Terug
Gepubliceerd op 01/10/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 27/06/2024 - 19:30

Organogram en personeelsbehoefteplan gemeente- en OCMW- personeel - Aanpassing. Beslissing

Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
Eddy Timmermans, Burgemeester
Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
Leen Deneyer, Algemeen directeur
Aanleiding

Wegens de moeilijkheden die het lokaal bestuur ondervindt om geschikte medewerkers aan te werven wegens krapte op de arbeidsmarkt, zijn enkele noodzakelijke verschuivingen in het organogram noodzakelijk.  Daarnaast worden ook enkele kleine verschuivingen doorgevoerd, die in praktijk reeds worden toegepast met het oog op het logischer samenbrengen van taken.

Regelgeving

Het decreet lokaal bestuur

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 03.10.2023 houdende de goedkeuring van het organogram en personeelsbehoefteplan PBP-20230926 gemeente- en OCMW-personeel.

Feiten en context

Om de goede werking van de organisatie en de dienstverlening op korte termijn te blijven garanderen, is het noodzakelijk enkele aanpassingen te voorzien aan de huidige personeelsformatie. Deze wijzigingen weerspiegelen correcter de praktijk en geven duidelijker de hiërarchische lijn weer:


Binnen de administratieve ondersteuning van de dienst omgeving wordt de functie van administratief medewerker (C1-C3 – contractueel) een voltijdse functie. Reden: De voltijdse functie van omgevingsambtenaar milieu (B4-B5 – contractueel) wordt momenteel deeltijds uitgeoefend (0,5 VTE). Afhankelijk van het aanbod/de noden/uit te voeren opdrachten wordt voor beide functies bepaald of deze halftijds, dan wel voltijds wordt uitgeoefend. Samen worden ze voor maximum 1,5 FTE ingevuld.

 

Binnen de dienst welzijn worden volgende wijzigingen voorzien:

  • De huidige halftijdse functie van coördinator (B4-B5 – contractueel) wordt uitgebreid naar een voltijdse functie. Een voltijdse uitoefening van deze functie is vereist:
    • voor een betere aansturing van het team binnen de dienst welzijn;
    • aangezien er binnen de dienst welzijn meer projectmatig wordt gewerkt;
    • aangezien er meer samenwerkingsverbanden worden aangegaan.
    • 0,2 (zie hieronder) wordt overgeheveld naar de ondersteunende dienst
  • De huidige functie van deskundige – ondersteuning sociale dienst (B1-B3 – statutair) van 0,2 FTE verdwijnt. Deze functie werd tot op heden ingevuld door de coördinator ondersteuning.
  • De functie van administratief medewerker (C1-C3 – statutair) wordt uitgebreid met 0,2 FTE voor de uitvoering van de opdrachten binnen dit werkgebied (zie hierboven).
  • De functie van deskundige – maatschappelijk werker (B1-B3 – statutair) wordt voor 0,5 FTE uitdovend voorzien en verdwijnt bij de uitdiensttreding van de titularis.

 

Binnen de financiële dienst worden volgende wijziging voorzien:

  • De titularis van de functie van administratief medewerker (C1-C3 - contractueel) is bevorderd naar de functie van deskundige (B1-B3 – contractueel). De functie van administratief medewerker (C1-C3 - contractueel) wordt niet meer ingevuld en verdwijnt bijgevolg. 
  • De functie van administratief medewerker (C1-C3 – statutair) wordt verminderd met 0,2 FTE en overgeheveld naar de functie van administratief medewerker (C1-C3 – statutair) van de dienst welzijn, aangezien de financiële dienst meer wordt gecentraliseerd naar één locatie.
  • De functie van administratief medewerker (C1-C3 – contractueel) wordt vermeerderd met 0,4 FTE en wordt verschoven vanuit de functie van administratief medewerker (C1-C3 – statutair) van de ondersteunende dienst. In praktijk gaat het om 0,4 FTE die momenteel niet was ingevuld.

Binnen de ondersteunende diensten wordt de functie van coördinator (B1-B3 - statutair) uitgebreid van een deeltijdse functie van 0,8 FTE naar een voltijdse functie (dit is een verschuiving van 0,2 vanuit het OCMW). Voor de uitvoering van de opdrachten binnen de ondersteunende diensten is een voltijdse functie vereist.

 

Het ontwerp werd positief geadviseerd door het MAT op datum van 17/05/2024.

Gelet op het voorstel van het schepencollege van 27/05/2024;

Het arbeidsreglement werd voorgelegd aan de vergadering van het HOC / BOC op 11/06/2024.  De vakorganisaties gaven een positief advies.

Financieel advies/visum

De aanpassingen en verschuivingen brengen globaal geen meerkosten met zich mee.

Publieke stemming
Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit


Enig artikel: De gemeenteraad keurt het aangepaste organogram en personeelsformatie, opgenomen in het personeelsbehoefteplan in bijlage - PBP-20240627 personeelsbehoefteplan - en opgenomen als bijlage 1 bij deze beslissing goed.