Gelet op het voorstel van agendapunt:
Berichtgeving van het bestuur:
“Momenteel worden de laatste werken uitgevoerd door de aannemer voor het plaatsen van de borden in het kader van de uitvoering van het mobiliteitsplan.
Er werd recent een rondgang uitgevoerd met deze aannemer en opmerkingen werden meegedeeld. Bepaalde borden moeten nog geplaatst worden anderen moeten beter geplaatst worden.
Dat dit leeft bij de bevolking bewijst de vele berichten die we krijgen van mensen die hun steentje willen bijdragen aan een goede uitvoering van dit plan.
We appreciëren ten zeerste de betrokkenheid van onze burgers hierbij!
We willen hen daarom geruststellen dat de controles en aanpassingen momenteel gebeuren.
Het heeft dus niet veel zin om op dit moment de diensten te contacteren hieromtrent.
Over het gehele grondgebied zijn er meer dan 400 verplaatsingen (borden bijplaatsen, verplaatsen, verwijderen of vervangen), en dit vergt enige tijd.
Alvast dank voor jullie begrip.”
Artikel uit Het Nieuwsblad:
“Ook al gemerkt dat de toegelaten snelheid op je gps niet klopt met de realiteit?
Niet alle gemeenten geven immers door dat ze een verkeerssituatie hebben gewijzigd.
En dat zorgt soms voor verwarring.
Het Agentschap voor Wegen en Verkeer sensibiliseert gemeenten om zoveel mogelijk data door te geven. “Maar sommige gemeenten vinden de tijd niet om wijzigingen door te voeren. Het is nochtans belangrijk voor de verkeersveiligheid. Meer en meer mensen gebruiken immers verkeersapps. Hoe beter ze zijn, hoe beter de veiligheid.”
Het zit redelijk ingewikkeld in elkaar, maar het komt erop neer dat een deel van de gemeenten nieuwe situaties rechtstreeks in de verkeersbordendatabank ingeeft.
Een ander deel doet dat niet, omdat het te veel werk veronderstelt of omdat ze niet geloven in het systeem. Alle lokale besturen zijn wel verplicht om de Vlaamse overheid op de hoogte te brengen van nieuwe situaties, maar die komen in een andere databank terecht (IRGN). En ja hoor, het lijkt Kafka, maar die is niet gekoppeld aan de verkeersbordendatabank.”
De raad,
Gelet het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet dat de cd&v-fractie verzoekt om, overeenkomstig artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur, volgend punt aan de agenda van de gemeenteraad van 26 maart 2024 toe te voegen.
In jullie mededeling vragen jullie begrip aan onze bevolking. Weet dat ook veel niet-Pepingenaren langs onze wegen rijden. Een duidelijke aanduiding bij het binnenrijden van Pepingen van de gewijzigde verkeerssituatie is daarom aangewezen.
Besluit:
Artikel 1: De nieuwe verkeerssituatie of snelheidsregimes worden aangeduid met waarschuwingsborden.
Artikel 2: De trajectcontroles worden heel duidelijk aangegeven met de geëigende wegsignalisatie en verkeersborden.
Artikel 3: De gemeente geeft de nieuwe verkeerssituaties rechtstreeks in, in de verkeersbordendatabank.
Artikel 4: De gemeenteraad verzoekt het schepencollege de in artikel 1 en 2 vermelde signalisatie aan te brengen.
Artikel 5: De gemeenteraad verzoekt het schepencollege de in artikel 3 vermelde opdracht ‘ingave van de nieuwe verkeerssituaties in de verkeersdatabank’ uit te voeren.
Amendement vanuit LVB-fractie, ingediend door S. Beeckmans, schepen, betreffende het agendapunt:
De 'Feiten en context' vervangen door:
Gelet op het mobiliteitsplan, in het bijzonder punt 56 van het actieplan ‘Actualisatie alle verkeersborden en up-to-date brengen verkeersbordendatabank’ ingeschreven als korte termijnactie;
Gelet op de bespreking van het mobiliteitsplan in de gemeenteraad van 25.4.2023 en de bespreking van de feitelijke uitvoering van actiepunt 56;
Gelet op een mail die de schepen van mobiliteit Saskia Beeckmans al verzond naar de diensten op 28/7/2023 met verzoek de jobstudenten te gebruiken voor het invoeren van de verkeersborden in de verkeersbordendatabank, verzoek welke werd overgedragen naar 2024 wanneer de nieuwe verkeersborden zullen worden geplaatst;
Gelet op de uitvoering van het mobiliteitsplan en het plaatsen van de verkeersborden in februari en maart 2024 door Trafiroad;
Gelet op het collegebesluit van 23.3.2024 tot aanwerving van een jobstudent in de maand augustus voor het invoeren van de geplaatste verkeersborden in de verkeersbordendatabank;
Bij Besluit:
Artikel 3 en 5 worden uit het toegevoegde punt geschrapt omdat dit beleid in uitvoering is. Artikel 4 wordt artikel 3.
De Voorzitter van de gemeenteraad gaat over tot de stemming over het ingediende amendement:
Besluit: Met 8 stemmen voor (Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke), 6 stemmen tegen (André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Suzanne De Cort, Gerda Claeys)
Enig artikel: Het amendement, houdende voorstel tot wijziging van het agendapunt wordt goedgekeurd.
De Voorzitter van de gemeenteraad gaat over tot de stemming over het geamendeerde agendapunt:
Aanleiding:
Berichtgeving van het bestuur:
“Momenteel worden de laatste werken uitgevoerd door de aannemer voor het plaatsen van de borden in het kader van de uitvoering van het mobiliteitsplan.
Er werd recent een rondgang uitgevoerd met deze aannemer en opmerkingen werden meegedeeld. Bepaalde borden moeten nog geplaatst worden anderen moeten beter geplaatst worden.
Dat dit leeft bij de bevolking bewijst de vele berichten die we krijgen van mensen die hun steentje willen bijdragen aan een goede uitvoering van dit plan.
We appreciëren ten zeerste de betrokkenheid van onze burgers hierbij!
We willen hen daarom geruststellen dat de controles en aanpassingen momenteel gebeuren.
Het heeft dus niet veel zin om op dit moment de diensten te contacteren hieromtrent.
Over het gehele grondgebied zijn er meer dan 400 verplaatsingen (borden bijplaatsen, verplaatsen, verwijderen of vervangen), en dit vergt enige tijd.
Alvast dank voor jullie begrip.”
Artikel uit Het Nieuwsblad:
“Ook al gemerkt dat de toegelaten snelheid op je gps niet klopt met de realiteit?
Niet alle gemeenten geven immers door dat ze een verkeerssituatie hebben gewijzigd.
En dat zorgt soms voor verwarring.
Het Agentschap voor Wegen en Verkeer sensibiliseert gemeenten om zoveel mogelijk data door te geven. “Maar sommige gemeenten vinden de tijd niet om wijzigingen door te voeren. Het is nochtans belangrijk voor de verkeersveiligheid. Meer en meer mensen gebruiken immers verkeersapps. Hoe beter ze zijn, hoe beter de veiligheid.”
Het zit redelijk ingewikkeld in elkaar, maar het komt erop neer dat een deel van de gemeenten nieuwe situaties rechtstreeks in de verkeersbordendatabank ingeeft.
Een ander deel doet dat niet, omdat het te veel werk veronderstelt of omdat ze niet geloven in het systeem. Alle lokale besturen zijn wel verplicht om de Vlaamse overheid op de hoogte te brengen van nieuwe situaties, maar die komen in een andere databank terecht (IRGN). En ja hoor, het lijkt Kafka, maar die is niet gekoppeld aan de verkeersbordendatabank.”
Regelgeving:
De raad,
Gelet het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet dat de cd&v-fractie verzoekt om, overeenkomstig artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur, volgend punt aan de agenda van de gemeenteraad van 26 maart 2024 toe te voegen.
Feiten en context:
Gelet op het mobiliteitsplan, in het bijzonder punt 56 van het actieplan ‘Actualisatie alle verkeersborden en up-to-date brengen verkeersbordendatabank’ ingeschreven als korte termijnactie;
Gelet op de bespreking van het mobiliteitsplan in de gemeenteraad van 25.4.2023 en de bespreking van de feitelijke uitvoering van actiepunt 56;
Gelet op een mail die de schepen van mobiliteit Saskia Beeckmans al verzond naar de diensten op 28/7/2023 met verzoek de jobstudenten te gebruiken voor het invoeren van de verkeersborden in de verkeersbordendatabank, verzoek welke werd overgedragen naar 2024 wanneer de nieuwe verkeersborden zullen worden geplaatst;
Gelet op de uitvoering van het mobiliteitsplan en het plaatsen van de verkeersborden in februari en maart 2024 door Trafiroad;
Gelet op het collegebesluit van 23.3.2024 tot aanwerving van een jobstudent in de maand augustus voor het invoeren van de geplaatste verkeersborden in de verkeersbordendatabank;
Afgekeurd, met 6 stemmen voor (André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Suzanne De Cort, Gerda Claeys), 8 stemmen tegen (Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke)
Artikel 1: De nieuwe verkeerssituatie of snelheidsregimes worden aangeduid met waarschuwingsborden.
Artikel 2: De trajectcontroles worden heel duidelijk aangegeven met de geëigende wegsignalisatie en verkeersborden.
Artikel 3: De gemeenteraad verzoekt het schepencollege de in artikel 1 en 2 vermelde signalisatie aan te brengen.