Terug
Gepubliceerd op 04/10/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 27/06/2023 - 19:30 Raadszaal
Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
Eddy Timmermans, Burgemeester
Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
Leen Deneyer, Algemeen directeur

Vragenmoment burgers: Een inwoner meldt dat de wandelweg langs Vroembos - assistentiewoningen overwoekerd is en uiterst moeilijk toegankelijk.  De boompjes op een perceel langs de assistentiewoningen zijn ook verdwenen.  Het bestuur zal de plaatselijke situatie onderzoeken en bekijken of een maaibeurt mogelijk is.

De Voorzitter opent de vergadering.

Toegevoegde agendapunten :

De Voorzitter stelt vast dat geen toegevoegde agendapunten werden ingediend.

Mededelingen :

De Voorzitter deelt mee dat de vergadering van de gemeenteraad wordt geschorst na behandeling van de 4de dagorde, om de OCMW-raad op te starten voor de behandeling van de jaarrekening 2022 van het OCMW.

  • Openbaar

    • Goedkeuren verslagen

      • Notulen openbare zitting gemeenteraad van 30 mei 2023. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 30 mei 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.

        Besluit

        Enig artikel: De Voorzitter stelt vast dat er geen opmerkingen worden gemaakt.  Overeenkomstig art. 32 van het decreet lokaal bestuur worden de notulen van de gemeenteraadsvergadering van 30 mei 2023 als goedgekeurd beschouwd.

      • Zittingsverslag openbare zitting gemeenteraad van 30 mei 2023. Kennisname

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Overeenkomstig art.30 §2 van het huishoudelijk reglement werd het zittingsverslag vervangen door een audio-opname. Deze wordt op de gemeentelijke website geplaatst.

        Feiten en context

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag van de vorige vergadering van 30 mei 2023.

        Besluit

        Enig artikel: De raad neemt kennis van het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 30 mei 2023.  Het verslag is te raadplegen op de website van de gemeente / bestuur en beleid / gemeenteraad OCMW-raad / audio video en de linken:

        https://www.pepingen.be/system/files/2023-05/GR20230530.mp3

        Deel uitleg Pajottenland+: https://www.pepingen.be/system/files/2023-05/GR20230530_pajottenlandplus.mp3

    • Personeel

      • Rechtspositieregeling gemeente- en OCMW-personeel - Wijziging. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        De rechtspositie, goedgekeurd op 26/10/2021 dient gewijzigd te worden op een aantal punten. Enerzijds zijn er een aantal wijzigingen noodzakelijk op basis van veranderde wetgeving. Anderzijds heeft de Vlaamse Ministerraad het nieuwe besluit van de Vlaamse Regering met betrekking tot de rechtspositieregeling goedgekeurd op 20/01/2023.

        Regelgeving

        KB van 20 juli 2021 (mantelzorgverlof)

        BVR van 24 september 2022 en 28 januari 2022 tot wijziging van het BVR van 7 december 2007

        KB van 7 oktober 2022 tot wijziging van het KB van 17 oktober 1994 betreffende omzetting van het moederschapsverlof in vaderschapsverlof bij overlijden of hospitalisatie van de moeder

        Wet van 7 oktober 2022 (gedeeltelijke omzetting EU-richtlijn 2019/1158 (evenwicht werk-privé) en tot intrekking van EU-richtlijn 2010/18 en tot regeling van een aantal aspecten van de verloven

        Wet van 30 oktober 2022 houdende diverse bepalingen betreffende arbeidsongeschiktheid

        Besluit van de Vlaamse Regering van 20/01/2023 rechtspositieregeling

        Feiten en context

        * Een aantal artikelen dienen aangepast te worden aan nieuwe wetgeving: zie lijst in bijlage (regeling geneeskundig attest bij ziekte, toevoegen speedpedelec, opvangverlof, quarantaineverlof, omstandigheidsverlof, ouderschapsverlof, mantelzorgverlof).

        * BVR RPR 2023: verdere uitwerking van het Vlaams Regeerakkoord, zijnde lokale autonomie uitbouwen en de verschillen tussen statutaire en contractuele personeelsleden verder afbouwen.  Het is een kader met minimale regels met betrekking tot loopbaan, salaris, toelagen en vergoedingen, verloven en afwezigheden. 

        Er wordt aangeraden niet te vlug te gaan met een integrale herziening van de rechtspositieregeling en in overleg te gaan met omliggende gemeenten.  Het is noodzakelijk om dit door een werkgroep te laten voorbereiden.

        De rechtspositieregeling werd op 24.05.2023 voorgelegd aan het HOC/BOC, adviezen in bijlage.

        Gunstig advies van het MAT dd04/05/2023, voorgelegd aan het college op 09/05/2023 en 13/06/2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de wijzigingen van volgende artikels aan de huidige rechtspositieregeling, goedgekeurd op 26 oktober 2021: Artikel 3, 184, 187, 203, 211, 220, 222, 223, 226, 227, 229, 233, 234bis, 246, 265 ev, 278bis

        Artikel 2: Alle artikels gaan met onmiddellijke ingang van kracht, uitgezonderd Artikel 220, dit zal in voege gaan op 01.01.2024.

        Artikel 3: De gemeenteraad keurt de gecoördineerde versie in bijlage goed (RPR-20230627-gecoordineerde RPR).

        Artikel 4: De wijzigingen aan de rechtspositieregeling worden kenbaar gemaakt aan de personeelsleden en dit besluit wordt kenbaar gemaakt aan de toezichthoudende overheid.

      • Arbeidsreglement gemeente- en OCMW- personeel - Aanpassing. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Het arbeidsreglement, goedgekeurd op 26.06.2022, dient op enkele punten gewijzigd te worden.

        Regelgeving

        Wet van 30 oktober 2022 houdende diverse bepalingen betreffende arbeidsongeschiktheid

        KB van 11 september 2022 tot wijziging van de codex over het welzijn op het werk wat het re-integratietraject voor arbeidsongeschikte werknemers betreft

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26.06.2022 houdende de goedkeuring van de aangepast versie van het arbeidsreglement van toepassing op het gemeente- en OCMW-personeel.

        Feiten en context

        Er zijn wijzigingen aan het arbeidsreglement noodzakelijk wegens toepassing van nieuwe wetgeving, hoofdzakelijk de wetgeving aangaande de re-integratie.

        Het ontwerp werd geadviseerd door het MAT op datum van 04/05/2023, behandeld door het schepencollege op 09/05/2023 en 13/06/2023.

        Het arbeidsreglement werd voorgelegd aan de vergadering van het HOC / BOC op 24/05/2023.  De vakorganisaties gaven een positief advies.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad keurt de gecoördineerde versie van het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel, zoals opgenomen in bijlage goed AR-20230627-gecoordineerde arbeidsreglement, goed. Het reglement wordt van toepassing vanaf 01/07/2023.

        Artikel 2: De wijzigingen aan het arbeidsreglement worden kenbaar gemaakt aan de personeelsleden en aan de toezichthoudende overheid.

    • Financiën

      • Beleids- en beheerscyclus: Jaarrekening 2022 - Gemeente & OCMW. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        De jaarrekening 2022 van gemeente en OCMW wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 249 en 260.

        Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus.

        Gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2019 betreffende de vaststelling van de strategische meerjarenplanning  2020 – 2025 van gemeente en OCMW.

        Gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2020 betreffende de aanpassing van de strategische meerjarenplanning 2020 – 2025 gemeente en OCMW – aanpassing kredieten 2020 en vaststelling kredieten 2021.

        Gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2021 betreffende de aanpassing van de strategische meerjarenplanning 2020 - 2025 gemeente en OCMW - aanpassing kredieten 2021 en vaststelling kredieten 2022.

        Gemeenteraadsbeslissing van 29 december 2022 betreffende de aanpassing van de strategische meerjarenplanning 2020 - 2025 gemeente en OCMW - aanpassing kredieten 2022 en vaststelling kredieten 2023.

        Collegebeslissing van 13 juni 2023 betreffende de vaststelling van de jaarrekening 2022 van gemeente & OCMW.

        Gemeenteraadscommissie Financiën van 19 juni 2023 betreffende adviesverlening.

        Feiten en context

        De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.

        De beleidsevaluatie van de jaarrekening geeft het beleid weer dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het boekjaar hebben gevoerd.

        De financiële nota van de jaarrekening geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer en omvat:

        • De doelstellingenrekening (J1)
        • De staat van het financieel evenwicht (J2)
        • De realisatie van de kredieten (J3)
        • De balans (J4)
        • De staat van opbrengsten en kosten (J5)

        De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. De toelichting bevat:

        • Een verklaring van de materiële verschillen tussen meerjarenplan en rekening (exploitatie)
        • Een overzicht van de ontvangsten en de uitgaven naar functionele aard (T1)
        • Een overzicht van de ontvangsten en de uitgaven naar economische aard (T2)
        • De investeringsprojecten (T3)
        • Een verklaring van de materiële verschillen tussen meerjarenplan en rekening (investeringen)
        • Een overzicht van de evolutie van de financiële schulden (T4)
        • De toelichting bij de balans (T5)

        Volgende bijlagen worden toegevoegd:

        • Overzicht van de verstrekte subsidies
        • De proef- en saldibalans per 31/12/2022
        • Detail van de niet in de balans opgenomen rechten en plichten (klasse 0)
        • Overzicht van de financiële vaste activa (deelnemingen)
        • Overzicht van de lange termijn vorderingen en toegestane leningen
        • Overzicht van de lange termijn schulden en leningen
        • Detail van de desinvesteringen en buitengebruikstellingen
        • Aansluiting werkkapitaal
        • Financiële risico’s
        • Waarderingsregels
        • Overzicht van de overgedragen kredieten in toepassing van art. 258 van het DLB
        • Toelichting over transacties met buitengewone invloed op het resultaat

        De documentatie bij de jaarrekening bevat minstens:

        • Een overzicht van de verbonden entiteiten
        • Een overzicht van de personeelsinzet
        • Een overzicht van de jaarlijkse opbrengst van elke door het bestuur geheven belastingsoort

        De gemeenteraad stelt de jaarrekening vast voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

        Financieel advies/visum

        Het gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt 3.411.685 euro in de jaarrekening 2022. De autofinancieringsmarge bedraagt 430.431 euro in de jaarrekening 2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Tegenstanders: André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 7 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het positief advies vanwege de gemeenteraadscommissie Financiën.

        Artikel 2: De gemeenteraad stelt het deel van de jaarrekening 2022 van de gemeente vast.

        Artikel 3: De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening 2022 goed zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW vast.

        Artikel 4: De jaarrekening 2022 wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.

      • AGB Pepingen - Jaarrekening 2022. Advies

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        De jaarrekening 2022 van het autonoom gemeentebedrijf wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gemeenteraadsbeslissing van 20 mei 2010 houdende de oprichting van het Autonoom Gemeentebedrijf Pepingen en de vaststelling van de statuten;

        Beslissing van de Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Pepingen van 29 april 2019 houdende de goedkeuring van de beheersovereenkomst tussen de gemeente Pepingen en het Autonoom Gemeentebedrijf Pepingen - periode 2019 - 2025, en latere aanpassingen;

        Beslissing van de Raad van Bestuur van 25 november 2019, betreffende de vaststelling van het strategisch meerjarenplan 2020 - 2025, en latere aanpassingen meerjarenplan;

        Beslissing van de raad van Bestuur van 23 november 2020, betreffende advies tot statutenwijziging van het Autonoom Gemeentebedrijf Pepingen;

        Gemeenteraadsbeslissing van 24 november 2020, houdende de goedkeuring van de statutenwijziging van het Autonoom Gemeentebedrijf;

        Beslissing van de Raad van Bestuur van 26 juni 2023 houdende de vaststelling van de jaarrekening 2022;

        Feiten en context

        Overeenkomstig artikel 243 van het decreet lokaal bestuur en artikel 34 van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Pepingen, dient de Raad van Bestuur van het Autonoom gemeentebedrijf, de jaarrekening vast te stellen en voor te leggen aan de gemeenteraad.

        Voor wat betreft de jaarrekening volgens het Wetboek Van Vennootschappen (NBB jaarrekening) dienen de bestuurders de jaarrekening op te maken (RvB 26 juni 2023) en ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Onthouders: André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 7 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1: Het jaarverslag en het financieel verslag 2022, bestaande uit de BBC-jaarrekening van het Autonoom Gemeentebedrijf Pepingen wordt gunstig geadviseerd.

        Artikel 2: Het jaarverslag en het financieel verslag 2022, bestaande uit de NBB-jaarrekening van het Autonoom Gemeentebedrijf Pepingen worden goedgekeurd.

    • Openbare Werken

      • Aquafin - Fluvius - Gemeente Pepingen - Gecombineerd dossier - Transportprojecten - Riolerings- en wegeniswerken - projecten - 22.596 - 304357Kriekelaerestraat (AQF) , 20.892-304464 Aansluiting Bogaarden- Huttestraat-Terkammenstraat (AQF) - Aanbestedingsdossier -Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze. Kostprijsraming aandeel gemeente Pepingen. Beslissing.

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Projecten:
        304357 - 22.596 - Aquafin W&R Kriekelaerestraat
        304464 - 20892 - Aquafin Aansluiting Bogaarden KWZI Pepingen

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Aangezien de studieopdracht werd bekendgemaakt in 2008 is het basiskader 1997-2013 van toepassing:

         - De wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en latere wijzigingen.De goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 206.000,00 niet.

        - Het koninklijk besluit van 8 januari 1996 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en de concessies voor - openbare werken, en latere wijzigingen.

        - Het koninklijk besluit van 26 september 1996 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 3, §1.

         - De algemene aannemingsvoorwaarden, opgenomen in bijlage bij voormeld besluit van 26 september 1996 en latere wijzigingen.

         

        Wat het huidige aanbestedingsdossier voor het aanstellen van een aannemer betreft, is de volgende wetgeving van toepassing wat betreft de overheidsopdrachten:

        - De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        - De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten. Gunningswijze: openbare procedure.

        - Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        - Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

         

        Reeds genomen beslissingen m.b.t. de samenwerkingsovereenkomsten tussen Aquafin, Riobra, de gemeente Pepingen en studiebureau Grontmij Vlaanderen (vandaag SWECO):

        De gemeenteraad van 20 maart 2008 van het bepalen van de wijze van gunning, met name beperkte offerteaanvraag  en vaststelling van de voorwaarden van de overheidsopdracht met betrekking tot de aanleg fietspaden in de Hoesnaek en Huttestraat, gecombineerd met wegenis- en rioleringswerken en de  principebeslissing  voor het aanstellen van een ontwerper voor het opmaken van het ontwerp m.i.v. de opmaak van een startnota, de veiligheidscoördinatie en het voeren van de onderhandelingen m.b.t. de te realiseren onteigeningen. Kostprijsraming €90.000 excl. B.T.W.

        Het schepencollege van 17 juli 2008 van de gunning met betrekking tot het aanstellen van een ontwerper voor het opmaken van een ontwerp voor het aanleggen van fietspaden in de Hoesnaek en Huttestraat te Pepingen, gecombineerd met wegeniswerken en eventueel rioleringswerken. - Visum gewestelijk ontvanger Steven Closset van 16/7/2008.

        De bestaande overeenkomst - brief van 18 juli 2008 - betekening gunning -  afgesloten tussen de gemeente en de ontwerper Grontmij Vlaanderen NV betreffende het ontwerp voor een fietspad in de Hoesnaeck en Huttestraat, gecombineerd met wegeniswerken en eventuele rioleringswerken.

        De bestaande overeenkomst van 6 november 2008 (aangetekende brief 11 december 2008) afgesloten tussen Riobra en de ontwerper studiebureau Grontmij Vlaanderen voor het opstellen van het ontwerp met inbegrip van de opvolging der werken veiligheidscoördinatie en begeleiding milieu-hygiënisch onderzoek voor Pepingen - 065100: Aanleg riolering en wegenis Terheugenstraat-Bellingen (B209100). Algemene offerteaanvraag.

        De gemeenteraad van 21 oktober 2010 betreffende openbare werken - Herinrichting van de wegenis in de Kareelstraat. Samenwerkingsoverenkomst tussen Riobra en de gemeente Pepingen. Goedkeuring. Aanduiding Riobra als opdrachtgevend bestuur, overeenkomstig artikel 19 van de wet van 24 december 1993. Riolering-wegherstel Terheugen Bellingen: Kareelstraat, Kriekelaerestraat, delen Nieuwe Baan, Trapstraat, Nerebosstraat.

        De bestaande samenwerkingsovereenkomst tussen Riobra en de gemeente Pepingen van 20 september 2010 aangaande 065100 Pepingen, Terheugenstraat Bellingen. Deze overeenkomst werd verwerkt in de overeenkomst van de gemeenteraad van 23 december 2010.

        De gemeenteraad van 23 december 2010 betreffende openbare werken - overeenkomst addendum proj. 20892 - Aansluiting Bogaarden op KWZI Pepingen - Terheugen - Proj. 22596 - Weg- en rioleringswerken Kriekelaerestraat tussen Aquafin, gemeente Pepingen en Riobra. Goedkeuring overeenkomst addendum. Deze overeenkomst werd nog gewijzigd en opnieuw behandeld door de gemeenteraad van 26 mei 2011 - Zie mail Aquafin van 13 juni 2023.

        De gemeenteraad van 26 mei 2011- Openbare werken - Overeenkomst addendum project 20892 - Aansluiting Bogaarden op KWZI Pepingen -  Terheugen project 22596 - weg- en rioleringswerken Kriekelaerestraat tussen Aquafin, gemeente Pepingen Riobra. Goedkeuring overeenkomst addendum studieopdracht OP2011 "Herinrichting Kareelstraat".

             Aquafin treedt vanaf 22 april 2010 in de plaats van de gemeente en Riobra met alle rechten en plichten voor wat betreft de aanleg van gescheiden   

             riolering in de Kriekelaerestraat (tussen de Kareelstraat en de Roskambeek) en in een gedeelte van de Huttestraat (vanaf kruispunt met de

             Teleweidestraat in noordelijke richting over een lengte van ca 250m) incl.bijhorende wegenis welke Aquafin van de gemeente/Riobra overneemt, onder

             de voorwaarden opgenomen in het addendum.


        Reeds genomen beslissingen naar aanleiding van recentere besprekingen

        - Schepencollege van 22 februari 2021 betreffende Rioleringsproject Bogaarden – Aquafinproject 20892 – Kostprijs Terkammenstraat – Aandeel gemeente Pepingen.

        - Schepencollege van 6 april 2021 betreffende Rioleringsproject Bogaarden – Aquafinproject 20892 – Kostprijs Terkammenstraat – Aandeel gemeente Pepingen - standpunt VMM.

         - Schepencollege 27 maart 2023 - Besprekingsverslag stand van zaken rioleringsprojecten - 22.596 Kriekelaerestraat, 21.511V Terheugen, 304464/20892 Bogaarden, 357714/265799 Trapstraat Pepingen - Verslag overleg 01/03/2022. Beslissing.

        - Schepencollege 11 april 2022 - Besprekingsverslag stand van zaken rioleringsprojecten - 22.596 Kriekelaerestraat, 21.511V Terheugen, 304464/20892 Bogaarden, 357714/265799 Trapstraat Pepingen - Verslag overleg 31/03/2023. Beslissing.

        - Schepencollege 30 mei 2023 - Besprekingsverslag stand van zaken riolerings- en wegeniswerken - projecten - 22.596 - 304357Kriekelaerestraat (AQF) , 20.892-304464 Aansluiting Bogaarden (AQF) - Verslag overleg 22/05/2023-Fasering en omleiding der werken. Beslissing.

        - Schepencollege 30 mei 2023 -Besprekingsverslag stand van zaken riolerings- en wegeniswerken - projecten - 22.596 - 304357Kriekelaerestraat (AQF) , 20.892-304464 Aansluiting Bogaarden- Huttestraat-Terkammenstraat (AQF) - Aquafin overleg 15-05-2023 - te hanteren verdeelsleutels bij opmaak aanbestedingsraming. Beslissing.

        - Schepencollege 13 juni 2023 betreffende Aquafin - Fluvius - Gemeente Pepingen - Gecombineerd dossier - Transportprojecten - Riolerings- en wegeniswerken - projecten - 22.596 - 304357Kriekelaerestraat (AQF) , 20.892-304464 Aansluiting Bogaarden- Huttestraat-Terkammenstraat (AQF) - Aanbestedingsdossier -Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze. Kostprijsraming aandeel gemeente Pepingen. Principebeslissing.

        Feiten en context

        Het aanbestedingsdossier van Aquafin voor het transportprojecten - gecombineerd dossier met Fluvius en de gemeente Pepingen - 22.596 Kriekelaerestraat en 20.892 aansluiting Bogaarden - kort samengevat: aanleg riolering, bouwen van een ondergronds pompstation aangevuld met de elektromechanische uitrusting, bouwen van twee ondergrondse overstortconstructies, persleidingen, rioolrenovatie, aanleg rijwegverharding in asfalt zwart en oker voor de fietssuggestiestroken, heraanleg voetpaden, bermen, signalisatie, inrichting terrein voor grondverbetering - voorbereid door studiebureau Sweco, wordt ter behandeling voorgelegd.

        Aquafin heeft in het kader van de realisatie van haar opdracht, alle betrokken partijen geconsulteerd naar interferende initiatieven en vermits alle partijen van oordeel zijn dat de opdrachten in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd en het project conform een vooropgestelde timing dient gerealiseerd te worden.

        Het voorwerp van het gemeentelijk aandeel in dit dossier betreft de aanleg van fietssuggestiestoken (100% t.l.v de gemeente) en één deel van het rijweg in de Terkammenstraat. De uitvoering van deze werken zijn technisch en economische onafscheidbaar.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.

        De kostprijsraming van de werken en het aandeel van de betrokken partijen in het project bedraagt:

         

        Totaal bedrag in euro

        Bedrag BTW-plichtige opdrachtgevers

        Bedrag niet BTW-plichtige opdrachtgever

        Aquafin

        Fluvius

        Pepingen

        Excl.BTW

        3.977.427,38

        3.391.676,01

        15.633,47

        570.117,90

        BTW

           119.724,76

         

         

        119.724,76

        Totaal

        4.097.152,14

         

         

        689.842,66

        De totale kostprijsraming van de studie wordt geraamd op €247.671 + €2.100 (21% B.T.W.) = €249.771. Het aandeel van de gemeente Pepingen in de studiekost bedraagt: €62.040,73 + €13.028,55 (21% B.T.W.) = €75.069,28.

         

        Financieel advies/visum

        In het meerjarenplan zijn de volgende budgetsleutels voorzien:

        Werken:

        - ACT-4-0200-00-2240007-Wegen-Activa in aanbouw - KWZI Bellingen:Trapstraat-Cantemprestr-Terkammenstraat-gemeente-IP-O - 2023: €6.060,083 - 2024: €0 - 2025: €20.000: Totaal: €41.000.


        Kostprijsraming huidig Aquafindossier: €689.842,66

        Kostprijsraming Fluviusdossier Trapstraat-Terheugen: €30.000


        Studie:

        - ACT-4-0200-00-2241007-Wegen-Studie-Activa in aanbouw - KWZI Bellingen:Trapstraat-Cantemprestr-Terkammenstraat-gemeente-IP-O - 2023: €19.939,17 - 2024: €5.000 - 2025: €10.000: Totaal: €34.939,17.

        1. Raming studiekost huidig Aquafindossier : €75.069,28 B.T.W inclusief.

             - Reeds ontvangen SV voor huidig Aquafindossier: 8/6/2023: €16.479,27excl.B.T.W. of €19.939,9167 incl. 21% B.T.W.

        2. Raming studiekost Fluviusdossier: €3.000


        Voorstel dienst om bij de wijziging van het meerjarenplan de vereiste kredieten te voorzien - financiering via lening, namelijk:

        - meeruitgaven studiekost Aquafindossier: €75.029,29 - €34.939,917 = €40.089,373

        - meeruitgaven studiekost Fluviusdossier: €3.000

        - meeruitgaven werken Aquafindossier €689.842,66-€26.060,083= €663.782,577

        - meeruitgaven werken Fluviusdossier €30.000

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, René De Vos, Gunther Roobaert, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Tegenstanders: André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, Suzanne De Cort
        Onthouders: Kristof De Cuyper, Gerda Claeys
        Resultaat: Met 8 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 2 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1: Principieel akkoord om de opdrachten van Aquafin, Fluvius en de gemeente Pepingen, in het algemeen belang samen te voegen en het project te realiseren. Bouwheer Aquafin NV. - zal als opdrachtgevend bestuur optreden, overeenkomstig artikel 19 van de wet van 24 december 1993.

        Conform de beslissing van De gemeenteraad van 26 mei 2011- Openbare werken - Overeenkomst addendum project 20892 - Aansluiting Bogaarden op KWZI Pepingen -  Terheugen project 22596 - weg- en rioleringswerken Kriekelaerestraat tussen Aquafin, gemeente Pepingen Riobra. Goedkeuring overeenkomst addendum studieopdracht OP2011 "Herinrichting Kareelstraat", treedt  Aquafin vanaf 22 april 2010 in de plaats van de gemeente en Riobra met alle rechten en plichten voor wat betreft de aanleg van gescheiden.


        Artikel 2: Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek voor transportprojecten - projectnummer 22.596 Kriekelaerestraat + 20.892 Aansluiting Bogaarden, opgesteld door studiebureau Sweco, voor het aanstellen van een aannemer om de werken uit te voeren, in opdracht van Aquafin NV. met zetel te 2630 Aartselaar, Dijkstraat 8, gecombineerd dossier met Fluvius en de gemeente Pepingen, dossier in bijlage gevoegd bestaande uit de documenten, benoemd met GR27062023.

        De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

        De totale kostprijsraming van de opdracht voor de uitvoering van de werken bedraagt:

         

        Totaal bedrag in euro

        Bedrag BTW-plichtige opdrachtgevers

        Bedrag niet BTW-plichtige opdrachtgever

        Aquafin

        Fluvius

        Pepingen

        Excl.BTW

        3.977.427,38

        3.391.676,01

        15.633,47

        570.117,90

        BTW

           119.724,76

         

         

        119.724,76

        Totaal

        4.097.152,14

         

         

        689.842,66

        De kostprijsraming van de studie wordt geraamd op €247.671 + €2.100 (21% B.T.W.) = €249.771. Het aandeel van de gemeente Pepingen bedraagt: €62.040,73 + €13.028,55 (21% B.T.W.) = €75.069,28.

        Artikel 3: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare procedure.

        Artikel 4: De vereiste kredieten worden in het financieel meerjarenplan voorzien bij de eerstvolgende aanpassing. Financiering via een lening.

           
    • Samenwerkingsovereenkomsten

      • PBE - Buitengewone Algemene Vergadering 28 augustus 2023 - agenda en machtiging vertegenwoordiger. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 26 mei 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van PBE, die op 28 augustus 2023 plaats heeft in de feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

        Gemeenteraadsbeslissing van 29 januari 2019 betreffende de aanduiding van de heer Geerts Sander als vertegenwoordiger en de heer Roobaert Gunther als plaatsvervanger.

        Het Energiedecreet van 8 mei 2009

        Feiten en context

        Het tweede agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische- communicatie-netwerken met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde)

        De gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint- Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst wensen de keuze te maken om, samen met de gemeenten Affligem en Bever en de bestaande deelnemers van Sibelgas, de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde voor zowel elektriciteit als aardgas te vormen. Daarom stellen de raden van bestuur van Iverlek, PBE en Sibelgas voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij voornoemde gemeenten voor de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatie-netwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne- Dijle zullen treden en zullen toetreden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle- Vilvoorde). Door deze partiële splitsing zullen voornoemde gemeenten de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, op 1 januari 2025 respecteren.

        Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeenten en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.

         

        Het derde agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen.

        Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in enerzijds de op de Raad van Bestuur in zitting van 24 mei 2023 voorgestelde structuurwijziging, meer bepaald de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas (die haar naam zal wijzigen in Fluvius Halle-Vilvoorde) en anderzijds het verwijderen van de bepalingen die geldig waren tot en met 31 december 2022.

         

        Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen in werking treden op 1 januari 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging PBE d.d. 28 augustus 2023:

        1. Kennisneming van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde.

        2. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, en/of openbare verlichting, en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische communicatie-netwerken1met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den- Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging):

          1. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
          2. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.

                            De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van PBE kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen
                            en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.

                         3. Goedkeuring van:

        - De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, en/of openbare verlichting, en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische communicatie-netwerken2 met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den- Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek- Oppem, Zaventem en Zemst over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2022, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de (voorlopige) ruilverhouding van de balans afgesloten op 31 december 2022 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.

        - De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.

        - De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.

                          4. Aanvaarding van de uittreding uit Fluvius Zenne-Dijle vanaf 1 januari 2025 voor:

        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Asse (1730);

        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken3verbonden aan de gemeente Beersel (1650)

        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Dilbeek (1700);

        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken4 verbonden aan de gemeente Drogenbos (1650);

        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Galmaarden (1570);

        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Gooik (1755);

        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken5 verbonden aan de gemeente Halle (1500);

        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Herne (1540);

        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken6 verbonden aan de gemeente Kapelle-op-den-Bos (1880);

        - de activiteiten     elektriciteit,     aardgas,     Strategische     Participaties       en     openbare elektronische-communicatienetwerken7 verbonden aan de gemeente Kraainem (1950);

        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Lennik (1750);

        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Liedekerke (1770);

        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken8 verbonden aan de gemeente Linkebeek (1630);

        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken9 verbonden aan de gemeente Londerzeel (1840);

         
           
         
         
         
        - de activiteiten      elektriciteit,      aardgas,      openbare      verlichting      en      Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Merchtem (1785);
        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Opwijk (1745);
        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Pepingen (1670);
        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Roosdaal (1760);
        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken 10 verbonden aan de gemeente Sint-Genesius- Rode (1640);
        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken 11 verbonden aan de gemeente Sint- Pieters-Leeuw (1600);
        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Steenokkerzeel (1820);
        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken 12 verbonden aan de gemeente Ternat (1740);
        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken 13 verbonden aan de gemeente Wezembeek-Oppem (1970);
        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken 14 verbonden aan de gemeente Zaventem (1930);
        - de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken 15verbonden aan de gemeente Zemst (1980);
         
                   5. Kennisneming van de statuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.
         
                   6. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de
                   partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie
                   om:
        - De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a vast te stellen;
        - De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
        - Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
        - De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024
        - Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
        - Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
         
        3. Goedkeuring van de statutenwijzigingen van Fluvius Zenne-Dijle.
         
        4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 2 en 3 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2 en 3 bij authentieke akte te doen vaststellen.
         
           


        Artikel 2 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS ZENNE-DIJLE NAAR SIBELGAS (FLUVIUS HALLE-VILVOORDE) VOOR DE ACTIVITEITEN ELEKTRICITEIT, AARDGAS EN/OF OPENBARE VERLICHTING EN/OF WARMTE EN/OF STRATEGISCHE PARTICIPATIES EN/OF OPENBARE ELEKTRONISCHE- COMMUNICATIENETWERKEN VAN DE GEMEENTEN ASSE, BEERSEL, DILBEEK, DROGENBOS, GALMAARDEN, GOOIK, HALLE, HERNE, KAPELLE-OP-DEN-BOS, KRAAINEM, LENNIK, LIEDEKERKE, LINKEBEEK, LONDERZEEL, MERCHTEM, OPWIJK, PEPINGEN, ROOSDAAL, SINT-GENESIUS-RODE, SINT- PIETERS-LEEUW, STEENOKKERZEEL, TERNAT, WEZEMBEEK-OPPEM, ZAVENTEM EN ZEMST]

        Om voor alle activiteiten uit te treden uit de Opdrachthoudende vereniging PBE (op 1 januari 2025 Fluvius Zenne-Dijle ingevolge fusie Iverlek-PBE) en toe te treden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde), en dit met ingang van 1 januari 2025. De toetreding tot Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) gebeurt onder de opschortende voorwaarden van de aanvaarding van de uittreding door de buitengewone algemene vergadering van PBE en van de aanvaarding van de toetreding door de buitengewone algemene vergadering van Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).

        Door de uittreding komen de mandaten met ingang van 1 januari 2025 te vervallen in de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle.

        Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle / Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Fluvius Zenne-Dijle naar Sibelgas van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst.

        De algemene vergadering in buitengewone zitting van PBE (per 1 januari 2025 Fluvius Zenne-Dijle ingevolge fusie Iverlek-PBE) wordt verzocht de uittreding met ingang van 1 januari 2025 van de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden , Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen Roosdaal, Sint- Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst uit Fluvius Zenne-Dijle voor voornoemde respectieve activiteiten te willen aanvaarden.

        Kennis te nemen van de ontwerpstatuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.

        De algemene vergadering in buitengewone zitting van Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) wordt verzocht de toetreding met ingang van 1 januari 2025 van de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst voor de betrokken respectieve activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden.

        Ingevolge deze toetredingen zullen voornoemde gemeenten met ingang vanaf 1 januari 2025 recht hebben op een mandaat in het Regionaal Bestuurscomité Halle-Vilvoorde.

         

        Artikel 3 [STATUTENWIJZIGINGEN]:  Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen (met inbegrip van de wijzigingen aan het deelnemersregister en de bijlage 1bis) van Fluvius Zenne-Dijle.

        Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).

        Artikel 4: De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.

         

        Artikel 5: De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging PBE op 28 augustus 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 4 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.

         

        Artikel 6: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

         

        1-15 Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana

      • Gemeentelijke Holding NV: uitnodiging algemene vergadering. Beslissing

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Uitnodiging algemene vergadering Gemeentelijke Holding NV op 28 juni 2023 om 14u00 in het Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van van 22 december 2017.

        Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.

        De artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.

        De gemeenteraadsbeslissing dd. 25 juni 2019 waarbij de heer Eddy Timmermans als vertegenwoordiger werd aangeduid en mevrouw Saskia Beeckmans als vervanger.

        Feiten en context

        De algemene vergadering Gemeentelijke Holding NV gaat door op 28 juni 2023 om 14u00 in het Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel.

        De volgende punten staan op de agenda:

        1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2022
        2. Bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2022
        3. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2022 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten
        4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2022
        5. Vraagstelling
        Publieke stemming
        Aanwezig: Sander Geerts, Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Leen Deneyer
        Voorstanders: Eddy Timmermans, Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Sander Geerts, Guy Derijcke
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de uitnodiging voor de algemene vergadering Gemeentelijke Holding NV op 28 juni 2023 om 14u00 in het Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel en keurt de agenda goed.

        Artikel 2: De gevolmachtigde effectieve vertegenwoordiger of plaatsvervangende vertegenwoordiger (van de huidige legislatuur), die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de Gemeentelijke Holding NV op 29 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen.

    • Mondelinge vragen

      • Mondelinge vragen aan het college volgens art. 11 §3 huishoudelijk reglement

        Aanwezig: Sander Geerts, Voorzitter
        Eddy Timmermans, Burgemeester
        Greta Cochez, Saskia Beeckmans, Rudi Seghers, Schepenen
        André De Roubaix, Peter Van Cutsem, Luc Decrick, Patrick Vanbellinghen, René De Vos, Gunther Roobaert, Kristof De Cuyper, Suzanne De Cort, Gerda Claeys, Guy Derijcke, Raadsleden
        Leen Deneyer, Algemeen directeur
        Aanleiding

        Naar aanleiding van het versturen van de agenda voor de gemeenteraad van heden ontving het lokaal bestuur onderstaande vragen van de mandatarissen.

        Regelgeving

        Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad art. 11 §3.

        Besluit

        Enig artikel: De volgende antwoorden op de mondelinge vragen worden geformuleerd:


        Mondeling vraag vanwege Gerda Claeys, N-VA-fractie:

        Er werd een flyer uitgebracht vanuit DIGIPLEK, een initiatief van gemeenten waaronder Pepingen, rond opleidingen in de periode September-december 2023. Digitale kennis rond het leren werken met smartphone, laptop, smart café, veiligheid on line enz. worden aangeboden en gaan door in locaties in Halle, de bib in Pepingen en Gooik. 

        Hoe gaat onze gemeente onze burgers informeren over deze opleidingen ?  

        Welke acties gaan jullie ondernemen over vooral de oudere bevolking te bereiken en motiveren om aan te sluiten? (flyer is onvoldoende) Misschien de coördinators van assistentiewoningen in Pepingen contacteren, chauffeurs van de MMC vragen om mee promo te maken, Samana en andere vrijwilligers betrekken, wit-gele kruis, ...?

        Het zou zonde zijn om dit momentum te missen!

        Naast deze flyer versturen of acties zoals in eerdere paragraaf is het belangrijk om te kijken of er drempels zijn ... of mensen op de locatie (soms in Gooik of Halle) geraken (hoe de gemeente kan faciliteren: busje inleggen?)... of ze (de eerste keer) hulp of een duwtje nodig hebben. Drempel is soms hoog voor sommigen! 

        Zal het OCMW hun cliënteel actief gaan motiveren om deel te nemen ? 


        Antwoord vanwege Rudi Seghers, schepen:

        Pepingen Informeert, website, facebook, ouderenadviesraad en van daaruit de seniorenbonden zijn gebruikte informatiekanalen.  Ook binnen Zorgzame buurten waar alle WZC van deel uitmaken, kijken hoe we dat aanpakken

        Idem: MMC

        De rest ook bekijken met mensen van bib en OCMW.