotiveerd blijven om zoveel mogelijk te composteren wordt er voorgesteld om de helft van de prijsverhoging ten laste te nemen door de gemeente en de andere helft van de prijsverhoging ten laste te nemen door de koper (inwoner). Dit wil zeggen dat de verkoopprijs wordt opgetrokken naar € 30 en dat het gesubsidieerde bedrag door de gemeente wordt opgetrokken naar € 27,60;

        Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 8 juni 2022; 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De raad beslist om het aanbod van de Intercommunale Intradura van 24 mei 2022 te weerhouden. De compostvaten zullen aan een gesubsidieerde prijs worden aangeboden aan de inwoners, Pepingse scholen, Huize Terloo en de Woon- en Zorgcentra op het grondgebied van de gemeente Pepingen.

        Artikel 2: De verkoopprijs wordt als volgt vastgelegd: De verkoopprijs van een compostvat bedraagt  €30 euro per vat. Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om de prijs te verhogen met maximaal 20% afhankelijk van de aankoopprijs.

        Artikel 3: De beslissing van de gemeenteraad van 29 juni 2021 betreffende de aanpassing van de verkoopprijs van een compostvat wordt opgeheven vanaf het moment dat de stock van de huidige compostvaten opgebruikt is.

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit zal ter kennisgeving gezonden worden naar: De provinciegouverneur

      • Subsidiereglement voor scholen en verenigingen i.k.v. deelname aan gemeentelijke zwerfvuilacties. Aanpassing reglement - Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Het schepencollege stelt aan de gemeenteraad voor om het subsidiereglement aan te passen en een extra bepaling toe te voegen. 

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur; 

        Reeds genomen beslissingen :

        • Collegebeslissing van 04 april 2022 – ontwerp aanpassing subsidiereglement; 
        • Gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2022 - subsidiereglement voor scholen en verenigingen i.k.v. deelname aan gemeentelijke zwerfvuilactie. Aanpassing;
        • Collegebeslissing van 12 juli 2022 - Zwerfvuilactie verenigingen - verdeling subsidies.

        Gelet op het advies van de milieuadviesraad van 17 februari 2022; 

        Gelet op het advies van de milieuadviesraad van 14 september 2022;

        Feiten en context

        Voor de gemeentelijke zwerfvuilacties voorziet 'Mooimakers' één keer per kalenderjaar een forfaitaire tegemoetkoming van 750 €;

        Gemeente Pepingen maakt tijdens de zwerfvuilacties gebruik van het materiaal van 'Mooimakers' en/of het logo van 'Mooimakers';

        Gemeente Pepingen wil met de organisatie van de zwerfvuilacties de aandacht op het probleem van zwerfvuil vestigen; 

        Bij artikel 6 van de beslissing van de gemeenteraad van 27/04/2022 betreffende : subsidiereglement voor scholen en verenigingen i.k.v. deelname aan gemeentelijke zwerfvuilacties wordt voorgesteld om volgende bepaling te wijzigen zodat alle deelnemers dezelfde subsidie krijgen en allemaal even lang deelnemen :

        "Artikel 6: De subsidie kan pas worden toegekend aan de scholen/Pepingse verenigingen indien er minimaal 20 personen deelnemen per gemeentelijke zwerfvuilactie en op voorwaarde dat de deelnemers minstens 3 uur deelnemen aan de zwerfvuilactie.  Deze minimale deelname wordt opgenomen als streefdoel. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad is akkoord en het subsidiereglement voor Pepingse scholen en verenigingen i.k.v. deelname aan gemeentelijke zwerfvuilacties conform bijlage 1 wordt goedgekeurd.

        Artikel 2: Dit reglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2022.

        Artikel 3: De gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2022 - subsidiereglement voor scholen en verenigingen i.k.v. deelname aan gemeentelijke zwerfvuilacties. Aanpassing - wordt opgeheven. 

        Artikel 4: Het subsidiereglement wordt ter kennis gebracht aan de gouverneur van de provincie.

      • Reglement afvaleilandjes met 240L zakken evenementen - Beslissing.

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Het schepencollege stelt aan de gemeenteraad voor om het aanbod van Intercommunale Intradura te promoten. Afvaleilandjes met 240L zakken kunnen door evenementen op het grondgebied van Pepingen via Intercommunale Intradura uitgeleend worden. De afvaleilandjes zijn gratis, maar de afvalzakken (PMD en restafval) zijn betalend. 

        Regelgeving

        Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkring-lopen en afvalstoffen (het Materialendecreet);

        Het Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017; 

        Het besluit van de Vlaamse Regering van september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval en het addendum op dit uitvoeringsplan goedgekeurd door de Vlaams Regering op 12 juni 2020;

        De gemeentelijke politieverordening betreffende het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 04 juli 2006; 

        De beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband Intradura;

        Reeds genomen beslissingen : 

        • Collegebeslissing van 19 juli 2022 betreffende de afvaleilandjes met 240L zakken. Beslissing.
        • Collegebeslissing van 15 september 2022 betreffende de afvaleilandjes met 240L zakken. Beslissing. 
        Feiten en context

        Evenementen kunnen via de gemeente beroep doen op het uitlenen van afvaleilanden voor evenementen en de aankoop van 240L zakken bij Intercommunale Intradura. 

        Vermits de gemeente dit aanbod zoveel mogelijk wil promoten en de organisatoren maximaal wil aanzetten om afval gescheiden in te zamelen op evenementen, kunnen organisatoren gebruik maken van dit aanbod via Intercommunale Intradura. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Tegenstanders: André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Suzanne De Cort
        Onthouders: Kristof De Cuyper, Gerda Claeys
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 2 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel: Het reglement in bijlage 1 - gebruik van afvaleilandjes met 240L zakken voor evenementen op het grondgebied van Pepingen - en bijlage 2 - aanvraagformulier wordt door de gemeenteraad goedgekeurd.  

    • Uitleendienst

      • Gemeentelijke uitleendienst - reglement - aanpassingen - Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Het reglement van de gemeentelijke uitleendienst dient aangepast aan de huidige situatie.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Beslissing van de gemeenteraad van 22 maart 2022 - Omgeving - gemeentelijke uitleendienst - reglement - aanpassingen - beslissing;

        Collegebeslissing van 1 augustus 2022.

        Feiten en context

        Aanvragen 

        De verenigingen vragen het materiaal aan via de website in het gemeentelijk digitaal platform. Via e-mail en het aanvraagformulier worden niet meer gebruikt om een dubbele boeking te vermijden. Bijgevolg wordt Art. 3 De aanvraag - a) indienen aanvraag - aangepast als volgt :

        Het materiaal moet door de ontlener tijdig aangevraagd en gereserveerd worden bij de Pepingse uitleendienst via de gemeentelijke website in het gemeentelijk digitaal platform. Er worden geen telefonische of mondelinge reserveringen aanvaard.

        De aanvraag voor ontlening van materiaal voor activiteiten vanaf de maand april, kan pas aangevraagd worden vanaf de 1ste werkdag van het lopende jaar.

        Art. 3 De aanvraag - b) aanvraagformulier en c) Register worden geschrapt.

        Art 3 De aanvraag - d) bevestiging aanvraag wordt punt b).

        Bijlage 2 wordt geschrapt.

        Materiaallijst - Bijlage 1

        Toevoegen =

        20 bistrotafels - Loods - € 1,00/stuk

        100 bistrostoelen - Loods - € 0,50/stuk

        18 tafels - Loods - € 1,00/stuk = huurprijs was nog niet bepaald

        Geluidsmeter 10 Eazy RT - gemeentehuis - lokaal achteraan - € 10,00 = huurprijs was nog niet bepaald.

        Nadars 2,5m (120stuks + kar) - loods - gratis - aantal wordt aangepast.

        schrappen =

        Kostuum paashaas - is beschadigd en wordt niet vervangen.

        Besluit : stappenplan uitleendienst

        Stap 2 : de aanvraag - tekst volledig schrappen en vervangen door 'aanvraag indienen via de gemeentelijke website in het digitaal platform.'

        Stap 3 : afhalen materiaal - tekst schrappen '(aanvragen op aanvraagformulier!) en tekst toevoegen 'plan wordt bij aanvraag bijgevoegd.'

        stap 6 : terug brengen materiaal in oorspronkelijke staat - tekst schrappen 'aanvragen op aanvraagformulier!).'

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 : De gemeenteraad keurt de voorgestelde aanpassingen aan het reglement gemeentelijke uitleendienst, goedgekeurd in de gemeenteraad van 22.03.2022, goed. Het integraal aangepast reglement wordt opgenomen als bijlage 1 bij deze beslissing.

        Artikel 2 : Het reglement treedt onmiddellijk in werking.

    • Samenwerkingsovereenkomsten

      • E-inclusie - samenwerkingsovereenkomst Digiplek tussen Halle, Gooik en Pepingen - beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Projectaanvraag met het lokaal bestuur van Halle en Gooik : indienen e-inclusie Minister Crevits (college van 13/09/2021)

        De Vlaamse overheid, Agentschap voor Binnenlands Bestuur, Afdeling Gelijke Kansen, Integratie en Inburgering, lanceerde een projectoproep voor de ondersteuning van lokale besturen in het kader van de uitbouw van een lokaal e-inclusiebeleid voor het programma ‘Iedereen Digitaal’. Het uitgangspunt van ‘Iedereen Digitaal’ is om de gelijke kansen van iedereen in de digitale samenleving te verzekeren op lokaal niveau.

        Deze oproep wil kleine en middelgrote gemeenten en steden ondersteunen in het uitbouwen van een lokale aanpak in het kader van digitale inclusie. Het doel van ‘Iedereen Digitaal’ is dat ieder lokaal bestuur tegen 2024 een eigen lokale digitale inclusiewerking heeft.

        Op basis van het Ministerieel Besluit van 06/01/2022 werd de goedkeuring gegeven aan het project ‘Digiplek’ waarvoor een projectsubsidie van maximaal 200.000 euro voorzien wordt aan stad Halle. Deze subsidie heeft betrekking op de periode van 1 januari 2022 tot 31 december 2024.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur

        Plan Vlaamse Veerkracht van 10 september 2021

        Feiten en context

        Met het project ‘Digiplek’ wordt participatie van alle burgers beoogd in de digitale samenleving. Zo zal binnen het project gezorgd worden voor een ‘plek’ waar de inwoners toegang krijgen tot digitale tools, terecht kunnen met digitale vragen en werken aan hun digitale vaardigheden. De focus zal vooral liggen op de meest kwetsbare groepen (senioren, mensen die het financieel moeilijk hebben, anderstaligen, laaggeschoolden, mensen die nog geen of weinig digitale tools gebruiken, mensen die beperkte digitale vaardigheden hebben ontwikkeld,…).

         ‘Digiplek’ zal georganiseerd worden door middel van:

        1. Realisatie van openbare computerruimtes (OCR’s)
        2. Aanstellen van een coördinator
        3. De organisatie van een ‘Digibrug’ overleg (= platform van alle deelnemende organisaties)
        4. De eigen lokale digitale dienstverlening bijsturen en optimaliseren

        Met de partners werd afgesproken de samenwerkingsovereenkomst te laten ingaan vanaf 01/09/2022 : de overheidsopdracht voor de coördinatie van de OCR’s werd gegund aan Groep Intro en de coördinator start in september. De loonkosten/kosten aan Groep Intro kunnen dus vanaf september 2022 ingebracht worden in het subsidiedossier.

        De overeenkomst wordt afgesloten voor de duur van het project, 2 jaar en 4 maanden, met begindatum 1 september 2022 en einddatum 31 december 2024.

        Op voorstel van het schepencollege dd. 12/08/2022 ;

        Financieel advies/visum

        Het Ministerieel Besluit van 06/01/2022 bepaalt een maximale projectsubsidie van 200.000 euro, mits een ‘private’ inbreng van de partners in het samenwerkingsverband van 20% van het subsidiebedrag, dus 40.000 euro. 

        De eigen inbreng wordt berekend op basis van het inwonersaantal:

        Gemeente:

         

        Aantal inwoners

        ‘private’ eigen inbreng

        Aandeel per gemeente op basis van aantal inwoners en eigen inbreng

        Halle

        41.148

         

        29.929,3

        74.82%

        Gooik

        9.324

         

        6.781,7

        16.95%

        Pepingen

        4522

         

        3.289.0

        8.23%

        Totaal

        54.994

        40.000 euro

        100%

        De partners schrijven hiervoor de som van de ‘private’ inbreng over naar de promotor met name, Stad Halle op het rekeningnummer BE20 0910 0014 8256 met als vermelding ‘Private inbreng subsidie E-inclusie project Digiplek‘. 

        Dit volledige bedrag van de projectsubsidie en de eigen inbreng worden ingezet voor de kosten voor het project “DIGIPLEK”.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst, aangehecht aan deze beslissing als 'bijlage - Digiplek samenwerkingsovereenkomst GR20220927'  tussen de promotor, stadsbestuur Halle en de partners, gemeentebesturen van Gooik en Pepingen, goed in kader van de oproep Digiplek van minister Somers.

        Artikel 2: De overeenkomst gaat in op 01/09/2022 en loopt tot 31/12/2024.


      • E-inclusie - samenwerkingsovereenkomst Digibanken tussen Halle, Gooik en Pepingen - beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Projectaanvraag met het lokaal bestuur van Halle en Gooik : indienen e-inclusie Minister Crevits (vast bureau van 08/11/2021)

        Naast het voorzien van een OCR ( Openbare ComputerRuimte) en vrijwilligers met het project van minister Somers (vast bureau van 06/09/2021), wordt met dit project een stapje verder gegaan: het aanbieden van een toegankelijke uitleendienst en laagdrempelige vormingsinitiatieven. Voor dit project is geen eigen inbreng van de aangesloten lokale besturen gevraagd. Door de samenwerking met Halle en Gooik, kan zo de toegankelijkheid vergroot en de dienstverlening uitgebreid worden.

        Digibanken helpen het risico op digitale uitsluiting bij kwetsbare groepen te verkleinen via drie doelstellingen:

        1. Gelijke toegang tot digitale technologie door het voorwaardelijk beschikbaar stellen van laptops, schermen en andere hardware (vb. via een uitleendienst).
        2. Via opleiding en kennisdeling digitale vaardigheden versterken, zowel persoonlijke vaardigheden als technische vaardigheden (vb. herstel van IT-materiaal).
        3. Via begeleiding zorgen voor een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten (vb. digitale dienstverlening vanuit de Vlaamse overheid, tax-on-web, …)
        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur

        Plan Vlaamse Veerkracht van 10 september 2021

        Feiten en context

        Het voortraject (zoektocht naar partners, uitwerking samenwerkingsstrategie, concreet via een samenwerkingsovereenkomst vorm te geven) werd afgerond door het indienen bij de subsidiërende overheid van het implementatietraject (de voorliggende samenwerkingsovereenkomst, strategie en begroting) ten laatste op 16/06/2022.  De subsidie bedraagt maximaal €500.000.  Er is geen co-financiering noodzakelijk.

        Vermits de samenwerkingsovereenkomst moet worden geagendeerd op de CBS en GR’en van de drie lokale besturen en dit enige tijd in beslag neemt, kreeg de administratie dit niet rond tegen de deadline van indiening (nl 16/06).  Ook andere besturen botsten op deze deadline, en de Vlaamse overheid ging akkoord dat de samenwerkingsovereenkomst wel reeds wordt doorgestuurd, maar de ondertekende versie later wordt overgemaakt, op voorwaarde dat de versie niet wordt aangepast.  In die zin besliste het schepencollege op 13/06/2022 de samenwerkingsovereenkomst principieel goed te keuren.

        Met de diensten van Halle en Gooik werd afgesproken om de overeenkomst te agenderen op de gemeenteraden van september, omdat ook de samenwerkingsovereenkomst 'digiplekken' (minister Somers) nog in voorbereiding was. 

        De overeenkomst wordt afgesloten voor de duur van het project, 2 jaar en 3 maanden, met begindatum 1 oktober 2022 en einddatum 31 december 2024.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst, aangehecht aan deze beslissing als 'bijlage - Digibanken samenwerkingsovereenkomst GR20222927'  tussen de promotor, stadsbestuur Halle en de partners, gemeentebesturen van Gooik en Pepingen, goed in kader van de oproep Digibanken van minister Crevits.

         

        Artikel 2: De overeenkomst start op 01/10/2022 en loopt tot 31/12/2024.

    • Woonbeleid

      • Woonbeleid - Advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Zennevallei - Beslissing.

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Mail van B. Vranken van 9-9-2022 betreffende het formuleren van een advies omtrent woonmaatschappij en verlenging van de erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij Woonpunt tot en met 30 juni 2023.

        Regelgeving

        Artikel 40 e.v. van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het decreet van 09 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij  een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.

        De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW).

        Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).

         

        Gelet op de brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed dd. 23 oktober 2020 en de aanvullende brief van 17 maart 2021 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen.

        Gelet op de brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed dd. 14 februari 2022 (ontvangstdatum) betreffende afbakening werkingsgebieden woonmaatschappijen - vastleggen onderlinge stemverhouding lokale besturen.

        Gelet op het intergemeentelijk woonoverleg tussen de gemeenten Beersel, Halle, Sint-Pieters-Leeuw, Linkebeek en Drogenbos en Pepingen.

        Reeds genomen beslissingen:

        - Het voorstel van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 en 11 oktober 2021.

        - Beslissing gemeenteraad van 26 oktober 2021 betreffende woonbeleid - Afbakening werkingsgebieden voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij.

        - Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 28 februari 2022 betreffende woonbeleid - Afbakening werkingsgebieden voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij - Beslissing minister. Kennisname.

        - Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 april 2022 betreffende woonbeleid - Afbakening werkingsgebieden voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij - verdeling van de stemrechten voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij.

        - Beslissing van de gemeenteraad van 27-04-2022 betreffende woonbeleid - Afbakening werkingsgebieden voor de vorming van de toekomstige
        woonmaatschappij - verdeling van de stemrechten voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij - beslissing.

        - Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 september 2022 betreffende woonbeleid - Afbakening werkingsgebieden voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij - Besluit Vlaamse Regering 15-7-2022 - tot vaststelling van de verhouding van de stemrechten van de toekomstige woonmaatschappij - Kennisname.

        - Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 september 2022 betreffende woonbeleid - Advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Zennevallei .Principe. Beslissing.


        Feiten en context

        Momenteel is Woonpunt Zennevallei in samenwerking met SVK Zuidkant alles in het werk aan het stellen om tegen 1 januari 2023 omgevormd te zijn naar een woonmaatschappij. Ondertussen voeren ze ook gesprekken met Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting, Providentia en SVK Webra met het oog op de dienstverlening aan de kandidaten en de huurders, alsook het beheer van de sociale huurwoningen in andere gemeenten binnen het werkingsgebied Halle-Vilvoorde-Zuid dat voortaan omschreven zal worden als werkingsgebied ‘Zennevallei’.

        Bijgevolg verzoeken zij om een advies te verlenen over het stappenplan waarmee zij hun SHM wensen om te vormen tot de unieke woonmaatschappij in het werkingsgebied waartoe uw gemeente behoort.

        De decreetgever heeft beslist dat de erkenning van alle sociale huisvestingsmaatschappijen van rechtswege eindigt op 31 december 2022 met de bedoeling om vanaf 1 januari 2023 enkel nog woonmaatschappijen te hebben die de activiteiten van SHM’s en sociale verhuurkantoren bundelen en de unieke speler worden per werkingsgebied dat door de Vlaamse Regering werd afgebakend. De Vlaamse Regering heeft tegelijk voorzien in een overgangsregeling, waarbij SHM’s een tijdelijke verlenging van hun erkenning kunnen krijgen op voorwaarde dat ze aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 kunnen omvormen tot woonmaatschappij of tegen die datum via een herstructurering deel zullen uitmaken van een woonmaatschappij. 

        SHM, Woonpunt Zennevallei, blijft streven naar een omvorming vóór 1 januari 2023. Niettemin bevindt Woonpunt Zennevallei zich in een situatie waarbij ze niet alles in eigen handen heeft. Uitgaande van het voorzichtigheidsprincipe vragen ze naast de erkenning als woonmaatschappij, ook een tijdelijke verlenging van hun huidige erkenning als SHM aan. Er wordt opgelegd om bij hun aanvraag een advies van de gemeenten van het toekomstige werkingsgebied toe te voegen.

        Een advies van de lokale besturen is ook vereist in het kader van een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij. Om dubbel werk te vermijden omtrent dezelfde materie, vraagt Woonpunt Zennevallei in één beweging zowel een advies voor de tijdelijke verlenging als SHM, alsook een advies voor de omvorming naar Woonmaatschappij. Wonen-Vlaanderen heeft die mogelijkheid voorzien in de modelbeslissing in de bijlage door een optioneel artikel 3 te voorzien.

        Zij  verzoeken kennis te nemen van de aanvraag tot verlenging van hun erkenning en van het stappenplan, dat zij menen te kunnen doorlopen om tijdig als woonmaatschappij erkend te worden.

        Aangezien zij hun aanvraag om onze erkenning te laten verlengen uiterlijk op 30 september 2022 moeten indienen, verzoeken ze u om hun uiterlijk op 29 september 2022 een advies te bezorgen, wat zij zullen toevoegen aan onze aanvraag. Het ingevulde aanvraagformulier met inbegrip van het stappenplan wordt overgemaakt.

         Tevens dient de gemeenteraad over te gaan tot de aanstelling van een afgevaardigde van de gemeente Pepingen in de raad van bestuur van Woonpunt Zennevallei als waarnemer van zodra de nieuwe woonmaatschappij een feit is. De voorkeur gaat uit naar een lid van het schepencollege, bij voorkeur de schepen bevoegd voor wonen.

         

        De gemeenteraad gaat over tot de organisatie van de stemming over een effectieve waarnemer en een plaatsvervanger.

        15 stembiljetten worden rondgedeeld en na de stemming bezorgd aan de voorzitter.

        Gelet op het resultaat van de stemming :

        • effectieve waarnemer :

        Rudi Seghers bekomt 13 ja-stemmen

        2 blanco stemmen

        • plaatsvervanger :

        Eddy Timmermans bekomt 13 ja-stemmen

        2 blanco stemmen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Suzanne De Cort, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Onthouders: Kristof De Cuyper, Gerda Claeys
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 2 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Woonpunt Zennevallei tot en met 30 juni 2023.

        Artikel 2: De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.

        Artikel 3: De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.

        Artikel 4: Als effectief gemeentelijke waarnemer in de raad van bestuur van Woonpunt Zennevallei van zodra de nieuwe woonmaatschappij een feit is, wordt aangesteld: schepen Rudi Seghers (rudi.seghers@pepingen.be) en als plaatsvervanger: Eddy Timmermans (eddy.timmermans@pepingen.be).

        Artikel 5: Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.

    • Toegevoegde punten

      • Bevraging fusie gemeenten in het Pajottenland - beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Regelgeving

        De volgende bepalen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

        Decreet lokaal bestuur

        De beslissing wordt genomen op grond van:

        Decreet lokaal bestuur

        Feiten en context
        • Gemeentebesturen die in de loop van het beleidsproces een beroep doen op de inzichten en opvattingen van de burgers

         

        Volgende feiten gaan aan de beslissing vooraf:

        Op 2 september 2022. verklaarden de Burgemeesters van Gooik, Herne & Galmaarden dat zij verkennende fusiegesprekken opstarten, met de bedoeling om uiterlijk eind 2022 een definitieve beslissing hieromtrent te nemen.

        De N-VA afdelingen van Gooik, Galmaarden, Herne, Pepingen & Lennik erkennen de nood aan fusies en juichen dit initiatief toe. Desalniettemin geloven wij dat er moet nagedacht worden over een groter project. Net zoals er in de huidige situatie op grotere schaal wordt samengewerkt op vlak van gezondheidszorg, jeugd- en sportbeleid en de lokale politie, zijn wij van mening dat een grote, Pajotse fusie de meest aangewezen piste is voor onze gemeenten.

         

        Het is belangrijk dat we als Pajotse gemeenten zelf het initiatief nemen en zelf kiezen om er als Pajottenland voor te gaan. Hierdoor vermijden we dat in een volgende legislatuur boven onze hoofden in onze plaats anders wordt beslist.

        Ook financieel is momenteel nog interessant, de gemeenten krijgen 500 euro per inwoner

        N-VA wil een fusie niet door de strot van de bevolking duwen en wil daarom eerst een bevraging organiseren en een motie indienen op de verschillende gemeenteraden
        Onze fractie wil dat er eindelijk eens initiatief genomen wordt en dat er, effectief in alle openheid, over een eventuele gemeentefusie een visie ontwikkeld wordt die een draagvlak heeft bij de bevolking.

         

        Gelet op:

        • De participatie van de bevolking te vergroten bij belangrijke beleidsbeslissingen
        • De intentieverklaring van de heren Burgemeesters De Boeck, Poelaert en Decat om een fusie van de Gemeenten Gooik, Herne & Galmaarden te onderzoeken
        • Het sterke regionale merk “Pajottenland” met als kerngemeenten Gooik, Galmaarden, Herne, Pepingen, Lennik & Bever
        • Het feit dat er eerst een grondwetswijziging noodzakelijk zou zijn om de gemeente Bever te kunnen betrekken in de fusieplannen, wat de facto onmogelijk is in de huidige legislatuur
        • De reeds bestaande samenwerkingsverbanden tussen de opgesomde gemeenten inzake jeugd-, sport- en gezondheidsbeleid
        • De vruchtbare samenwerking in de Lokale Politiezone Pajottenland, bestaande uit de opgesomde Gemeenten
        • De grotere beleidsdaadkracht en mogelijkheden die verbonden zijn aan een grote fusie van de Pajotse kerngemeenten
        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Gerda Claeys
        Tegenstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Onthouders: André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort
        Resultaat: Met 1 stem voor, 8 stemmen tegen, 6 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel : Het agendapunt - bevraging fusie gemeenten in het Pajottenland - wordt niet goedgekeurd :

        • Artikel 1. – De Gemeenteraad erkent de noodzaak aan een grote, Pajotse fusiegemeente bestaande uit de huidige Gemeenten Gooik, Galmaarden, Herne, Lennik & Pepingen
        • Artikel 2. - Een bevraging te organiseren over een eventuele gemeentefusie van de gemeenten in het Pajottenland.
        • Artikel 3. - De resultaten van deze bevraging tegen eind november 2022 af te ronden.
    • Mondelinge vragen

      • Mondelinge vragen aan het college volgens art. 11 §3 huishoudelijk reglement

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Naar aanleiding van het versturen van de agenda voor de gemeenteraad van heden ontving het lokaal bestuur onderstaande vragen van de mandatarissen.

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad art. 11 §3.

        Besluit

        Enig artikel: De volgende antwoorden op de mondelinge vragen werden geformuleerd:

        Mondelinge vragen vanwege Kristof De Cuyper, DVP-fractie:

        Vraag 1: In het collegeverslag van 7 september 2022 las DVP dat er sprake is van het organiseren van een bestuurkrachtmeting ifv mogelijke fusieplannen binnen het Pajottenland.

        DVP heeft volgende vragen :

        1. Wat is de timing? 
        2. Zal dit worden uitbesteed?
        3. Wat is de kostprijs?
        4. Wat zal er gebeuren met de resultaten?  Is er een afspraak om deze globaal voor het Pajottenland of individueel per gemeente te bekijken?

        Antwoord burgemeester Eddy Timmermans: Bedoeling is dat dat kort gebeurt, op een maand of 3. Kostprijs zal tussen de 8.000 € en 15.000 € zijn. Naar iedere gemeente toe en een stuk gezamenlijk

        Vraag 2:

        1. Graag stand van zaken van het sociaal woonproject te Bogaarden.
        2. Hoeveel woonentiteiten worden er na aanpassing van het project en overlegmomenten nog beoogd?
        Antwoord burgemeester Eddy Timmermans: De plannen zijn vandaag nog in herwerking, ik kan nog geen aantallen geven. Er zullen zeker nog overlegmomenten worden georganiseerd.

        Vraag 3:

        1. Graag stand van zaken van het dossier "sluiten van spoorwegoverstreek te Bellingen"
        2. Is er een omgevingsaanvraag ingediend?
        Antwoord burgemeester Eddy Timmermans: Er is nog geen omgevingsaanvraag ingediend op vandaag. Eerst wordt er nog met de betrokken eigenaars en omwonenden en wie dat wil mee volgen een overlegmoment gehouden.

        Vraag 4: In de Trapstraat werden de verkeersremmende maatregelen verwijderd. Graag reden vernomen? Heeft dit te maken met het aflopen van de proefopstelling? Of kiest men dan uiteindelijk toch voor trajectcontrole als verkeersremmende maatregel?

        Antwoord burgemeester Eddy Timmermans: Ze werden tijdelijk herzet voor boringswerken ivm de rioleringswerken en er stonden verkeerslichten. Ze staan er terug sinds maandag in de dag. De aannemer had de omwonenden moeten verwittigen van de werken.

        Vraag 5: Snelheidsmeter aan de glasbak te Heikruis is reeds geruime tijd niet meer actief. Is dit een bewuste keuze ? is er een defect dat niet hersteld kan worden?

        Antwoord burgemeester Eddy Timmermans: Die is inderdaad defect. Er zou iets mis zijn met het laadsysteem en wordt hersteld door de firma.

        Mondelinge vraag vanwege Suzanne De Cort, cd&v-fractie:

        Onlangs werden in Elingen een aantal zebrapaden herschilderd. Het zebrapad aan de parochiezaal werd echter niet gedaan. Is hier een bepaalde reden voor of gaat het hier om een vergetelheid?

        Antwoord burgemeester Eddy Timmermans: Zal zeker geschilderd worden, de dag was op. Is niet gebeurd door tijdsgebrek.

        Mondelinge vragen vanwege Gerda Claeys, N-VA-fractie:

        Vraag 1: Hoe groot is de financiële impact van de opeenvolgende loonindexeringen? Naar verwezen in punt 5 Financiën maar er zijn geen bedragen opgegeven.

        Antwoord schepen Rudi Seghers: dat heeft inderdaad een impact. De financiële dienst is momenteel bezig met de herberekening binnen de budgetwijziging en zal dan, of misschien zelfs vroeger, kunnen overgemaakt worden.

        Vraag 2: Plant het bestuur nog extra energiebesparende maatregelen los van het doven van de openbare verlichting zoals ter kennis gegeven aan het begin van deze raad?

        Antwoord burgemeester Eddy Timmermans: Als gemeente zullen we de verwarming uiteraard ook op 19°C zetten tijdens de dag; ’s nachts en in het weekend wordt de verwarming nog lager gezet, ook wanneer mensen niet aanwezig zijn tijdens de dag. Betere afstelling van de verwarmingsinstallatie, koelinstallaties enz. Sensibiliseren van de gebruikers van de gemeentelijke zalen. We bekijken ook om energie die via onze zonnepanelen wordt opgewekt te verdelen onder de gebouwen van de gemeente.

        Vraag 3: Zullen de investeringsprojecten (mobiliteit/fietspaden aanleg, verbouwing gemeentehuis en chirolokalen, sociale woningbouw, kwzi's, enz...) nog met het voorziene budget uitgevoerd kunnen worden?

        Antwoord schepen Rudi Seghers: Is nog koffiedik kijken, er zijn nog geen offertes.

        Vraag 4: Dreigen er plannen uitgesteld of geschrapt te worden?

        Antwoord schepen Rudi Seghers: Zie vraag 3.

        Vraag 5: Haalt het gemeentebestuur het decretaal verplichte financieel evenwicht: een positief beschikbaar budgettair resultaat dit boekjaar en een positieve  autofinancieringsmarge op eind 2025?

        Antwoord schepen Rudi Seghers: Het antwoord zit in de vraag: is een decretale verplichting.

        Vraag 6: Plant het bestuur bijkomende leningen, besparingen of, erger nog, belastingsverhogingen?

        Antwoord schepen Rudi Seghers: Zie vraag 3.

        Mondelinge vragen vanwege Peter Van Cutsem, cd&v-fractie:

        Vraag 1: In collegeverslagen lezen we dat er overleg is geweest met Agentschap Wegen en Verkeer om oversteekplaatsen op de N28 aan te passen.

        • Werd de oversteekplaats aan de Brugstraat ook besproken tijdens de overlegmomenten?
        • Werd er al (officieel) advies gevraagd aan het Agentschap Wegen en Verkeer en de politie?
        • Graag de stand van zaken in dit dossier?
        Antwoord schepen Saskia Beeckmans: Vraag is op 6 september 2021 en op 22 februari 2022 aan AWV overgemaakt, doch nog geen antwoord op gekregen. De vraag is vandaag nog eens herhaald. Er is in de tussenperiode geen structureel overleg geweest met AWV en ik neem dat mee naar het volgend structureel overleg met AWV.

         Vraag 2: De gemeente vroeg dit jaar voor een aantal evenementen een controle van de brandweer aan.

        • Hoeveel controlebezoeken werden er tijdens de zomer uitgevoerd?
        • Welke occasionele activiteiten werden gecontroleerd?
        • Wat zijn de resultaten van deze controles?

        Antwoord burgemeester Eddy Timmermans: 4tal controles uitgevoerd: Bogaarden, Bellingen, Jaarmarkt, Beert. Geen punten waardoor activiteit niet zou mogen doorgaan, enkel enkele aandachtspunten.