Terug
Gepubliceerd op 01/10/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 27/06/2024 - 19:30

Mobiliteit - Trajectcontrole GAS 5 - Kennisgeving van betalingsbevel inzake de betaling van factuur van Haviland betreft aanstelling van een sanctionerend ambtenaar + facturen van TAAS betreft concessie van diensten van TAAS. Kennisname.

Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
Eddy Timmermans, Burgemeester
Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
Leen Deneyer, Algemeen directeur
Aanleiding

Het college van burgemeester en schepenen heeft het bevel tot betaling opgelegd in de zitting van 03/06/2024 en 10/06/2024 inzake de inkomende facturen van Intercommunale Haviland met referentie GVFA2400269 en de inkomende facturen van TAAS met referentie VEN/2024/04/0042 en referentie VEN 2024/05/0016.  

Dit betalingsbevel wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.

Regelgeving

Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen; 

 

Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen; 

 

Koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer

 

Gemeenteraadsbeslissing van 23 maart 2021 inzake het vaststellen van de voorwaarden voor visumverplichting;

 

Gelet op het besluit van de Algemeen directeur van 31/05/2024 betreffende betaling facturen - Trajectcontrole Haviland (met referentie GVFA2400269) en TAAS (met referentie VEN/2024/04/0042), waarbij de algemeen directeur weigert om opdracht te geven aan de financiële dienst om de facturen te betalen en waarbij de opdracht gegeven wordt om het dossier voor te leggen aan het schepencollege:

  • Er werd geen visum gevraagd waardoor geen visum voorhanden is
  • Kredietcontrole: kredieten zijn niet voorzien - de algemeen directeur heeft ook niet de bevoegdheid om de nodige kredieten te voorzien en goed te keuren.
  • De verbintenis dient nagekomen te worden onder de verantwoordelijkheid van degene die de verbintenis (op onregelmatige wijze) is aangegaan.

 

Gelet op het besluit van de Algemeen directeur van 07/06/2024 betreffende betaling facturen - Trajectcontrole TAAS (met referentie VEN/2024/05/0016), waarbij de algemeen directeur weigert om opdracht te geven aan de financiële dienst om de facturen te betalen en waarbij de opdracht gegeven wordt om het dossier voor te leggen aan het schepencollege.

 

Reeds genomen beslissingen: 
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 oktober 2020 betreffende "Politie - Aanpassing algemeen politiereglement Politiezone Pajottenland en het bemiddelingsreglement. Goedkeuring; 
  • Collegebeslissing van 27 juni 2022 betreffende trajectcontrole en uitbreiding politiereglement met GAS 4 en GAS 5. Principiële goedkeuring; 
  • Collegebeslissing van 5 december 2022 betreffende algemeen politiereglement - aanvulling GAS4/GAS5 – Mobiliteit - Principebeslissing;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 29 december 2022 betreffende algemeen politiereglement - aanvulling GAS4/GAS5 – Mobiliteit - Beslissing;
  • Collegebeslissing van 13 maart 2023 betreffende trajectcontrole - Concessieovereenkomst TAAS - principebeslissing;
  • Collegebeslissing van 13 maart 2023 betreffende GAS4 en GAS5 - Samenwerkingsovereenkomst Haviland. Principebeslissing;
  • Collegebeslissing van 3 april 2023 betreffende GAS 5 - Samenwerkingsovereenkomst Haviland. Principebeslissing - wijziging; 
  • Gemeenteraadsbeslissing van 25 april 2023 betreffende GAS5 - Samenwerkingsovereenkomst Haviland. Beslissing; 
  • Gemeenteraadsbeslissing van 25 april 2023 betreffende trajectcontrole - Concessieovereenkomst TAAS. Beslissing; 
  • Collegebeslissing van 25 september 2023 betreffende algemeen politiereglement - aanvulling GAS4/GAS5 – Mobiliteit - aanpassingen nav hersteldecreet – Beslissing;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 3 oktober 2023 betreffende algemeen politiereglement - aanvulling GAS4/GAS5 – Mobiliteit - aanpassingen nav hersteldecreet – Beslissing;
  • Collegebeslissing van 5 februari 2024 betreffende Mobiliteit - Verwerkingsovereenkomst GAS 5 - Gemeente/Haviland en Gemeente/Politiezone + DPIA. Principiële beslissing;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 13 februari 2024 betreffende Mobiliteit - Verwerkingsovereenkomst GAS 5 - Gemeente/Haviland en Gemeente/Politiezone + DPIA. Principiële beslissing;
  • Collegebeslissing van 3 juni 2024 betreffende Mobiliteit - Trajectcontrole GAS 5 - Opdracht tot betaling van factuur van Haviland betreft aanstelling van een sanctioneren ambtenaar + factuur van TAAS betreft concessie van diensten van TAAS en volgende facturen. Beslissing
  • Collegebeslissing van 10 juni 2024 betreffende Mobiliteit - Trajectcontrole GAS 5 - Opdracht tot betaling van factuur van TAAS betreft concessie van diensten van TAAS. Beslissing
Feiten en context

Overwegende dat er op 25 april 2023 een samenwerkingsovereenkomst werd afgesloten tussen gemeente Pepingen en Intercommunale Haviland in kader van de aanstelling van een Sanctionerend ambtenaar voor GAS 5.

 

Overwegende dat volgens artikel 6 § 2 de betaling van de eenheidsprijs per dossier overeenkomstig artikel 6 § 1.1 van de samenwerkingsovereenkomst met Haviland zal gebeuren op basis van een driemaandelijkse detail. De betalingstermijn bedraagt 30 dagen na factuurdatum. 

 

Overwegende dat er op 25 april 2023 een samenwerkingsovereenkomst werd afgesloten tussen gemeente Pepingen en TM TAAS voor het controleren van snelheidsovertredingen via automatische vaststellingen. 

 

Overwegende dat volgens de betalingsmodaliteiten opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst met TAAS onder rubriek 4.2.1, de maandelijkse concessievergoeding betaalbaar is onmiddellijk na de overmaking van de factuur en dat zij wordt betaald overeenkomstig artikel 4.2.2 binnen een termijn van 14 dagen.

 

Overwegende dat er een factuur ontvangen werd op 23/04/2024 van Intercommunale Haviland met referentie GVFA2400269 betreft de aanstelling van een Sanctionerend Ambtenaar volgens overeenkomst "exclusieve dienstverlening" dd. 31/01/2024 - periode 01/01/2024-31/03/2024.

 

Overwegende dat er een factuur ontvangen werd op 27/05/2024 en 05/06/2024 van TAAS met referentie VEN/2024/04/0042 betreft concessie van diensten TAAS - periode februari, maart, april 2024 en referentie VEN/2024/05/0016 betreft concessie van diensten TAAS - periode mei 2024.

 

Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen op eigen verantwoordelijkheid kan bevelen om de betaling uit te voeren. Een dergelijk bevel kan niet worden geweigerd. In dat geval brengt het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad op de hoogte van dat betalingsbevel. De betaling kan in dat geval pas worden uitgevoerd nadat de gemeenteraad heeft kunnen kennisnemen van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.

Financieel advies/visum

Overwegende dat de nodige budgetten niet voorzien werden in het meerjarenplan en er geen budgetsleutel voor de inkomsten van GAS 5 en uitgaven naar derden (Intercommunale Haviland en TAAS) voorzien werden; De dienst had tijdens de voorbereiding van het dossier geen notie over de mogelijke grootte van de uitgaven en de compenserende inkomsten, die de trajectcontrole met zich zou meebrengen. 

Het overzicht van de trajectcontrole per maand in bijlage maakt duidelijk dat het aantal overtredingen zeer vlug daalt: in mei 2024 bijna met de helft tov. april 2024.  Deze tendens zet zich voort in juni.  Afgezien van de startmaanden kan men stellen dat ongeveer €80.000 per maand zal moeten voorzien worden, waarvan €40.000 voor Taas en €40.000 voor Haviland, deze uitgaven worden volledig tegen gewogen door de inkomst via de geldboete.

 

Overwegende dat er geen visum gevraagd werd voorafgaand aan de sluiting van de gunning en er dus geen visum verleend werd voor de voorliggende facturen; 

Besluit


Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen betreffende de betalingsbevelen, die werden  opgelegd in de zitting van 3 juni 2024 en 10 juni 2024 inzake de inkomende facturen van Intercommunale Haviland met referentie GVFA2400269 en de inkomende facturen van TAAS met referentie VEN/2024/04/0042 en referentie VEN 2024/05/0016. 

 

Artikel 2: De facturen die binnenkomen - in de periode tussen 28/06/2024 en de eerstvolgende gemeenteraad zullen op basis van een beslissing van het College van burgemeester en Schepenen d.m.v. een betalingsbevel betaald worden en via e-mail ter kennisgeving en transparantie naar de gemeenteraadsleden verstuurd worden. Deze inkomende facturen zullen ook ter kennisgeving geagendeerd worden op de gemeenteraad van september.

 

Artikel 3: De nodige kredieten zullen voorzien worden bij de eerstvolgende aanpassing van het financieel meerjarenplan.