Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die voor zichzelf en voor anderen opdrachten in de markt zet. De verdeling van de verantwoordelijkheid tussen de aankoopcentrale en de aanbestedende overheden die bestellingen plaatsen bij of via de aankoopcentrale zijn wettelijk vastgelegd. De aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Lokale besturen die een beroep doen op een aankoopcentrale moeten onderstaande bevoegdheidsregels uit het Decreet over het lokaal bestuur hanteren:
- Wetgeving overheidsopdrachten van 17/06/2016:
- Artikel 2, 1° (definitie aanbestedende overheid) en 6° (dat een aankoopcentrale een aanbestedende overheid is).
- Artikel 47, §2 “Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Dit betekent ook dat de bevoegdheidsverdeling in het Decreet over het Lokaal Bestuur niet geheel hetzelfde verloopt als bij het doorlopen van een plaatsingsprocedure bij overheidsopdrachten. Omdat artikel 47 het lokaal bestuur die een beroep doet op een aankoopcentrale, vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, wordt er door het lokaal bestuur ook geen beslissing tot vaststelling plaatsingsprocedure en vaststelling voorwaarden van de overheidsopdracht genomen.
- Decreet lokaal bestuur:
- Artikel 40: De raad neemt de beslissing om effectief een beroep te doen op een aankoopcentrale, dit in het kader van haar volheid van bevoegdheid. In dit besluit staat voor welke specifieke opdracht en van welke aankoopcentrale het zal afnemen. Ook de raming en de financiële informatie komen terug in dit besluit. De raad moet geen gunningswijze of bestek goedkeuren. Er is hier ook geen gunningbeslissing door het bestuur. De beslissingen omtrent de plaatsingsprocedure werden genomen door de aankoopcentrale.
- Artikel 41: De raad kan deze bevoegdheid bij reglement toevertrouwen aan het college of het vast bureau.
- Artikel 56, §3, 4°: Voor de uitvoering van de opdracht blijven de bevoegdheidsregels dezelfde: bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen in het kader van de uitvoering van een overheidsopdracht.
De raad wenst de bevoegdheid om te beslissen om een beroep te doen op een aankoopcentrale te delegeren naar het College, tot de drempels opgenomen in artikel 3 van de gemeenteraadsbeslissing van 23 januari 2018 tot invulling van het begrip dagelijks bestuur:
Opdrachten en verbintenissen waarbij de financiële implicaties betrekking hebben op het exploitatiebudget of investeringsbudget en waarbij :
- Het gemeentebestuur niet jaaroverschrijdend gebonden wordt en de raming lager is dan € 35.000 exclusief BTW.
- Of het gemeentebestuur jaaroverschrijdend gebonden wordt, maar waarbij de bijhorende raming, per jaar lager is dan € 35.000 exclusief BTW.
Op voorstel van het schepencollege dd. 05/02/2024;
Artikel 1: De raad delegeert de bevoegdheid om te beslissen om een beroep te doen op een aankoopcentrale naar het College, tot de drempels opgenomen in artikel 3 van de gemeenteraadsbeslissing van 23 januari 2018 tot invulling van het begrip dagelijks bestuur:
Opdrachten en verbintenissen waarbij de financiële implicaties betrekking hebben op het exploitatiebudget of investeringsbudget en waarbij :
- Het gemeentebestuur niet jaaroverschrijdend gebonden wordt en de raming lager is dan € 35.000 exclusief BTW.
- Of het gemeentebestuur jaaroverschrijdend gebonden wordt, maar waarbij de bijhorende raming, per jaar lager is dan € 35.000 exclusief BTW.
Artikel 2: In elke Collegebeslissing waarin beslist wordt om beroep te doen op een aankoopcentrale, wordt duidelijk vermeld voor welke specifieke opdracht en van welke aankoopcentrale het zal afnemen. Ook de raming en de financiële informatie komen terug in dit besluit.