Wegens de moeilijkheden die het lokaal bestuur ondervindt om geschikte medewerkers aan te werven wegens krapte op de arbeidsmarkt, zijn enkele noodzakelijke verschuivingen in het organogram noodzakelijk. Daarnaast worden ook enkele kleine verschuivingen doorgevoerd, die in praktijk reeds worden toegepast met het oog op het logischer samenbrengen van taken.
Het decreet lokaal bestuur
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 03.10.2023 houdende de goedkeuring van het organogram en personeelsbehoefteplan PBP-20230926 gemeente- en OCMW-personeel.
Om de goede werking van de organisatie en de dienstverlening op korte termijn te blijven garanderen, is het noodzakelijk enkele aanpassingen te voorzien aan de huidige personeelsformatie. Deze wijzigingen weerspiegelen correcter de praktijk en geven duidelijker de hiërarchische lijn weer:
Binnen de administratieve ondersteuning van de dienst omgeving wordt de functie van administratief medewerker (C1-C3 – contractueel) een voltijdse functie. Reden: De voltijdse functie van omgevingsambtenaar milieu (B4-B5 – contractueel) wordt momenteel deeltijds uitgeoefend (0,5 VTE). Afhankelijk van het aanbod/de noden/uit te voeren opdrachten wordt voor beide functies bepaald of deze halftijds, dan wel voltijds wordt uitgeoefend. Samen worden ze voor maximum 1,5 FTE ingevuld.
Binnen de dienst welzijn worden volgende wijzigingen voorzien:
Binnen de financiële dienst worden volgende wijziging voorzien:
Binnen de ondersteunende diensten wordt de functie van coördinator (B1-B3 - statutair) uitgebreid van een deeltijdse functie van 0,8 FTE naar een voltijdse functie (dit is een verschuiving van 0,2 vanuit het OCMW). Voor de uitvoering van de opdrachten binnen de ondersteunende diensten is een voltijdse functie vereist.
Het ontwerp werd positief geadviseerd door het MAT op datum van 17/05/2024.
Gelet op het voorstel van het schepencollege van 27/05/2024;
Het arbeidsreglement werd voorgelegd aan de vergadering van het HOC / BOC op 11/06/2024. De vakorganisaties gaven een positief advies.
De aanpassingen en verschuivingen brengen globaal geen meerkosten met zich mee.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het aangepaste organogram en personeelsformatie, opgenomen in het personeelsbehoefteplan in bijlage - PBP-20240627 personeelsbehoefteplan - en opgenomen als bijlage 1 bij deze beslissing goed.