Vragenmoment burger: geen vragen
De Voorzitter opent de vergadering
- Agenda:
De Voorzitter stelt vast dat het volgende agendapunt tijdig werd ingediend:
MILIEU – Vervanging bovengrondse glasbol door inrichting ondergrondse afvalstraat aan de Molenhofstraat te Heikruis.
Overeenkomstig artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt het punt toegevoegd aan de agenda.
Aangezien een deskundige aanwezig is om het ICT veiligheidsbeleid toe te lichten, wordt gevraagd bij voorrang agendapunt 21 te behandelen.
De raadsleden gaan unaniem akkoord met de aangepaste volgorde van de agenda.
De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 25 april 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Enig artikel: De Voorzitter stelt vast dat er geen opmerkingen worden gemaakt. Overeenkomstig art. 32 van het decreet lokaal bestuur worden de notulen van de gemeenteraadsvergadering van 25 april 2023 als goedgekeurd beschouwd.
Overeenkomstig art.30 §2 van het huishoudelijk reglement werd het zittingsverslag vervangen door een audio-opname. Deze wordt op de gemeentelijke website geplaatst.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag van de vorige vergadering van 25 april 2023.
Enig artikel: De raad neemt kennis van het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 25 april 2023. Het verslag is te raadplegen op de website van de gemeente / bestuur en beleid / gemeenteraad OCMW-raad / audio video en de linken:
https://pepingen.be/system/files/2023-04/GR20230425-deel1.mp3
https://pepingen.be/system/files/2023-04/GR20230425-deel2.mp3
Mail van architect W. Peynsaert van 30/03/2023. Voorontwerp - totaalraming verbouwing gemeentehuis.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van 215.000,00 € niet) en artikel 57;
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Reeds genomen beslissingen:
- De beslissing van het schepencollege van 20 april 2020 betreffende het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Pepingen en Haviland Intercommunale IgSv (verder: “Haviland”) met betrekking tot een dienstverlening behoeftestudie voor bibliotheek, inhouse opdracht. Goedkeuring.
- De beslissing van het schepencollege van 13 juli 2020 betreffende addendum aan de samenwerkingsovereenkomst dienstverlening behoeftestudie bibliotheek, Trapstraat 7, 1674 Pepingen tussen de gemeente Pepingen en Haviland van 25 mei 2020 met een behoeftestudie voor het gemeentehuis.
- De beslissing van het schepencollege van 26 mei 2021 betreffende de behandeling van de vraag van de chiroleiding om het chirolokaal, gelegen in de Schoolstraat te 1673 Pepingen, aan te passen;
- De beslissing van het schepencollege van 7 juni 2021 betreffende de behandeling van de behoeftestudie gemeentehuis, opgemaakt door Haviland;
- De beslissing van het schepencollege van 14 juni 2021 betreffende het voorstel om de samenwerkingsovereenkomst met Haviland voor de opdracht projectregie voor het gemeentehuis en het chirolokaal ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
- De beslissing van de gemeenteraad van 29 juni 2021 betreffende afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Pepingen en HAVILAND intercommunale IgSv met betrekking tot een dienstverlening projectregie gemeentehuis + Chirolokaal. In-house opdracht. Goedkeuring.
- De beslissing van het schepencollege van 12 juli 2021 betreffende het goedkeuren van een voorstel kredietverschuiving - Project omvormen bibliotheek en Administratief centrum uitbouwen.
- De beslissing van het schepencollege van 19 juli 2021 betreffende afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Pepingen en HAVILAND intercommunale IgSv met betrekking tot een dienstverlening projectregie gemeentehuis + Chirolokaal. In-house opdracht. Tekenen van de overeenkomst.
- De beslissing van het schepencollege van 28 maart 2022 betreffende:" Studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis’ en ‘Uitbreiding chirolokalen’ - Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en kostprijsraming. Principebeslissing.
- De beslissing van de gemeenteraad van 27 april 2022 betreffende:" Studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis’ en ‘Uitbreiding chirolokalen’ - Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en kostprijsraming. Beslissing.
- De beslissing van het schepencollege van 1 augustus 2022 betreffende: "Studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis’ en ‘Uitbreiding chirolokalen’ - PV van opening der inschrijvingen. Kennisname."
- De beslissing van het schepencollege van 3 januari 2023 betreffende "Studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis’ en ‘Uitbreiding chirolokalen’ - Goedkeuring gunning.Beslissing.
- De beslissing van het schepencollege van 17 april 2023 betreffende:"Studieopdracht deelopdracht "Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis" en deelopdracht "Uitbreiding chirolokaal. Kostprijsraming - Interne budgetverschuiving. Beslissing.
- De beslissing van het schepencollege van 15 mei 2023 betreffende:"Studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis’ - Voorontwerpstudie - Raming. Principebeslissing.
- De beslissing van het schepencollege van 15 mei 2023 betreffende:" Studieopdracht deelopdracht "Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis" en deelopdracht "Uitbreiding chirolokaal en gefaseerde reconversie verbindingsnieuwbouw site bibliotheek en CC Bellingen". Kostprijsraming - Interne budgetverschuiving. Aanpassing beslissing van 17 april 2023. Beslissing.
In het kader van de opdracht “Studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping GEMEENTEHUIS’ en ‘Uitbreiding CHIROLOKALEN’” werd een bestek opgesteld door Haviland Intercommunale IgSv - Dienst Gemeentelijke Bouwwerken;
Deze opdracht bestaat uit volgende gedeelten:
* Vast gedeelte : Deelopdracht 1 : ‘Verbouwing en uitbreiding verdieping GEMEENTEHUIS’ : Dienstverleningsplaats : Ninoofsesteenweg 116, B-1670 Pepingen.
* Vast gedeelte : Deelopdracht 2 : ‘Uitbreiding CHIROLOKALEN’ :Dienstverleningsplaats : Schoolstraat 1, B-1670 Beert-Pepingen
De studieopdracht werd gegund aan Peynsaertarchitecten bvba, Termurenlaan, 21 te 9320 Erembodegem.
Alle documenten betreffende voorontwerpstudie betreffende studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding GEMEENTEHUIS’, werden overgemaakt door architect W. Peynsaert op 30 maart 2023.
Kostprijsraming:
- De raming van de werken van de bouwkost bedraagt €986.319,50 excl. B.T.W. of €1.193.446,6 incl. 21% B.T.W.
- De raming van de projectbegeleiding gegund aan Haviland Intercommunale bedraagt 3,25%/3% degressief.: €30.839,58.
- De raming van de veiligheidscoördinatie gegund aan Haviland Intercommunale bedraagt 1,50%/1,25% degressief (-10% korting): €12.221.
- De raming EPB- en ventilatieverslaggeving gegund aan Haviland Intercommunale bedraagt 0,60%/0,50% degressief (-15% korting): €4.617.
Andere geraamde klevende kosten (sonderingen, sloop- en asbestinventaris overige onderzoeken/studies): €2.000 exclusief of €2.420 incl.B.T.W.
Visum
- Gelet op het visum van de financieel directeur van 13/7/2021 nr. 2021-LK 18. Studieopdracht projectleider Haviland Intercommunaal.
- Gelet op het visum van de financieel directeur van 30/12/2022 nr; 2022 - LK 28. Studieopdracht architect Peysnaert W.
De nodige kredieten voor deze opdracht zijn deels voorzien of zullen bij de eerstvolgende aanpassing in het financieel meerjarenplan voorzien worden als volgt:
Gemeentehuis studiekost:
- ACT-7/0119-00/2140007/GEMEENTE/RVMW/IP-O/U/0 - Plannen en studies - Activa in aanbouw Herhuisvesting gemeente/OCMW
Beschikbaar krediet : 2022: €2023: €98.614,44 verhogen met €40.000 in 2023 (interne budgetverschuiving) en 91.385,56 in 2024 (fin.via lening) = €230.000
Gemeentehuis bouwkost:
- ACT-7/0119-00/2210007/GEMEENTE/RVMW/IP-O/U/O - Gebouwen-gemeensch goed - Activa in aanbouw -Herhuisvesting gem/OCMW
Beschikbaar krediet: 2023: €300.000 & in 2024: €458.000= Totaal: €758.000: verhogen met €435.446,6 in 2024 = €1.193.446,6. -
Financiering via lening.
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het voorontwerpstudie (plannen en raming) daterende van 30 maart 2023 betreffende studieopdracht ‘Verbouwing en uitbreiding GEMEENTEHUIS’, opgemaakt door architect Willy Peynsaert Peynsaertarchitecten bvba en toegevoegd aan deze beslissing onder bijlage 'GR 30052023 - mail 30032023 - architect - raming - plannen dossier uitbreiding gemeentehuis'.
Artikel 2: De raming van de bouwkost bedraagt €986.319,50 excl. B.T.W. of €1.193.446,6 incl. 21% B.T.W.
Artikel 3: De raming van de studieopdracht gegund aan architect W. Peynsaert tegen een ereloonpercentage van 14% wordt geraamd op €138.084,73 excl. B.T.W. of €167.082,523 incl. 21% B.T.W.
Artikel 4: Haviland Intercommunale: Totaal: €47.677,58 excl.B.T.W. of €57.689,87 incl.B.T.W.
- De raming van de projectbegeleiding gegund aan Haviland Intercommunale bedraagt 3,25%/3% degressief.: €30.839,58.
- De raming van de veiligheidscoördinatie gegund aan Haviland Intercommunale bedraagt 1,50%/1,25% degressief (-10% korting): €12.221.
- De raming EPB- en ventilatieverslaggeving gegund aan Haviland Intercommnale bedraagt 0,60%/0,50% degressief (-15% korting): €4.617.
Artikel 6: De kredieten voor deze opdracht zijn deels voorzien of zullen bij de eerstvolgende aanpassing in het financieel meerjarenplan voorzien worden op de volgende budgetsleutels:
Gemeentehuis
- ACT-7/0119-00/2140007/GEMEENTE/RVMW/IP-O/U/0 - Plannen en studies - Activa in aanbouw Herhuisvesting gemeente/OCMW
In uitvoering van de opdracht projectregie verbouwingswerken bibliotheek, gelegen te Trapstraat 7, 1674 Pepingen, worden de volgende documenten behandeld:
- mail W. Peynsaert - architect betreffende de plannen, daterende van 19 en 22-04-2023 - aangepaste raming - zie mail 11-05-2023.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van 215.000,00 € niet).
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Gelet op de thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019.
Gelet op de reeds genomen beslissingen:
De beslissing van het schepencollege van 15 mei 2023 betreffende:"Studieopdracht ‘Gefaseerde reconversie, verbindingsnieuwbouw en verbouwing SITE BIBLIOTHEEK & CC Bellingen’ - Voorontwerpstudie - Raming. Principebeslissing.
De beslissing van het schepencollege van 15 mei 2023 betreffende:" Studieopdracht deelopdracht "Verbouwing en uitbreiding verdieping gemeentehuis" en deelopdracht "Uitbreiding chirolokaal en gefaseerde reconversie verbindingsnieuwbouw site bibliotheek en CC Bellingen". Kostprijsraming - Interne budgetverschuiving. Aanpassing beslissing van 17 april 2023. Beslissing.
In het kader van de opdracht “Studieopdracht ‘Gefaseerde reconversie, verbindingsnieuwbouw en verbouwing SITE BIBLIOTHEEK’” werd er een bestek met nr. 10583/115000/ARCH opgesteld door Haviland - Cel Gemeentelijke Bouwwerken.
De uitgave voor deze opdracht werd geraamd op 107.900,74 € excl. btw of 130.559,90 € incl. 21% btw.
De studieopdracht werd gegund aan Peynsaertarchitecten bvba, Termurenlaan 21 te 9320 Erembodegem tegen een ereloonpercentage van 14%, voor uitvoering van de studieopdracht overeenkomstig de bepalingen en voorwaarden van het bestek met nr. 10583/115000/ARCH.
In overleg met het schepencollege en de stuurgroep werd een definitief voorontwerp en raming voorbereid door architect W. Peynsaert.
De raming van de bouwkost door architect W. Peynsaert op €1.492.353,33 excl. B.T.W. + €313.394,19 (21% B.T.W.) = €1.805.747,52 incl. B.T.W.
De raming van de studiekost voor architect W. Peynsaert bedraagt: 14% op €1.492.353,33= €208.929 excl. B.T.W of €252.804,19 incl. 21% B.T.W.
De raming voor de studiekost voor Haviland bedraagt in totaal: €68.227,99. excl.B.T.W. of €82.555,87 incl. B.T.W.
- De raming van de projectbegeleiding gegund aan Haviland Intercommunale bedraagt 3,25% degressief: €45.282,07.
- De raming van de veiligheidscoördinatie gegund aan Haviland Intercommunale bedraagt 1,50% degressief (-10%korting): € 16.806,18
- De raming EPB- en ventilatieverslaggeving gegund aan Haviland Intercommunale bedraagt 0,60% degressief (-15% korting): €6.139,75
De raming van de andere geraamde klevende kosten bedraagt: (sonderingen,n sloop- en asbestinventaris, overige onderzoeken/studies): €2.000 exclusief B.T.W. of €2.420 incl. B.T.W.
De raming van de nutsvoorzieningen €3.000 exclusief B.T.W. of €3.630 inclusief B.T.W.
Visum financieel directeur:
- Afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Pepingen en HAVILAND intercommunale IgSv (verder: ”Haviland”) met betrekking tot een de dienstverlening projectregie voor de bibliotheek van 13/7/2021 nr 2021-LK17.
- aanstelling architect van 1/2/2023 nummer 2023-LK3 .
Budget
De volgende kredieten voor deze opdracht zijn deels voorzien in de meerjarenplanning of worden bij een eerstvolgende aanpassing voorzien als volgt:
- PACT-16/0703-00/2140007/GEMEENTE/GR-IP-VT - Plannen en studies - Activa in aanbouw aanpassingswerken bib + CC Bellingen
Beschikbaar Krediet: 2022: €10.197,88 & in 2023: €159.802,12: verhogen met verhogen met €73.000 in 2023 (via interne budgetverschuiving) en €101.790,41 in 2024 (fin.via lening) = €334.592,53 incl. B.T.W.
- PACT-16/0703-00/2210007/GEMEENTE/GR-IP-VT - Gebouwen-gemeensch goed - Activa in aanbouw aanpassingswerken bib + CC Bellingen
Beschikbaar krediet: 2023: €533.000 - €2024: €600.000 = €1.133.000: verhogen met €672.747,5 in 2025 = €1.805.747,52. Financiering via lening.
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan de raming en het definitief voorontwerp van de studieopdracht ‘Gefaseerde reconversie, verbindingsnieuwbouw en verbouwing SITE BIBLIOTHEEK’” overgemaakt op 11-05-2023 door de projectleider van Haviland Intercommunale en de plannen op 19 & 22-05- 2023 door architect Peynsaert, allen toegevoegd aan deze beslissing onder bijlagen 'GR30052023 - mail...'.
Artikel 2: De raming van de bouwkost door architect W. Peynsaert bedraagt €1.492.353,33 excl. B.T.W. + €313.394,19 (21% B.T.W.) = €1.805.747,52 incl. B.T.W.
Artikel 3: De raming van de studiekost voor architect W. Peynsaert bedraagt: 14% op €1.492.353,33= €208.929 excl. B.T.W of €252.804,19 incl. 21% B.T.W.
Artikel 4: De raming voor de studiekost voor Haviland bedraagt in totaal: €68.227,99. excl.B.T.W. of €82.555,87 incl. B.T.W.
- De raming van de projectbegeleiding gegund aan Haviland Intercommunale bedraagt 3,25% degressief: €45.282,07.
- De raming van de veiligheidscoördinatie gegund aan Haviland Intercommunale bedraagt 1,50% degressief (-10%korting): € 16.806,18
- De raming EPB- en ventilatieverslaggeving gegund aan Haviland Intercommunale bedraagt 0,60% degressief (-15% korting): €6.139,75
Artikel 5: De raming van de andere geraamde klevende kosten bedraagt: (sonderingen,n sloop- en asbestinventaris, overige onderzoeken/studies): €2.000 exclusief B.T.W. of €2.420 incl. B.T.W - Nutsvoorzieningen €3.000 exclusief B.T.W. of €3.630 inclusief B.T.W.
Artikel 6: De volgende kredieten voor deze opdracht zijn deels voorzien in de meerjarenplanning of worden bij een eerstvolgende aanpassing voorzien als volgt:
- PACT-16/0703-00/2140007/GEMEENTE/GR-IP-VT - Plannen en studies - Activa in aanbouw aanpassingswerken bib + CC Bellingen
- PACT-16/0703-00/2210007/GEMEENTE/GR-IP-VT - Gebouwen-gemeensch goed - Activa in aanbouw aanpassingswerken bib + CC Bellingen
Aan de gemeente wordt gevraagd de ontwikkelingsstrategie LOS 2023-2027 te willen goedkeuren en wordt het engagement gevraagd om zich te willen inzetten als partner binnen de Lokale Actiegroep (LAG) Pajottenland+ voor de uitvoering van dit plan.
Het besluit van 13 mei 2003 van de gemeenteraad houdende principiële toetreding tot de koepel Pajottenland+
Het besluit van 16 december 2014 van de gemeenteraad betreffende de goedkeuring van de engagementsverklaring betreffende de nieuwe lokale ontwikkelingsstrategie (LOS) 2014-2020, Leadergebied Pajottenland, ingediend door Pajottenland+ VZW met als doel plattelandsontwikkeling in het Pajottenland te realiseren
Het besluit van 29 januari 2019 betreffende de aanduiding van de afgevaardigde voor Pajottenland+
Op voorstel van het schepencollege dd. 15 mei 2023
Het voorgestelde LEADER-gebied Pajottenland+ voor PDPO IV (2023-2027) omvat negen gemeenten die samen één geheel vormen: Bever, Galmaarden, Herne, Pepingen, Gooik, lennik, Roosdaal, Ternat en Sint-Pieters-Leeuw.
Pajottenland+ wil werken aan de specifieke noden van het Pajottenland en tegelijkertijd de eigenheid van de regio te versterken.
Om de stakeholders bij de opmaak van de LOS te betrekken werden er 3 Plus-avonden georganiseerd waarbij er een brede oproep, binnen het LEADER-gebied, gelanceerd werd. In totaal zakten 77 deelnemers af naar de Plusavonden. In totaal werden 252 stakeholders bevraagd.
De Lokale Ontwikkelingsstrategie 2023-2027 omvat volgende doelstellingen:
* Doelstelling 1: Landbouw blijft de sterkhouder...
- Boeren op goede grond
- Vakmanschap is meesterschap
- Voedselproductie voorop! (en nabij als dat kan...)
- Een vlag die nog andere ladingen dekt
* Doelstelling 2: Het Pajottenland natuurlijk
- Kleine elementen in een groots landschap
- Een watervertragend landschap
- Ook het land van geelgors en korenbloem
- Pajottenland, zo is er maar één
* Doelstelling 3: En het dorp zal duren
- Het dorp verlandschapt
- Het dorp verdicht en versterkt
- Het dorp ontmoet
- Het dorp verduurzaamt
- Streekidentiteit als kapstok
- Potentieel van immaterieel erfgoed
+ Het Pajottenland als een sociaal verhaal
- Ben je een jongere onder de 18 jaar?
De Lokale Actiegroep (LAG) is het sturingsorgaan van de LEADER-groep. Aan de 9 gemeenten wordt een duidelijk engagement gevraagd om zich te willen inzetten als partner binnen de Lokale Actiegroep (LAG) Pajottenland+ voor de uitvoering van de LOS 2023-2027 en mee uit te werken samen met de projectcoördinator.
De gemeenteraad stelde op 29 januari 2019 schepen Greta Cochez aan als effectief afgevaardigde en schepen Rudi Seghers als plaatsvervanger.
De effectieve/plaatsvervanger zal voldoende tijd besteden om dit mandaat uit te voeren. In grootorde gaat het over:
- Opvolgen van de Lokale Ontwikkelingsstrategie
- Participeren aan de vergaderingen (LAG's), een 5-tal per jaar
- Lezen, beoordelen en opvolgen van projecten
- Deelnemen aan activiteitenn, vormingen die de LOS worden uitgewerkt.
Amendement vanuit CD&V-, N-VA- en DVP-fractie, ingediend door P. Van Cutsem, gemeenteraadslid, betreffende het agendapunt :
Aanvulling op pagina 37, bij de lijst van de hoevewinkels of bedrijven met thuisverkoop/automaat/afhaalmoment in de korte keten ontbreken tal van bedrijven.
|
Bedrijf |
Producten |
Website |
Adres |
6 |
Van Laethem |
Aardappelen |
lucvanlaethem@telenet.be |
Buvingen 2 |
7 |
Melk & Meer Van Mols |
Melkprodukten |
melkenmeervanmols@outlook.be |
Huttestraat 23 |
8 |
D'Haemer Fruit |
Appelen en Peren |
Vroembos 13 |
|
9 |
Kestergat Fruit |
Appelen en Peren |
https://www.facebook.com/fruitbedrijfkestergat/ |
Kestersesteenweg 24 |
10 |
Hoevewinkel Nathalie |
Hoevebrood |
www.hoevewinkelnathalie.be |
Ninoofsesteenweg 30 |
11 |
De Groentelaar |
Biologische groenten |
Huttestraat 46 |
De voorzitter van de gemeenteraad gaat over tot de stemming over het ingediende amendement :
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT :
Enig artikel: Het amendement, houdende voorstel tot uitbreiding van de lijst op p. 37 wordt goedgekeurd.
De voorzitter van de gemeenteraad gaat over tot de stemming over het punt zoals geamendeerd:
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de Lokale Ontwikkelingsstrategie 2023-2027 van Pajottenland+, zoals bijgevoegd als bijlage 1 bij dit besluit, goed. De lijst op p.37 wordt vervolledigd met de lijst van bedrijven, opgenomen in het amendement.
Artikel 2: De gemeenteraad neemt het engagement om zich in te zetten als partner binnen de Lokale Actiegroep (LAG) Pajottenland+ voor de uitvoering van de LOS 2023-2027.
Artikel 3: De gemeenteraad geeft de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur de machtiging om de engagementsverklaring, zoals bijgevoegd als bijlage 2 bij dit besluit, goed.
Kerkfabriek Pepingen - rekening 2022.
De rekening van de kerkfabriek Sint Martinus Pepingen is sluitend met een gemeentelijke exploitatietoelage van € 18.231,36 en een investeringstoelage van € 1.778,70 als volgt :
ONTVANGSTEN |
Exploitatie-ontvangsten |
€ 11.198,33 |
|
Investeringsontvangsten |
€1.778,70 |
UITGAVEN |
Exploitatie-uitgaven |
€ 35.072,57 |
|
Investeringsuitgaven |
€ 1.778,70 |
Enig artikel: De gemeenteraad brengt een gunstig advies uit over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus Pepingen.
Kerkfabriek Bellingen - rekening 2022.
De rekening van de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw Bellingen is sluitend met een gemeentelijke exploitatietoelage van € 8.491,31 en een investeringstoelage van € 0 als volgt :
ONTVANGSTEN |
Exploitatie-ontvangsten |
€ 825,36 |
|
Investeringsontvangsten |
€ 0 |
UITGAVEN |
Exploitatie-uitgaven |
€ 9.805,27 |
|
Investeringsuitgaven |
€ 0 |
Enig artikel: De gemeenteraad brengt een gunstig advies uit over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Bellingen.
Kerkfabriek Bogaarden - rekening 2022.
De rekening van de kerkfabriek Sint Theodardus Bogaarden is sluitend met een gemeentelijke exploitatietoelage van € 0 en een investeringstoelage van € 3.000 als volgt :
ONTVANGSTEN |
Exploitatie-ontvangsten |
€ 18.658,73 |
|
Investeringsontvangsten |
€ 3.000,00 |
UITGAVEN |
Exploitatie-uitgaven |
€ 7.982,31 |
|
Investeringsuitgaven |
€ 5.604,03 |
Enig artikel : De gemeenteraad brengt een gunstig advies uit over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sit-Theodardus Bogaarden.
Kerkfabriek Elingen - rekening 2022.
De rekening van de kerkfabriek Sint Amandus is sluitend met een gemeentelijke exploitatietoelage van € 14.307 en een investeringstoelage van € 0 als volgt :
ONTVANGSTEN |
Exploitatie-ontvangsten |
€ 7.668,59 |
|
Investeringsontvangsten |
€ 0,00 |
UITGAVEN |
Exploitatie-uitgaven |
€ 12.659,28 |
|
Investeringsuitgaven |
€ 102,10 |
Enig artikel: De gemeenteraad brengt een gunstig advies uit over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint Amandus Elingen.
Kerkfabriek Heikruis- rekening 2022.
De rekening van de kerkfabriek Heilige Bernardus Heikruis is sluitend met een gemeentelijke exploitatietoelage van € 0 en een investeringstoelage van € 41.441,24 als volgt :
ONTVANGSTEN |
Exploitatie-ontvangsten |
€ 26.426,00 |
|
Investeringsontvangsten |
€ 41.441,24 |
UITGAVEN |
Exploitatie-uitgaven |
€ 24.849,89 |
|
Investeringsuitgaven |
€ 41.441,24 |
Enig artikel : De gemeenteraad brengt een gunstig advies uit over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Heilige Bernardus Heikruis.
Kerkfabriek Beert- rekening 2022.
De rekening van de kerkfabriek Sint Augustinus Beert is sluitend met een gemeentelijke exploitatietoelage van €0 en een investeringstoelage van €0 als volgt:
ONTVANGSTEN |
Exploitatie-ontvangsten |
€ 8.187,45 |
|
Investeringsontvangsten |
€ 0 |
UITGAVEN |
Exploitatie-uitgaven |
€ 6.958,53 |
|
Investeringsuitgaven |
€ 0 |
Enig artikel: De gemeenteraad brengt een gunstig advies uit over de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint Augustinus Beert.
Volgens de bepalingen opgenomen in artikel 5 van het retributiereglement betreffende de afgifte van huisvuilzakken voor restafval, PMD-zakken en GFT-zakken worden er grote huisvuilzakken met een inhoud van 240L gratis ter beschikking gesteld aan de scholen gelegen op het grondgebied van Pepingen.
Vermits een oplijsting van het aantal verbruikte zakken per jaar per school resulteert in een zeer hoog verbruik wordt een beperking van het aantal gratis zakken per school en orthopedagogische centrum voorgelegd.
Daarnaast wordt met het oog op efficiëntie in dit reglement ook een bepaling toegevoegd waarin vervat wordt dat het afhaalmoment éénmalig en in het 1ste kwartaal van het geldende kalenderjaar dient te gebeuren.
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (het Materialendecreet);
Het Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017;
Het besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen en latere wijzigingen (hierna Vlarema);
Het besluit van de Vlaamse Regering van september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval;
De gemeentelijke politieverordening betreffende het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 04 juli 2006;
De beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband Intradura;
General Data Protection Regulation (GDPR) - 30 juli 2018, inzonderheid artikel 35;
Reeds genomen beslissingen :
Overwegende dat school Harten Troef en school Spring in 't veld vanaf nu beroep doen op een privé-inzamelaar voor het ophalen van hun afvalfracties;
Overwegende dat er op 11/01/2023 een overleg, met name het OOG, plaatsvond met de scholen waarbij dit agendapunt besproken werd;
Overwegende dat VBS Harten Troef (Pepingen) in totaal 285 leerlingen heeft;
Overwegende dat VBS Harten Troef (Heikruis) in totaal 91 leerlingen heeft;
Overwegende dat VBS Spring in 't veld in totaal 197 leerlingen heeft;
Overwegende dat OC Huize Ter Loo in totaal ongeveer 60 kinderen/jongeren opvangt en dit gedurende het hele jaar;
Overwegende dat het voorstel van het aantal zakken werd voorgelegd aan de directie van zowel VBS Harten Troef als VBS Spring in 't veld op 12/04/2023;
Overwegende dat volgende berekening werd toegepast :
Per schooljaar zijn er gemiddeld 180 dagen school, er wordt overeengekomen om per dag 1 zak van 240L gratis aan te bieden. Dit wil zeggen dat elke school gemiddeld recht heeft op 180 zakken (= 18 rollen van 240L zakken).
Vermits het leerlingenaantal per school verschillend is, dient het aantal zakken op jaarbasis ook berekend te worden op basis van het aantal leerlingen. Dit concludeert voor :
Voor de kleuterschool van VBS Harten Troef (Heikruis) wordt een uitzondering gemaakt, zij kunnen geen container plaatsen waardoor ze enkel gebruik kunnen maken van zakken van 60L. Dit aantal zakken wordt als volgt bepaald :
Voor Huize Ter Loo wordt het aantal zakken ook berekend op basis van het aantal kinderen en op basis van het aantal verblijfsdagen :
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het aangepaste retributiereglement betreffende afgifte van huisvuilzakken, PMD-zakken en GFT-zakken conform bijlage 1 goed met onmiddellijke ingang.
Artikel 2: Volgende gemeenteraadsbeslissingen worden opgeheven :
Artikel 3: Een afschrift van dit retributiereglement wordt toegezonden aan Intradura.
Uitnodiging algemene jaarvergadering Creat op 20 juni 2023.
Het Decreet Lokaal Bestuur van van 22 december 2017.
Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.
De artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.
De gemeenteraadsbeslissing dd. 27 oktober 2020 waarbij de heer Timmermans Eddy als vertegenwoordiger werd aangeduid.
De algemene jaarvergadering Creat heeft plaats op 20 juni 2023 in Flanders Expo te 9051 Gent om 17u30.
De agenda van de algemene vergadering bevat de volgende agendapunten:
Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS op dinsdag 20 juni 2023 om 17u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent:
Artikel 2: De vertegenwoordiger van het lokaal bestuur Pepingen, de heer Timmermans Eddy, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van TMVS op dinsdag 20 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan TMVS.
Uitnodiging gewone algemene vergadering Intradura 21 juni 2023.
Overwegend dat de gemeente/stad aangesloten is bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Overwegende dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing dd. 27 februari 2019 waarbij mevrouw Cochez Greta als effectief vertegenwoordiger werd aangeduid en de gemeenteraadsbeslissing dd. 23 februari 2021 waarbij René De Vos als plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing dd. 25 april 2023 houdende goedkeuring van de voorgelegde statutenwijziging.
Gelet op de oproepingsbrief van 26 april 2023 tot de gewone algemene vergadering van Intradura van 21 JUNI 2023 met volgende agendapunten:
Artikel 1: De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Intradura dd. 21 juni 2023 worden goedgekeurd.
Artikel 2: De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten en het voorstel van statutenwijziging op de gewone algemene vergadering van Intradura dd. 21 juni 2023 goed te keuren.
Artikel 3: Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Conform de decretale bepalingen, brengen de mandatarissen ten overstaan van hun gemeenteraad twee maal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging. Aan de mandatarissen wordt daarom een syntheseverslag overgemaakt.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het syntheseverslag activiteiten 2022 van Riobra wordt ter kennisgeving overgemaakt en dient te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het syntheseverslag activiteiten 2022 van Riobra.
Conform de decretale bepalingen, brengen de mandatarissen ten overstaan van hun gemeenteraad twee maal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging. Aan de mandatarissen wordt daarom een syntheseverslag overgemaakt.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het syntheseverslag activiteiten 2022 van de PBE wordt ter kennisgeving overgemaakt en dient te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het syntheseverslag activiteiten 2022 van de PBE.
Conform de decretale bepalingen, brengen de mandatarissen ten overstaan van hun gemeenteraad twee maal per jaar verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en over het beleid van de opdrachthoudende vereniging. Aan de mandatarissen wordt daarom een syntheseverslag overgemaakt.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het syntheseverslag activiteiten 2022 van Fluvius West wordt ter kennisgeving overgemaakt en dient te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het syntheseverslag 2022 van Fluvius West.
Uitnodiging buitengewone algemene vergadering Havicrem op 21 juni 2023 om 18u30 in het crematorium Daelhof te Zemst.
Het Decreet Lokaal Bestuur van van 22 december 2017.
Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.
De artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.
De gemeenteraadsbeslissing dd. 27 februari 2019 waarbij de heer Timmermans Eddy als plaatsvervanger werd aangeduid.
De gemeenteraadsbeslissing dd. 23 februari 2021 waarbij de heer De Vos René als effectief vertegenwoordiger werd aangeduid.
De algemene vergadering Havicrem heeft plaats op 21 juni 2023. De vergadering start om 18.30 uur.
Locatie: de maatschappelijke zetel van de vereniging (aula 2 van crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te Cargovil (Zemst)
Het lokaal bestuur Pepingen is deelnemer van de intergemeentelijke vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (Havicrem), opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2033.
De agenda van de algemene vergadering van Havicrem IGV die fysiek bevat de volgende agendapunten:
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agendapunten van de algemene vergadering van Havicrem op 21 juni 2023 goed.
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente, René De Vos (en bij diens afwezigheid de plaatsvervanger Eddy Timmermans) is gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Havicrem op 21 juni 2023 goed te keuren.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De gemeente Pepingen werd per mail opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering (ook digitaal) van Cipal die op 22 juni 2023 te Geel doorgaat.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2019 betreffende de aanduiding van mevrouw Beeckmans Saskia als vertegenwoordiger en de heer Geerts Sander als plaatsvervanger
De agenda van de algemene vergadering van Cipal dv, die fysiek zal gehouden worden op donderdag 22 juni 2023 om 16.00u in het Technologiehuis in Geel en bevat de volgende agendapunten (ook online participatie mogelijk):
Artikel 1: De agendapunten van de algemene vergadering van Cipal op 22 juni 2023 worden goedgekeurd.
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal op 22 juni 2023 goed te keuren.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Mailbericht van 27 april 2023 van ERSV Vlaams-Brabant houdende de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van 30 mei 2023 om 17u. in de raadzaal van het provinciehuis in Leuven.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur
Gelet op het decreet van 29 april 2004 betreffende het statuut, de werking, de taken en de bevoegdheden van de erkende regionale samenwerkingsverbanden, de sociaaleconomische raden van de regio en de regionale sociaaleconomische overlegcomités
Gelet op de oprichtingsakte en statuten van ERSV Vlaams-Brabant VZW van 8 december 2004
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 29/01/2019 tot aanduiding van een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van ERSV Vlaams-Brabant VZW, zijnde Sander Geerts ;
Gelet op de uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering op 23 juni om 17u en de bijhorende documenten
Overwegende de ESF-oproep 354 ‘Versterkt Streekbeleid’ gelanceerd op 23 december 2015
Overwegende dat deze ESF-projecten via een werkgroep van het burgemeestersoverleg vorm gaven aan een actief partnerschap, met vertegenwoordigers van deelnemende gemeenten, sociale partners, provincie Vlaams-Brabant en eventueel toegevoegde deskundigen
Overwegende dat door het stopzetten van de ESF-projecten ‘versterkt streekbeleid’ en bij gebrek aan een andere Vlaamse maatregel betreffende sociaaleconomische streekontwikkeling en bijhorende middelen het decreet van 4 mei 2004 betreffende het statuut, de werking, de taken en bevoegdheden van de erkende regionale samenwerkingsverbanden, de sociaaleconomische raden van de regio en de regionaal sociaaleconomische overlegcomités niet langer toepasbaar is en dat het dus onmogelijk is om het doel, de taken en de opdrachten van ERSV Vlaams-Brabant VZW zoals bepaald in de statuten te realiseren
De vereffening van het ERSV (Erkend Regionaal Samenwerkingsverband) Vlaams-Brabant vzw is in afronding. Er rest ons enkel nog de taak om te beslissen over het batig saldo van de rekeningen, nadat deze rekeningen door de Algemene Vergadering zijn goedgekeurd. Er wordt dus een laatste vergadering samen geroepen om de vereffening finaal af te sluiten.
Op de agenda staan de volgende punten:
Wegens de verschuiving van de gemeenteraad van mei naar 30/05/2023 wordt de tijdige agendering een probleem. Er werd in overleg met de VZW afgesproken dat het college de agendering goedkeurt, en laat bekrachtigen door de gemeenteraad.
Enig artikel: De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het schepencollege van 15 mei 2023, waarin het college:
- Akte te nemen van de agenda van Buitengewone Algemene Vergadering van ERSV Vlaams-Brabant VZW op 30 mei 2023 en de vertegenwoordiger ter zake te mandateren
- goedkeuring gaf aan de voorgelegde dossiers volgens de agenda.
- deze beslissing van het schepencollege ter bekrachtiging voorlegt aan de gemeenteraad van 30 mei 2023.
Jaarlijks wordt het document “Informatieveiligheidsbeleid” voor ons bestuur geüpdatet.
De doelstelling van een informatieveiligheidsbeleid is een correcte organisatie en beheer van de informatieveiligheid binnen het bestuur, conform de desbetreffende wetgeving.
De informatieveiligheid binnen een bestuur beoogt de instandhouding en de goede werking van de activiteiten ervan, primair gericht op het voorkomen van schade, met het oog op de realisatie van de doelstellingen zoals vooropgesteld in haar missie.
Meer algemeen heeft ze als doelstelling het voorkomen van schade die kan worden toegebracht aan de goede werking van de informatiesystemen van het bestuur enerzijds en aan de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen anderzijds.
De DPO/FG van Welzijnskoepel West-Brabant (Filip Haesen) zorgt voor de sturing, opstelling en herziening van het beleid, bijstelling van de beleidsmaatregelen, opstelling van het veiligheidsplan, opstelling van de vereiste en benodigde policies en procedures, de vaststelling van verantwoordelijkheden en het toezicht op veranderde wetgeving, bedreigingen en incidenten.
Verordening(EU) 2016/79 van het Europees parlement en Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)
Wet 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een rijksregister van de natuurlijke personen, verder aangeduid als de wet op het rijksregister
Besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009 betreffende de veiligheidsconsulenten, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronisch bestuurlijke gegevensverkeer.
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 27 juni 2017 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst veiligheidsconsulent tussen de Welzijnskoepel West-Brabant en de gemeente Pepingen;
Gelet op de aanvraag van de gemeente Pepingen, ontvangen door de Vlaamse Toezichtcommissie op 13 juli 2017, van de voorlegging van de kandidatuur van mijnheer Filip Haesen voor de functie van veiligheidsconsulent ter advies;
Gelet op het gunstig advies van de Vlaamse Toezichtcommissie van 2 augustus 2017
Decreet Lokaal Bestuur
Overwegende dat het informatieveiligheidsbeleid werd behandeld door het college van burgemeester en schepenen op 23 januari 2023.
Er werd door de informatieveiligheidscel, en nieuw geactualiseerd ontwerp van het informatieveiligheidsbeleid 2022 opgemaakt.
Dit nieuw plan wordt ter goedkeuring voorgelegd.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het geactualiseerde informatieveiligheidsbeleid 2022 goed, zoals gevoegd bij deze beslissing als Bijlage 1 - 2022 Informatieveiligheidsbeleid - Lokaal bestuur Pepingen.
Naar aanleiding van het versturen van de agenda voor de gemeenteraad van heden ontving het lokaal bestuur onderstaande vragen van de mandatarissen.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad art. 11 §3.
Enig artikel: De volgende antwoorden op de mondelinge vragen werden geformuleerd:
Mondeling vraag vanwege Kristof De Cuyper, DVP-fractie:
Vraag 1 :
Al meermaals vroeg DVP in 2022 en 2023 tijdens verschillende gemeenteraadszittingen naar de stand van zaken van het dossier sociale woningbouw te Bogaarden.
Tijdens de gemeenteraadszitting januari 2023 deed schepen Seghers de uitspraak dat er aan de plannen was gewerkt en dat er op korte termijn een terugkoppeling zou zijn naar de bevolking.
Gezien tot op heden nog geen verdere info gehoord of gezien , stelt DVP de vragen :
- wat is stand van zaken? m.a.w welke aanpassingen werden er aan de ontwerpplannen aangebracht ?
- wanneer zal het project toegelicht worden aan inwoners ?
Rudi Seghers, Schepen, antwoordt:
Men is vanuit Woonpunt bezig met de plannen. Ik kan er nog geen datum op plannen, zou binnen afzienbare tijd moeten zijn. Dan kan er een infomoment komen.
Vraag 2 :
Het kunststofgrasveld te Pepingen werd gerealiseerd in 2009. Ondertussen werd dit door de voetbalclub zeer goed onderhouden maar ook zeer intensief gebruik.
Normale levensduur van zo een type veld is 10 jaar. Dit veld is dus reeds ouder, versleten en aan vervanging toe. Huidig college van burgemeester en schepenen werd hierover reeds meermaals gevat door voetbalclub zelf. Wetende dat een kunststofgrasveld om de twee jaren gekeurd dient te worden, graag volgende vragen :
- wanneer was laatste keuring en waren er opmerkingen ?
- werd of wordt er budget voorzien door huidig beleid in de meerjarenplanning ifv vernieuwen van het kunststofgrasveld ?
Saskia Beeckmans, Schepen, antwoordt:
Wat betreft de keuring: Het bestuur van de FC deelde me mee dat er geen keuringen zijn.
Er zijn op dit moment nog geen officiële vragen van de FC daaromtrent maar die zullen zeker komen. We zullen dan wel zien wat nodig is.
Mondeling vraag vanwege Peter Van Cutsem, cd&v-fractie:
1. In het schepencollegeverslag van 20 februari 2023 namen we kennis van de cijfers van de betalende en gratis bezoeken, de inkomsten en het aantal kg van het recyclagepark voor het jaar 2022. De jaarinkomsten zijn 5.838,65 euro en het betalend gewicht afval bedraagt 38.065 kg (= 38,065 ton). In het overzicht van de betalende fracties in het recyclagepark stellen we vast dat er samen 407,168 ton afval in 2022 verwerkt werd. Normaal goed voor een ontvangen bedrag van 55.728 euro.
o Hoezo is er een verschil in betalend gewicht en het verwerkt gewicht van de betalende fracties in het recyclagepark (verschil van 369,10 ton!)?
Eddy Timmermans, Burgemeester, antwoordt:
Vanuit Intradura werd volgend antwoord gegeven:
Het verschil in gewicht is te verklaren met foute wegingen op het recyclagepark zelf. Deze wegingen, die de inwoner op het park zelf doet, worden niet in het RP-systeem zelf gecorrigeerd omdat we met deze gegevens niet verder werken. De facturatie voor de verwerking van het afval is gebaseerd op de wegingen door Intradura en de verwerkers van het afval op het moment het afval weggevoerd wordt.
De cijfers die de gemeente maandelijks per e-mail ontvangt, komen rechtstreeks van het recyclagepark systeem RecycData. Hierin worden de toegangen en de wegingen geregistreerd die op het RP zelf gebeuren. Hierbij gebeurt het soms dat de auto’s waarmee de inwoners het afval aanleveren meegerekend worden als gestort afval. Inwoners wegen de auto soms bij het verlaten van het betalende gedeelte niet mee waardoor het gewicht van de auto als gestort afval wordt geregistreerd. Het afval wordt berekend door de tweede weging van de eerste af te trekken. Onze diensten corrigeren vervolgens de retributie om de inwoner het te veel betaalde geld terug te geven. Zoals boven vermeld, worden de geregistreerde gewichten niet gecorrigeerd in het RecycData systeem. Daarom dat deze tonnages hoger zijn dan de tonnages die aangerekend worden voor verwerking.
De maandelijks gerapporteerde gewichten via e-mail zijn dus niet 100% correct en geven maar een indicatie.
2. In het collegeverslag van 11 mei 2022 lezen we dat er een nieuwe werking is voor het uitlenen van standpijpen in het kader van tijdelijke watervoorzieningen bij de Watergroep. Buiten de plaatsing van een standpijp op eigen evenementen kan de gemeente ook de dienstverlening van tijdelijke waterlevering aanbieden aan lokale verenigingen. Het schepencollege besliste om deze optie niet te weerhouden en de aanbieding van standpijpen voor verenigingen te laten gebeuren rechtstreeks via De Watergroep.
o Waarom kiest het college om tijdelijke waterlevering via een standpijp niet aan te bieden aan verenigingen?
Eddy Timmermans, Burgemeester, antwoordt:
Voor groot gebruikers moet het toch via de Watergroep gebeuren. Voor andere kunnen de verenigingen nog steeds beroep doen op de dienstverlening van de technische dienst i.v.m. de plaatsen van de standpijpen op gemeentelijke evenementen. Er is dan ook een bijhorende opleiding ingepland in samenwerking met de watergroep die door een aantal mensen al gevolgd zijn.
3. De brandweerzone Vlaams-Brabant West, die ook Pepingen beschermt, is sinds 1 januari 2023 door besparingen gestopt met het verdelgen en verwijderen van wespennesten. We lezen in het infoblad dat de inwoners voortaan zelf op zoek moeten naar een gekwalificeerde verdelger.
o Kan Pepingen onderzoeken om, samen met andere gemeenten uit de politiezone, een private verdelger aan te stellen voor de regio (of via een samenwerkingsovereenkomst cfr. de aanstelling van een dierenasiel)?
Eddy Timmermans, Burgemeester, antwoordt:
Er is nog altijd samenwerking voor die verdeling van de Aziatische hoornaar, als die op moeilijke plaatsen zit wordt de brandweer nog ingezet om die te vernietigen.Brandweer gaat ook nog de telefoons beantwoorden en doorverwijzen naar de website en de intentie is er om de mensen die het vandaag doen het zouden blijven doen. Er zal nog info komen daarvoor.
De samenaanvraag nemen we mee maar is vandaag nog niet besproken met de andere gemeenten van de zone.
4. In het schepencollegeverslag van 2 mei 2023 lezen we het volgende: het college heeft op 20 maart 2023 de opdracht, zijnde begeleiding bij het traject opmaak van een participatiereglement, gegund aan vzw De Wakkere Burger. Aangezien het participatietraject met burger rond fusie een opdracht is die meer voorbereiding vergt en ook een participatievorm vergt, die breder uitgerold dient te worden, kan de begeleiding hiervan niet beschouwd worden als een uitbreiding, maar dient een nieuwe prijsvraag georganiseerd te worden. De informeringsfase neemt de gemeente zelf voor haar rekening.
o Strookt deze collegebeslissing met de door de meerderheid genomen gemeenteraadsbeslissing van 5 april 2023?
o Wat omvat de informeringsfase precies?
o Wat is de timing van deze participatie- en informeringsfase?
Saskia Beeckmans, Schepen, antwoordt:
5. Eind 2019 werden een aantal betonvakken van Johan Demaegtstraat, nabij het kerkhof te Beert, vervangen door asfalt. Inwoners van de straat melden dat de trillingen door het voorbijrijden van de bus al een tijdje terug aanwezig zijn. Er vormt zich ook een bijkomend probleem. De opstuikingen van de asfalt tegen de betonvakken veroorzaken een gevaarlijke situatie voor o.a. fietsers.
o Hoe gaat het schepencollege deze inwonersklacht en de ontstane gevaarlijke situatie oplossen? Binnen welk tijdsbestek worden deze problemen aangepakt?
Eddy Timmermans, Burgemeester, antwoordt:
Er is in het verleden hersteld. Vandaag is daar een kleine boordvorming. De Technische dienst neemt dit op, misschien kunnen we de betreffende opstuikingen laten wegfrezen.
Is nog niet duidelijk dat de aangehaalde trillingen van daar komen.
6. Op 27 april 2022 behandelde de gemeenteraad het gezamenlijk toegevoegd punt van de oppositie met als titel “Beslissing over regularisatie van ‘erkenning’ voor Pepingse verenigingen die werden opgericht vooralleer de goedkeuring van de eerste erkennings- en subsidiereglementen – Goedkeuring – Kennisname van de lijst van gemeenteraadsbeslissingen van de eerder erkende verenigingen". De vergadering besloot unaniem ter zitting om het agendapunt te verdagen en maakte bepaalde afspraken omtrent de uitvoering van de beslissing. De gemeenteraad nam tijdens de zitting van 28 februari 2023 kennis van het standpunt van de Gouverneur op de klacht wegens het niet-uitvoeren van de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2022.
o Wanneer zal het schepencollege de beslissing van 27 april 2022 volledig uitvoeren?
Rudi Seghers, Schepen, antwoordt:
Werkroep is samengesteld en samengekomen en er werd een nieuw reglement goedgekeurd door de GR. Dit impliceert de uitvoering van die beslissing.
In het erkenningsreglement staat en dat is het antwoord op de vraag:
Artikel 9 – overgangsmaatregel
Alle verenigingen die deel uitmaken van de gemeentelijke adviesraden, en/of die de laatste 3 jaar logistieke, materiële en/of financiële steun hebben ontvangen van de gemeente of die expliciet erkend zijn, blijven automatisch erkend.
7. Op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer staat dat het agentschap, samen met gemeenten en steden, in 2021 meer dan 800 knelpunten op schoolroutes langs gewestwegen in kaart heeft gebracht. In Vlaams-Brabant zonden 27 gemeenten, 101 dossiers in. Volgens de opgevraagde verslagen werd er in 2021 geen structureel overleg tussen AWV en gemeente georganiseerd waar dit onderwerp besproken werd.
o Nam de gemeente Pepingen deel aan de oproep om de knelpunten op veel gebruikte schoolroutes op gewestwegen in kaart te brengen?
o Zo ja,…
o Welke schoolroute(s) en knelpunten werden doorgegeven?
o Op welke gegevens heeft het college hun keuze gebasseerd? Werden burgers, fietsers of adviesraden hierbij betrokken?
Saskia Beeckmans, Schepen, antwoordt:
-ja
-Kruispunt Eikstraat-N28 en de belijning op het fietspad N28 thv het gemeenteplein -komende van Kestergat- waar het tweerichtingsfietspad een éénrichtingsfietspad wordt.
-eigen ervaringen en inschattingen vanuit de dienst en opmerkingen die van burgers zijn binnen komen.
De voorzitter meldt dat Greta Cochez, schepen, de vergaderruimte verlaat. Zij wordt verontschuldigd.
8. Tijdens de vorige gemeenteraad behandelden we de overeenkomst met Taas voor de invoering van trajectcontroles in Pepingen en de samenwerkingsovereenkomst met Haviland voor het innen van de GAS5-boetes . Een aantal vragen bleven tijdens de zitting onbeantwoord.
o Wat is de correctiemarge op de meting van de trajectcontrole?
o Wat is de tolerantiemarge op een GAS5-boete?
Saskia Beeckmans, Schepen, antwoordt:
Wil de vraagsteller, rekening houdende met de bezorgdheid over verkeersveiligheid, dat hier in openbare zitting op wordt geantwoord of is dit niet eerder iets voor een schriftelijk antwoord?
Antwoord van de vraagsteller: ja
Voor de GAS5: Ik verwijs naar het KB van 12.10.2010. Net zoals bij de strafrechtelijke afhandeling van snelheidsovertredingen wordt er rekening gehouden met een technische tolerantiemarge van 6km/h.
Voor de trajectcontrole wordt eenzelfde correctiemarge aangehouden op basis van dezelfde reglementering.
9. Tijdens de vorige gemeenteraad werden tal van adviezen uitgebracht, zowel voor het erkenningsreglement als voor de erkenning van verenigingen. Een aantal vragen bleven tijdens de zitting echter onbeantwoord.
o In de dossiers is geen advies van de cultuurraad opgenomen maar wel van een document van de werkgroep cultuurbeleid.
o Bestaat de cultuurraad niet meer?
o Wie besliste om een werkgroep cultuurbeleid op te richten?
o De jeugdraad werd gewoon bevraagd per mail met 2 antwoorden als resultaat. In 2022 ging er ook geen vergadering van de jeugdraad door.
o Waar ligt hier het probleem?
Rudi Seghers, Schepen, antwoordt:
Begin van de legislatuur werd een oproep gelanceerd naar bevolking en verenigingen om deel uit te maken van de cultuurraad. De cultuurraad werd in 2019 opgericht. Op de eerste twee uitnodigingen was er evenwel weinig reactie geweest van de betrokken verenigingen.
Hierdoor leeft er binnen de cultuurraad het gevoel dat de huidige cultuurraad niet helemaal representatief is voor het gehele Pepingse cultuurleven.
Het is de bedoeling toch nog een derde oproep te lanceren en de verenigingen op te roepen om deel te willen uitmaken van de algemene vergadering.
Om deze vernieuwing vorm te geven, werd voorgesteld om de Algemene Vergadering van de Cultuurraad anders te benoemen, een signaal voor een andere aanpak en dit in overleg met alle betrokkenen.
Het decreet lokaal cultuurbeleid laat dit ook, toe . Dat zegt:
Elke overheid moet alle erkende representatieve verenigingen en alle ideologische en filosofische strekkingen betrekken bij de voorbereiding en de uitvoering van het cultuurbeleid.
Met dit doel zullen zij een beroep doen op passende, bestaande of op te richten organen en structuren, met het oog op inspraak of advies.
Saskia Beeckmans, Schepen, antwoordt:
Jeugdraad:
De vergadering die voorzien was in het eerste kwartaal van 2023 is weggevallen door ziekte van de betrokken jeugdambtenaar. Afvaardiging van jeugdraad was wel aanwezig op de vergadering over het erkenningsreglement die gehouden werd met de politieke fracties en vertegenwoordigers van de adviesraden.
In 2022 is er inderdaad geen geweest. De diensten zijn toen sterk bezig geweest met Eaglebe en hervorming van reglementen (Pepingse en intergemeentelijke). Maar van problemen zou ik niet durven spreken.
10. Tijdens de zitting van december 2022 werd door de gemeenteraad goedgekeurd dat voortaan restafval- en GFT-zakken ook aanvaard worden op het recyclagepark. Ook in het gemeentelijke infoblad van april lezen we deze informatie. Gemeente Pepingen en Lennik hebben hiervoor 2 afsluitbare containers gekocht. Inwoners maakten ons de melding dat niet iedereen van deze optie gebruik kan maken aangezien er maar één container van 1.000 liter voor twee gemeenten is voorzien.
o Waarom kan niet iedereen zich ontdoen van hun restafval- of GFT-zak op het recyclagepark?
Eddy Timmermans, Burgemeester, antwoordt:
Het was niet nieuw dat de restafval nar het containerpark kan gebracht worden.
Het is niet de bedoeling dat iedereen naar het containerpark komt met restafval, is enkel de bedoeling voor mensen die zakken hebben die moeilijk thuis kunnen gehouden worden door omstandigheden. Dit kost ons ook bovenop de gewone ronde.
Mondeling vraag vanwege Gerda Claeys, N-VA-fractie:
1.Wij betalen nu al maanden € 847/maand voor de huur van een sanitair blok geplaatst op de koer van het CC in Heikruis en te gebruiken door de Oekraïense bewoners van de pastorij.
Er was toch overeengekomen dat een douche zou voorzien worden in die locatie, met gedeelde kosten door de gemeente en het kerkfabriek van Heikruis. De werken schieten maar niet op.Van waar die vertraging en wanneer zullen die klaar zijn ?
Eddy Timmermans, Burgemeester, antwoordt:
De douchebak is geplaatst. Voor het plaatsen van deze douchebak moesten er eerst nog wat werken gebeuren.
Mondeling vraag vanwege André De Roubaix, cd&v-fractie:
Aanpak zwaar vervoer in de Hoesnaek:
jullie stelling in het mobiliteitsplan::
Op lokale ontsluitingswegen is sluipverkeer moeilijk te voorkomen. Daar zullen snelheidsmaatregelen en het weren van zwaar vervoer de hinder trachten te verminderen.
Het probleem ZWAAR VERVOER is volgens onze fractie niet voldoende aangepakt.
De cijfers van TELRAAM bewijzen onze stelling.
Als we de cijfers over 4 maanden nemen( van 4 mei 2022 tot 3 sept. 2022) zien we dat er 27202 zware voertuigen voorbij kwamen in de Hoesnaek.
Dit is een gemiddelde van 225/dag.
Zaterdagen en zondagen zijn hierin ook meegerekend wat het gemiddelde van 225 nog naar omlaag haalt.
Hoe gaan jullie dit cijfer doen dalen?
Saskia Beeckmans, Schepen, antwoordt:
Binnen het mobiliteitsplan hebben we het vrachtroutenetwerk opgesteld op basis van de wegencategorisering. Bestemmingsverkeer en lokaal ontsluitingsverkeer kan echter niet geweerd worden.
Ik vermoed dat we akkoord zijn dat we ons landbouwverkeer en busvervoer ook niet moeten weren (telraam maakt het onderscheid niet tussen landbouwverkeer, bus en vrachtvervoer.)!
De intergemeentelijke tonnagebeperkingszone zullen weer moeten worden opgenomen.
Voor de handhaving zijn we afhankelijk van de PZ, maar dat is in de praktijk niet gemakkelijk. Trajectcontrole kan nog niet omdat er nog wat problemen met de Gas-wetgeving zijn hierover. Borden moeten nageleefd worden onafhankelijk van het charter, dat staat gewoon in de wegcode.